Maskinmeisteren Startet 4.Mai.2010 Del på Facebook Startet 4.Mai.2010 http://www.abcnyheter.no/nyheter/100504/se...tengte-gassfelt Statoil Marine slår til igjen... denne gangen mot en kjempetrussel i form av et eggeskall i noe jeg vil anta var snakk om GOD avstand fra riggen. OK at skipperen på seilbåten nok burde være litt obs på problemet, og kanskje lytte litt ekstra på VHF'en når han befinner seg i dette farvannet, men å rykke ut med både båt og helikopter er vel litt som å skyte spurv med kanon føler jeg. Hvis det virkelig var slik at denne seilbåten brøt sikkerhetssonen (500m) så er det jo rimelig fantastisk å hevde at han var 17 minutter unna kontakt med rigg. Det burde jo forsåvidt være nok at standbybåten lusket seg mot "angripende båt" for å avskjære i dette tilfellet. Det skal bli en del nedshuting av gassbrønner framover hvis det ikke skal mer til enn dette før de stanser produksjonen ser jeg for meg. Det burde jo gå an å se forskjell på om det er et tanskip på kollisjonskurs eller om det er en liten seilbåt, og heller ta sine forhåndsregler ut fra hva som nærmer seg. Det står jo videre så flott i artikkelen at det er nettop dette de gjør, så da lurer jeg naturligvis i neste omgang på hva som blir satt iverk av tiltak hvis det er en båt av noenlunde størrelse og tyngde som uforvarende slumper til å svinge innom noe som minner om kollisjonskurs? Noen som vet mer om denne hendelsen? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Bedre føre var, enn etter oljesøl ? Greit de følger opp. Kanskje de ikke visste hvor stor båten var ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Vet ikke noe om denne hendelsen. Men har seilt forbi div installasjoner noen ganger tidligere, og vet at det er veldig lett å styre rett mot en installasjon, siden dette er det eneste man ser i horisonten. Greit nok at man har tenkt å passere mer enn 500 m unna, men det er vanskelig å styre rett mot et punkt 500m ved siden av, men lett å peke rett på. (Det er ikke fysisk vanskelig altså, men det krever litt konsentrasjon. Sitter man og sløver blir det gjerne til at baugen peker rett på). Om man har VHF'en påslått, så får man klar og tydelig beskjed om å legge om kursen. Denne beskjeden kommer når man er laaangt unna. Dessuten kommer vaktfartøy pilende for å kjeppjage deg. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Maskinmeisteren Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Bedre føre var, enn etter oljesøl ? Greit de følger opp. Kanskje de ikke visste hvor stor båten var ? Neida, StatoilMarine som befinner seg på land visste kanskje ikke all verden om hvor stor båten var i utgangspunktet, men de på broa på standbybåten burde jo ha sett det vil jeg tro... Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 regelen er at man ikke skal ha TCPA mindre eller lik 1 time mot sikkerhetssonen til riggen. Altså at man ikke skal ligge på en kurs som gjør at en havner innenfor 500m i løpet av den nærmeste timen. Dette kan være litt vanskelig ja, men de er utrolig redde for at noe skal se som dere ser.. Koster vanvittig med penger å stoppe produksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Nevnte regel er ren idioti, og umulig og etterleve. Har heller ikke tenkt å prøve å etterleve den. Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Størrelsen på båten har ingenting å si. I disse terrortider kan en liten uskyldig båt være lastet med f.eks sprengstoff eller terrorister. Oljeplattformer er nok en av de største terrormålet vi har i Norge. Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Størrelsen på båten har ingenting å si. I disse terrortider kan en liten uskyldig båt være lastet med f.eks sprengstoff eller terrorister. Ja, men om noen hadde planlagt en sånn handling så hadde de sikkert greid å ikke sikte rett på platformen, men 500m til siden for den. En kursendring idet de lå på 500m sirkelen ville bragt dem temmelig nærme - uten å ha blitt gjenstand for massiv oppmerksomhet og nedstengning på forhånd. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Nyste Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Nevnte regel er ren idioti, og umulig og etterleve. Har heller ikke tenkt å prøve å etterleve den. Da får vi håpe du holder deg i smult farvand... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Det enkleste er vel å kalle opp standby fartøyet som ligger ved det feltet man nærmer seg og forklare sine hensikter? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Størrelsen på båten har ingenting å si. I disse terrortider kan en liten uskyldig båt være lastet med f.eks sprengstoff eller terrorister. Oljeplattformer er nok en av de største terrormålet vi har i Norge.Stemmer på en prikk! I tillegg er en antakelig ikke er interessert i å bli assosiert med hendelser som fører til evt. druknede "eggeskallskippere". Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 (redigert) Litt forskjellig praksis rundt omkring i verden. Her i Brasil seiler fiskebåtene så nærme plattformer og offshore fartøy som overhode mulig. Ikke uvanlig at fiskebåtene sirkler rundt båten jeg arbeider på, med en 10-15 meters avstand. Ser at det er samme praksis rundt platformene i nærheten her. Redigert: Ser ut til at overflate fisk blir tiltrukket av skroget og lyset på natta. Redigert 5.Mai.2010 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Confusius Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Det er veldig lenge siden det lå standbyfartøyer ved hver enkelt installasjon. Etter innføring av områdeberedskap, kan disse nå gjerne ligge i midtposisjon opptil et par timer unna. Det er faste innøvde beredskapsrutiner for hvordan en håndterer et "fartøy på kollisjonskurs". Det er for sent å stenge ned en plattform og mønstre mannskapet i livbåtene når et fartøy passerer 500 meter sonen. Dersom noen ønsker å gå nært opptil 500 meters sonen til en plattform, så kall opp kontrollrommet og gi beskjed. Der er det bemannet VHF døgnet rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Har også vert med på at fiskere hekter seg fast i riggen for å drive nattfiske, vel og merke i det store utland. Hvis noen ønsker å sette en platform i fare så er det ingen som kan stoppe det. Derimot forsøker man å unngå sammenstøt. En liten seilbåt er ikke akkurat farlig så man må klare å få kontakt med denne før man flytter fjell. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Nå finnes det jo en del regler og prosedyrer på norske rigger, som blir revidert av myndighetene bl.a. Her står det blant annet at man skal forberede evakuering (mønstre i livbåtene) ved tcpa på 25 minutter om man ikke får kontakt med fartøyet. I samme tidrom trykker man ESD for å stanse produksjonen, og sikre mot utslipp. En seilbåt kan også gjøre skade på fleksible risere om den treffer riktig, og det spørs om man hadde fått skryt i mediene om man ikke hadde fulgt prosedyrene i en slik situasjon. Er ikke noe artig å måtte kalle ut plattformsjefen natt etter natt, bare for at våre kjære fiskere bruker plattformen som waypoint. De kunne jo vært så vennlig å svare på anrop fra Statoil marin, eller riggen selv, så hadde de unngått å lage så mye unødig støy ombord. Når man har fartøy på kollisjonskurs som ikke svarer på VHF, forbereder man en beredskapssituasjon, og må legge alt annet arbeid til side. Har selv mer enn en gang stått med fingen på knappen på grunn av manglende svar på radioen. Og ja, det kan bli dyrt med en produksjonstenging, for ikke snakke om mye unødvendig bruk av fakkelen. (Co2 utslipp) Stanby båtene har flere rigger de er standby for, og har gjerne 20min. gangtid til "eggeskallet" Da er sikkerheten for de innstallasjonene som ligger lengst vekk, i prinsippet svekket. Det er lov å bruke hodet når man seiler mellom riggene i Nordsjøen, et lite svar på radio hindrer mye ekstraarbeid. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
lippert Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Slikt som dette kommer vi til å se mere av. Mange evner ikke å sette seg inn i andres situasjon og se mulige problemer fra deres side. Denne segleren hadde sikker ingen tanker om at han utgjordet noen som helst "trussel" så hvorfor skulle han da ta seg bryet med å forholde seg til de ombord på plattformen. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
arkmarin Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Vi har et veipunkt 600 m S for Statfjord B, når vi passere de den 14. mai. Tross dette blir vi sikkert kalt opp og bedt om å holde større avstand. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Det er dette jeg ikke helt forstår, kan man passere riggen 501 meter unna eller hvor er det grensen går? Når tid bestemmer man seg for at båten står i fare for installasjonen? Jeg regner med det er overvåkingen på Sandsli som følger med på dette og ikke de ombord, stemmer der? Er radarsystemet blitt så bra at de kan sette arpa på en liten seilbåt i all slags vær? Eller er det bare noe man "lekker" til pressen for å gjøre folk oppmerksomme på det. Jeg vil tro de aller fleste slår på vhfen når det tetter seg til med supplybåter og plattformer rundt en. Jeg skjønner jo at det er vanskelig å følge med trafikken i nordsjøen, men det er også vanskelig for allmennheten å gjette hva som er galt. Det er vel ingen som sier det er ulovlig å "sikte" på en platform heller bare man ikke går for nærme, men jeg skjønner jo at en båt med størrelse bør ha mannskap og kunnskaper om fornuftige avstander. Småbåter derimot tar gjerne korteste rute gjennom feltet og det er vel lov? Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Det er Statoil Marin på Sandsli som følger med ja, det går en alarm når båt med heading mot installasjon har en time til sammenstøt. De får da beskjed om å forandre kursen litt, for å komme ut av alarmsonen. Om de da ikke svarer, er det gøyen begynner. Arkmarin: Om du legger deg så tett opptil, og kanskje på feil side med tanke på strøm og vind, så ber du om "trøbbel" Hva om du mister styringen/framdriften på 600m og driver inn mot plattformen? Det er lov å bruke hodet! De ombord må i alle fall bruke det om de plutselig får en båt på kollisjonskurs. Aldri greit å bli revet ut av søvnen og gå direkte i livbåtene, for så å sitte der å vente til situasjonen er avklart. Desverre så skiller ikke beredskapsplanen mellom små og store båter, den sier bare "båt på kollisjonskurs" Men du får jo en "artig historie" å fortelle om i godt lag seinere da, om den gangen du plaget en haug med bortskjemte oljearbeidere med å gå i livbåtene. Får også håpe at du slipper å drive inn mellom beina på Statfjord, for der er det ikke noe kjekt å være for en liten seiltass.:-)) Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 På kartene og kartplotteren er det tegnet inn en ring rundt platformene (gul ring på min kartplotter) som er 'no entry' zone. Undertegnede rett etter passering Oseberg - her sklei vi nok temmelig nøyaktig på 500m sirkelen: Svære greier: Og - hasardiøst å ikke høre på VHF i de farvannene. Mye trafikk, inkludert dykkerfartøy og seismikkfartøy som absolutt trenger å få oppmerksomhet når de driver med kritiske operasjoner. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Kan Statoil marin styre kameraer der ute? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Siden jeg arbeider i Statoil Marin (ikke marine) kan jeg på generelt grunnlag fortelle litt hva vi driver med her. Sikkerhetssonen på 500m rundt en innreting er hjemlet i internasjonale havrettskonvensjoner. Noen steder har en fått sikkerhetssone 500 meter fra der hvor stigerørene fra plattformen treffer bunnen og derfor har noen plattformer adskillig større sone enn 500m. Statoil Marin er etablert på Sandsli ved Bergen for å dekke den DFU (definert fare og og ulykkescenario) som heter Fartøy på kollisjonskurs. Her overvåker vi det meste av Statoil sine innretninger i tillegg til noen eksterne selskap. Totalt har vi overvåkning av ca 60 plattformer i tillegg til en del andre oppdrag. Vi er bemannet 24/7 med maritimt personell og de som går som vaktledere har også fullført VTS kurs (samme som Kystverkets VTS sentraler). Overvåkningen gjøres ved hjelp av radarer og AIS mottakere montert på plattformene. I tillegg har vi VHF sendere/mottakere på montert på feltene. Vi har ikke kameraer. Innretninnger hvor ikke vi overvåker gjør sin overvåkning selv fra kontrollrom eller det blir utført av beredskapsfartøy. Som nevnt av andre skal plattformen varsles i god tid (som regel senest 50 minutter) før et eventuelt sammenstøt vil skje slik at de kan stenge ned produksjonen og evakuere personell før kollisjonen inntreffer. Det er den enkelte plattformsjef som beslutter hvilke tiltak en skal gjøre om bord basert på den informasjonen vi i Statoil Marin klarer å gi dem. Det er ikke forbudt å styre mot en plattform men særlig god sjømannskikk er det ikke. Om du i tillegg sovner eller får et hjerteslag under seilasen bidrar en til å utsette andre for fare. Men om en allikevel ønsker å seile mot en plattform må en forvente at vi kaller dere opp for å forsikre oss om at dere har kjennskap til sikkerhetssonen og har til hensikt å holde klar av denne. Denne informasjonen blir videreformidlet til plattformen. For offshorefartøy er slik seilas brudd på retningslinjer for bransjen. Og for de fartøyene som seiler for Statoil sin regning går vi enda lenger og sier at de ikke får lov å styre mot en innretning. Bakgrunnen for dette er at det er har vært en del hendelser hvor offshorefartøy har kollidert med plattformer. Vi har forståelse for at en vil ha en titt på plattformene under overseiling men vær så vennlig å lytt på VHF slik at vi kan få kontakt med dere. For ytterligere detaljer kan en lese EFS nr 1link til EFS nr1 ,her er også informasjon om VHF feltkanaler, kall oss gjerne opp og informer om dine hensikter . Statoil Marin lytter ikke på kanal 16. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Flott informasjon Bergen! Hvis vi tenker oss en seilbåt som krysser nordsjøen og går forbi en plattform men 600 meters avstand, seilbåten ligger gjerne ikke 100% stø på kurs men dere bruker vel kun radar ekko for å sjekke dette. Når er det dere bestemmer dere for å kalle opp denne båten? Jeg antar mangel på ais (ofte) og svakt ekko allerede gir en pekepinn på båttypen. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 7.Mai.2010 Del på Facebook Svart 7.Mai.2010 Om den ikke ligger på en helt stødig kurs vil den nok bli kalt opp ca 55 minutter før og bli spurt om de har kjennnskap til sikkerhetssonen samt spørsmål om hvorledes en har planlagt passering av plattformen. Om en skal kalle opp et fartøy som ikke direkte gir kollisjonskurs (er definert som CPA på innsiden av sikkerhetssonen) er en vurdering av fartøyets type (om en har kjennskap til dette) og størrelse samt historisk bevegelse. AIS dataene inngår i det automatiske plottet om fartøyet har dette. I tillegg har vi i mange områder overlappende radardekning som gjør at et ekko blir tracket av mange radarer noe som gjør at vi får en veldig god kvalitet på plottet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.