Jump to content

Etterisolering påhengsmotor.

Eureka

Recommended Posts

Kom til å tenke på mulighetene for etterisolering av motordekselet på min 25 hk Tohatsu. Er bare 4-5 år gammel og bråker sikkert ikke mere enn en Tohatu skal gjøre. Synes igrunn den støyer mere enn feks Yamaha. Tohatsu-sounden er på en måte "hardere" enn andre merker synes jeg. Men derom strides nok de lærde.

Så, er det noen som har forsøkt å støyisolere en påhengsmotor? som en kuriositet og mulig prosjekt på regnværdager i sommer.

Ja, det der er rette ordet, "knallhard gange". og nå er jo Busteren min på under 100 kg, så det er nesten så motoren på 25 hester..30 uten sperren, ikke merker at det henger en båte frempå den :) akselrasjonen er upåklagelig :) Men lyden er knallhard :)

Lage til maler blir vel bare å tape til litt matpapir som fyller alle hjørner, deretter legge dette over på isolasjonen og klippe ut.. Herlig med nye prosjekter..

Ja, i grove trekk.. Har" metall-kvenna" mi hengende på lettbåten en Stingray SR 4.2 RIB 120 kilo. Min yter 32,4 hk , vistnok orginalt for denne motoren og den har meget bra aks. med kjærringstubben ombord (50kilo) litt annet med meg..

Lagde malene i tynn papp for det var lettere å håndtere, klippe til var trøblete pga limet på platene, så jeg streket opp og skar til med skarp tapet kniv og stål linjal. Tettet og forsterket skjøtene med aluminiums tape også fra BT, og det ble meget mere levelig med kvenna bak ryggen. Anbefales!

Redigert av puddingen (see edit history)

Men motoren trenger luft for å gå. Hvis motorlokket er helt tett vil vel motoren kveles? Jeg vet ikke helt om hvor luftinntaket på slike motorer er, men det kan vel være en god ide å la det vere en glippe eller et hull f.eks. på baksiden av motoren. Om lyden forsvinner ut her vil det uansett ikke bråke oppi båten når en kjører fort.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Mettall-kvenna mi er ifra 04, kjøpt ny, gått ca 50t kanskje. Hatt flere Tohatsuer i div. str. og alle har hatt hard gange. Når det er sagt, så er kvaliteten og driftsikkerheten på disse motorerene upåklagelig! Fullt på høyde med dyrere motorer f.eks Yamaha, som disse er bygd på lesten av.

Dette skrev jeg 06.12.09 ang etterisolering:

"Et lite tips ang 150hesteren.

Da jeg hadde Hydromarin med 150 Yamaha på, hadde den en skarp hvinelyd fra ca 4000 rpm. Var visstnok fra balanseakselen ble det sagt. Jeg kjøpte isoleringsmatter fra Biltema, de av skumgummi med alufolie på. Brukte 2cm tykke i bakre del og sidene i motordekselet, 1 cm tykk i framkant. Skrudde av den svarte luftlederen i toppen av dekselet og la matte der og og skrudde det på plass igjen.

Motoren ble markant dypere i lyden, da alle høyfrekvente lyder forsvant i isoleringen. Og det var det lille som skulle til for at en allerede god maskin skulle få et perfekt lydbilde..."

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...