Eureka Startet 28.April.2010 Del på Facebook Startet 28.April.2010 Kom til å tenke på mulighetene for etterisolering av motordekselet på min 25 hk Tohatsu. Er bare 4-5 år gammel og bråker sikkert ikke mere enn en Tohatu skal gjøre. Synes igrunn den støyer mere enn feks Yamaha. Tohatsu-sounden er på en måte "hardere" enn andre merker synes jeg. Men derom strides nok de lærde. Så, er det noen som har forsøkt å støyisolere en påhengsmotor? som en kuriositet og mulig prosjekt på regnværdager i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Ikke forsøkt, men har du tilstrekkelig rom på innsiden av dekselet har jo biltema noen fine støyisoleringsmatter i forskjellige tykkelser du kan bruke Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Eureka Svart 28.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2010 Hmm, ja, det hadde vært fiffig å teste ut om det hadde noen virkning.. skal prøves, rapport kommer. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 bare pass på at du ikke isolerer all varmen inne, en overoppheta motor er ikke akkurat lykken.......... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2010 ja, det med å isolere varmen inn tenkte jeg på.. luftens nedkjøling av motoren/motordeksel er nok ikke ubetydelig. hmm .. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Isolerte min Tohatsu 25 jeg med biltemas 10mm selvklebende matter funker meget bra! Knallhard gange på de motorene der. Dessuten er de vannkjølte da... Værste jobben var og lage malene,har de fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2010 Ja, det der er rette ordet, "knallhard gange". og nå er jo Busteren min på under 100 kg, så det er nesten så motoren på 25 hester..30 uten sperren, ikke merker at det henger en båte frempå den :) akselrasjonen er upåklagelig :) Men lyden er knallhard :) Lage til maler blir vel bare å tape til litt matpapir som fyller alle hjørner, deretter legge dette over på isolasjonen og klippe ut.. Herlig med nye prosjekter.. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 (redigert) Ja, i grove trekk.. Har" metall-kvenna" mi hengende på lettbåten en Stingray SR 4.2 RIB 120 kilo. Min yter 32,4 hk , vistnok orginalt for denne motoren og den har meget bra aks. med kjærringstubben ombord (50kilo) litt annet med meg.. Lagde malene i tynn papp for det var lettere å håndtere, klippe til var trøblete pga limet på platene, så jeg streket opp og skar til med skarp tapet kniv og stål linjal. Tettet og forsterket skjøtene med aluminiums tape også fra BT, og det ble meget mere levelig med kvenna bak ryggen. Anbefales! Redigert 29.April.2010 av puddingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2010 -Kanskje det kommer til å gå inflasjon i isolering av påhengere nå :) Igrunn aldri hørt om noen som har gjort dette før. -hehe metallkværn, nok et dekkende ord. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Men motoren trenger luft for å gå. Hvis motorlokket er helt tett vil vel motoren kveles? Jeg vet ikke helt om hvor luftinntaket på slike motorer er, men det kan vel være en god ide å la det vere en glippe eller et hull f.eks. på baksiden av motoren. Om lyden forsvinner ut her vil det uansett ikke bråke oppi båten når en kjører fort. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Gromling70 Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Vet ikke hvordan det er på denne motoren. Men på min yamaha er luftinntaket bak på dekselet der man tar tak om man tilter motoren manuelt. Nummer 6 på bildet er "molding air duct" Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Luftingen er alltid der som gromling70 beskriver Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
alma Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Stemmer i at 25 Tohatsu er en bråkete motor! Aldri tenkt på Isolasjon, men artig prosjekt! Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Luftinntaket er identisk med Yamaha.. Og det skal ikke isoleres igjen,selvfølgelig! Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Knallhard gange kan også bety at du har kryssbolt slitasje.En vanlig svakhet på 25/30 Tohatsu.Har skiftet stempler og kryssbolter på flere av disse motorene. Få en oppegående mekaniker til å lytte på motoren når den er varm. Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Har isolert min Tohatsu 9.9 (1996) på samme måten som puddingen beskriver, biltemas 10mm selvklebende matter. Det fungerer bra, merkbar forskjell, men fremdeles mye lyd. Har ikke fått noe problem med kjøling, luftinntak eller andre ting... Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Mettall-kvenna mi er ifra 04, kjøpt ny, gått ca 50t kanskje. Hatt flere Tohatsuer i div. str. og alle har hatt hard gange. Når det er sagt, så er kvaliteten og driftsikkerheten på disse motorerene upåklagelig! Fullt på høyde med dyrere motorer f.eks Yamaha, som disse er bygd på lesten av. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 2.Mai.2010 Del på Facebook Svart 2.Mai.2010 Dette skrev jeg 06.12.09 ang etterisolering: "Et lite tips ang 150hesteren. Da jeg hadde Hydromarin med 150 Yamaha på, hadde den en skarp hvinelyd fra ca 4000 rpm. Var visstnok fra balanseakselen ble det sagt. Jeg kjøpte isoleringsmatter fra Biltema, de av skumgummi med alufolie på. Brukte 2cm tykke i bakre del og sidene i motordekselet, 1 cm tykk i framkant. Skrudde av den svarte luftlederen i toppen av dekselet og la matte der og og skrudde det på plass igjen. Motoren ble markant dypere i lyden, da alle høyfrekvente lyder forsvant i isoleringen. Og det var det lille som skulle til for at en allerede god maskin skulle få et perfekt lydbilde..." Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.