Quaoar Startet 30.April.2010 Link til dette innlegget Startet 30.April.2010 Er på nippet til å kjøpe drømmebåten min. Har derfor begynte å gjøre klar alt som trengs, også forsikring. Dessverre har jeg fått et problem jeg ikke hadde tenkt på før - finner ingen som vil forsikre båter som går over 45-50 knop. Båten jeg ser på, har maksfart 60 knop. Har tidligere benyttet Quality Maritime Insurance, men der var det ikke mye hjelp å få nå. Så i siste utgave av Trygg på sjøen en annonse for Atlantica, men ikke klart å få kontakt med disse - skal forsøke igjen over helgen. Er det noen som har tips til andre selskap? Og så et spørsmål angående Båtførerprøven. Er det noen som vet om det gir noen som helst rabatt ved forsikring. Ut i fra de forsikringskalkulatorene på nettet, så er det litt vanskelig å tyde. Har selv ikke Båtførerprøven, men har 25+ års erfaring med båter og sjø. Nesten litt irriterende om Båtførerprøven veier mer enn erfaring... Rakker ikke ned på Båtførerprøven, har kjøpt boka og det står en masse interessant der, men sjøvett kommer også fra erfaring :) Blir vel å ta Båtførerprøven og VHF-kurs i år uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Det gjelder kanskje å finne et selskap som ikke spør om båtens fart og tror muligens at TrygVesta ikke spør om det. Kan i allefall ikke se av mine forsikringspapirer der at noe er nevnt om fart. Verdt et forsøk. Båtførerprøven gir ofte rabatt, hvor mye kan nok variere. Medlemskap i Kystpatruljen likeså. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Double Weber Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Jeg hadde det samme dilemmaet. Min båt gjør også 60 knuter. Det er som Mouche sier, Trygg Vesta spør ikke om fart. Jeg ble egentlig veldig overrasket da alle andre selskaper får helt nugra når farten passerer 40 knop. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Quaoar Svart 30.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Takk for svar! La igjen melding til Trygg Vesta, så de ringer meg opp på mandag. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 if skulle ha 14500 i premie for ansvar brann/tyveri på min forrige båt grunnet hester og fart, tryggvesta tok 4300,- kr da de ikke spurte om fart. var de jeg kom billigst ut med. dette var kun ansvar, brann og tyveri ikke kasko. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 uansett om de spør om fart trenger man vel ikke oppgi absulutt maksfart? Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Hei, Har du sjekket med Norwegian Brookers? Jeg er forsikret igjenom dei, premien jeg betaler her er 4000 kr billigere en Trygg Vesta. Jeg har full kasko inkl motorhavari forsikring. MVH B Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 uansett om de spør om fart trenger man vel ikke oppgi absulutt maksfart? Man skal si sannheten, men den er vel kanskje litt fleksibel hvis jeg forstår deg riktig? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
jensemann2 Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 (redigert) hvis det dreier seg om et voldsomt prishopp, evt at de ikke vil forsikre båten, og skillet går på f.eks 35 knop mens din båt går f.eks 38 på max med tom båt så mener jeg sannheten kan være litt fleksibel ja Redigert 1.Mai.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Det å stjele litt fra mange er fremdeles å stjele. Selskapene tjener penger uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) Takker igjen for tips! Pratet med Trygg Vesta. Sp. #4 de stilte, var "hastighet på båten?"... Fikk tilbud på ca. 14500 kroner, om jeg flyttet -alt- av forsikringer (hus, innbo, osv.) til dem. Fikk bra(?) tilbud fra Atlantica båtforsikring. Ca. 11.000 ink. forsikring for skader på motor. Dem skulle også ringe meg tilbake angående transportforsikring. Venter på tilbud fra Norwegian Brookers. Edit: Fikk tilbud fra IF på 66.000 kroner... Redigert 3.Mai.2010 av Quaoar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 If er et drittselskap. for min del har de ihvertfall ALLTID vært dyrest uansett om det har vært hus, bil, båt eller andre ting. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 * Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Double Weber Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Pratet med Trygg Vesta. Sp. #4 de stilte, var "hastighet på båten?" Da var jeg kanskje bare heldig. Eller så har de gjort forandringer. Jeg har Vesta og de spurte aldri meg om fart, heldigvis. Da skal jeg i hvertfall ikke bytte forsikring på den båten så lenge jeg har den. He he, tør ikke det. Jeg har benyttet meg av kaskoen på den også. Fikk skade på motoren for en tid tilbake, og den tok de seg av. Tror jeg betaler et sted mellom 6-8 tusen for den forsikringen. Eller så er det for hele pakken med bil og innbo. