Lars Hansen Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Hei! Ser at Sparelys.no har tilbud på dette panelet. Er dette et godt panel, er vel store forskjeller på virkningsgrad på panelene når det gjelder solens vinkel mot panelet? Noen som har kommet over noen ferske tester på paneler? Ser også at det er paneler med samme størrelse til salgs på ebay for ca 500USD Men med så tunge varer blir vel frakten ganske høy...? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Nå har ikke jeg veldig peiling men ser dette -Nominell effekt: 130 Watt -Systemspenning: 12 Volt -Maks ladestrøm: 7,39 A 130W/12V=10,83A hvordan kan da maks ladestrøm være 7,39A på dette når de oppgir 130W. Er det ikke rett regnemåte jeg bruker ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Nå har ikke jeg veldig peiling men ser dette 130W/12V=10,83A hvordan kan da maks ladestrøm være 7,39A på dette når de oppgir 130W. Er det ikke rett regnemåte jeg bruker ? Jeg har heller ikke veldig peiling på dette, men regnestykket ditt skal være riktig... Ser at dette er tilfellet med andre paneler også. Kommer nok snart forklaring på dette:-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Det er litt forskjell på solcellepaneler. Bl.a. m.h.t. evnen til å produsere ladestrøm ved f.eks. delvis skygge. Men sannsynligvis er forskjellene større når det kommer til regulatorer Som dere ser, oppgis spenning 17,6 V ved max effekt. Da stemmer regnestykket. Man kan jo si at dette er misvisende, da de færreste ønsker 17,6 V på sine 12V batterier (ihvertfall ved normal temperatur). Men sånn er det. Alle produsenter og leverandører av solcellepaneler oppgir dataene på denne måten. Quote Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Men om man nå skal kjøpe et solcellepanel og vil ha et som også produserer strøm selv om det er litt skygge på det, hva skal man se på da ? heter de noe spesielt ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Felles for alle solcellepaneler er at virknikngsgraden går kraftig ned ved skygge, også delvis skygge. Når solceller blir varme, går også virkningsgraden ned (et paradoks?) (Spenning/temeratur - koeffisienten bær være lavest mulig.) Her er det visstnok også forskjeller. Så er det garanti for max. effekttap over tid, styrke på glass, kvaliteten på kapsling (koblingsboks) osv. Noe kan man lese ut av eventuelle datablader, men det vil nok være temmelig "gresk" for de fleste. Jeg vet foreløpig ikke om forskjellene er av særlig betydning, eller verdt eventuelle prisforskjeller. Dette må jeg få lov til å komme tilbake til. Denne bransjen har vel blitt så stor at man vil finne paneler produsert på den samme megafabrikken i Kina solgt under forskjellige navn. For de fleste vil det nok koke ned til et prisspørsmål, og hvor man føler det bekvemt å handle. Quote Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Posted May 17, 2010 Author Share Posted May 17, 2010 Hva med tester, sliter litt med å finne nylige tester av paneler. Noen som vet om det? Tips om valg av regulatorer hadde også vært kjekt... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Tips om valg av regulatorer hadde også vært kjekt... Her er det i utgangspunktet 2 typer: PWM (Phase Widht Modulation) og MPPT (Maximum Power Point Tracking). MPPT regulatorer er relativt kostbare, men de kan gi opptil 30% høyere ladestrøm enn konvensjonelle PWM regulatorer. De som er interessert kan klikke her for datablad på Victron solcelle regulatorer. Quote Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
eivindch Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 [sitatslettet] Her er det i utgangspunktet 2 typer: PWM (Phase Widht Modulation) og MPPT (Maximum Power Point Tracking). MPPT regulatorer er relativt kostbare, men de kan gi opptil 30% høyere ladestrøm enn konvensjonelle PWM regulatorer. De som er interessert kan klikke her for datablad på Victron solcelle regulatorer. Et annet alternativ er NAPS MaxPower. Maritim NOK 1190. Hjertmans SEK 990. Eivind[/sitatslettet] Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Et solcellepanel kan gi max effekt (i watt) ved en oppgitt spenning. Dermed sørger en MPPT regulator for å belaste panelet slik at spenningen ut av panelet og inn på regulatoren blir denne oppgitte spenningen. For 130watt panelet er dette 17,6volt, og strømmen blir da 7,39amp. For å si det litt enkelt, forsvinner da alle 130watt inn i regulatoren, og alle (minus uungåelig tap) skal ut igjen til batteriet. Men da batteriet ikke liker 17,6volt inn, sørger regulatoren for en mer fornuftig spenning mot batteriet, la oss si 13volt. Og da strøm = effekt delt på spenning, får en 130/13 = 10amp (lading inn på batteriet). Lars H. som selv har Naps MaxPower reg. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frehau Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Et tips er å vente til de som har vært på langtur til karibien kommer hjem, da selger de gjerne slikt utstyr. Så ifra Juni begynner det nok å dukke opp solceller, vindgeneratorer o.l. på finn.no. Ellers så står det en del i seilmagasinet 2/2010 om dette, bla hvor mye og hvorfor man taper effekt ved skygge. Quote www.leahnis.net Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Posted May 17, 2010 Author Share Posted May 17, 2010 Et annet alternativ er NAPS MaxPower. Maritim NOK 1190. Hjertmans SEK 990. Et solcellepanel kan gi max effekt (i watt) ved en oppgitt spenning. Dermed sørger en MPPT regulator for å belaste panelet slik at spenningen ut av panelet og inn på regulatoren blir denne oppgitte spenningen. Lars H. som selv har Naps MaxPower reg. Er NAPS regulatoren en slik MPPT regulator? Hvis ikke, noen som har link til rimelige slike? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Et solpanel gir en viss strøm målt ut ifra størrelse/areal på panelet, men det forutsetter sol på panelet. Solens innfallsvinkel på panelet har også mye å si og ikke minst... får du skygge inn på panelet så blir strømproduksjonen drastisk redusert. 10 prosent skygge gir 90 prosent reduksjon, her er det lite forskjell på de forskjellige paneler. Ang. max effekter som er oppgitt så forvent ikke det, de er målt under de mest optimale forhold som vi skjelden opplever. Det vil blant annet si full sol rett på ved 0 gr.Celsius. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Er NAPS regulatoren en slik MPPT regulator? Ja. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 http://www.maritim.no/product.aspx?id=1342&groupkey=006002112 Maks strøm inn: 7 Amp Hva betyr dette ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 (edited) Max 7 amp. inn fra solpanel. Ta en titt hos www.alternativenergi.no de har bra regulatorer til en fornuftig pris med monitor. Steca er bra! har testet flere av de. Edited May 17, 2010 by Bøljan (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Manzon Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 http://www.maritim.no/product.aspx?id=1342&groupkey=006002112 Maks strøm inn: 7 Amp Hva betyr dette ? Kort sagt at panelet kan gi maks 7 amp inn på regulatoren. Dvs 7Amp*17,6V=123 watts panel (Maks) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Mao er denne fine regulatoren ikke brukbar med paneler større enn 90W Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Manzon Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 (edited) Jo, maks panel er 120 watt. En annen ting er at du kanskje kan spare litt penger på alternativenergi.no Vet ikke om dette er landsdekkende kampanje de kjører, men vist så er tilfelle så vil nevnte side gi 5% lavere pris på deres produkt. Har selv kjøpt meg ett 80w chinsun panel (kinesisk) fra denne siden. Betalte den gang 2700 kr for panelet. Mitt panel ligger flatt, når solen står på og det ikke er skygge på det så gir det opp til 5 amp. Er godt fornøyd med det. Edited May 17, 2010 by Manzon (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Stemmer det Enzo! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 (edited) Det betyr strengt tatt at du ikke kan ha et større panel enn et på 120W (17 × 7 = 120). Men slapp av det gjelder dersom du har rettet panelet absolutt vinkelrett mot solen og oppholder deg på ekvator. Selv har jeg paneler på tilsammen 166W tilkoblet MaxPower regulatoren. Da skulle mine paneler gitt 9,8A ved 17V, men det klarer de på langt nær her nord der de ligger flatt skrudd fast på fordekket. Ref andres innlegg. Men som det også står om regulatoren, kan en dersom en har to paneler koble de i serie. Da vil en få halve strømmen inn (og dobbel spenning inn). Men ut til batteriene vil en få full ladestrøm ved fornuftig ladespenning. Da vil en uten problem kunne ha 2 x 120watt. Lars H. Edited May 17, 2010 by Lars H. (see edit history) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Viksund Bravo Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 (edited) Nå har jeg i 3 helger testet panelet 95W Sunpower fra Alternativ Energi, med Steca-regulatoren, og resultatet er overraskende bra. Jeg er ikke sikker på hva som er den store gevinsten, at båten har 100% fulle batterier når helgen starter, eller at det lades godt på dagtid. Det er nok en kombinasjon av begge. Merker skygge har innvirkning, men synes ikke vinkelen mot sola har veldig mye å si. Og det lader også ganske bra ved lett skydekke. Det hadde jeg ikke trodd på forhånd. Kjøleskapet trekker sitt, og dieselvarmeren går gjerne time etter time. Likevel sier regulatoren at batteriene er "100%" når søndagen kommer og det er tid for å reise hjem. Spenningen har da vært 12,7-12,8V. Stemmer dette, da? Hvilken hvilespenning regnes som 100% kapasitet på batteriene?(Gel-batterier) Det er liksom litt i overkant av hva jeg hadde forventet på forhånd.... Edited May 17, 2010 by Viksund Bravo (see edit history) Quote Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Viksund Bravo: høres jo bra ut dette! 12,8 volt hvilespenning tilsier 100% batterier. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Viksund Bravo Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Det var det jeg også trodde Da har jeg iallefall ingen problemer med å anbefale dette, såfremt det er egnet plass til installasjonen. Har forresten 300A forbruk. Quote Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Manzon Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Finner jo alltid en egnet plass til solcelle panel. Spørs jo litt på størrelsen. Selv har jeg festet solcelle panelet på kalesjen, holdes på plass med magneter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts