Jump to content

Hva er båtlivet for deg?

Odmar

Recommended Posts

Har vært en mer eller mindre aktiv bruker av forumet en tid nå -her kommer de merkverdigste yringer frem. Jeg tror at det er mange som kunne godt under kategorien nerd her uten at de selv er klar over det.

Men hva er båtlivet for deg - jeg vil gjerne høre hvilke askpekter vi snakker om.

Personlig seiler jeg en liten rask jolle og er av den oppfatning om at seilbåter skal ligge i bøya om natta.

Sammtidig har jeg blitt bitt av båtbyggings basillen - greit nok å ha en motorbåt, men det som er gøy er prosessen frem til ferdig resultat som er gøy..

Jeg er ikke mindre snau at jeg går under kategorien NERD når det gjelder å tilbringe tid i eller rundt en båt...

Jo fler leketøy, jo bedre...

Det er først og fremst en fantastisk hobby, men for meg betyr det også rekreasjon og trivsel ! En båt med god seng å sove i, toalett, pantry, Webasto varmer, jolle med motor (til unga), landstrøm, romslig kjøleskap til øl om ettermiddagen samt en avslappende, stødig og god båt å kjøre... Det er lykke for meg (og familien)

Hva er en nerd i denne sammenhengen :wink:

Om jeg ikke er en nerd, så er jeg i hvert fall en særing.

For meg dreier nemlig båtlivet seg forst og fremst om å pussle og stelle med båten. Og siden jeg er den stolte eier av en 60 år gammel trebåt - så har jeg mer en nok å pussle og stelle med.

Er egentlig alt for hjemmekjær til å dra på lange turer, selv om det er muligheter til det med båten min.

Ikke liker jeg å fiske heller.

Liker å ta noen små turer. Men som sagt, liker meg aller mest når jeg kan pusse, snekkre, male, lakke og alt annet som følger med. Når lukta av tretjære, terpentin, liolje, diesel og alle det andre som hører med, river i nesa, og jeg da kan sette meg ned med en kopp kaffe mens jeg tar meg en velfortjent hvil - ja da er det godt å væra båtkar :flag:

For mig er båden en hobby - grænsende til en lidenskab...

Det betyder, at jeg får et større indhold i livet gennem min hobby. Som det er tilfældet med alle andre hobby-enthusiaster indenfor andre områder: Hundeavl, modelbygning, sport eller gør-det-selv. Der er et element af passion, der gør, at jeg træffer ulogiske eller i det mindste økonomisk irrationelle beslutninger - men på den anden side får jeg et kæmpe udbytte.

Fx så er bådlivet adgangen til et fællesskab med andre. På havnen eller fx herigennem. Det er værdifuldt.

Endelig er bådlivet en måde at komme i kontakt med naturen på: At opsøge fantastiske naturoplevelser og være ude meget at året i al slags vejr.

Så der er mange grunde til at jeg nyder min hobby!

Andy

Båten er en helårshobby for meg. Liker å planlegge hva som skal gjøres neste vinter/vår på båtpussen. Lete etter skjulte feil som ikke er oppdaget. Kan alltid gjøre ting bedre enn hva de i utgangspunktet er. Godt å føle at en er fornøyd med resultatet.

Eller så slapper jeg totalt av når jeg er på vannet. Stresset forsvinner ut av kroppen, og så fort jeg har kastet loss, har jeg ikke hastverk med å komme til neste havn. Båten gjør 10 knop, og det passer meg utmerket. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

I år har båtlivet blitt anderledes enn tidligere. Nå er det blitt sånn at jeg må spørre min yngste sønn på snart 18 år om jeg kan få lov å låne båten min av og til. Guttungen har de siste ukene vært ute med båten stort sett hver dag.

På ca. 14 dager har han gått ca. 240 nautiske. Og med en tøff tøff fart på 5-7 knop blir det noen timer av det.

Båten skulle vært på land for bunnsmøring og skifte av anoder, men har liksom ikke lyst til å ta fra han båtgleden heller, selv om det bare er for noen små dager.

Eller det er kanskje en unnskyldning jeg bruker for å utsette dette arbeidet. Er jo bare 2 år siden den var på land sist :blush:.

Men de gangene jeg får bruke båten er det for å sette eller trekke teiner eller transport til eller fra hytten. På hytten har jeg en 16 foter som brukes en del til fiske og teiner/garn.

