Jump to content

glassfiberpest


Lazy days 2

Recommended Posts

Pest er ingen "sykdom".

Det skyldes ene og alene slurv fra båtbyggerens side, gjerne sammen med billige materialer.

Det skriver seg fra at båtbyggeren ikke har klart å få laminatet helt rent for luft når han laminerer.

Å legge et lag innenpå gelcoat, la dette herde, og så gi seg på å laminere resten av båten med hjelp av stålrulle gir garantert pest.

 

Finner jeg en båt med pest, stiller jeg meg spørsmålet: på hvilke andre steder har båtbyggeren slurvet.

 

Fenixen er et kvalitetsprodukt.

Det vill forbause meg mye om du fant pest der.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Der ser du.

Kanskje vi skal revidere oppfatningen litt?

I Norge er det desverre slik at hvem som helst som har ei bøtte og en kost kan sette igang som båtbygger.

Vi skal ikke lengre enn til Søta Bror før det er fag. Med utdannelse.

Skulle kanskje ringe ei bjelle?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har gjennom mange år som båtentusiast en klar formening om at eldre "kvalitetsbåter" som Viksund 31 Combi,Goldfish osv, har vært offer for denne plastpesten!???

:cryin:

Det skal være sikkert.

Alle båter som er støpt i form med gelcoat får pest når forholdene ligger til rette.

 

Hadde det vært mulig å forebygge pest ved produksjonen av båten ville det nok vært produsenter som ga garanti på dette området.

Noe slikt finnes meg bekjent ikke.... :confused:

Link to post
Share on other sites

:confused:

 

Hei,

 

Er litt spent på å se på min Viksund 900 F. under da denne har ligget ute siden 1986. En påstand jeg har hørt og tror litt på er at plastpest ofte vil dukke opp de 5-6 første årene av båtens liv (hvis båten ligger i sjøen året rundt!). Dukker det ikke opp da så vil det ikke bli blemmer i skroget.

 

 

Eller?

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Det er fullt mulig å forbygge pest ved å bygge riktig, og å velge riktige materialer.

Ok, hvordan?

Hvem bygger slike båter? Gir de garanti mot pest?

 

En påstand jeg har hørt og tror litt på er at plastpest ofte vil dukke opp de 5-6 første årene av båtens liv (hvis båten ligger i sjøen året rundt!). Dukker det ikke opp da så vil det ikke bli blemmer i skroget.

Det kan forsåvidt være riktig, men ligger båten ute året rundt i 6 år uten grunning vil de fleste få problemer..

Det står og faller med overflatebehandlingen.

Link to post
Share on other sites

Ikke vet jeg, men jeg har alltid hatt intrykk av at enkelte båtmerker er mer utsatt for pest enn andre. Det tolker jeg dithen at mye av årsaken må ligge i produksjonsprosessen.

 

På det måtmerket jeg kjenner best - Hallberg Rassy,  har jeg aldri (med ett unntak) hørt om

båter som har fått pest.

 

Det ene unntaket var en stor båt som var fullstendig befengt med pest, men kun på den ene siden av skroget - noe som igjen tyder på at det har noe produksjonsprosessen å gjøre.

 

Det påståes at båter som ligger ute hele året får lettere pest, men er det noen gang dokumentert?

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at det har med produksjonen å gjøre, pesten utvikles i små og store luftbobler mellom gelcoat og det første laget med glassfiber.

Jo bedre det er rullet ut jo mindre mengde med bobler.

Men er det mulig helt å unngå bobler??

 

At båter som ligger permanent i sjøen er mer utsatt synes jeg er innlysende.

Selv hadde jeg ingen antydning mens jeg bodde i Oslo og båten var på land hver vinter.

Etter ett år i sjøen her i Søgne var det gjort....

Dette er 17 år siden og pest var lite kjent den gangen. Båten var derfor heller ikke grunnet...  :yesnod:

 

Etter behandling har den ligget ute nesten hver vinter uten tegn til tilbakefall.

