jensemann2 Startet 30.April.2010 Link til dette innlegget Startet 30.April.2010 (redigert) Disse små hullene oppsto da jeg høytrykkspylte båten. Før sliping: høytrykkspylte båten. Slipte ned grunningen og da kom jeg ned til slett og fin gelcoat uten huller eller byller. Er dette noe å bekymre seg for? Kan jeg bare legge på 5-6 nye lag med grunning 2 komp? Etter sliping: Har liksom ikke så lyst til å slipe vekk all grunnningen, det er MYE jobb. Så planen er å legge ny antipest over det som er igjen av det grå laget... Redigert 30.April.2010 av jensemann2 (see edit history) Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Ikkje legg på 2komp! ! ! Bare vanlig primer for heft til bunnstoff om nødvendig. Og så bunnstoff. Du spør om det er pest? Umulig å sei uten meir sjekk/bilder. Dersom det er pest(vann/glycol-blærer+ i microsmå hulrom), så vil denne skyte fart og gjøre masse skade dersom du forsegler denne fuktigheten inne i skroget. Båten har det best når den puster. Skal du få svar på spørsmålet så må du kanskje få nokon til å kikke på skroget, og måle fuktighet over og under vannlinja for å sammenligne innholdet i skroget. Har du pest så er det ingen snarvei. Da er det masse jobb..... Klipper inn ein tekst som kan gi deg noko å jobbe videre med nå: Nærværende av en væske bakom gelcoaten indikerer et potensielt problem og kan gi informasjon om laminatets tilstand. Har væsken en muggen lukt av eddik betyr det sannsynligvis at der er deler av eddiksyre og saltsyre, noe som kommer fra hydrolisering av emulsjonen i glassfiberen som nevnt tidligere. Væsken testes med et pH papir for å bekrefte diagnosen. En pH verdi lavere enn 7 indikerer en syre. Verdiene mellom 5,5 - 3,0 er typiske der glassfiberens emulsjon har hydrolisert. Saltvann er noe alkalisk med en pH mellom 7,5 og 8,0. En sterk alkalisk verdi mellom 10 og 12 tyder på at aminaccelerator har vært brukt. (Dette brukes iblant for å stimulere herdingen av polyester) Nærværende av glykol kan bestemmes ved å gni væsken mellom tommel og pekefinger. Væsken skal da kjennes som olje og være litt klebrig. Glykol har også en søt karakteristisk lukt. Mao ,her du fukt i blærer, så er det pest dersom det er ph 3.0-5.5 Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jensemann2 Svart 30.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 (redigert) Okei, så jeg skal ikke legge 2-komp? Vil båten være like godt beskyttet med kun vanlig heftgrunning rett på gelcoaten da? Båten har forøvrig stått på land siden oktober.. Det er ingen blærer i gelcoaten, kun grunningen som har sluppet taket på disse små flekkene. Det er 2-komp grunning som er der fra før. Redigert 30.April.2010 av jensemann2 (see edit history) Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 bare prime da og så stoff Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Skipper Worse Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Det der er et problem mellom gel-coat og grunning, dårlig heft elle rester av inkompatible kjemikalier. Notting to vorry aboyt. Klin på ett strøk primer for heft, stoff over og seil av sted. I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
68 GT Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Hadde slik på en gammel dass av en Nimbus..... Jeg slipte bort all grunning,lagret den innendørs oppvarmet hele vinteren,innen kom våren,sluttet det å komme væske. Jeg brukte Seajet 2 komp,sitter som F.... selv etter 6 år Det rare var at den gamle primeren såg pen ut,men da jeg slipte den ned,fikk den huller jo nermere jeg kom gelcoaten.men det var hun et fåtall av dem som væsket Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
jensemann2 Svart 30.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 hmm, blir veldig usikker på hva jeg skal gjøre her, greit nok jeg kan legge på et par lag 1-komponent primer , stoffe og sette ut, men da har jeg ikke den samme beskyttelsen mot vanninntrengning i laminatet som med 2-komp, eller? Hvorfor ikke legge på 2-komponent primer istedetfor 1-komp? Det er jo det de fleste gjør, er det ikke? Link to post
