Jump to content

Vannscooter: lovlig eller ulovlig?


mariuss93

Recommended Posts

Lystbåter over 27 fot og mer enn 200Hk må bli forbudt, vi trenger ikke mer en det for å kose oss på sjøen. I tillegg skal det være forbudt å pusse opp leiligeht og hus i fellesferien slik at jeg kan kose meg i hagen uten en masse boring, hamring og annet bråk rundt meg.

 

Selvfølgelig skal vannscoter være lovlig, ingen tvil!

 

Når det er sagt må det være lov å appelere til vannscoter-førernes sunne fornuft. Skal man på død og liv kjøre rundt å tøffe seg i en uthavn hvor der ligger 25 båter oppankret så skjønner man hvor det bærer hen! Driver selv å kjører mye vannski sammen med barna mine. Vi har funnet oss noen plasser hvor det ikke finnes bebyggelse i umiddelbar nærhet og hvor det heller ikke er naturlig å ankre opp med båt! Disse plassene har vi brukt siden midten av 80 tallet og har ennå tilgode å få negative tilbakemeldinger!

Link to post
Share on other sites

Alle medlemsland har nasjonale forskrifter på forskjellige områder, og jeg kan ikke se at begrenset bruk i et land har noen innvirkning på prinsippet om å gi produsenter like vilkår.

 

Om en scooter produsert i Norge var tillatt å benytte i Norge og en scooter produsert i Sverige var forbudt, ville intensjonen med like produsentvilkår derimot være brutt etter min mening.

Link to post
Share on other sites

La oss forby alt, forby båter som ikke er brukt i nyttesammenheng. La oss forby motorsykkler, snøscootere, plenklippere med motor, snøfresere, ja hva mere? Jo, la oss dra det lengre å ta de eikeskranglene som barna har på trøsyklene, å gi dem is hele tia så dem ikke skriker. La oss fjerne smørefrie ski, dem bråker jo dem også.

 

Nei, forby en ting! Forby dem som skal forby alt som dem ikke ser nytte i selv muligheten å lage slik kvalme. Det sitter masse folk rundt om, som ikke benytter verken hav eller fjell, men er av den formeningen om at dær ska det være helt stille. Så har du dem som har kjøpt seg dyyyyr stor båt, å derfor skal bestemme over havet. Slutt å tull nå, begynn å vis toleranse for din neste så kanskje han kan høre hvis du spør om han kan dra en annen plass med skutern.

Link to post
Share on other sites

Det scooter-forbudet som er idag, rammer også desse Undervanns-scooterane som blir brukt ved dykking.

 

apolloscooter.gif

 

Dette blei omtalt i Bladet Dykking for ei stund siden.

 

 

Så korleis kan det hevdes at desse forstyrrer miljøet? Heilt stillegåande, elektriske og langt under hav-overflata?

Link to post
Share on other sites

Dette forbudet er helt tullete, det finnes ingen tungtveiende grunn for at forbud er veien å gå, forbudet er en falitterklæring. Regulering av vannscootere må foregå på regelverk, ikke på forbud.

De lover, forskrifter å regler som gjelder for oss som ferdes på sjøen gjelder også for vannjet, det er klare regler på hvor vi kan ferdes å når, likeså når det gjelder fart. Den eneste reelle utfordingen slik jeg ser det er å utforme en utslipp/støygrense

for farkoster til fritidsbruk, noe jeg tenker muligens allerede ligger inne i en CE godkjenning uten at jeg har greie på dette.

Støyregulering tror jeg det vil være et overveiende flertall for, støyen fra en vannjet vil i de fleste tilfeller da komme innenfor maxgrensen antar jeg, noen av de mest overmotoriserte ribbene må da gå bort i fra sine rake rør å meterlange stikkflammer men det får så være.

Politiet i vestfold politidistrikt vil håndheve lover å regler med jernhånd fra en politibåt som skal dekke hele vestfolds kyst, tenker et par vannscootere i tillegg nok hadde gjort seg.

Link to post
Share on other sites

Dette forbudet er helt idiotisk, hvis det er snakk om støy fra scooterne, hva da med båter med overflatepropell? En vannscooter bråker ikke i nærheten så mye som en 2-300++hk med overflatepropell på maks turtall..

Vi drev på i fjor og raste rundt med en scooter et par dager når sommeren var på det varmeste, vi kjørte bevisst ut i fjorden og raste med tanke på støy og slikt.. Vi møtte noen båter, samtlige smilte å hilste fint som om vi skulle kjørt hvilken som helst vanlig båt.. Desverre befinner denne scooteren seg i et østblokkland nå...

Hadde en annen episode og, vi kjørte med en Azure et eller annet med 300hk v8 bensin og toppfart på nesten 50 knop. Kom noen med en scooter opp på siden av oss og skulle tøffe seg. V8eren overdøvet greit scooteren når han som kjørte gav flatt jern.. Igjen hva med støyen? Ser ikke noe negativt med scooter og vannjet hvis de brukes slik at de ikke forstyrrer andre. Skjønner at det kan være slitsomt å måtte høre på en scooter på konstant max turtall time ut og time inn. Men brukes de slik som vi gjorde i fjor, midt ute i en fjord langt vekk fra folk og ikke til hinder for noen..

