Jump to content

hvordan mette treverk før liming med epoksy?

johan2

Recommended Posts

har lest og lest og søkt og søkt, men finner ikke svaret i noen tråder selv om det er mange tråder med liming.

skal man bare smøre på noen ganger med epoksy/herder blanding med tørking i mellom, eller blir det pussing og åpning av fiber i mellom strøkene/vætingen eller holder det med et strøk først og så liming eller skal man SE at treværket har blitt mettet, som med oljing av treværk?

skal man bruke mindre herder til å begynne med for at det skal trekke godt inn før det herder?

alt man kan lure på :crazy:

Dette kommer helt ann på hva slags treverk du skal lime med epoxy. Jeg selv benytter West System sitt lim, og på deres hjemmesider ligger det mye info om dette.

Men: Skal du lime sammen enkle tresorter skal du utvete treverket med tynn epoxy. Denne smøres enkelt ut med en skumgummirulle. La dette stå ca 20 min før du legger på neste runde. Vent ca. 20 min. til å legg så på ferdigblandet masse for så å føye delene sammen.

Ellers kan jeg andbefale sidene til Njord. www.njordforum.no Ligger masse info om liming av epoxy der.

Liten link til et hefte fra West System Norge Dette heftet er etter min mening veldig utfyllende.

Vivvi

Redigert av vivvi (see edit history)

hmm, ut ifra ditt svar skjønner jeg det som at jeg skal bruke epoksy UTEN herder til væting, kun tynn epoxy, altså oppvarmet eller med tyner

og ut fra West System sine sider finner jeg ut at det blir å bruke "epoxyblanding", altså MED herder.

bortsett fra dette tror jeg at jeg har "lese-seg-til" delen på stell i allefall. :)

Avhengig av herdertype (West System) er brukstiden max. 30 minutter. Etter det tykner blandingen og blir vanskeligere å smøre.

Bland riktig forhold resin/herder til både utvæting og liming. Smør på blandingen på arbeidsstykket (begge sider). Bland så i Microfiber 403 i resten av blandingen til en majonesaktig konsistens og smør dette på ene siden av flatene som skal limes sammen. Legg flatene sammen og sett i lett press. Denne operasjonen bør gjøres innen ca.30 minutter.

Anbefaler å ikke lage større blanding enn 6 trykk på pumpene. Dette er erfaringene jeg har gjort i mitt dørkprosjekt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...