Skipper Worse Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 To-komp er OK men begrens deg til ett strøk, det er nok. Selv ikke fem strøk er egentlig vanntett, over tid slipper det inn vannmolekyler uansett. Det kan faktisk være bedre å gi "fri bane" ved å ikke ha det FOR tett. Da vskes de skadelige stoffene ut med minst mulig skade gjort. I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
avsluttet Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Enig at det er greit å legge på 2 komponent når det har vært det fra før, og når du nå har slipt bort en del av det. Ellers varierer dette med plastpest hvor i landet man holder til. feks er det ikke sikkert en nordlending uten internett engang vet hva plastpest er. .. for å ikke snakke om en finnmarking. Link to post
jensemann2 Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Jeg har aldri hørt noen argumenter MOT 2-komponent før nå liksom, så ble litt overrasket:) Men hvis det dere sier stemmer så er jo hele plastpest-hysteriet en gedigen, svindyr bløff! Link to post
Jonas Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Dette omtalte potensielle problemet ser ut til å begrense seg til at primer og bunnstoff har dårlig feste på små flekker. Har aldri lest eller hørt om noen båter som er dårlige på grunn av dette, men håper å få noen eksempel i denne tråden. Årsaken til dette ser ut til å vere at det første laget med laminat er dårlig mettet med polyester og dermed fylles med vann. Tror ikke skroget er noe sterkere med tørre flekker i laminatet enn om det tørre er mettet med vann. Kan vere vanskelig å finne disse små flekkene, men noen timer eller dagen etter opptak er de lettest å oppdage da de holder litt lenger på fuktigheten enn der det er bare bunnstoff som skal tørke. Ved å skrape i den fuktige flekken viser det seg ofte at det er bare bunnstoffet som er løsnet. Når det da presses litt med et skrujern på flekken kan det vise seg ørsmå sprekker i gelcoaten som det kommer væske ut av. Hvis du da har den riktige lukten av denne væsken er pesten oppdaget. Da bør dette som er løst fjernes forsiktig f.eks. med knivspiss el. og spyles med vann. Videre behandling finnes det jo svært mange beskrivelser av, så mange at jeg ikke har prøvd noen av de enda, og bare smurt på bunnstoff. Jeg begynte med dette da jeg kjøpte båten for 15 år siden og det var bare de første årene det var 8-10 tilfeller av dette. Båten er 33 år nå gammel. Når den eneste behandlingen som er god nok, nesten er umulig å gjennomføre, så blir nok ikke den gjennomført i år heller. Link to post
Regina III Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Ja, dette er høyst sannsynlig et angrep av den meget fryktede pesten, tør nesten ikke uttale ordet.! SLAPP AV ! Plastpest ja, men bare i primeren som nok ikke har vært så vanntett som den skulle være hele veien. Og, pesten er, i motsetning til det frykten skulle tyde på, IKKE smittsom. Dessuten, plastpest i skrogplast med "byller" i millimeterstørrelse er absolutt ingenting å bry seg om bortsett fra det rent kosmetiske. Blærene skal bli centimeter (tomme) store eller gro tet i tett før det gir strukturelle svekkelser av betydning. Svært ofte oppstår små blemmer, som så stopper å vokse, no problema! Hvor mange båter er det som har blitt ikke sjødyktige av plastpest? Jeg kjenner kun til en, ei gammel uprimet jolle, der var "blemmene" på 10-20 cm størrelse. Laminatet som var igjen i blemmene var da blitt helt mykt. Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Hvorfor ikke legge på 2-komponent primer istedetfor 1-komp? Det er jo det de fleste gjør, er det ikke? Vil driste meg til en egen påstand. JA det er derfor det kommer meir og meir plastpest. Det kan faktisk være bedre å gi "fri bane" ved å ikke ha det FOR tett. Da vskes de skadelige stoffene ut med minst mulig skade gjort. Heilt enig. For de skadelige stoffene skyldes i hovedsak kjemiske reaksjoner som følge av byggeprosessen, ikkje bruk. Og man må da håpe at ikkje allt laminatet i båten er full av feil og porer? (enkelt sagt) Årsaken til dette ser ut til å vere at det første laget med laminat er dårlig mettet med polyester og dermed fylles med vann............................. Når det da presses litt med et skrujern på flekken kan det vise seg ørsmå sprekker i gelcoaten som det kommer væske ut av. Hvis du da har den riktige lukten av denne væsken er pesten oppdaget. ...... Når den eneste behandlingen som er god nok, nesten er umulig å gjennomføre, så blir nok ikke den gjennomført i år heller. Riktig den første der, men med enda fleire årsaker, som herdeprosess, bruk av aktivatorer osv. Så til skrujerntesten...da har du hatt pest nokre år trolig. Kan gå endel år før det kommer blærer. Alt etter forhold Dessuten, plastpest i skrogplast med "byller" i millimeterstørrelse er absolutt ingenting å bry seg om bortsett fra det rent kosmetiske. Nemlig. MEN da er det viktig å holde to komp tette stoff vekke fra skroget slik at fortsatt får puste Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jensemann2 Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Ok, men gjelder dette selv om båten kommer til å ligge på vannet hele året? Det blir noen år til jeg setter opp båten igjen. Bør jeg slipe vekk all den gamle 2 komp grunningen? Eller kan jeg nøye meg med å pusse vekk der det er blitt hull også male over med f.eks hempel en komp yacht primer? Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 (redigert) Dersom du ønsker å forsegle båten (med tett 5 strøk 2 komp feks.) så må båten vær tørr. Dersom du kapsler inn fukt, så vil evt pest ekspandere. Skroget må få puste. Dersom du VEIT at skroget er tørt, så vil en forsegling være smart. Dette kan du måle deg fram til med egen fuktmåler for skrog( kanskje besiktigelsmann/båtberksted har slik) Har du fukt i skrogt så kan dette kun fjernes ved å åpne opp alle purer ved feks sandblåsing. For så å vaske vekk glycol som har opstått i den kjemiske osmoseprosessen som oppstår når vannet presser seg vei inn i skroget. Glycol binder fuktighet/tiltrekker seg vann. Glycol kan ikkje fordampe. Så det hjelper ikkje kor lenge ein båt har stått inne og tørket. Det må vaskes/spyles vekk. Først etter det vil skroget kunne tørke. Når skroget er tørt kan en reparere skadene og forsegle båten. Luftfuktighet under 80%relativ fuktighet ved slik arbeid. Og 18 til 23 grader helst, og fuktighet i skroget under 5%, helst 2%. Eg ville bare pusset/skrapet der det er blitt hull, og spylt godt eit par dager, og tørket med føner feks. Var ein fin enkel beskrivelse i ein anna tråd her nettop https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=67534 Han med seilbåten der fann ein grei og rask måte. RED: Uansett valg.... Dette er ingen fasit på egentlig. Fordi det finnest skrog som kan blære seg uten at det er pest. Og siden mange ,med hell, har reparert sine funn, på enklere måter en andre har misslyktes med. Så det ser ut som om variasjoner i skrog(produsenter?) byggeperiode, og mange faktorer spiller inn. Så enhvær avgjørelse av metode. Må baseres på egen magefølelse. Spør og grav...få svar..å velg det som apellerer til deg. Redigert 1.Mai.2010 av Sæbø (see edit history) Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
avsluttet Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 (redigert) at det ikke skal være to komponent står jo litt i strid med det som tidligere har vært skrevet om temaet, både på internettforum og i båtblader. Om man gjør et søk på internett om plastpest har jeg inntrykk at det stort sett anbefales tett fuktsperre under vannlinja. Både fra aktører som driver med reparasjon og produsenter av båtpleiemidler, som jotun. Men om båten ligger ute hele året kan det jo hende man ikke greier å holde skroget fuktfritt på sikt? Redigert 1.Mai.2010 av traust (see edit history) Link to post
Jonas Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 (redigert) Tror ikke den kjemiske osmoseprosessen presser vannet noe som helst sted inn i skroget. Vannet og osmoseprosessen går bare i den delen av laminatet som ikke var mettet med polyester i byggeprosessen pga. slurv/uvitenhet. Ser ut som laminat som er mettet med polyester ikke blir påvirket av noe som helst kjemiske stoffer i osmoseprosessen. Jeg har båten ute hele året. Redigert 1.Mai.2010 av Jonas (see edit history) Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 at det ikke skal være to komponent står jo litt i strid med det som tidligere har vært skrevet om temaet, både på internettforum og i båtblader. Nei......to komp er toppers- men da bør båten være renset og tørr, oki?! Vannet og osmoseprosessen går bare i den delen av laminatet som ikke var mettet med polyester i byggeprosessen pga. slurv/uvitenhet.Ser ut som laminat som er mettet med polyester ikke blir påvirket av noe som helst kjemiske stoffer i osmoseprosessen. blir nok riktig sagt trur eg og...men... ikkje rop det så høyt mange ømme tær Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jensemann2 Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 men 1-komp. primer puster ganske lett i forhold til 2-komp? Link to post
avsluttet Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 du skulle aldri slipt bort den primeren, jensemann2 Jeg ville tro at skroget var tørt om det har stått på land i hele vinter, eller hva? Link to post
jensemann2 Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 men det var jo små huller mange steder i primeren, og de gikk helt inn til gelcoaten... kunne vel uansett ikke malt oppå de hullene med masse løse flak. jeg har kun slipt ned der det var huller. Link to post
Jonas Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 (redigert) http://www.baylinerpilothouse.com/freeformpage-404.aspx Noen bilder i denne linken viser virkelig hvor gode vekstforhold plastpesten har i enkelte skrog. (plass til mye vann) Når skadet laminat ser ut som en tørr flatbrødpakke må det vere pga. en misforståelse eller er dette en helt annen byggemetode med helt andre materialer enn det som er brukt i norske båter. Dette ser jo ut som det er helt umulig å reparere og er vel egentlig bare mange tonn spesialavfall. Her synes jeg ordet "plastpest" får en helt annen betydning enn det som omtales i denne tråden. Noen som har erfaring med noe lignende eller meninger om dette. (Kjekt om noen kunne legge inn de to bildene som viser lamminatskadene). Redigert 1.Mai.2010 av Jonas (see edit history) Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Det er ein grunnstøtt båt i den repportasjen. Knusingsskader. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jensemann2 Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 nå er båten slipt ned, og jeg er vente rbare på temperatur til å starte grunningen. Skal la den stå noen uker og tørke. Tar gjerne imot flere synspunkter på dette med valg av 1-eller 2 komponent grunning.:) Link to post
Capella Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Hei. Av bildene dine mener jeg du har det som kalles "plastpest". Noe som er mye mindre dramatisk enn det som fremkommer på div forum og i alskens artikler. Du har nå klargjort for grunning/priming. Mitt råd er følgende: Legg på 3 til 4 strøk 2-komponent primer. Deretter bunnstoff som vanlig (1 strøk er som oftest nok). Båtens undervannsskrog skal nå være vanntett og det er bare å få den på sjøen igjen. Nå når båten ligger på sjøen, låner/leier du deg en kraftig avfukter, som du kjører på full speed inntil du drar ut mindre enn 0,5 liter fuktighet i døgnet. NB steng alle ventiler og dekk til eventuelle andre åpninger der luft utenfra kan komme inn. Prøv siste døgnet om båten er tørr nok ved å helle 1 liter vann i kjølen- for å sjekke om denne er borte dagen etter. Etter mine erfaringer tørkes skroget lettere ut innenfra enn ved å la den varmetørke på land i 5-6 uker. På sjøen som forklart over, tørker du skroget minst like godt ut på en uke eller to. Dette er min anbefaling, om du velger å bruke samme fremgangsmåte er selvfølgelig ditt valg. Lykke til anyway.. Capella. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn