jensemann2 Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Ble inspirert av undervannskamera de selger på maritim med 20 meter kabel, og tenkte hva med å lage en ROV til å montere det på? Tenkte da følgende: ROV-en må være så nøytral i vannet som mulig. men vil oppdriften forandre seg jo dypere den kommer? Batteriet kan være nede på ROV-en, og styringen tenkte jeg å bruke en 4-kanals radiostyring fra et fly jeg har (4 servoer og mikrobrytere) For å få radiosignalet til å rekke ned i vann tenkte jeg å forlenge den tynne mottakerkabelen slik at den rekker helt til overflaten. Lettere å ha en tynn 1-leder til overflaten enn flere tykke ledere. Men vil dette fungere?? Vil signalet gå ned via ledningen slik som jeg tenker? Selve fremdriften tenkte jeg å bruke små pumper til, nedsenkbare lensepumper. Bør vel ha 3 eller 4 stykker, 2 i hver retning for å svinge, samt 2 for oppdrift. Senking av ROV-en kan vel tyngdekraften ta seg av? Det viktigste spørsmålet mitt er om oppdriften vil forandre seg med dybden.. Har jo hørt at en redningsvest som havner på 100 meters dyp vil synke ned og bli liggende på bunnen.. Hvordan blir dette egentlig? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Oppdriften blir mindre jo dypere du kommer ja. En vil med andre ord få økt fart mot dypet om man ikke kjemper imot. Jeg ville nok holdt meg til ledningstyrt rov, da kan du også hente spenningen overfra og ved havari dra roven opp igjen. Men arti prosjekt uansett! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 For å få radiosignalet til å rekke ned i vann tenkte jeg å forlenge den tynne mottakerkabelen slik at den rekker helt til overflaten. Lettere å ha en tynn 1-leder til overflaten enn flere tykke ledere. Men vil dette fungere?? Vil signalet gå ned via ledningen slik som jeg tenker? Neppe. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Har jo hørt at en redningsvest som havner på 100 meters dyp vil synke ned og bli liggende på bunnen.. Hvordan blir dette egentlig? Det stemmer nok ikke, men den vil være ganske så flatklemt da volumet bare vil være 1/11 av på overflaten. En ROV endrer ikke oppdrift så lenge det ikke er noe som endrer seg i volum med dybden. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sven Erling Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?topic=49920.0 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Posted May 10, 2010 Author Share Posted May 10, 2010 okei, så oppdriften vil være konstant hele tiden så lenge ROV-en ikke forandrer form? Sikker på det? Isåfall er det jo ganske lett å lage den nesten nøytral, slik at den ligger fint i vannsøylen.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Arkimedes lov om oppdrift. Oppdriften er like stor som tyngden av den mengden væske legemet fortrenger. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Posted May 10, 2010 Author Share Posted May 10, 2010 nettopp:) archimedes var ikke så dum:) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Posted May 10, 2010 Author Share Posted May 10, 2010 fant dette geniale byggesettet på internett: http://www.nventivity.com/products.html Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Posted May 10, 2010 Author Share Posted May 10, 2010 http://monitor.noaa.gov/publications/educa.../rov_manual.pdf Det vil nok sikkert lønne seg å bygge den selv fremfor å kjøpe byggesettet. Sony CCD kamera har de på ebay til noen hundrelapper også.. Dette blir vinterprosjekt:) Men bør vel kanskje vurdere å bruke 24 volt siden det er blir så lange kabler?.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts