Jump to content

Bukh 36 HK med saltvannskjøling, bør jeg styre unna?


Rismyr

Recommended Posts

Kikket på en 1981 Scand 25 Classic i helgen.

 

Motoriseringen i denne båten er en 36 hk Bukh.

 

Er ikke motorkyndig og hadde i utgangspunktet bestemt meg for at saltvannskjøling skal jeg ikke ha!

 

Selger sier at Bukh`en er en meget god motor, som "tåler" denne kjølingen.

 

Det skal taes med i vurderingen at motor og båten forøvrig så velholdt ut.

 

Selger hevdet å ha byttet sinkanodene i blokka? vært år han hadde eid båten +-5 år.

 

Er dette noe å satse på, eller bør jeg styre unna?

Edited by Rismyr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis den bare er billig nok kan det jo være en sjanse som kan tas. Sabb og Bukh er helt klart de motorene som tåler saltvannskjøling best, men de ruster nå de også. Når det er sagt så er en motor fra 1981 i enden av livssyklusen, uansett kjølesystem. Så her er ingen garanti for at det vil holde, men den kan jo like godt holde ti år som ett. Selv vilforsøkt å finne en med nyere, ferskvannsjølt motor installert. Om den koster noen titusener mer så er det helt klart verdt det! I tillegg får du en mer lettsolgt båt om du finner ut at du vil ha et par-tre fot til om et par år...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 4 months later...

Når det gjelder tæring så har en DV36 fra 80-tallet sannsynligvis mange år å gå på. Blokka er utrolig robust of tåler mye tæring. Den store faren er at den tæringen som foregår, avleires i kjølesystemet, i tillegg til at saltvannet avgir krystaller ved varmgang. Dette aksellererer etter hvert som avleiringene øker i omfang og det vil før eller siden redusere kjøel-effekten lenge før tæringen har ødelagt noe.

 

Jeg snakker av erfaring, i somemr presset jeg min DV-36 selv om den gikk varm og resultatet var at den skar seg. Jeg fikk faktisk startet den igjen ute på sjøen, og kom meg helskinnet hjem igjen. Men høsten har gått med til å åpne motoren, banke ut sylinderforinigene og rense kjølesystemet. Og det jeg fant, var et kjølesystem nesten helt tilstoppet!

 

Nå er en ny sylinder og sylinderforing på vei. Og de to andre syliderne var ok, så der byttes bare stempelfjærene.

 

Så til de som sier at en 30 år gammel BUKH er utslitt: Det er den ikke! Jeg brukte et profesjonelt motorverksted til å foreta slitasjemåliniger, og lagrene er nesten ikke slitt. Forklaringen er selvsagt at en båtmotor kan sitte i båten i 30 år, uten å få det helt store timetallet. Hvor mange timer går en båtmotor i løpet av sesongen? 50-100 timer? la oss ta i litt, og si 150 timer hver sesong i 30 år. Det blir bare 4500 timer! DV-36 leveres også som motor til strømgeneratorer, og selv om de går på samme turtall stort sett, skal disse motorene kunne gå i 30 år døgnet rundt! Det krever selvsagt mer vedlikehold, men sier likevel noe om levetiden. Så når jeg har fått slip ventiler, justert og renset dyser, skiftet den ødelagte foringen/sylindere og skrudd alt sammen igjen, får jeg en motor som fint skal kunne gå 100 timer hvert år - i 30 år til! Hvis vi ser på servicekostnadene vil dette koste meg ca 10 000 kroner. Pluss arbeidet, da selvsagt, som på et verksted ville utgjøre rundt 20-30000 kroner. Likevel vil jeg heller sette en fullt overhalt BUKH i båten med et utlegg på 30 000, som "maler som en katt" når den går, enn en helt ny og bråkete "kinamotor" til 50-60 000, som er det billigste alternativet jeg har funnet.

