G-sabb Startet 28.April.2010 Del på Facebook Startet 28.April.2010 Hei,skal se på en Draco 23 en av dagene og denne har nevnte motor.Er det noe spesielt en bør se/høre etter og er det generelt en god motor?Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Dette er en av de gode sliterne til VP. Siste forkammermotoren med god-lyd og som tåler å gå tusenvis av timer med rett behandling. MEN, de må være gjennomvarme før belastning og de tåler ikke å gå varme/koke i det hele tatt. Toppen har en tendens til å sprekke mellom ventiler eller de løse forkammerne kan løsne med en karakteristisk dynkelyd. Bortsett fra det, hvis kjølingen og glødingen funker har du en meget god motor! Ved visning: - det skal ikke lekke rustrødt vann ut rundt påfyllingslokk (overtrykk) - de går lunt og fint, skal ikke jage og ryke spesiellt mye - Temp på cruising skal ligge mellom 78 og 80 grader...(faktisk ganske kaldt ja) - Lettstartet med 1/2min gløding. - Selvfølgelig oljetrykk og annet bør også se bra ut. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 28.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2010 Takk skal du ha Svartrøyk.... Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Prøv å bruke søkefunksjonen, bruk avansert søk med google funksjonen, den gir best resultat. Ikke la deg skremme for mye av det du finner, det er jo solgt en hel del av dem. Det er vel verdt å sjekke motor grundig, en gammel motor lever ikke evig heller. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 (redigert) 40 motoren går for å være en god motor. Førsteinntrykket av motoren sier en del.(bør ikke se ut som en rustklump) Det er jo vedlikehold og oppfølging som er viktig. Se etter vannlekasje/ rust, oljelek, dieselrøyk og det elektriske på motoren( irr, rust , mikkmakk kobling). Sjekk også motoren for gjennomslag. Redigert 29.April.2010 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Poseidon Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Jeg hadde i 1988-92 en båt med AQAD40, det var den som fikk meg til å konkludere: "Nå har jeg hatt en Volvo Penta, og det er ganske nøyaktig en for mye!" Min erfaring med motoren er bl.a. at den har lite kraft, men til gjengjeld stort dieselforbruk.... At jeg nå har en båt med to Volvo-motorer er en skjebnens ironi, men på bruktmarkedet kan man ikke velge fritt, der må man ta de kombinasjonene som tilfeldigvis byr seg. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
BMP Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 En må jo huske på at det her er snakk om en veldig gammel motor. Forkamermotorer fra den tiden har langt lavere virkningsgrad en dagens motorer og derav høyere drivstofforbruk. Om du finner en båt med en 41 motor er det en langt bedre motor med høyere virkningsgrad. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 (redigert) Det er vel verdt å sjekke motor grundig, en gammel motor lever ikke evig heller. Der er sant, men den lever lengre en de nyeste! Men kansje fordi folk er sløvere med vedlikeholdet no enn før i tiden? Redigert 29.April.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
SoBo Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 40 motoren er også en forholdsvis tung motor. alså få hk pr kg Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
BMP Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Da AQAD40B kom på markede med 165 HK ristet man på hodet over hvor mye efekt det ble tatt ut av en 3,6 l motor. Så ting endrer seg. Sitér dette innlegget Link to post
Caramba Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Finn ut hva som er gjort av vedlikehold og reperasjoner på motoren. Hvis ikke mye er gjort må du regne med noe arbeid i tiden fremmover på en så gammel motor. Er du avhengig av verksted eller fikser du ting selv ? Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 29.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2010 (redigert) Hei,var å såg på båten i dag en Draco 23.Selger viste fram kompresjons test skjema tatt i mai 09 da motoren ble satt inn,dette viste gode verdier.Kjøler syrevasket.Ellers såg motoren ut som om den var ny,ingen rust eller lekkasjer.Røyk var det heller ikke.Båten var meget fint holdt,rent å pent over allt.Jeg slo til å kjøpte båten.Ja jeg er vant med motorer og skrur en del selv.Takker for alle svar. Redigert 29.April.2010 av mars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 En må jo huske på at det her er snakk om en veldig gammel motor. ..... At den er veldig gammel må vel sies å være en mild overdrivelse? I min forrige POSEIDON står en problemfri Wichmann fra 1966. Nå ikveld var jeg ombord i SANDNES med en problemfri Atlas Polar fra 1950. Mens jeg var ombord bakket akkurat ROGALAND ut med en problemfri Cleveland General fra 1943 og litt tidligere på dagen var HUNDVAAG I inne på havnen med spenstige drønn fra sin problemfrie Rubb fra 1937. Sagt på en annen måte: vi opplever neppe at en Volvo Penta rekker å bli "veldig" gammel . . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