Nei, snart er alt som er gøy forbudt her i landet..

 

Håper forbudet blir opphevet..

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel sånn at rene fartsbåter med 300 hk og overflatepropell neppe er - eller blir - like vanlig som et scooterleketøy dersom dette blir allment lovlig. Disse vrålåka hører til kuriositetene og surrer ikke rundt som vepser der du ligger i en stille vik. Det siste scenariet er lett å se for seg med frislipp av scootere. Angående fornuftig bruk så er er jeg enig i at flåkjøring midtfjords ikke kommer i samme katergori, men hvilken garanti har en for at et hvert lufthue på scooter begriper dette. Mer enn nok med jollesurr fra 9,9 hk med fjortiser ombord.

 

mvh tuffff (med fare for å bli gammel og grinete) :wflag:

Link to post
Share on other sites

I england var diskusjonen høy i fjord , da flere ble drept da vannscooter kjøte over badende.

Der ville de forby de der å da.

--------------------------

De må forholde seg til vanlige regler til havs, så bør jo disse kunne få kjøre der hvor alle andre båter ferdes,

Men fart og regler må overholdes.

Straffe strengt, hvis de ikke gjør det.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Foreløpig heier jeg på forbud av den enkle grunn at de vannskooterene jeg har sett de siste årene kjører som noen jæ... idioter, og ja alle sammen. Har ikke sett en eneste en som kjører lovlig mtp fart.

Det er klart at 40+ i 5 knop sonen innimellom joller og kaiakker og andre gir alle som vil ha det ammunisjon til å holde på forbudet.

Fortsett slik og forbudet kommer til å bli stående tror jeg.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

I mellomtiden har vi fått påbud om båtførerprøve for de under 30, så en kan jo håpe at reglene etterhvert er noe klarere for flertallet av brukerne enn det har vært.

 

Nå er det slik at de scooterne som smattrer værst er de "gode" gamle totakterne. Dersom det blir en oppmykning av forbudet vil det bli bare for de som har CE-godkjenning. Dette innebærer bl.a. støykrav som gjør at de nye har firetaktsmotorer akkurat som nye påhengsmotorer. Så de gamle vil fortsatt være forbudt selv om scooter skulle bli lovlig igjen. Dette i følge en politimann og en selger på siste båtmessa.

Jeg må nok innrømme at jeg er en av dem som vil bli fristet til å skaffe meg en slik på hytta, og jeg skal vedde på at Mouche også vil bukke under for gruppepress fra ungene dersom det blir lovlig igjen... :cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg må nok innrømme at jeg er en av dem som vil bli fristet til å skaffe meg en slik på hytta, og jeg skal vedde på at Mouche også vil bukke under for gruppepress fra ungene dersom det blir lovlig igjen... :cool:

 

:lipseal:

 

Har jo kjørt sånne noen ganger da, men i utlandet på steder med sol, varmt vann og varm luft/vind, ikke akkurat noen selvfølge på våre breddegrader!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ser at det sammenlignes med båt her. I min kommune er det et eget regulert område til slik vannscooterbruk. Før det var det skikkelig irriterende. For å prøve og skrive hvordan det hørtes ut: Vroooom, vrom, vom, vom, vroooooooooom, vroom, viiiiiirrrmm, voooom, voaaaaom, vrooooom. Stopp, start, stopp, start hele tilden altså :headbang: Hadde nå bare scooteren passert i en jevn dur før den forsvant. Nei, den holder seg i det samme område og irriterer. Dette handler altså om hvordan dette oppleves. Vanligvis passerer en båt i jevnt turtall. Et irriterende unntak når det gjelder båt er vannsport som f.eks. vannski. Dette er nesten like ille som scooter og kan godt reguleres som scooter.

 

Når det nevnes miljø: Støy er også et miljøtema. Det er ikke bare drivstofforbruk som teller.

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er merkelig at hvordan man har bena eller om det er ratt eller styre skal avgjøre om det er båt eller ikke.

 

for eksempel er Williams Jet RIB er lovlige.

10_-1775435370.jpg

Den minste er 285 cm lang og har 104 hester turbomotor og vannet. Topper minst 42 knop.

Her er en film fra da Motorboat and Yachting testet litt større Williamser

(for meg ser dette ut som kjøring med hvilken som helst vannscooter)

 

Den største Arimar Jet RIBen har 143 hester på et 3,2 meter langt skrog.

83_2111558269.jpg

 

film her (jeg er egentlig mest imponert at han i jolla sitter i rosa skjorte uten redningsvest...)

 

For meg er vannscooter et fartøy på lik linje med en liten RIB.

 

Man kan ikke forby en ting fordi noen idioter misbruker den. Da må man ta de som misbruker.

