Jump to content

Små huller i grunningen, hva er det? Plastpest?

jensemann2

Recommended Posts

hmmm tja jo... det er jo ikkje heil tett skroget...burde gå det på sikt :smiley: .... men då må du og sørge for å holde temperaturen inni båten høyere enn temperaturen ute, ellers vil ikkje avdamping gå innover.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg for min del ville bare lagt på to-tre strøk tokomponent primer, og deretter glemt hele greia! Faren for nye blærer er relativt liten, og skulle de dukke opp igjen om noen år så er det jo bare å slipe dem bort igjen! Det er ikke noen grunn til å ødelegge nattesøvnen for noe slikt som dette, så alvorlig er det ikke...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 4 uker senere...

Hiver meg på denne tråden, i gjenbrukens navn. Dette er ikke vel pest, men knappenålshode små huller inn i skroget, ser det ut som. De er her og der over nesten hele undervannsskroget.

huller.jpg

Når jeg tok for meg ett hull og skrapet inn til det, ser jeg at hullet går inn i glassfiberen. Jeg forundres over hvor tynt det er primet her, og får tanker om at noen har gjort et svært slett arbeid ved bunnbehandlingen som etter sigende ble gjort for noen få år tilbake. I bildet er det opprinnelige hullet øverst, også har jeg skavet av i underkant av det.

skrapet.JPG

Hva er dette egentlig? Ser ikke dette veldig tynt ut mtp priming? Det er såvidt et mørkere blått lag før jeg møter på gelcoat, slik jeg oppfatter det.

Her er et par bilder til, etter at jeg har slipt på utskjæringen. Et som viser spredningen av disse hullene:

slipt%20med%20omkring.jpg

Og et av bare utskjæringen:

slipt.jpg

Eg ville sagt at dette er gammel pest som er forsøkt reparert etter gjensomsnittlig metode :lipseal: Hvor er gelcoat ellers blitt av?

Skrape og slipe reint, og så to dager i solsteik, og rett på med primer til langt på natt i fuktig miljø og skiftende temperaturer.... Masse innestengte fukter og gasser fra herdeprosesser... og så ...plopp, kommer det ut ein dag. Og så i tilleg er det stoffet over etterpå her.... :saint: Kanskje?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Er du ny eier? Hør evt med tidligere eier om båten har vert slipt ned. Bare ein teori eg hadde, men sjekk opp. Ellers kan du bare få ein takstmann el til å måle fukt. Så punktsliper du. Evt punktsandblåse, sparkle i, primer og nytt stoff.

Du kan tape på ein plast på utsiden over eit par hull (30x30cm feks) og så hopper du ombord og varmer innsida med føner. Evt kan du legge slik plast på solsida. Dugger det på plasten så er det for fuktig for reparasjon.

Du spør ette varierte groper i gelcoat, eg kan ikkje svare på det, kanskje den er slipt vekk

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...