LYKKEPILLE Startet 12.Mai.2010 Del på Facebook Startet 12.Mai.2010 Nå er båten hjemhentet og jeg mangler dregg/anker. I den forbindelse lurer jeg på hvor stor dregg jeg skal ha og hva bruddlinjen på ankertauet skal være. Båten veier ca 1.5 tonn med full bunkring uten passasjerer. Sitér dette innlegget Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220 Link to post
index Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 5kg Brucekopi holder greit, samt 12mm synketau. Et par-tre meter 10mm kjetting mellom tau og dregg er heller ikke dumt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LYKKEPILLE Svart 12.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Takk :) Sitér dette innlegget Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220 Link to post
Sjørøveren Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Jeg syns kanskje at 5 kg bruce høres lett ut. Har selv båt i samme størrelse, og har en 10 kg (eller 12 kg, litt usikker) paraplydregg. Paraplydreggen er lettere å stuve bort når den ikke er i bruk. Kanskje lurt å måle størrelsen av rommet i ankerboksen før du velger type anker. Sitér dette innlegget Link to post
LYKKEPILLE Svart 12.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Skal måle i morgen :) Sitér dette innlegget Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220 Link to post
index Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Jeg har en 7,5 kg Brucekopi til 3,6 tonn båt. Sitter som støpt! Og en 5 kg Bruce holder tre ganger så godt som en 12 kg paraplydregg, garantert! Jeg har selv brukt paraplydregg tidligere, og overgangen til en lettere Bruce var en skikkelig aha-opplevelse! Brucen graver seg ned og sitter skikkelig, mens paraplyen bare sitter godt om du klarer å henge deg fast i en stein eller noe. Så jeg for min del hadde ikke vært i tvil, etter først fem år med paraplydregg og nå fem med Brucekopi. Forskjellebn er så stor at du ikke vil tro det før du har prøvd selv... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DuikerMan Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 (redigert) Jeg ville gått for et 20Kg bruce-anker...just in case They are heavy those anchors, but very safe...indid...*S* Redigert 12.Mai.2010 av DuikerMan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 På min båt på 4t har jeg 10 kg Bruce med kjetting, sitter som rakkern, 20 kg sitter like bra så får du gratis senebetennelse på kjøpet... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 20kg Bruce på en båt som lastet veier 1,5 ton må da være "over-kill"? Har selv en 7,5 kilos Brucekopi på seilbåt som veier 2,5 tonn, men bruker fem meter kjetting og daumann, funker bra nok for meg. Har et anker til ombord også for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sunnmøringen Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 (redigert) Min erfaring er at paraplydregg sitter fryktelig dårlig på sand-/mudderbunn. Vil du absolutt bruke paraplydregg, må du helt sikkert ha dobbel vekt på dreggen i forhold til et bruce-anker. Jeg ville nok gått for en Bruce-kopi, eksempelvis på Biltema. Selv har jeg kjøpt 10 kg til sjarken, og ser at andre på havna ligger på 7,5-10 kg på båter mellom 2 0g 3 tonn. 20 kg anker på din båt ville vel gi assosiasjoner til uttrykket "skyte spurv med kanon" Jeg mener å huske et par tommelfingerregler for valg av anker, men ta de med en klype salt: 1. 250 kg båt pr kg anker 2. 0,3 kg pr fot båtlengde Men valg av ankervekt må selvsagt også gjenspeile hvilke forhold du har tenkt å ankre opp under. Skal du ligge på svai i en lun vik, skal du ankre opp for fiske på større dybder, er det utelukkende som nødanker osv. Ankrer du opp sterk kuling, så vil naturligvis kravet til ankervekt og tau være en helt annen enn i en liten bris. Å få motorhavari i kuling, og desperat prøve å få paraplydreggen til å "ta" på sand-/grusbunn, mens du driver faretruende fort mot bergnabbene ...det er slettes ikke å anbefale. Etter den opplevelsen ble paraplydreggen byttet mot et 5 kg bruceanker på Mørebasen (16 fot), og det sitter knallbra under alle forhold. En liten digresjon ang anker, og ikke minst haling av anker: Når jeg ankrer opp på dypt vann (gjerne 200-300 meter dybde, med ca 3 ganger så langt ankertau), så bruker jeg bare en blåse med et sjakkel i, lar ankertauet gå gjennom sjakkelet og kaster blåsa på havet, og drar så opp ankeret ved å gå med båten til ankeret når blåsa. Ankerkjettingen (som har høyere vekt enn ankeret) henger ned på andre siden av sjakkelet, og gjør at ankeret henger i blåsa mens jeg kveiler tau. Genialt enkelt. Men du må ha litt fart, ellers drar du bare blåsa etter