 

Redningsselskapet bruker sine Rescue Runners nå. Stormbull som ligger på Oscarsborg har en på akterdekket. Jeg så den i bruk i forrige uke.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter en hel sommer med en nabo som hodt et forferdelig elven fra mrgen til kveld er det ikke tvil: ja til forsatt forbud! Eventuelt hold dem på avgrensede områder.

 

Man kan ikke forby en ting fordi noen idioter misbruker den. Da må man ta de som misbruker.

 

Høres omtrent ut som argumentsjonen til NRA i USA; Det er ikke våpen som dreper, der er folk....

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det har vi de samme mulighetene for å bruke vannscooter i Norge som i USA, som betyr på steder hvor slik aktivitet er godkjent.rge.

Forskjellen er bare den at i USA er vannscooterkjøring i utganspunktet tillatt overalt, myndighetene har lagt restriksjoner på bruken i enkelte områder. I Norge er vannscooterkjøring i utganspunktet forbudt, unntatt i områder der myndighetene har tillatt det. I praksis medfører det at i USA er vannscootere tillatt de fleste steder mens i Norge er det forbudt de fleste steder. Så jeg er absolutt ikke enig i at det er de samme mulighetene for å bruke vannscooter i Norge som i USA.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hittil ikke opplevd en eneste vannscooter som ikke blir kjørt av en komplett idiot og med forferdelig støy til plage for alle.

Kan det skyldes at de som til nå har valgt å kjøre scooter ulovlig faktisk ikke bryr seg om loven og kanskje gir blanke i hva andre mener?

Er de representative for alle som potensielt kan tenke seg å kjøpe vannscooter om det blir lovlig?

 

Men jeg ser et poeng jeg ikke har tenkt på tidligere: Dersom situasjonen blir slik det er med snøscootere i Sverige ser jeg et poeng i at det kan ødelegge gleden for noen ved å være på sjøen. Men om vannscooterne først og fremst erstatter annen ferdesel på sjøen ser jeg ikke det som et problem. Det er en 4 takts motor som bråker lite - den er manøvrerbar - og de samme fartsregler gjelder som for andre fartøy.

 

Poenget mitt med å vise til jet ribs er det ingen som har tatt ennå ser det ut som. Hvorfor er disse lov da - de har samme motor som en del av disse scooterne, de går minst like fort - men de har en tube rundt skroget.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kall meg gjerne fordomsfull. Men eg meiner at det er noko med vannscooterens konstruksjon som innbyr til grisekjøring og meiningslaus kjøring. Eg ser på vannscooter som ei farleg leiketøy som me fint kan greie oss utan i strandsona. Ja til vannscooter, i ytre led.

Link to post
Share on other sites

Kall meg gjerne fordomsfull. Men eg meiner at det er noko med vannscooterens konstruksjon som innbyr til grisekjøring og meiningslaus kjøring. Eg ser på vannscooter som ei farleg leiketøy som me fint kan greie oss utan i strandsona. Ja til vannscooter, i ytre led.

 

 

Så da kan mann jo like godt forby motorsykler og Ferrari/ Lamborghini.

Vannskutere som er CE merket og godkjent kan da ikke bli forbudt pga. at de innbyr til grisekjøring, kan jo ikke straffe de som bruke disse med sunt vett. Straff heller de som kjører som svin og ikke alle!!!

 

Politiet får heller gjøre en bedre jobb på sjøen og håndheve de regler som finnes, ikke lage en masse forbud og regler som alle vil bryte uansett.

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

 

www.ulyd.net

Link to post
Share on other sites

Så da kan mann jo like godt forby motorsykler og Ferrari/ Lamborghini.

 

For min del må ein gjerne forby r-syklar og sportsbilar med meir enn 200 HK/tonn.

Men det trur eg ikkje eg vil få massane med på.

 

Med den lange kystlinja vår er det i praksis ikkje mogleg å handheve eit forbod mot grisekjøring med vannscooter (eller med lovleg farkost). Etter mitt syn er det heilt greit å totalforby vannscooter fordi (igjen, her er eg fordomsfull) 98% av all bruk er unødig og til vesentleg sjenanse for andre. Eg trur ikkje det finnest nokon, privatpersonar, som har eit behov som ein BERRE greier å dekke med vannscooter/jetski.

Redigert av per-pusling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er faktisk ikke totalforbud for å kjøre vannscooter i Norge det er opp til de enkelte komuner å tillate dette, hvis man leser i småbåtguiden indre oslofjord så stå det følgende:

 

I Oslo er bruk av vannscooter,

seilbrett, vannskiaktiviteter, jetski, motorisert surfbrett o.l. tillatt i

avgrensede områder i Lysakerfjorden og syd for Malmøykalven. I

Asker og Bærum er vannscooter ikke tillatt. I Oslo, Asker og Bærum

er det særskilte områder for bruk av kajakk.

 

Link her: http://www.oslohavn.no/oslo_havn/fritids-og/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...