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Renita Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Da jeg ringte IF for aa sjekke prisen der saa sa selgeren at jeg burde ringe Trygg Vesta Han kunne fortelle at av erfaring saa var det ikke vits for han aa gi meg noe tilbud, da de ligger saa mye hoyere en alle andre. Aerlig kar dette, det skal han ha Mvh Bjorn Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) Fikk svar fra Norgwegian Brokers nå. De hadde heller ikke mulighet til å forsikre båter, med hastighet over 50 knop. Vi får pt. ikke gitt tilbud på båter med høyere hastighet en 50 knop.Vi har hatt dette tidligere og vi jobber hardt med og få dette på plass igjen Double Weber, selv om Trygg Vesta spurte om hastighet, så var de likevel villige til å forsikre båten til en ikke alt for høy sum. Slik sett er det jo bra Blir nok Atlantica. For de som ikke kjenner til dem, så har de helsides reklame på baksiden de siste utgivelsene av Trygg på sjøen. Pratet med ei veldig hyggelig og hjelpsom dame der. Redigert 3.Mai.2010 av Quaoar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Hei... Vet ikke om du har prøvd denne, Kalkulator Norske Sjø. Jeg havnet på 6600,- for en 23 fots båt med 250 hk og 50 knop. Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Honduras Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) Jeg forsikret speedbåten i IF. Forsikringen ble selvsagt tegnet før jeg satte den på vannet. Så jeg hadde ingen aning om fart. På spørsmål svarte jeg at den gjør vel helt sikkert 25 knop. Etter testing fikk jeg bekreftet at det gjorde den fint... Man svarer som man har vett/kunnskap om. Redigert 3.Mai.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
KenBjork Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Sjekket kalkulatoren 'lodda' viste til. Interessant å bruke den og sammenligne for skal nå sjekk opp priser så alt er klart til sjøsettinga. Jeg har 2 spørsmål 1) "verdi" på tingen sikkert, hvilken sum setter man her, ca en sum man kan få ved salg eller hva? 2) kan alle få forsikring hos norske sjø? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Mouche Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Ja, i motsetning til for bil (og annet) så er det beregnet markedsverdi (gjenkjøpsverdi) du skal forsikre. Forsikrer du båten for mer enn det selskapet vil hevde båten er verdt så får du det selskapet hevder selv om du har forsikret den for mer og dermed også betalt for mye i premie. Forsikrer du den for for lite så får du avkorting så her er det viktig å regulere prisen/premien hvert år slik at du betaler og forsikrer riktig verdi. Kjenner ikke Norske Sjø, men regner med at alle i utgangspunktet kan forsikre båten der? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lodda Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Jeg hadde den siste Ibizaen forsikret der, ikke noe problem. Såvidt jeg husker så måtte man vel kanskje være medlem av KNBF da. Men sjekk det der nærmere med en telefon til dem, eller mail. Fikk faktisk billigere forsikring hos Norske Sjø enn vi gjorde hos Gjensidige på nybåten, så forsikringen av båten skal flyttes om 6 mnd. ;-) Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Nonsense Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 http://www.norskesjo.no/info.htm Hvem kan tegne forsikringen Forsikringen kan kun tegnes av medlemmer i KNBF eller medlemmer av seilforeninger som er tilsluttet NSF. NB: Forsikringen er IKKE gyldig uten medlemskap i KNBF eller NSF! Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Som jeg ante, men iflg. kalkulatoren har du nok dekket inn den medlemsavgiften noen år med å velge Norske Sjø. Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Quaoar Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Norske Sjø ville ikke ha båter med 50+ knop, i alle fall ikke ut i fra den kalkulatoren Gjensidige var også svinedyre. Atlantica it is Appropos kalkulator, så har dem det på Atlantica sine sider også ( http://www.atlantica.no/vareforsikringer/beregnedinpremie ). Ser Atlantica er "en filial av TrygVesta" Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Har ringt trygvesta og hørt på prisen på full kasko (hvor jeg har alle andre forsikringer) Verdi 210.000 Egenandel 4000 Personlig løsøre 15.000 Opplag på land i perioden 15.10 - 15.03 Premie 4388.- (inkl alle samle-og medlemsrab.Utdanningsfb.) Synes ikke det er noe billig egentlig...... Dere som husker skaden på båten i høst og forsikringsblingsen med at den var oppført til bare delkaso. Denne ble da dekt av meg fult og helt og påvirker ikke kaskodekningen jeg har fått pris på over her. Delkasko forsikringen var slik: Verdi 250.000 Egenandel 4.000 Personlig løsøre 15.000 Opplag på land i perioden 15.10 - 15.03 Sum 3.625 Premie - 979 Premie 2.646 (inkl alle samle-og medlemsrab.Utdanningsfb.) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.