Jump to content

AGM batteri kapasitet redusert til 73% pga lav temperatur


Kaien40

Recommended Posts

Hei

Har kjørt en test av batteribanken, tot. 380 Ah. Hadde mistanke om at batteriene var overladet eller noe dradd for langt ned i spenning. Ser i databladet for batteriene at temperaturen reduserer kapasiteten fra 100 % (25 °C) til 65 % (0 °C). Under testen var temperatur 9 °C rundt batteriene dvs. at jeg mangler 103 Ah. Har trossalt kun 50 % tilgjengelig dvs. 190 Ah og -103Ah kun 87 Ah igjen. :headbang:

 

Hadde ikke trodd det var så mye, så dette var årsaken, må gjøre ny test ved 25 °C

 

Spørsmål: bør en isolere batteribank og montere temperatur styrt oppvarming til 30 °C.

Dette vil gi kapasitet på 410Ah mot 277Ah (0 °C):cheers_wine:

 

Regner med at så lenge banken er isolert vil temperaturen bli liggende.

 

Type batteri:

4 stk Varta G14 95Ah

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

Tror det blir litt bedre hvis du har: 380ah -103ah = 277 ah : 2 = 138,5 ah.

Jeg mener også at du får god efekt av å ha kontroll på temperaturen, men så lav så mulig når de ikke er i bruk.

Link to post
Share on other sites

Ja rommet kan varmes med radiator thermostat og noe kobberrør samt en el.frostvarmer ved landstrøm, så når systemet ikke er ibruk går temperatur ned til sjø temp.

 

Men har ikke sett at det har vert noe tema og varme opp batterirom. Pleier å fange opp gode ideer her. :cheers_wine:

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

Å øke temperaturen på batteriene for å øke kapasiteten, er nesten som (for å bruke en etterhvert litt slitt frase) å pisse i buksa for å holde varmen.

 

Mange er svært opptatt av batteriers levetid. Å øke den gjennomsnittlige temperaturen på batteriene fra 20 til 30 grader vil halvere levetiden, sånn cirka. Har man en batteribank til kr. 20 000.- , kan det bety litt (for noen). Å øke temperaturen på batteriene, kun når de er i aktiv bruk, for å øke den tilgjengelige kapasiteten er skikkelig Reodor Felgen, men kanskje litt avansert?

 

2 andre måter å gjøre det på:

 

Tilpasse batterikapasiteten etter behovet.

Tilpasse forbruket etter batterkapasiteten.

Link to post
Share on other sites

Kanadiere har varmet batteriene i bilene sine i årevis. Passiv metode er å sette batteriet inn i en isopor kledd kasse. Teorien er da at egenvarmen fra batteriet skal øke temperaturen i kassen.

 

En annen metode er å bruke et såkallt "Battery blanket" som aktivt varmer opp batteriet.

Søk på "battery blanket", så vil du se at dette har blitt en industri "over there".

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Kanadiere har varmet batteriene i bilene sine i årevis.

 

Ingen har vel så langt sådd tvil om at dette er en svært effektiv måte å øke kapasiteten på, (f. eks. ved nødstart i kaldt klima) Det endrer imidlertid ikke det faktum at det er en av de mest effektive måtene å forkorte batterienes levetid på.

 

Kanadierne er dyktige folk som fryser like mye som oss. Bilentusiaster henvises til OT. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ingen har vel så langt sådd tvil om at dette er en svært effektiv måte å øke kapasiteten på, (f. eks. ved nødstart i kaldt klima) Det endrer imidlertid ikke det faktum at det er en av de mest effektive måtene å forkorte batterienes levetid på.

 

Kanadierne er dyktige folk som fryser like mye som oss. Bilentusiaster henvises til OT. :giggle:

 

 

Men hallo...

 

Å bruke strøm for å varme opp batteriene.. da er du jo like langt.. Om du ikke fyrer med olje eller gass eller no. Når du er tilkoplet landstrøm har du jo gjerne en lader også tilkoplet.. Og når motoern går har du jo dynamoen...

 

Jeg må si jeg ikke skjønner helt dette her..

Link to post
Share on other sites

For mange år siden da jeg hadde gammel bil med dårlig batteri, ikke garasje og ikke tilgang til å koble til lader, pakket jeg batteriet inn med isopor. Og etter en lang kveldsvakt på jobb i NRK, var det fremdeles varme nok igjen i batteriet (generert ved ladingen fra dynamoen på vei til jobb) til å få starte. Men husker en gang da temperaturen ute sank til under ÷25oC at starteren ikke ville dra raskt nok rundt. Da slo jeg på hovedlysene, lot de stå på i et halvt minutt, slo de av og ventet et halvt minutt før jeg gjorde et nytt startforsøk. Og motoren startet! Riktignok hadde jeg tappet batteriet for ca. 0,1Ah, men strømmen til alt lyset hadde varmet opp batteriet akkurat det lille som skulle til for at batteriet klarte å yte nok for en start. Dette var kun en nødløsning, og det varte ikke lenge med fortsatt kuldeperiode før jeg måtte få meg nytt batteri.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å øke temperaturen på batteriene for å øke kapasiteten, er nesten som (for å bruke en etterhvert litt slitt frase) å pisse i buksa for å holde varmen.

 

Mange er svært opptatt av batteriers levetid. Å øke den gjennomsnittlige temperaturen på batteriene fra 20 til 30 grader vil halvere levetiden, sånn cirka. Har man en batteribank til kr. 20 000.- , kan det bety litt (for noen). Å øke temperaturen på batteriene, kun når de er i aktiv bruk, for å øke den tilgjengelige kapasiteten er skikkelig Reodor Felgen, men kanskje litt avansert?

 

2 andre måter å gjøre det på:

 

Tilpasse batterikapasiteten etter behovet.

Tilpasse forbruket etter batterkapasiteten.

 

Hei takk for responsen :wink:

Nå var det oppvarming fra under 10 grader det var snakk om her, og jeg har fylt opp maks plass med batteri. For å kunne ligge noen dager i uthavn med ønsket forbruk uten å starte noe aggregat. Når en isolere og bruker diesel til å varme båten, har en et par watt varme til over. Poenget med el varme ved landligge er jo for ikke batteriene skal falle til sjøtemp les 9 grader. men kanskje varmeteppe som nevnt over er løsningen, men da kan det bli for varmt. Tviler på om jeg gjør som mye med det, var egentlig ute etter andres erfaringer. Som skrevet over så skal jeg ta ny kapasitetstest ved 25 grader, tror tapet er myyye mindre enn det jeg beregnet. Tror testen skapte en indre temperatur økning (Som Lars H. nevnte)som jeg ikke fikk målt.

Edited by Ina II (see edit history)

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

Ja,tapet er mye mindre enn du beregnet.

Jeg tror du må trekke redusert antall ah fra total kapasitet, og ikke fra 50% av kapasiteten.

Se inlegg 2.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...