Jump to content

Albin Cirrus, ekkoloddgiver plassering

jope

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med hvor på en seilbåt (Albin Cirrus) man kan plassere giveren til ekkoloddet?

I følge manual så skal den plasseres på hekken, noe som ikke er så lett da den er rund.

Kan den plasseres i forkant av roret? Her vil den være under vann uansett å mye båten krenger.

Du skal ha en gjennomgående svinger til denne båten.

Og så er vi igang igjendiscuss.gif

Du bør ha en gjennomgående svinger til denne båten - hvis du ønsker å få fullt utbytte av skrivende ekkolodd og skal drive bunnfiske på dypt vann, men om du primært vil vite dybde, til navigasjon, på dyp < 50 m - duger det med en riktig utført innvendig montering.

Og så er vi igang igjen.

Ingenlunde.

Det fremgikk at trådstarter hadde fått med en hekksvinger. Kan være en fullgod løsning.

Alternativet er en gjennomgående svinger.

duger det med en riktig utført innvendig montering.

Innvendige monteringer har det til felles at de er mer eller mindre mislykkede.

Giveren legger du i en pose med vann og plasserer den i bunnen av båten gjerne en plass hvor bunnen er mest mulig flat båten har du liggende på en plass hvor du kjenner dybden får du rigtig dybde opp på ekkoloddet med plasseringen av giveren i plastposen med vann limer du giveren fast med tokomponent epoxylim. invendig montering av giver i plastbåter medfører ikke noe problem du kan i verste fall få en ørliten svekkelse av signalet men det er så lite att det ikke er merkbart.

Innvendige monteringer har det til felles at de er mer eller mindre mislykkede.

Enig. Og det skyldes ofte at innvendig svinger ofte plasseres der det passer oss best.

Dette er det skrevet metervis om, så jeg gjengir kun punktene jeg synes er viktige.

Innvendig montering er en sum av kompromisser.

Bunnen bør være flat. Refleksjon av energi i mottatt ekko er et spørsmål om vinkler. Ekkoloddet "ser" ikke den del av energien i et ekko, fra havbunnen, som reflekteres til siden når det treffer skroget . La oss kalle dette "dempning". Skrå bunn representerer dempning.

Velg en plass, så langt unna senterlinjen på båten og så langt unna propellen som mulig. Propeller gir støy.

Tykk glassfiber gir mer dempning enn tynn.

Dårlig laminat gir demping.

Områder i nærheten av forsterkninger har ofte både tykk og dårlig laminat.

Luft gir stor dempning.

Overgang fra et materiale til et annet gir dempning.

Det sier ikke noe om dempning ved en innvendig montering, at ekkoloddet viser det samme som draftet!

Det beste å lete etter en plass til montering er et skrivende ekkolodd. Da ser du resultatet av demning. Det samme er ikke lett med et ekkolodd som bare viser tall.

Så:

Gå ut på dypt vann. ca. 50 m.

1. Heng svingeren over rekka. Merk deg resultatet. Dette er viktig. Gjør det!

2.Putt svingeren i posen med vann ( ha vann på dørken også). Let deg fram til steder ombord som gir omtrent samme resultat. Let på mange steder ombord. Hold svingeren på det beste stedet ( selv om det er et sted du ikke vil ha svingeren).

3. Gå mot dypere vann og følg med på loddet. Når du mister ekkoet, heng svingeren over rekka igjen. Da ser du hva du mister ved å plassere svingeren innvendig.

Hvis det ikke er akseptabelt, for deg - så du bruke gjennomgående/utvendig montering.smash.gif

Velger du likevel innvendig montering. Gå tilbake til der du var under pkt. 2.

Let så etter en plass ombord som passer deg og gir et akseptabelt resultat. Monter svingeren der.

Ikke - IKKE smash.gif - støp/lim fast selve svingeren. Bruk et innvendig montering sett. (en liten beholder, uten bunn, som du fester til skroget.)

Jeg synes at å lime fast svingeren er et unødvendig kompromiss. Men - bevares - det finnes tusenvis av mennesker som sier at det er helt OK å lime fast svingeren.

invendig montering av giver i plastbåter medfører ikke noe problem du kan i verste fall få en ørliten svekkelse av signalet men det er så lite att det ikke er merkbart.

Ja det ser vi jo.

41001.jpg

61001.jpg

Samme loddet og samme svinger plassert 60 cm. fra hverandre.

Forskjellen er at den ene svingeren er utvendig montert og den andre innvendig.

Som sagt, resultat av dempning/tap ved innvendig montering vises best på et skrivende ekkolodd. Og har du A-skop også - "piece of cake".

Litt overasket over hvor stor forskjellen er på så grunt vann. Velger å tro at svingeren på det øverste loddet er limt fast på bunn av båten og står ganske skjevt i tillegg. (ikke en god montering)

Men det er rart at man ikke får noe som helst bunninformasjon.

Innvendig giver går muligens greit i en Bavaria for de er det jo tynnere skrog på. :wflag: Ellers har jeg prøvd både innvendig og gjennomgående opp til flere ganger. Uten tvil gir gjennomgående best signal. I tillegg har du mulighet for korrekt sjovannstemperatur i tillegg.

Edited by Hansi (see edit history)

Ikke - IKKE smash.gif - støp/lim fast selve svingeren. Bruk et innvendig montering sett. (en liten beholder, uten bunn, som du fester til skroget.)

Jeg synes at å lime fast svingeren er et unødvendig kompromiss. Men - bevares - det finnes tusenvis av mennesker som sier at det er helt OK å lime fast svingeren.

Det er desverre det jeg har gjort, med 2 komponent epoxy. Jeg er ikke fornøyd med resultatet, enda jeg mener å ha gort slik som 2nd trikkeren beskriver. Nå er spørsmålet, er det noen mulighet til å få løs svingeren uten å ødelegge den? :confused:

Velger å tro at svingeren på det øverste loddet er limt fast

Omvendt. Svingeren på det øverste bildet er montert i blister 10 cm. under båten. Svingeren på det nederste bildet sitter i en vannfyllt pose inni båten.

På Furunoloddet er pulsen i dette måleområdet 0.22 ms lang. Deretter skifter loddet til mottak. Derfor kan den presist definere dybden, selv der det er så grunt som her. Den får tilogmed med seg stingsilda trekvart meter nede med utvendig montert svinger.

På det nederste bildet ser man hva som skjer dersom svingeren monteres inni båten. Et stort område av bunnen settes i svingning og "synger" lenge etter at loddet er gått i mottak. Dybder ned til 6 m. kan ikke sees i det hele tatt. Alt drukner i støy. Pulsen som sendes ut i sjøen er så trukket ut i tid at den mister all definisjon.

Innvendig svinger vil aldri være en god løsning. Enten det gjelder svært korte eller lange rekkevidder. For de som ikke ønsker noe som stikker ut fra båten finnes det flushmonterte svingere.

Nå er spørsmålet, er det noen mulighet til å få løs svingeren uten å ødelegge den?

Ja det er det. Med litt tålmodighet.

Bruk ei Feinsag med hårdmetallblad og lirk den løs.

Jeg har gjort en slik "mislykket" installasjon i min båt for mer enn 10 år siden. Jeg plasserte en hekksvinger i en klump Sikaflex innvendig rett forut for kjølen. Det er helt klart at signalene dempes, men hos meg virker det fint inntil dybde på ca 100m (den skal klare 200m ved utvendig montering). Men min ankerkjetting er bare 50m og båten stikker bare 1,65m, så den "mislykkede" installasjonen er god nok for meg. Dessuten, skulle man være uheldig med en slik installasjon, er det lettere å få svingeren løs fra en Sikaflex-klump enn fra herdet epoxy.

Eivind