jensemann2 Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 takk for tipset, den med tørking innenfra hørtes interessant ut! Noen flere som har gjort det på denne måten? Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 hmmm tja jo... det er jo ikkje heil tett skroget...burde gå det på sikt .... men då må du og sørge for å holde temperaturen inni båten høyere enn temperaturen ute, ellers vil ikkje avdamping gå innover. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Capella Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Avfukteren virker uavhengig av temperatur, så det er ikke noe problem. Jeg anbefaler en sånn industrimodell (byggtørker) : http://www.wimpel.no/Produkter.aspx?docid=247 Zibro DX 118 , er ganske lik den jeg har. ( husker ikke typebetegnelsen , men skal notere meg det når jeg er i båten i morgen) Capella. Link to post
index Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 (redigert) Jeg for min del ville bare lagt på to-tre strøk tokomponent primer, og deretter glemt hele greia! Faren for nye blærer er relativt liten, og skulle de dukke opp igjen om noen år så er det jo bare å slipe dem bort igjen! Det er ikke noen grunn til å ødelegge nattesøvnen for noe slikt som dette, så alvorlig er det ikke... Redigert 5.Mai.2010 av index (see edit history) "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jensemann2 Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 ja her var det ulike meninger. Må si at jeg selv bikker mot 2-komp løsningen.. Usikker på hvilken som har best heft.. Link to post
jensemann2 Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 leste på boksen med antipest nå, og der står det at ALL gammel maling må fjernes. Må jeg virkelig slipe av all den gamle antipesten selv om den sitter godt?? Det er en kjempejobb. Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Sjekk med leverandør. Veit du fabrikat på forrige runde med antipest? lenge siden? Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jensemann2 Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 aner ikke fabrikat, eneste jeg vet er at det er 2-komp. Har også testet på en liten flekk at det ikke koker (testet med biltema sin 2-komp primer) det er vel ca 10 år siden den ble primet. Link to post
Skipper Worse Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Når det r ti år siden så svarer det seg sikkert like godt å fjerne alt og prime opp på ny. Hvis du liker å ligge under der og skrape og slipe i alle fall. Skal du bruke båten, er det bare å klatte på og kjøre i vei. I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
klugg Svart 30.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2010 Hiver meg på denne tråden, i gjenbrukens navn. Dette er ikke vel pest, men knappenålshode små huller inn i skroget, ser det ut som. De er her og der over nesten hele undervannsskroget. Når jeg tok for meg ett hull og skrapet inn til det, ser jeg at hullet går inn i glassfiberen. Jeg forundres over hvor tynt det er primet her, og får tanker om at noen har gjort et svært slett arbeid ved bunnbehandlingen som etter sigende ble gjort for noen få år tilbake. I bildet er det opprinnelige hullet øverst, også har jeg skavet av i underkant av det. Hva er dette egentlig? Ser ikke dette veldig tynt ut mtp priming? Det er såvidt et mørkere blått lag før jeg møter på gelcoat, slik jeg oppfatter det. Her er et par bilder til, etter at jeg har slipt på utskjæringen. Et som viser spredningen av disse hullene: Og et av bare utskjæringen: Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2010 Eg ville sagt at dette er gammel pest som er forsøkt reparert etter gjensomsnittlig metode Hvor er gelcoat ellers blitt av? Skrape og slipe reint, og så to dager i solsteik, og rett på med primer til langt på natt i fuktig miljø og skiftende temperaturer.... Masse innestengte fukter og gasser fra herdeprosesser... og så ...plopp, kommer det ut ein dag. Og så i tilleg er det stoffet over etterpå her.... Kanskje? Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
klugg Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Hmm... Tja... Men alle disse hullene er ørsmå og runde. I det du skisserer ville det vel vært varierte groper i gelcoat...? Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Er du ny eier? Hør evt med tidligere eier om båten har vert slipt ned. Bare ein teori eg hadde, men sjekk opp. Ellers kan du bare få ein takstmann el til å måle fukt. Så punktsliper du. Evt punktsandblåse, sparkle i, primer og nytt stoff. Du kan tape på ein plast på utsiden over eit par hull (30x30cm feks) og så hopper du ombord og varmer innsida med føner. Evt kan du legge slik plast på solsida. Dugger det på plasten så er det for fuktig for reparasjon. Du spør ette varierte groper i gelcoat, eg kan ikkje svare på det, kanskje den er slipt vekk Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
volfro Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Hmmmmmmm. ser jo unektelig ut som gelcoaten mangler her ja. Link to post
klugg Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Ja. Som små huller gjennom både stoff, primer og gelcoat. Som om det har vært en bobledannelse eller noe. Lurer på om jeg skal ha dette inspisert av en proff før jeg går i vannet. Noen tips om en kyndig person her i Tønsberg? Link to post
volfro Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Du er sikker på at det kvite er gelcoat? Det såg så merkelig ut (er vel synsbedrag). Var det tungt å skrape vekk? Link to post
volfro Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 (redigert) Du er sikker på at det kvite er gelcoat? Det såg så merkelig ut (er vel synsbedrag). Var det tungt å skrape vekk? Edit:Internal error, ja det ble dobbelt. Redigert 31.Mai.2010 av volfro (see edit history) Link to post
klugg Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Nei, jeg er ikke sikker. Og tja... Tungt... Nei, det var vel egentlig ikke det. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn