Jump to content

21 fots Alicraft, treplate under glassfiber-gulv er pil råttent...

Nikay

Recommended Posts

Vi er helt nye på det her og trenger noen tips.

Båten vi pusser opp har en stor feil slik vi ser den.. treplaten under glassfiber-gulvet har stått under vann, og den er pil råttent.

Sannsynligvis under det hele.

Båten har nok stått med vann litt lengre enn tidligere eier mente, men det får vi bare ta.. båten fikk vi jo mot felling av tre bjørke-trær så vi skal ikke klage..

Men, den var litt uventet.

Er det da sånn at det eneste vi kan gjøre er å rive opp igjen alt gulv, og begynne på nytt med treplate og glassfiber oppe på dette igjen slik som det er i dag?

Virker jo veldig upraktisk med en treplate der, for litt vann i en båt vil man jo sjeldent unngå helt?

Den er jo sikkert lagt der for å forsterke gulvet?

En annen ting er at det ser ut til å være litt jordslag i taket.. men det er fult mulig dette bare er å vaske vekk i aller høyeste grad siden det nok kommer av at det har vært så fuktig luft under presenningen den har vært lagret under.

Om ikke, kan man velge en soppdrepende maling å male over når det blir aktuelt?

Det er ikke snakk om mye jordslag, men det må jo uansett gjøres noe med..

Hadde samme problem som deg med en 17-fots båt for mange år siden.

Jeg skar bort den gamle platen og plasten over den med vinkelsliper.

Så tilpasset jeg en forskalingsplate som ble nytt gulv. Forskalingsplater er billige, solide og det er lite som tåler vann bedre.

Platene er meget glatt og må rives opp i overflaten slik at polyesteren får feste. Til dette brukte jeg vinkelsliperen.

Så er det bare å støpe den ned med glassfibermatter og polyester. En må legge mattene litt oppover båtskråget for at det skal bli solid. Til slutt må en være nøye med å male over med toppcoat, ikke bare for at det skal bli pent, men også for at det skal bli vanntett.

Jeg laget også en vanntett inspeksjonsluke gjennom gulvet helt fremme mot bauen for å kunne ta ut vann som måtte komme inn, men jeg hadde båten i 10 år etterpå, og den forble tørr under gulvet.

Andre har sikkert gjort det på annen måte, men slik gjorde jeg det...

Bruk epoxy, ikkje polyester. Polyester er egentlig ikkje lim, men det er epoxy. Da får du bedre liming mot gamle skroget om du skjønner. Ellers er det samme egenskapene :smiley:

red: er foresten en god del dyrere, og ikkj eit "must", men viktig å vaske å tørke godt +rubbe for å oppnå kontakt ute med skrogkantene :smiley:

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...