 

Samme med den forrige båten til Dykkerklubben (Viksund 31), hardt angrepet, men ingen problemer etter behandling....

Link to post
Share on other sites

Pest er ingen "sykdom".

Det skyldes ene og alene slurv fra båtbyggerens side, gjerne sammen med billige materialer.

Det skriver seg fra at båtbyggeren ikke har klart å få laminatet helt rent for luft når han laminerer.

Å legge et lag innenpå gelcoat, la dette herde, og så gi seg på å laminere resten av båten med hjelp av stålrulle gir garantert pest.

Så du mener at eg får pest på viks´underen min siden eg har støpt skroget mitt på denne måten? Eller unngår eg det siden eg har brukt aliminiumsruller istedet for stål? :smiley:

Det må være mange båter her på kysten som har pest, for det er ikkje få båter som er støypt på den måten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vurdert å bytte inn min Scand 29 Baltic -04 modell med Volvo Penta KAMD43 til samme båt -05 modell med Yanmar 290 HK. Da kan jeg i tillegg få "skreddersydd" båten helt som vi ønsker etter å ha brukt båten en sesong. Jeg har forstått det slik at Scand Boats som standard sprøyter 2 lag med primer på før bunnsmørning. Spørsmålet mitt til dere er om jeg burde betale dem for å sprøyte på ett eller flere lag i tillegg med primer/grunning, eller om det er nok med de to standard strøkene? Hva ville dere ha gjort?

 

Takker for svar på et interessant og viktig emne!

Link to post
Share on other sites

De allra fleste båter som får pest ligger i bräckt vatten(/brakkvann?!) eller sötvatten!

 

veldi få båter får pest her på västkusten!

 

Anledning til att det skrives mye om pest er att många (svenske-)båtjournalister bor på

 

'baksidan' (les Stockholm!)

 

Jag har ikke sett eller hört en enda båt i vår hamn som har det!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det kan virke utidig å trekke opp denne igjen, men sist den var oppe måtte jeg løpe for å nå et fly, og jeg fikk ikke argumentert meg helt tom.

 

For å forebygge ved lamineringen er det viktig å få ut all luft ved særlig ved laminering av første lag og ved avbrudd i prosessen. Luft kan i værste tilfeller sees som et hvitt slør i laminatet.

Det er meget viktig å slipe for å sikre god heft mellom lagene. Er blitt mer enda aktuellt ved introduksjon av den såkalte "miljø"polyesteren som lukker Styrenen inne inntil den er blitt lenket til resten av materialet.

Det skal være tørt i lokalet. Jeg kjenner båtbyggere som holder under 30% fuktighet. (Ikke noe behagelig sted å oppholde seg over tid).

 

Bruk av isopolyester hindrer pest på grunn av den økte styrken i dette materialet. Så godt som alle nyere seilbåter er bygget med dette materialet.

 

Båter som er sprøytestøpt har god immunitet mot pest, men sprøytestøping gir et svakt laminat.

 

Vakuumteknikker ved produksjon gir total beskyttelse, enten som konvensjonell bagging, eller infusion slik som AIE og Comfortina er bygget.

 

Det er fullt mulig å bygge båt av billigste materialer dersom det er fagmessig gjort, og så er også vanligvis tilfelle. Det er kun der hvor korrekt fremgangsmåte blir fraveket at pest oppstår.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

...men nå ser jeg at enkelte båtbyggere av plastbåter reklamerer med epoxsi behandling av skroget under vannlinjen.

 

Kan noen forklare meg hva dette går ut på. ( plast på plast?)

Epoxybehandling er rett og slett å legge på flere lag epoxyprimer (f.eks. Jotun AntiPest) før stoffing. Epoxyen er dramatisk mye tettere for vanngjennomtrenging enn gelcoat/polyester og holder dermed vannet borte fra laminatet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...