BMP Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Ikke mange av de motorene du nevner som slamrer rundt med 3600 RPM. Men alt er relativt en PC er gammel etter få år. En hurtiggående lystbåtmotor blir sånset mye fortere gammel en en tungbygd langsomtgående motor. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Hei,var å såg på båten i dag en Draco 23.Selger viste fram kompresjons test skjema tatt i mai 09 da motoren ble satt inn,dette viste gode verdier.Kjøler syrevasket.Ellers såg motoren ut som om den var ny,ingen rust eller lekkasjer.Røyk var det heller ikke.Båten var meget fint holdt,rent å pent over allt.Jeg slo til å kjøpte båten.Ja jeg er vant med motorer og skrur en del selv.Takker for alle svar. Høres jo bra ut det. Sjekk også at du får oppgitt maksturtall med tom båt - det bør den gjøre med riktig oppsett av propell - og at du kommer greit opp i plan uten for mye svart røyk. Er den seig å få opp og kan det være turbo. Ellers vet jeg at "SvartRøyk" kan det meste om denne motoren - ser han kommenterte lenger opp. Den bruker forholdsvis mer diesel enn f.eks 41 motoren men det hadde jeg ikke brydd meg om - det betyr ingenting i den store sammenheng. De som får disse motorene til å gå i stykker har ikke gjort jobben sin mht vedlikehold og varmkjøring før belastning. Det er desverre nok av idioter som dytter spaken i bunn rett utenfor havna Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Da kan vi jo gratulere mars som Draco eier Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
dante Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Ja det glemte jeg - gratulerer! Har du ikke hatt Draco før tror jeg du vil bli sinnsykt imponert over sjøegenskapene - gled deg! Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 gratulerer Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 30.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2010 Takk for alle svar.Har vert ute å kjørt et par timer i dag,båten virker veldig grei selv om det var stille utpå i dag. Ellers stemmer det som Svart Røyk skrev om temp.den ligger fint på ca78 grader på marsjfart,ellers litt under.Oljetrykk varm motor 3000 omdr.ca 5 bar,er ikke dette høyt?(for høyt?) Skal vere obs på dette med belastning på kald motor det er jo en god regel.Det eneste er att han røyker litt på tomgang etter en stund, men ingen ting ved pådrag eller vanlig kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
eirikrab Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Oljetrykk varm motor 3000 omdr.ca 5 bar,er ikke dette høyt?(for høyt?) Tror ikke dette er for høyt. Har tilsvarende på min 40B motor. I følge instruksjonsboka skal trykket være mellom 4,2 og 5 [kg/cm3] på full peis og 2,2 til 3 [kg/cm3] ved tomgangskjøring på varm motor. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 (redigert) 4,2 og 5 [kg/cm3] på full peis og 2,2 til 3 [kg/cm3] ved tomgangskjøring på varm motor. Eller kanskje kg/cm2 Redigert 30.April.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
G-sabb Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Hei ,igjen.Er det 10w-40 olje som skal brukes på disse Volvo motorene?Helsyntetisk? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Ikke syntetisk. Kjør vanlig 10-40 for turbodiesel. Hva med "Volvo Penta Diesel Engine Oil". Billig og bra. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 (redigert) Ok,takker,men hvor suger man opp den gamle oljen,er det egen plugg for dette?Peilepinns røret virker å vere i trangeste laget men det går kanskje? Siste spørsmål,hvor mange liter olje går det på inkl.filter? Redigert 1.Mai.2010 av mars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 På samme siden som peilerøret ca30cm akterover sitter det ett eget sugerør med en gummihette og slangeklemme på. Ta en 8mm gummislange på utsiden av dette da får du opp ca 8-9 liter, du skal da ha på ca en halv liter mer enn du tappet ut siden oljefilteret tar en del også.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.