Jump to content

Bensin når ikke frem til motoren - Mercruiser 4.3 MPI

Onkel Donald

Recommended Posts

Hallo forumet..

Jeg har et delikat problem akkurat nå. Jeg har en Mercruiser 4.3 MPI jeg ikke får start på, og jeg tor ganske sikkert at bensinen ikke når frem til motoren. Jeg har et vannutskillingsfilter som står mellom motor og tank.

Vannutskillerfilter (CAV), er den typen som har glassbunn med tappeskrue i bunn. Da jeg løsnet det gamle filteret rant bensinen ut (i en beholder som jeg hadde under).. Skrudde deretter på det nye filteret.

Problemet er at jeg nå ikke får start på motoren. Filteret blir ikke fylt med bensin. Hører at bensinpumpen går når tenningen er skrudd på men ikke noe mer. Den suger vel bare luft tenker jeg. . Er det meningen at jeg skal fylle filteret med bensin selv slik at det blir bensin i slangen til motoren?

O.D.

:confused:

hei,,

Problemet er at det det er kobberrør som går fra tanken til vannutskilleren, og fra vannutskilleren til motoren. Jeg har kjøpt en slik pumpe og koblet den på der som kobberrøret går til selve motoren (via en liten bensinslange)....

Har pumpet som bare juling uten at jeg får en dråpe frem. Jeg får ikke fylt glasset i bensinfilteret.

od

Edited by Onkel Donald (see edit history)

tipper pakningene som ikke ligger riktig, det er vel 3 av dem.

det stemmer at det er tre pakningen som følger med filteret.. Kan det være at disse ikke er satt riktig på?

Takk for et godt tips..Da skal jeg sjekke bensinfilteret/pakningene i morra...Hvis du da mener at den elektriske bensinpumpa selv skal klare å fylle beholderen.

OD

når eg satt på strømmen på bensinpumpa mi første gang, har et slikt filter filter med vannutskiller, så fyltes filteret/glasset på få sekunder og slik skal det være. Når pumpa sitter på motoren så er det en sugepumpe og de suger som bare det og har ingen problemer med å fylle glasset. Du trenger ikkje den pumpeblæra , den er bare en potensiell kilde til problemer likevel.

Ok nå.. Jeg stakk ned til Maritim og kjøpte 3,5 m bensinslange + en slik pumpeblære som finnes på påhengsmotorer. Satt denne på bensinslangen. Den ene enden av slangen satt jeg ned i tanken den andre satt jeg på inntaket på motoren.. Pumpet så bensin helt frem til motoren, startet opp og maskinen gikk som ei klokke.

Jeg hadde mistanke om at det var dritt i kobberrørene(bensinslangene), så jeg renset disse med trykkluft. Forsikret meg at alle kobberrørene var åpne. Koblet så på den org. bensintilførselen, og startet opp. Glasset i forfilteret (CAV 96) ble fylt opp med bensin og motoren fortsatte å gå.. Gikk i 30min og hadde forskjellige turtall - ingen fusk i motoren å høre... problem solved :cheers:

/o.d

ja, det var det jeg tenkte og.. kan være en ide slam suge bunnen av tanken og ... og ta en titt på lufte system ut av tank til utsiden av båten at den står riktig vei, ikke splasker saltvann inn der eller stripset ihjel slangen..