Jump to content

Er det mulig å bytte fra 24 til 12 volt?

Ole Olsen

Recommended Posts

Hei

Om det er glødere på motor må nok også disse byttes. Ledninger må også byttes da 12 volt trenger tykkere ledninger for å oveføre samme effekt

Forstår egentlig ikke hvorfor du vil bytte. Det blir ganske dyrt. Om du har bruk for 12 volt kan det enkelt gjøres ved å kjøpe en omformer fra 24 til 12 volt. En annen ting at det meste av utstyr leveres oså som 24 volt.

Smaapala

For det første at alle strømmene halveres og det er jo vanligvis strømmen som skaper problemer, enten det er spenningsfall i kabler, skambrente kontakter eller varmgang.

Utvalget av utstyr er minst like bra på 24 V som det er på 12 V, ikke minst har det den fordel at du i større grad er inne på "proffmarkedet" isteden for å shoppe rundt i det overprisede leketøymarkedet som 12 V-utstyr i mange tilfeller har utviklet seg til.

Jeg ville ihvertfall ikke nølt ett eneste sekund med å tviholde på 24 V når du først har det ombord.

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det blir ett stort problem å ta tolv volt ut på ett batteri. Du ender opp med ett nedtappet batteri og da ligger all spenningen over det andre batteri som blir overladet med alt for stor spenning.

Husk at ved seriekobling må begge batteri være like nettopp for at spenningen over begge batteri skal være lik.

Smaapala

Det blir ett stort problem å ta tolv volt ut på ett batteri.

Nei, noe "stort problem" behøver det slett ikke å bli. Ihvertfall ikke hvis det dreier seg om et moderat strømuttak på 12V. En VHF, en GPS eller tilsvarende elektronisk 12V-duppeditt kan man med god samvittighet henge inn på det ene batteriet for å få 12V. Det går også an å henge noe på den ene 12Volten og noe på den andre. Iallefall sålenge man ikke har stålbåt.

Du ender opp med ett nedtappet batteri og da ligger all spenningen over det andre batteri som blir overladet med alt for stor spenning.

Det er ikke spenningen, men strømmen som lader batteriene og den vil være lik gjennom begge to.

Husk at ved seriekobling må begge batteri være like nettopp for at spenningen over begge batteri skal være lik.

Smaapala

Dette er en hypotese som stadig fremsettes, uten at den noen gang er blitt ordentlig underbygget.

Men det er enkelt nok å se hvor den kommer fra . . . .

Kaprer denne tråden litt for trådstarter har fått svar.

-------------------------------------------------------

Jeg har nå 24V i min båt og er ikke kjent med dette.

Har totalt 4 batt. 2+2 koblet. 2 til start og 2 til forbruk.

Jeg målte batteribanken nylig å ser at på forbrukssiden har det ene 12,3 og det andre 10,4 (gamle batterier som stod i båten da jeg kjøpte den).

Regner da med at jeg komer til å kjøpe nye på forbrukssuden ettersom startbatt. er av nyere dato og fine.

Men hvordan er det med amper'en i dette tilfelle?

Hvis jeg kjøper 2stk. 12V batt. på 100amp. å serie kobler til 24V - vil jeg da få 200 amp. til forbruk??

Noen som kan forklare hvordan 24V forbruk fungerer? med tanke på Volt og Ampere?

Det er også 3-4 omformere i båten - hvordan blir det da med tapping av batt.?

Dessuten er det mange elektroniske saker i båten som ikke fungerer - el.jbben begynner nå.

Tips og triks eller linker til 24V mottas med glede!!

Redigert av deto888 (see edit history)

Hvorfor i all verden vil du bytte?

Når du først har et 24 volt anlegg, så har det bare fordeler fremfor 12 volt!

Mye fordeler med 24 volt, men en del ulemper er det faktisk også. Blant annet å få tak i ting og tang f.eks midt i ferien på 24 volt kan være håpløst, det gjelder alt fra pærer til dasspumper, dette vet jeg av erfaring da jeg har 24 volt selv. Og jeg tror ikke det finnes LED på 24 Volt, jeg har ihvertfall ikke funnet noe, men er takknemlig om noen kan henvise til noen som selger det.

Og så må du ha en del omformere til bl.a stereo/radio,og andre greier du gjerne har dratt med deg om bord som går på 12 volt

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Hvis jeg kjøper 2stk. 12V batt. på 100amp. å serie kobler til 24V - vil jeg da få 200 amp. til forbruk??

Nei du vil fortsatt ha 100 Amperetimer "Ah", men 100 Ah på et 24V-anlegg inneholder dobbelt så mye "forbruk" som 100 Ah på et 12V-anlegg. Du husker sikkert at effekten er lik strøm x spenning; dermed blir det doble effekten når spenningen dobles, selv om strømmen forblir den samme.

Noen som kan forklare hvordan 24V forbruk fungerer? med tanke på Volt og Ampere?

Det fungerer egentlig helt likt på alle måter. Den eneste forskjellen vil som sagt være at alle strømmene i et 24V-anlegg blir halvert i forhold til de tilsvarende i et 12V-anlegg. Og halverte strømmer er alltid en fordel, dvs mindre spenningsfall i kablene, mindre påkjenning på alle brytere, osv, osv

Det er også 3-4 omformere i båten - hvordan blir det da med tapping av batt.?

Hvis du har omformere 24/12V konstant tilkoblet så vil disse trekke litt strøm selv når det utstyret som de forsyner ikke er i bruk. Dette er det jo greit å være oppmerksom på slik at du kan slå dem av hvis du ligger lenge uten lading.

Dessuten er det mange elektroniske saker i båten som ikke fungerer - el.jbben begynner nå.

Tips og triks eller linker til 24V mottas med glede!!