 

Mange ønsker å skifte ut en saltvannskjølt motor med ferskvannskjølt for å benytte den høyere vanntemperaturen i et lukket kjølesystem til varmeveksler for varmtvann. Det går an å konvertere saltvannskjølingen i BUKH-motorene til ferskvannskjøling for under 10000, men det forutsetter at man er meget nøye med å få ut alle avleiringer fra saltvannskjølingen først.

 

Så konklusjonen min er at ved å ta full overhaling av denne motoren, får man "ny" motor til halve prisen.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

DV-36 leveres også som motor til strømgeneratorer, og selv om de går på samme turtall stort sett, skal disse motorene kunne gå i 30 år døgnet rundt!

 

262.800 timer sammenhengende drift uten annet enn vedlikehold? Det ville i så fall vært en sensasjon uten sidestykke! Det normale på motorer i kontinuerlig drift er vel overhalingsintervaller på 20-30.000 timer. Greit at Buch motorene er solide saker, men det er nå grenser for alt!

 

Jeg kjenner en som jobber i et dykkerfirma, og der bytter de motorer i båtene (Yanmar) en gang i året. Da har de rundt 3500 til 4000 driftstimer, og de sparer seg for mye problemer ved å gjøre det slik.

 

Hvis motoren ikke er særlig tæret så kan en overhaling lønne seg, men det blir ingen ny motor ut av det. Men klarer man å legge til 10 år til på levetiden så er det en grei investering uansett.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er prisen på båten overkommelig så er dette ok.Disse motorene er av meget bra kvalitet, men begynner kjølekanalene og bli "grodd igjen" av salt og dritt så er motoren på vei til skjæring /havari.

Sjekk tempen nøye med 100% belastning. Kommet tempen over anbefalt temp eller videre opp til 65++ så vil saltet krystallisere seg til hele kjølesystemet blir hel ved..

Hadde alle med saltvannskjølte motorer syret ut/ renset kjølesystemet ville ryktet til disse motorene vært mye bedre.

Link to post
Share on other sites

Det skal taes med i vurderingen at motor og båten forøvrig så velholdt ut.

En ting er hva du ser. Noe annet er dokumentasjon på utført vedlikehold. Kan dette forevises har du et bedre utgangspunkt for kjøpet. Hvis ikke styr unna. Er i utgangspunktet skeptisk til 30 år gamle motorer med saltvannskjøling. Kan fort bli en del jobb ut av det. :sweat:

Link to post
Share on other sites

Om båt og pris er OK og motoren tåler full speed uten varmgang i lenger tid er det gode muligheter. Da vil jeg råde deg til å bygge om til ferskvannskjøling. Enkleste er å bruke et modelltilpasset sett fra Martec selv om utvendig kjølerør og remdrevet ferskvannspumpe er bedre. Hvorvidt dette blir vellykket eller ikke avhenger av hvor god jobb du gjør i forkant med rengjøring av sjøvannssystemet. Bruk "TMe-metoden", den fungerer.Bukh DV36 er en anerkjent motor.

Edited by TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eldre sjøvannskjølt motor er uansett et lotteri med dyre lodd. Men det er langt større sjanse for problemfri bruk med ferskvannskjøling enn med sjøvannskjøling da korrosjon og saltavleiring vil opphøre.

Link to post
Share on other sites

Å montere ferskvannskjøling på en 30 år gammel sjøvannskjølt motor er dyrt, en del arbeid og kan være dumt.Mange har fått hvarier etter å ha øket kjølevannstempen til 80-85 grader grunnet grums/ Rust løsner fra kjølekanaler etc.

Motoren har relativt få år igjen uansett og prisen på denne må sees i sammenheng. Får du en bra båt til en god pris er det bare å ta sjangsen.

 

Prut prisen ned og håp på 5++ problemfrie år. Når motoren ryker er det bare å bytte til en ny. totaloverhaling på disse motorene er svinaktig dyrt ( Bukh motorene er også svært dyre i innkjøp)

Ved motorbytte øker også båtens verdi betraktekig den gang du skal selge videre.

