Jump to content

Båtforsikring for rask båt - tips til selskap?

Quaoar

Recommended Posts

Er på nippet til å kjøpe drømmebåten min. Har derfor begynte å gjøre klar alt som trengs, også forsikring. Dessverre har jeg fått et problem jeg ikke hadde tenkt på før - finner ingen som vil forsikre båter som går over 45-50 knop. Båten jeg ser på, har maksfart 60 knop.

Har tidligere benyttet Quality Maritime Insurance, men der var det ikke mye hjelp å få nå. Så i siste utgave av Trygg på sjøen en annonse for Atlantica, men ikke klart å få kontakt med disse - skal forsøke igjen over helgen.

Er det noen som har tips til andre selskap?

Og så et spørsmål angående Båtførerprøven. Er det noen som vet om det gir noen som helst rabatt ved forsikring. Ut i fra de forsikringskalkulatorene på nettet, så er det litt vanskelig å tyde. Har selv ikke Båtførerprøven, men har 25+ års erfaring med båter og sjø. Nesten litt irriterende om Båtførerprøven veier mer enn erfaring... Rakker ikke ned på Båtførerprøven, har kjøpt boka og det står en masse interessant der, men sjøvett kommer også fra erfaring :)

Blir vel å ta Båtførerprøven og VHF-kurs i år uansett.

Det gjelder kanskje å finne et selskap som ikke spør om båtens fart og tror muligens at TrygVesta ikke spør om det. Kan i allefall ikke se av mine forsikringspapirer der at noe er nevnt om fart. Verdt et forsøk. Båtførerprøven gir ofte rabatt, hvor mye kan nok variere. Medlemskap i Kystpatruljen likeså.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Takker igjen for tips!

Pratet med Trygg Vesta. Sp. #4 de stilte, var "hastighet på båten?"... :smiley:

Fikk tilbud på ca. 14500 kroner, om jeg flyttet -alt- av forsikringer (hus, innbo, osv.) til dem.

Fikk bra(?) tilbud fra Atlantica båtforsikring. Ca. 11.000 ink. forsikring for skader på motor. Dem skulle også ringe meg tilbake angående transportforsikring.

Venter på tilbud fra Norwegian Brookers.

Edit:

Fikk tilbud fra IF på 66.000 kroner... :wflag:

Redigert av Quaoar (see edit history)

Pratet med Trygg Vesta. Sp. #4 de stilte, var "hastighet på båten?"

Da var jeg kanskje bare heldig. Eller så har de gjort forandringer. Jeg har Vesta og de spurte aldri meg om fart, heldigvis.

Da skal jeg i hvertfall ikke bytte forsikring på den båten så lenge jeg har den. He he, tør ikke det. :smiley:

Jeg har benyttet meg av kaskoen på den også. Fikk skade på motoren for en tid tilbake, og den tok de seg av.

Tror jeg betaler et sted mellom 6-8 tusen for den forsikringen. Eller så er det for hele pakken med bil og innbo.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Fikk svar fra Norgwegian Brokers nå. De hadde heller ikke mulighet til å forsikre båter, med hastighet over 50 knop.

Vi får pt. ikke gitt tilbud på båter med høyere hastighet en 50 knop.

Vi har hatt dette tidligere og vi jobber hardt med og få dette på plass igjen

Double Weber, selv om Trygg Vesta spurte om hastighet, så var de likevel villige til å forsikre båten til en ikke alt for høy sum. Slik sett er det jo bra :smiley:

Blir nok Atlantica. For de som ikke kjenner til dem, så har de helsides reklame på baksiden de siste utgivelsene av Trygg på sjøen.

Pratet med ei veldig hyggelig og hjelpsom dame der.

Redigert av Quaoar (see edit history)

Jeg forsikret speedbåten i IF.

Forsikringen ble selvsagt tegnet før jeg satte den på vannet. Så jeg hadde ingen aning om fart. På spørsmål svarte jeg at den gjør vel helt sikkert 25 knop. Etter testing fikk jeg bekreftet at det gjorde den fint... :cool:

Man svarer som man har vett/kunnskap om.

Redigert av Honduras (see edit history)

Sjekket kalkulatoren 'lodda' viste til. Interessant å bruke den og sammenligne for skal nå sjekk opp priser så alt er klart til sjøsettinga.

Jeg har 2 spørsmål

1) "verdi" på tingen sikkert, hvilken sum setter man her, ca en sum man kan få ved salg eller hva?

2) kan alle få forsikring hos norske sjø?

Ja, i motsetning til for bil (og annet) så er det beregnet markedsverdi (gjenkjøpsverdi) du skal forsikre. Forsikrer du båten for mer enn det selskapet vil hevde båten er verdt så får du det selskapet hevder selv om du har forsikret den for mer og dermed også betalt for mye i premie. Forsikrer du den for for lite så får du avkorting så her er det viktig å regulere prisen/premien hvert år slik at du betaler og forsikrer riktig verdi.

Kjenner ikke Norske Sjø, men regner med at alle i utgangspunktet kan forsikre båten der?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har ringt trygvesta og hørt på prisen på full kasko (hvor jeg har alle andre forsikringer)

Verdi 210.000

Egenandel 4000

Personlig løsøre 15.000

Opplag på land i perioden 15.10 - 15.03

Premie 4388.- (inkl alle samle-og medlemsrab.Utdanningsfb.)

Synes ikke det er noe billig egentlig......

Dere som husker skaden på båten i høst og forsikringsblingsen med at den var oppført til bare delkaso.

Denne ble da dekt av meg fult og helt og påvirker ikke kaskodekningen jeg har fått pris på over her.

Delkasko forsikringen var slik:

Verdi 250.000

Egenandel 4.000

Personlig løsøre 15.000

Opplag på land i perioden 15.10 - 15.03

Sum 3.625

Premie - 979

Premie 2.646 (inkl alle samle-og medlemsrab.Utdanningsfb.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...