At elektriske og elektroniske saker ikke fungerer er ikke noe nytt og det vil sikkert være nokså likt for både 12V og 24V.

Eller som jeg ofte sier: "De fleste problemer skyldes kontaktvansker og løsaktige forbindelser - og det gjelder også for elektriske anlegg...."

Lykke til med jobben!

Hei

Får ikke sitere

Sitat

Smaapala

Dette er en hypotese som stadig fremsettes, uten at den noen gang er blitt ordentlig underbygget.

Poseidon

Er helt enig med det du skriver men da gjelder det parallel kobling. Nå snakker vi seriekobling og da blir det noe helt annet. Husk at den strøm som skal lade batteri i serie må gå igjennom begge batteri. Ved ulike batteri vil det ene batteri være oppladet og det andre batteri undeladet. Det vil si at den påtrykkte spenning på ca 27 volt vil legge seg ulikt over batteri og forsette å lade til summen av spenningen blir ca 27 volt over begge batteri.

Derfor snakket jeg spenning i mitt innlegg. Det er spenningen som driver strømmen. Det spenningen som styrer Spenningregulator i Dynamo.

Det samme vil skje ved uttak av 12 volt over det ene batteri. Den strøm som blir tappet fra det ene batteri må bli tilbake ført ved at dennne strøm må gå via det andre batteri som alt er oppladet og dette batteri vil bli overladet.

Smaapala

Ja, jeg kan bekrefte at jeg vet forskjell på serie- og parallellkobling.

Jeg vet også forskjell på strøm og spenning.

Det var derfor jeg skrev som jeg gjorde.

Ja, er det ikke utrolig hva man kan finne på å skrive etter å ha putlet med strøm og spenning, fra elektronikk til høyspenning, som hobby og yrke gjennom mer enn 50 år :saint::saint:

Teoretisk er det feil å belaste et av to 12 volt batterier som er koblet i serie, og i praksis er det også feil men avhengig av flere faktorer relatert til hvordan, hvor mye og hvor lenge mellom hver toppladning osv.

Teoretisk og praktisk bør man ikke belaste det 12 volt batteriet som er montert med minuspolen koblet til forbruket i 24 volt anlegget, for da blir skjevladningen både i teorien og i praksis mest feil.

Har man en slik løsning og i tillegg åpne batterier (og er usikker på løsningen), kan man ved å holde spesielt øye med syrevekten i den cellen nærmest minuspolen litt kontroll med utviklingen.

Jeg har aldri hatt høyspenning til hobby, for så vidt jeg kjenner til er ikke det tillatt med mindre man liker å holde i pluggledningen mens motoren går. :crazy:

Hei Ole Petter,

både du og jeg vet at dette helt avhenger av HVOR MYE strøm man har behov for å trekke fra denne 12V; at det ikke alltid er helt i samsvar med forskrifter og retningslinjer vet vi også. Men i forhold til mye annet Reodor Felgen opplegg som finnes ombord i diverse fritidsbåter er dette en "enkel og elegant" løsning som jeg ikke har den minste betenkelighet med å anbefale :giggle:

Når det gjelder høyspenning som hobby så er det kanskje litt "sært", men å kløyve vedkubber med høyspenning er ganske artig; og så lukter det så fint O3

få tak i ting og tang f.eks midt i ferien på 24 volt kan være håpløst, det gjelder alt fra pærer til dasspumper

Utvalget av 24 V utstyr er nok mer begrenset enn utvalget for 12 V i de fleste marinaer og båtutstyrforhandlere. Sikkert smart å ha liggende reservepærer og kritiske reservedelder ombord.

jeg tror ikke det finnes LED på 24 Volt, jeg har ihvertfall ikke funnet noe

Det finnes mye fint til lastebil og buss som kan brukes i båten.

Og så må du ha en del omformere til bl.a stereo/radio,og andre greier du gjerne har dratt med deg om bord som går på 12 volt

Angående stereo/radio (samt TV/DVD) så finnes det mye for 24 V dersom det ikke behøver å tåle sjøsprøyt. Bare å sjekke hos en bilstereoforhandler. Er 24 V som brukes i lastebil og buss. En del navigasjonsutstyr har jeg sett at er merket 10-35 VDC, så da kan det brukes både på 12 og 24 V.

Her er noen aktuelle linker:

http://www.sailorsams.com/led-lights.htm

http://www.ledshoponline.com/automotive_leds_24volt.htm

http://www.led-cfl-lighthouse.com/category/690181

http://www.led-shopnorge.com/pages/?m=01&c=01

http://www.ledsystem.no/page.php?19

Jeg hadde 24 volt på Gjeld-frid II og der mener jeg gamlingen laget det slik at jeg hadde det meste av forbruket som var 12 volt på et eget batteri som hadde en omformer som laddet det opp. Dårlig skrevet men det var iallefall uavhengig av de som var koblet for å gi 24 volt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Det er ikke spenningen, men strømmen som lader batteriene og den vil være lik gjennom begge to.

Klippet ovenfor gjelder lading av seriekoblede batterier. De som har vært på ubåt, vet at det ikke er så enkelt som Poseidon her vil ha det til (lik strøm = lik lading). Selv om strømmen gjennom batteriene er den samme, vil ikke batteriene nødvendigvis havne på samme nivå. En celle som begynner å "henge etter" de andre, vil få lavere og lavere spenning, hvilket har sammenheng med forandring i cellens indre motstand. Den må da få spesialbehandling (sykecellelading) for å ta seg opp igjen, ellers vil den til slutt kollapse. Noe tilsvarende kan man få ved å lade to 12 volts batterier med en 24 voltes lader, om enn ikke like dramatisk. Mange har opplevd at syrevekten etter en tid kan bli forskjellig på de to batteriene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...