Link to post
Share on other sites

Registrere at mange er bekymret for at rust og grums skal løsne pga øket motortemp. Dette er veldig overdrevet. I praksis samler denslags seg nederst i sylindrene. TMe-metoden beskriver hvordan dette skal håndteres og foreskriver også montering av en "strainer" for å samle opp rustflak. Hvorvidt ombyggingen blir vellykket er totalt avhengig av at rensing blir korrekt utført. Antall problemfrie år vil øke betydelig ved ombygging.Eldre sjøvannskjølt motor er som å be om trøbbel.

Link to post
Share on other sites

Greit at Buch motorene er solide saker, men det er nå grenser for alt!

 

Når jeg hadde Bukh var kommentarene klare fra mange.. bedre motor kunne jeg ikke ha. Nesten som motoren var udødelig... :rolleyes:

Det var den til den var utslitt og vann i olja og ikke noe kompresjon igjen. Så mulig motoren er bra, men føler at Buhk ofte får et litt for godt rykte...

 

Lette den gang etter en lik Bukh så jeg bare kunne sette rett inn, men det jeg fant av brukt var havarert og solgtes som delemotor. Så inntrykket mitt var at utvalget var begrenset...

Edited by VO`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

min DV 36 har gått 30 år uten et eneste problem

båten jeg eier har både vært i danmark og i sverje krysset Oslofjorden utallige ganger og slitt seg ut på mange mange meter med bølger og det er det som kjennetegner Bukh DV36me

Link to post
Share on other sites

min DV 36 har gått 30 år uten et eneste problem

Det er jo kjempeflott, betviler heller ikke at Buch er og blir en kvalitetsmotor. Før eller siden trenger alle motorer en overhaling grunnet slitte komponenter uansett kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Bruk "TMe-metoden", den fungerer.Bukh DV36 er en anerkjent motor.

TMe, hva er TMe-metoden?

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg hadde BUKH i min forrige båt, en 48 hk men etter hva jeg skjønner er det samme motoren. Etter hva jeg erfarte var dette en fantastisk motor, som tikket og gikk problemfritt for oss i hvertfall.....og ja, den var 25 år og saltvannskjølt. Så jeg hadde tatt sjansen var jeg deg, så lenge den ser velholdt ut. Mitt inntrykk er at førsteinntrykket ofte er riktig

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

262.800 timer sammenhengende drift uten annet enn vedlikehold? Det ville i så fall vært en sensasjon uten sidestykke! Det normale på motorer i kontinuerlig drift er vel overhalingsintervaller på 20-30.000 timer. Greit at Buch motorene er solide saker, men det er nå grenser for alt!

 

Sensasjon? Mulig jeg bruker feil ord her? I mitt hode er full overhaling ved passende intervaller en del av vedlikeholdet. Når motoren vedlikeholdes (holdes i orden), må man selvsagt finne seg i å stoppe den og skifte slitte deler, skifte/etterse pakninger, sjekke dyser, etc. -selv om det kalles kontinuerlig drift. Av og til er det jo mer enn impelleren som må skiftes. Full overhaling etter 20 000 - 30 000 timer gangtid høres riktig ut. Dette tilsvarer 833-1250 døgn med kontinuerlig gange (jeg har kalkulator jeg også). Det blir vel et antall jordomseilinger det. Det vil ta 200 år med gjennomsnittlig gangtid 150 timer pr. båtsesong, å oppnå 30000 timers gangtid.

 

Med det timetallet man får i en fritidsbåt, er altså ikke en 30 år gammel BUKH utslitt. Hvis den har begynt å gå varmere, kan kjølekanalene renses og i verste fall tas sylinderforingene ut for å gjøre skikkelig rent. Billigere enn å kjøpe ny motor! Utfordringen forøvrig er vinterkonservering og vanlig ettersyn, som for alle båtmotorer. Det er altså vanskelig å sette en øvre grense for hvor mange timer en BUKH motor kan sitte i båten.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...