deg. Men ja, jeg gleder meg til å få sjarken på sjøen. Mesan og sveiveomstyring på pitchen gleder jeg meg voldsomt til Redigert 13.Mai.2010 av Sunnmøringen (see edit history) Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Windy37GM Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Jeg har 10 Kg brucekopipå 5,8 tonn båt. rderer til 15 iår. 20 Kg høres ut som overkill! mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Snekker'n Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 En liten digresjon ang anker, og ikke minst haling av anker: Når jeg ankrer opp på dypt vann (gjerne 200-300 meter dybde, med ca 3 ganger så langt ankertau) Du får unnskylde et dumt spørsmål fra en som ferdes på Kragerøkysten......: Har du virkelig nesten en kilometer med ankertau ombord? Når har du behov for å ankre på 200-300 meters dyp? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
roesok Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Enig i kommentarene at Bruce er mye sikrere enn paraplydregg. I samme vektklasse kan ikke disse sammenlignes. Til din båt vil jeg si at 7,5 kg er passe. Husk 2-3 m. kjetting. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Krimart Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 (redigert) Mange i Norge som bruker Bruce kopi, men jeg mener det er mer moderne anker som er bedre. Jeg ville valgt et 10 - 16 kg Kobra anker, avhengig av plass og hva du klarer å hale opp. Generelt sett er et tungt anker på et langt tau/kjetting bedre enn lett/kort m.h.t hold. http://plastimo.com/catalogue/search.php?LangID=1&s_choice=name&text=kobra Redigert 13.Mai.2010 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Du får unnskylde et dumt spørsmål fra en som ferdes på Kragerøkysten......: Har du virkelig nesten en kilometer med ankertau ombord? Når har du behov for å ankre på 200-300 meters dyp? Javisst. Svært mange som driver med havfiske har 1 km eller mer med ankertau Men her snakker vi typisk om billig linetau. Selv har jeg brukt 5 mm tau. Kjøpte 2 ruller a 620 meter, totalt ca 1000 kr. En stor stamp eller to er alt man trenger for å få plass. Når man trenger det? Når man ankrer opp for å fiske på denslags dyp. Å i det hele tatt prøve å holde båten på samme sted med en utenbords motor som surner på lave turtall, vind og bølgehøyder som er på grensen av hva båten er beregnet for, herje med stenger, takler osv, ...det er for vanskelig. Mye av fisken står akkurat i kanten på skråningen, eller akkurat rundt en "topp" på bunnen, og da er man avhengig av posisjonering. Dynamisk posisjonering hadde vært fint, men det er forbeholdt andre enn meg Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Snekker'n Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Javisst. Svært mange som driver med havfiske har 1 km eller mer med ankertau Oj! Da lærte jeg noe nytt igjen. Hadde ikke forestilt meg at de som driver med havfiske ankrer opp. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
LYKKEPILLE Svart 14.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Takk folkens :) Det blir nok Bruce kopi ja. Sitér dette innlegget Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220 Link to post
rag Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Hei I mitt hode er en paraplydregg for steinbunn, et Bruce for sand og leire. Hvis du ikke vil ha med to dregger, så velger man et Engboanker. Det har vi gjort, det virker rimelig godt overalt. Skal innrømme at vi har etterhvert fått med i båten alle tre typer. Rag Sitér dette innlegget Link to post
los Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 (redigert) 5 kg.s bruce-dregg holder i massevis.Sleng heller på et par meter ekstra kjetting framfor tyngre dregg :) Redigert 14.Mai.2010 av los (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Hvis du ikke vil ha med to dregger, så velger man et Engboanker. Engbosleden mener du? Jo den er jo bra... Min erfaring med Bruce er at den gir godt feste under de aller fleste forhold. Paraplyen gir "sånn halvveis feste" under de samme forhold. Minuset med paraplyen er at det til enhver tid kun er ett blad som graver seg ned, og det gir ikke noe feste å snakke om. Med mindre du klarer å kile den ned mellom et par steiner da, men da får du den ikke opp igjen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 (redigert) Mange i Norge som bruker Bruce kopi, men jeg mener det er mer moderne anker som er bedre. Jeg ville valgt et 10 - 16 kg Kobra anker, avhengig av plass og hva du klarer å hale opp. Generelt sett er et tungt anker på et langt tau/kjetting bedre enn lett/kort m.h.t hold. Jeg har googlet en god del på nett om anker, har enda ikke kommet over kobra ... men etter å ha lest ganske mye sikler jeg litt etter et Rocna-anker. Skal man tro produsentens egne websider samt et lite knippe av "independent reviews" er Rocna-ankeret i stand til å spidde seg gjennom omtrent alt av bunnforhold bortsett fra stengrunn (på stengrunn er dreggen fortsatt det beste alternativet), setter seg nærmest umiddelbart, blir sittende selv om retning på draget endres, og vil under belastning grave seg dypere i stedet for å brytes løs. Bruce-kopier er ikke på langt nær like bra. Men, Rocna-patentene er vel fortsatt gyldig, og derfor er ankeret selvfølgelig ganske mye dyrere enn bruce-kopi ("claw"). For oss som har billig båt, forsikring på båten, som følger godt med på værvaslinga og som ikke har planer om å sitte for anker gjennom en full storm, og som omtrent alltid ferdes innenfor NSSRs rekkevidde, etc, er det kanskje noe overkill med moderne anker. ;-) Designeren av Rocna hevder på sine websider - http://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/ - at det omtrent bare er tull med daumann, det samme med tung kjetting nært ankeret. Han hevder at det er bedre å "investere" tyngden i ankeret. Forutsetningen hans er at ankeret skal kunne holde båten på plass i en full storm, argumentet hans er at under en full storm er kreftene som virker på ankerkjettingen så store at den vil være tilnærmet helt strekt uansett hvor mye vekt man legger i kjetting eller daumann. Som kjent er hovedpoenget med å ha tyngde på ankerkjetting/tau å få til en bue som gir tilnærmet horisontale krefter på ankeret, samt gir god fjæring/støtdemping. For oss som bruker dregg eller bruce-kopi og som ikke planlegger å ligge for anker i full storm vil ankeret slippe taket lenge før ankerkjettingen er stram - så for oss gjelder nok konvensjonell visdom - at det er smart å legge inn litt tung kjetting mellom anker og ankertau. Jeg har 24 fots seilbåt, ca 1.5 tonn, og har kjøpt en 15 kg Bruce-kopi som primæranker, med tre meter kjetting etterfulgt av ca 50 meter med 12 mm hvitt synkende ankertau - i normalt vær burde det være mer enn nok til at jeg kan sove trygt, eller forlate båten for landhugg/kaffebesøk. Det fulgte med en dregg (kanskje 7.5 kg) og flytetau med båten. Jeg har valgt å la dreggen ligge lett tilgjengelig i cockpit slik at den kan lempes overbord i en sabla fart dersom det skulle være nødvendig (jeg har hatt trøbbel med motoren i det siste, og det er slettes ikke lett å f.eks. legge til en brygge med bare seil). Men, jeg har mye å lære ser jeg. Første gang jeg brukte bruce-ankeret slapp jeg like godt begge ankrene "for å være sikker". Ankertauene viklet seg inn i hverandre, og jeg hadde en følelse av at jeg begynte å drive mot land da jeg prøvde å få opp ankrene, så jeg startet motoren ... tsjugg, så satt ankertauet fast i propellen, og jeg måtte ringe NSSR. I går kom vi i litt for god fart mot brygga, så jeg bestemte meg for å kaste ut dreggen. Situasjonen som fulgte er vel en klassiker ... man står og observerer anker, ankerkjetting og tau gå ut i havet og forsvinne, og tenker som så at ... "hm, det hadde kanskje vært en fordel om ankertauet hadde vært festet i båten også ..." ;-) Vannet var ganske uklart og det var dypt, så jeg aner ikke om det er noe håp om å fiske opp dreggen igjen. Nå angrer jeg selvfølgelig bittert på at jeg byttet ut flytetauet. Pengene flyr fort som båteier! Redigert 14.Mai.2010 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Krimart Svart 15.Mai.2010 Del på Facebook Svart 15.Mai.2010 Jeg har googlet en god del på nett om anker, har enda ikke kommet over kobra ... Kobra selges av Plastimo. Du kan jo begynne med den linken jeg la ut: http://plastimo.com/...name&text=kobra Skal du legge ut to anker må du enten legge demi en V-form eller som forkatting. Det siste fungere utmerket når man skal anker for dårlig vær. Søk her på forumet om forkatting. Sitér dette innlegget Link to post
LYKKEPILLE Svart 15.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2010 Det ble en Bruce kopi på 5 kilo og et 10 mm synketau på 40 meter. Prøvde det på en sandbanke og det virket utmerket, båten var stabil rundt tillatt akse og ankeret gravde seg ned. Takk for tips :) Sitér dette innlegget Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220 Link to post
