Enzo Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 (edited) Sitter og ser på værmeldingen på YR.NO http://www.yr.no/sted/Hav/59.13175_10.79532/ Ser det er 1021HP akkurat nå her og det har steget 1 siste 3timer, så ser jeg på 3dagers varselet at trykket synker endel samtidig så blir det mindre vind. Nå er jeg ikke noe god på dette med å lese været men betyr dette at vi akkurat nå beveger oss ut fra midten av lavtrykket mot høytrykk, ser at det er meldt mindre vind ,høyere temp og lite vint i neste uke. Skulle ikke dette egentlig tilsi at trykket skulle øke jevnt nå som vinden vil løye mer og mer eller vil det synke til man er i utkanten av lavtrykket og så øke igjen når man kommer inn i høytrykket ? Edited May 7, 2010 by Enzo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Jeg er absolut kun amatør-meteorolog, men jeg forsøger mig med et svar alligevel: Vind er jo luft, der bevæger sig mellem områder med forskel i tryk. Vinden blæser fra områder med højt tryk til områder med lavt tryk for at på den måde at forsøge at udligne forskellene. Jordens rotation vil påvirke vindretningen, der vil afbøjes til højre (på den nordlige halvkugle). Så vindens styrke og retning et givet sted på kloden er bestemt af hvor disse trykforskelle er, afstanden imellem dem og trykforskellen. Situationen lige nu er, at trykket er højt vest for sydnorge mens det er ret lavt lige øst for. Det giver en ret høj trykforskel, der betyder vind fra nordøst. I de kommende par dage vil højtrykket mod vest drage yderligere vestpå samtidig med at lavtrykket kommer tættere på, men det fyldes langsomt op. Således vil trykket falde over sydnorge men trykforskellene vil samlet set blive mindre og derfor vil vinden aftage. Var det et nogenlunde svar? Andy Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted May 7, 2010 Author Share Posted May 7, 2010 Noe av det virket kjent men jeg ble klokere ja, vi beveger oss altså lenger inn i lavtrykket men hvordan kan de da melde bedre vært med sol det får jeg ikke helt taket på Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Tillæg: Vejrkort fra nu og på søndag med trykforskelle. Jo tættere mellem isobarer (linierne) , jo mere vind. Andy Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 (edited) Et lavt tryk giver ikke nødvendigvis skyer i sig selv. Skyer og regn udvikles ved fronterne mellem kold og varm luft. Ofte vil et lavtryk skabe en front, men det behøver ikke at ske. Denne vejrtype kaldes "luftmassevejr". Lige nu kommer luften over os (sydskandinavien) fra nordøst, hvilket betyder, at den er kold og tør. Det vil ikke give så mange skyer som hvis den var kommet fra fx. sydvest. Læs om "vejrkorset" her: http://www.dmi.dk/dmi/koeligere_luft_paa_vej_fra_oest Se gerne denne gode forklaring på fronter: http://www.sejlsikkert.dk/VejretOgBoelgern...ds/Fronter.aspx Andy Edited May 7, 2010 by MajorAndy (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kællen Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 ok, men hvorfor blir det høytrykk og lavtrykk, hvorfor er ikke dette likt over alt? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 (edited) Du verkar mer meterolog än dom flesta major Andy! Var får du dessa kartor ifrån? Det verkar vara en kombination av höjdinformation ('500 h Pa'), temperatur och marktryck ('Bodendruck')? Vad är fördelen med det? Förresten var platsen tillräckligt bred i Helsingör? Edited May 7, 2010 by ebonita (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 ok, men hvorfor blir det høytrykk og lavtrykk, hvorfor er ikke dette likt over alt? Hvorfor er ikke havet alltid flatt? Quote Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Camor Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Et lite tillegg. 1013 hp er det som kalles standard atmosfæretrykk ved havets overflate. Dvs hverken høyt eller lavt trykk. 1021 er regnet som veldig høyt. Samme andre veien hvor 1005 hp er dårlig vær. Noen ganger med ekstremvær kan det gå under 1000 hp. Hvis du ser at det kommer skyer med en tilnærmet rett linje i forkant har du en kaldfront (lavtrykk). Dette kombinert med et barometer som synker raskt tilsier at du bør tenke igjennom en gang til hvordan du ligger fortøyd eller om turen skal gjenomføres før eller etter uværet. Det har blitt rapportert av seilflygere om utrolig løft i forkant på en kaldluftsfront. Og så lenge luften stiger raskt vertikalt må det fylles på raskt under. Kaldluftsfronten presser luften ned og fremover. Derfor kan du få en stor vindøkning foran en slik front. Morten Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
norflyer Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Det er solen som alle liker som skaper problemer. Solen varmer forskjellig på alle steder på joden.. Dermed får luften bevegelse. Det er jo derfor vi får solgangsbris om kvelden. Da har du lavtrykk over land pga stigende varm luft.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 ebonita: Kortene er fra www.wetterzentrale.de Her kan man se de seneste prognosekort som er de samme som meteorologerne bruger. Her findes forskellige modeller og mange kort. "Højderne" viser trykket. Det er lidt indviklet at forklare (fordi jeg ikke selv HELT forstår det...) men farverne viser i hvilken højde over havet der er et lufttryk på præcis 500 hpa. Så hvis 500 hpa-fladen ligger lavt, så er trykket lavt og naturligvis omvendt. Se mere her! http://vejret-dyn.tv2.dk/article.php/id-31...og-500-hpa.html Andy Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.