Jump to content

Tresnekke sjøsatt 15 april, enda ikke trutnet?


Farm

Recommended Posts

Hei

 

I kompaniskap med min gode nabo har jeg gått til innkjøp av en 21' tresnekke fra 1968, Skaar. Vi fikk den på vannet 15 april og opplevde da at den var tilnærmet helt tett. De siste ukene har den begyntt å ta inn mer vann. På 3 døgn ca 15 - 20 cm på det værste

 

Vi har tatt noen turer den siste tiden. Kan det tenkes motoren rister løs bordene? At den må truttne på "nytt" Den flat som en plattgatter akter og her er det 1 mm åpning mellom bordene 20 cm over vannlinjen. Kan det komme inn vann her? Ligger i marina og jeg kan ikke skjønne at det kan være høye nok bølger til at det skal komme inn. Det er ikke montert lensepumpe i båten, og forrige eier opplyser at den blir helt tett.

 

Løsninger?

Montere batteri og lensepumpe? (ikke dynamo pt)

Montere en bølgedrevet lensepumpe? Vil denne ha effekt inne i en marina?

Tømme den helt for vann i et forsøk på å se hvor det kommer inn?

 

Svar mottas med takk,

Farm

 

baat1.jpg

Link to post

Hei...

 

Det er ingen tvil om at en trebåt som virker helt tett mens den ligger i ro, kan begynne å ta inn vann igjenn etter at den har vært i bevegelse.

Men at den fortsatt tar inn vann så lenge etterpå, det er ikke "normalt"

 

Det kan være flere årsaker til dette. Det første jeg tenker på er at en elle flere sømmer var så dårlige at de rett og slett har gitt etter når båten ble startet.

For å stille en "sikker" diagnose, vil jeg annbefale deg først å lense båten helt. Så må du bare sitte og følge med hvor vannet kommer inn i båten.

Kommer vannet inn mellom bordgangene?

Eller kommer det inn nede ved kjølstokken?

Eller er det i overgangen mellom skroget og den tverre akterenden?

 

Så til pumpespørsmålet.

Hvis du har tilgang til strøm kan du bruke ei såkalt nedsenkbar pumpe, med en nivåføler. Den kjøper du for 400 kr på biltema.

Men en kan aldri stole 100% på ei pumpe - så båten trenger nok litt ettersyn, selv om pumpa er på plass.

 

Lykke til, og hold oss oppdatert

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post

Ville montert en elektrisk pumpe med automatisk nivåstart fra et bilbatteri. Da kan du sove bedre om natten selv om en el. pumpe ikke er noen garanti og trenger ettersyn. Hadde en 49ft skøyte hvor pumpa kortsluttet, dermed gikk båten ned under et kraftig regnvær.

Høres litt rart ut at den ikke har trutnet enda. Ville lenset den tør og sett etter tydelige steder vannet trenger inn. Ellers er min erfaring at båten trutner ganske bra etter en uke i sjøen, men helt tette har aldri noen av mine trebåter vært. Har du påhenger eller innenbordsmotor?

Link to post

Hei! Synes du har en bra gjøreliste der jeg! Det høres ut som om det kommer inn mer enn det som burde være normalt. Tøm ut allt å lokaliser hvor vannet kommer inn, kan jo være en og annen spiker som har ristet løs når dere har kjørt motoren. Slike problemer kan også oppstå hvis det tidligere er blitt brukt silikon eller andre harde/herdende masser mellom bordgangene, som igjen har ramlet ut, da har man plutselig en åpen sprekk som ikke vil gå sammen. Ellers er det jo en ekstra trygghet med en eletrisk pumpe med nivåbryter. Klem inn litt margarin inn i de sprekkene du nevner over vannlinjen, så ser du fort om det hjelper. lykke til

Link to post

Mener å ha hørt at det går an å "sause" inn treverket med så mye rare greier at det aldri truttner.

Det som kan skje er hvis du sauser inn skroget med olje mens båten er helt tørr. Da er det de som mener at dette vil forhindre at vann trenger inn i trevirket, og at det derfor ikke truttner.

Mens andre mener at dette ikke er noe problem. Det eneste problemet er at hvis du har sauset inn skroget mens det var helt tørt, så vil det ta lenger tid før det truttner.

 

Men i dette tilfelle er jo saken den at båten var tett, og at den begynte å ta inn vann etter at båten kom i bevegelse.

 

Mens sansynlig at noen av spikrene (sømmen) har løsnet, eller som thomsped nevner - at det er blitt brukt et eller annet herdende stoff til å tette båten med en gang i historien. Så har dette rett og slett ramlet ut og etterlatt seg en sprekk.