tobixen Svart 15.Mai.2010 Del på Facebook Svart 15.Mai.2010 Kobra selges av Plastimo. Du kan jo begynne med den linken jeg la ut: http://plastimo.com/...name&text=kobra Lite informativ link. Jeg søkte bittelitt på google, i en test som omfattet bl.a. spade, blugel og CQR (ploganker) men ikke rocna kom kobra på andreplass, dog med merknad "mest anker for pengene". Skal du legge ut to anker må du enten legge demi en V-form eller som forkatting. Det siste fungere utmerket når man skal anker for dårlig vær. Søk her på forumet om forkatting. Jeg er riktignok fortsatt grønnskolling på sjøen, men jeg har lest mye om ankring i løpet av de siste ukene. Her er teori viktigere enn praktisk erfaring ... de færreste sitter på nok erfaringsgrunnlag til å kunne konkludere noe som helst - jeg anser anektotiske bevis til å være omtrent verdiløse. Så vidt jeg har skjønt, er forkatting det samme som tandemankring. Enkelte postinger her på forumet tilsier at man får mangedoblet ankereffekt gjennom tandemankring ... men jeg er skeptisk. Den eneste fordelen jeg kan se er at man er rimelig sikker på at ankerkjettingen til det ytterste ankeret ligger helt horisontalt. Jfr Peter Smith / Rocna er fordelene med tandemankring marginale - man bør heller satse på å ha tilstrekkelig tyngde på hovedanker - http://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/tandem-anchoring.php - andre kilder jeg har funnet er også skeptisk til tandemankring fordi man er avhengig av litt tyngde på primæranker for å være sikker på at det penetrerer godt nok og fordi man ved tandemankring kan risikere å miste både hovedanker og reserveanker. Dessuten gir tandemankring lite ekstra sikkerhet dersom vind/strømretning snus. Etter de kildene jeg har funnet på internett skal man også unngå V-form dersom man ikke har det helt klart for seg hvorfor man trenger V-ankring (ved endring av vind/strømretning gir ikke V-formen noe vesentlig mer sikkerhet enn ett anker). I situasjoner som i min hjemmehavn, hvor man har en sterk strøm som snur 180 grader ca hver sjette time er bermudaankring en god ide, dvs begge ankrene festet i front, men med begge ankrene på linje, med båten liggende i midten. Altså, V-ankring med 180 graders vinkel ;-) Ellers, dersom man har svært gode grunner for å ha båten liggende i en bestemt retning kan det være fordelaktig å både ha anker festet forran båten og anker akterut, festet i akterenden av båten. Det er forskjell på teori og praksis ... når man er stresset og ikke har erfaring har man ikke alltid tid til å følge teorien til punkt og prikke. Da jeg slapp ut to anker var det fordi jeg hadde det travelt, ikke trengte særlig god ankring (godt vær, kort tid borte), fordi jeg ikke helt stolte på at ankeret forut hadde satt seg, fordi jeg anslo vanndybden til å være mindre der båten lå da jeg slapp ut anker #2 sammenlignet med hvor båten lå da anker #1 ble sluppet ut, samt at jeg tilfeldigvis hadde lengre ankertau festet til reserveankeret. Men, det er historie. Jeg skal prøve å være smartere neste gang ;-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Krimart Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Ja, det er forskjell på teori og praksis, men det er greit å tenke igjennom ting før man kaster ut ankerene. Det er flere grunner til å bruke flere enn et anker, og det finnes mange teknikker. To ankre i en V på svai fungerer for å redusere svinge radius når det er trangt. Selv har jeg stort sett brukt det som ekstra sikring i sidevind når jeg ligger mot land eller en kai. Ekstraanker har man dessuten for å ha en backup. Jeg er både enig og uenig at et enkelt stort ankerer det beste. For vanlig (daglig) ankring på svai aller til land/kai foretrekker de aller fleste bare hovedankeret. Et anker er enklere, forkattnig er mer styr. Men blir det ene ankeret for tungt og uhånderlig kan det være et problem. Hovedregelen er at du skaffer deg så tungt anker du greier å håndtere og har plass til og du/vinsjen klarer å løfte samt så lang kjetting/tau du har plass til. Forkatting bruker man når man skal ankre for riktig dårlig vær og da legger man f.eks. ekstraankeret utenfor hovedankeret. Det er jo ikke slik at du da har valget mellom to mindre ankre eller et stort. Du tar det største du har og legger på et til. Du får da betydlig bedre holdekraft ved at du har mer areal sand/slam som holder. Med to ankre srer du "riskoen" for å sette ankeret der det er dårlig feste. Det skal mye til for at at draget på det ytterste ankeret ikke blir paralellt med bunnen. Ulempen er som sagt at det er mer jobb å sette og å berge en forkatting. Når jeg skal forlate en trang havn med sterk side vind og båter på alle kanter - alle med sitt anker ute - er det ikke tiden å træle med en forkatting. Dessuten dobler jo to ankre sannsynsligheten for at et av dem setter seg fast i noe. Med et enkelt anker kan man som regel ta opp ankeret og flytte seg om du skulle begynne å dregge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.