260RS Startet 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2010 Hei Noen som har gode råd for å få løs stemplene, det har vært vann i motoren så stemplene har rustetf fast. Deler/delemotor ønskes kjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
jfw69 Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Det enkleste er jo å prøve en god rustløser. La den virke en stund før du dunker rundt kantene til stemplet og hjelpe til med f. eks. å sette svinghjulet i spenn så stemplet dras nedover. Du kan jo også forsøke å varme opp rundt stemplet. Uansett, vær redd om sylindersidene dine; ikke lag unødvendige riper og skrammer. Når du har fått det løst og du skal bytte stempel, husk å hone! Skru løs sylinderblokka og lever den til en som utfører slikt. ;) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 I ungdommen overtok jeg en R2 som sto fast. Jeg fylte toppen av sylinderene med diesel og lot det stå et par dager. tok så og la en stropp et par turn rundt svinghjulet, og litt opp på et spett, som jeg la ann mot svinghjulet. Jeg dro til i spettet og stemplene løsnet. Vasket stempler i diesel skiftet stempel ringer, honet sylindre. Den gikk fint i mange år derefter. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
killmeister Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Diesel løsningen fungerer bra! Men la det gjerne stå i noen dager. kan prøve og varme forsiktig på det av og til, før du heller på ny diesel.. men vær forsiktig med varmen tålmodighet er tingen her... som det sies må du belage deg på honing å diverse stell når du har fått det løs... lykke til Sitér dette innlegget Link to post
260RS Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Den har stått i diesel et par dager, cola er også prøvd, men til ingen nytte, står i sju stein. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Neste trinn er å bruke rå makt . . . . Jeg regner med at du har fått av toppen? Da må du finne deg en trekubbe som har omtrent samme diameter som stemplene, som er plan i begge ender og som er 20-30 cm lang. Sørg så for at motoren står virkelig støtt, helst på et fundament, sett trekubben på et stempel og slå til den med den absolutt største sleggen som er å oppdrive. Denne operasjonen må du regne med å gjenta noen ganger, gjerne vekselvis på begge stempel. Hvis det fortsatt ikke løsner må du fylle på ny diesel over stemplene og la det stå noen timer, helst dager før du prøver igjen. Men gir den seg ikke med sleggemetoden så skal det godt gjøres å få motor av den igjen Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Wartsila Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 En viktig ting å være obs på!! Ved de fleste 2 sylindrede motorer går stempelene "motsatt vei". Det vil si at når ett stempel går oppover går det andre nedover, slik at når stempel 1 er på topp er stempel 2 på bånn. Dette bør du tenke på når du slår på begge stempelene, når du slår det ene stempelet ned vil det andre prøve å gå oppover. Lykke til, og prøv å legg ut noen bilder her av prosjektet ditt Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
gon Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 På en tosylindret motor er det vanskelig å løsne stemplene uten å løsne rådene. Får du løs rådene, kan du bruke kraft på bare et stempel av gangen. Sitter stemplene godt nok, klarer du ikke for alt i verden å slå et stempel ned, samtidig som veiva skal dytte det andre stemplet opp. Varme er også den beste "rustløseren", men du må ofte ha mye av den. En god blåselampe er tingen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Det tryggeste er nok å løse rådene, ta av sylinderen og presse stemplene ut i en hydraulisk presse. Da slipper du å skade råder og veivaksel, noe som fort kan bli resultatet om du gyver løs med slegga... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
260RS Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 (redigert) Lagde meg en tæsj, men NEI Har plukket opp noen motorer som har sitti ganske , men ingenting slår marnaen her, det som er litt synd er at jeg ikke får plassert en jekk under stemplet, for da er det bare å jekke det opp, ofte kommer jo også foringen med. Prøvde å legge inn bilder men fikk "ugyldig fil" Redigert 5.Mai.2010 av toor91 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Da er det bare en ting som gjelder, og det er å løsne rådene som det er blitt nevnt her. Men ikke fortvil, dette er ikke noen avansert opperasjon Under hver råde sitter det to skruer (det pleier i alle fall det) som må skrus ut. Etter det er det å løsne sylinderen og ta bort denne. Da blir uansett jobben med å løsne stempelene mye lettere Samtidig får du en god anledning til å inspisere rådelagerene og eventuelt bytte disse. Med nye stempler, nyborret motor og nye rådelagere blir denne motoren god som ny! Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Alle råd om å slå på stempel må betinges at stemlene ikkje står i bunn eller topp !!! det er viktig Diesel er nevnt, og banking + vri samtidig.... så det er bare å ta seg ut.... Bør sjekke balanse i råde osv etterpå Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Allan E Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Hvis stemplene står litt ut fra topp og bunn så setter du på toppen igjen. Dra godt til. Fyll opp sylinder med en litt tykk olje. Skru en bolt med samme gjenger som tennplugg ned i sylinder. Skru bolten oppigjen, fyll på mer olje og skru bolten ned på nytt. Det går sakte men.... På en V8 som jeg hadde for noen år siden var det lager for girkassekubben som ikke ville ut av veivakselen. Margarin og en dor gjorde susen. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Hørte noe en gang. Fyll litt diesel og rødsprit i sylinderne.Tenn på. Rødspriten legger seg oppå dieselen og varmer syl. Dieselen smører. La rødspriten brenne ut evt. slukk. Bank så på stempelet å vri på svinghjulet. Har ikke testet selv, artig å sett om det funket. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
jfw69 Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Det tryggeste er nok å løse rådene, ta av sylinderen og presse stemplene ut i en hydraulisk presse. Da slipper du å skade råder og veivaksel, noe som fort kan bli resultatet om du gyver løs med slegga... Da er det bare en ting som gjelder, og det er å løsne rådene som det er blitt nevnt her. Men ikke fortvil, dette er ikke noen avansert opperasjon Under hver råde sitter det to skruer (det pleier i alle fall det) som må skrus ut. Etter det er det å løsne sylinderen og ta bort denne. Da blir uansett jobben med å løsne stempelene mye lettere Samtidig får du en god anledning til å inspisere rådelagerene og eventuelt bytte disse. Med nye stempler, nyborret motor og nye rådelagere blir denne motoren god som ny! Får man ut rådepinnen så lenge den er inne i sylinderen da? Trodde den skulle skyves ut fra siden av stempelet. Sitér dette innlegget Link to post
jfw69 Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Hørte noe en gang. Fyll litt diesel og rødsprit i sylinderne.Tenn på. Rødspriten legger seg oppå dieselen og varmer syl. Dieselen smører. La rødspriten brenne ut evt. slukk. Bank så på stempelet å vri på svinghjulet. Har ikke testet selv, artig å sett om det funket. I krisesituasjon er alt lov, men dette hørtes sykt ut Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Får man ut rådepinnen så lenge den er inne i sylinderen da? Trodde den skulle skyves ut fra siden av stempelet. Hvis det er kryssbolten som forbinner råde med stempel du tenker på så trenger du ikke løsne denne. Når du har løsnet rådene nede ved veiva kan du bare løfte opp sylinderen. Rådene henger da på stempelene, og følger med opp Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
prin435 Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 (redigert) Hva slags motor er det snakk om? 4 takt eller to takt. Jeg har ikke skrudd på noe særlig på totakt påhenger, men vanligvis er ikke rådene til å dele på en totaktere. Der er veiva presset sammen etter at rådene er på plass og det er rule/kulelager. Er det en 4 takter er det trykksmurte råder og de kan lett løsnes/deles. Ville forsøkt å bruke olje eler diesel i sylindrene som nevnt, laget en trekubbe som passer oppå stempelet. Deretter ville jeg ha forsøkt å lage et gjern mellom to av boltene for topplokket ( topplokke må selvfølgelig være av) og brukt et spett under nevnte gjern og ppå treklossen som går ned på stempelet. Da har du en viss kontroll på kreftene. Om det ikke går kombiner med slag på treklossen. Om det er totakter slik at du ikke får løsnet rådene, er dette umulig om stempelet står på bunn eller topp. Kombiner gjerne med å tørne på svinghjulet som nevt tidligere i tråden. Redigert 6.Mai.2010 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
prin435 Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Beklager tenkte ikke på at Marna M2 var motortypen altså diesel med delbar råde. Litt sent! Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Bartesam Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Er dette en veldig gammel motor med støpejernstempler i stedet for aluminiumsstempler? Hva slags Marna er det? Bensin eller diesel? Topp og sylinder i et stykke? Avtakbar topp? Den har stått i diesel et par dager, cola er også prøvd, men til ingen nytte, står i sju stein. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Volvomekanikeren Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 En tjommi av meg hadde samme problem på samme motor Han porøvde absolutt alt.. Tilslutt ga han opp... Men eg sa te han at han må ikke gi opp, bare fortsette, for ingenting er umuligt Han fikk onkelen sin som er stålmekaniker, til og sveise en liten rør bit fast på svinghjulet i liggende stilling, så tok han ett rør og stakk inni rør biten, og ''sjokket'' røret med armkraft, før han drog til, og stemplene løsnet! Ble motor av det, men 2 år senere sprakk toppen Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
gon Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Jeg vet ikke hvordan det er på din motor, men på f.eks. Marna R-2 er sylinderblokka støpt sammen med veivhuset. Her hjelper det ikke å løsne råder, her må foringene dras ut, og det er ikke den enkleste sak i verden. Sitér dette innlegget Link to post
260RS Svart 7.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 (redigert) Det er en firetakter, 2 cyl diesel med stempler av lettmetall, avtagbar topp. Har prøvd en god del av forslagene her, men motor er ikke helt enig Redigert 7.Mai.2010 av toor91 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Ultralyd. Sitér dette innlegget Link to post
260RS Svart 7.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/29/29123/o.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/29/29123/t.jpg Et par bilder. Redigert 7.Mai.2010 av toor91 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.