 

Anngående pumpe.

selvsagt må du før eller senere innsatlere ei skikkelig pumpe i båten. Trebåt uten pumpe er en farlig sport.

Men som en middlertidig løsning så kan en senkbar pumpe være løsningen.

Link to post

Skal en olje under vannlinjen, så gjør en det på høsten når båten er på land, og at den ennå er våt. Da ertattes vannet med olje, og den blir mye tettere neste seong igjen. Vet ikke hva slags motor det er i båten, men den kan riste godt hvis det er en Sabb ensylindret diesel i den. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Mener å ha hørt at det går an å "sause" inn treverket med så mye rare greier at det aldri truttner.

 

jeg har også hørt det....men har prøvd mye rart, uten å klare å stoppe truttningen. tar litt lengre tid av og til, men men...

på denne virker det som beste løsning er å ut med alle tiljene mm og lense den 100% tom for vann. da vil man kunne se greit hvor det kommer fra, og rette tiltak mot det..

- men 100% tett hørtes i beste fall ut som en overdrivelse på en klinkbygget gammel trebåt.

Link to post

Det står en to sylyndret Sleipner 8 - 11 hk i båten. Innenbors med frigang og dreibare propeller. Starter og går så øyet blir vått :)

 

Det blir nok til at at vi tømmer det helt for å se om vi kan lokalisere hvor vannet kommer inn.

Forrige eier hadde den i 15 år og leverte den fra seg til oss i vesentlig bedre stand en da han tok den over etter "en gammel tante". Han la hvert år Farm langs bordgangene under vannlinjen før han førte på primer og bunnstoff. Dvs, han skrapte ut løs Farm fra året før og la på nytt hvert år. Det gjorde ikke vi... Kanskje noe av dette nå har løsnet..

 

Takk for gode tips og svar

Link to post

Han la hvert år Farm langs bordgangene under vannlinjen før han førte på primer og bunnstoff. Dvs, han skrapte ut løs Farm fra året før og la på nytt hvert år. Det gjorde ikke vi... Kanskje noe av dette nå har løsnet..

Farm er på ingen måte noe "permanent" så det bør nok sjekkes.

Men samtidig så herder jo ikke Farm, men det kan vel hende at noe av dette har løsnet når båten begynte å bevege seg.

 

Får håpe det ikke er noe verre en Farm som mangler :o)

Link to post

Når du tømmer båten - for det må du gjøre for å finne ut hvor den lekker - så bruk en svamp til slutt. Da ser du snart hvor den tar inn vann. Har båten ligget på sjøen så lenge som du sier, er det ikke snakk om manglende trutning. Noe har ristet seg løs eller tetnigsmasse har falt ut. Gammaldags grønnsåpe med smørkonsistens er fint tetningsmiddel under trutningsprosessen, men båten din er ferdig trutnet, og da må du bruke et mer bestandig stoff. Men lekker den i en søm i huden, langs kjøl eller stevner, bør du uansett utbedre skaden mekanisk, dvs. sette i nye spiker, skruer eller klink.

Link to post

Hei

Å tette med smør elle hva som helst er å utsette problemet. Når båten lekker så mye er det noe galt. Du har en mulighet, å finne lekkasjen, å sette på land å reparere.

Sansynligvis er det en søm eller to som har røket. Den skifter du enkelt når du finner ut hvor det lekker.

Husk at sømmen ved siden av er sannsynligvis like gammel og når en rykker blir belastningen på den større. Ryker den blir lekkasjen dobbel så stor og da blir det plutselig bråtom.

Spesielt siden dette er for deg en ny båt og ikke kjenner tilstanden ville jeg ikke tatt sjangser.

 

Smaapala

Link to post

He he, Ja Wasco her var det stort engasjement. Takk skal dere ha :)

 

Til info så har vi nå lokalisert hvor vannet kom(mer) inn. Vannet kom(mer) inn der hvor staget fra motoren går ned gjennom dørken til propellen. Vi har nå "plugget" det med ymse flis og en god dose Farm. Ser for oss at den må på land og tørke litt opp før vi får gjort noe mer bestandig. Håper denne løsningen og et vaktsomt øye holder for denne sesongen. Er dette slurvete / lettvint?

 

Etter råd jeg fant her på baatplassen.nola lav vi ikke Farm men Soft margarin langs alle bordgangene før vi sjøsatte den. Så dette har vi hvertfall gjort "riktig"

 

Hilsne F

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...