Båtliv for meg er nærheten til sjøen, lukta fra saltvann og tang, bølgeskvulp og måkeskrik.

Og gleden av å høre VolvoPentaen starte og tøffe sakte bortover vannet - kaffe i den ene hånda og roret i den andre.

Ligge ankret opp i skjærgården like ved og nyte synet av solens reflekser på sjøen, se digre beist av noen 3-etasjere fra Østlandet passere forbi - nyte synet av havseilere og andre seilbåter som koser seg i solgangsbrisen.

Sitte på svabergene og nyte synet av min lille, koselige nypolerte og nyvaskede plassjekte og vite at den er gjeldfri og ikke er uoverkommelig mye arbeid verken på våren eller høsten.....

Og så hjem på kvelden for å fyre opp Weber'n på terrassen (også med sjøutsikt).

"Man skal ikke ha større båt enn at man må hjem å sove...." :) :)

Redigert av svaberget (see edit history)

For oss er båtlivet blitt litt enklere med årene.

Før var det ut på tur grill, kos, øl, unger og bading og ikke minst bål brenning + alltid en haug med motor problemer.....

Slappet med andre ord ikke helt av, ventet jo bare på at noe nytt skulle ryke.

Nå etter motor bytte så er livet topp. Fortsatt mye og gjøre, men ikke mer enn det skal være. Og det liker jeg jo.

Men ingen ting slår en stille holme med gode venner, stjerneklar natt og ett bål som brenner. Selvfølgelig med godt å drikke til :cheers:

Eneste bakdelen er at ungene ikke vil sove lengre enn til 6-7. Men det hører med, og egentlig så liker jeg det også.

Er jeg ikke en nerd enda så er jeg iallefall sterkt på grensen til å tippe over, og det er heldigvis fruen også.

Vi har alle våres intensjoner og interesser for hva vi driver med, er enig med ham som over har som motto at båter skal ikke være større enn at en må hjem for å sove......

Men det er viktig at vi har det gøy med det vi driver med og at vi respekterer hverandre, alle har noe å bidra med i livet....(dette er noe som i all høyeste grad kommer til syne her på dette vidundelige forum)...

båt er i dag et middel for å komme seg ut på fiskeplassen.

et middel jeg riktig nok nyter godt :tongue:

Etterhvert blir det også et leketøy for vannsport for barna, noe som jeg også vokste opp med.

Kan ikke tenke meg å ha en båt for og overnatte i...

Men vi alle nyter vel hvert vårt båtliv :yesnod:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Båtlivet for meg er å tøffe utover mot åpent hva og der det bærer meg, å tenne grillen pån en stille øy, kose seg med øl, legge spring og brest til krampa tar deg. kose seg med venner og bekjente og ikke minst kjøpe og lage nye ting til båten jobbe og pusse å kose seg med arbeidet

det er livet for en sjømann det!!!! :yesnod:

Båtlivet= rekrasjon

Elsker å komme ombord, kaste loss og nyte sjøen,lukta og friheten. Ta en iskald pils og nyte livet.

Syntes det også er deilig å komme til havn, ta en ankerdram og slappe av med venner og familie. Gjerne lage en deilig middag med en god italiensk vin til ;-)

Båt for meg er lik helgetur, uketurer og ferier med overnatting. Båt uten overnattingsmulighter er et nyttemiddel (fiske el.)

En perfekt "båtdag" for meg er å se på "Yr" at det blir knallvær med lite vind på en fredag ettermiddag mens jeg enda sitter på jobb,for så å få telefon fra kjærringa hvor hun forteller at hun har handlet og pakket klart til båttur.

Fylle båten med det som trengs,kanskje svette å stresse litt for så å slå på hovedstrømmen,senke motoren å starte opp,kaste ett blikk etter kontrollstrålen og begynne å tøffe utover.

Fyre opp en nyrullet "rødmiks",sette seg tilbake og kjenne lukten og lyden av SJØ!

DA er livet godt!!

Det beste jeg vet er å smyge rundt små holmer og gjennom trange sund,høre på måkene,hoppe i land på en koselig holme og bare nyte freden og atmosfæren.

Skulle gjerne hatt en båt med overnattingsmuligheter,men den må ikke være for stor,da mister jeg "kontakten" med sjøen.

Noe at det viktigkste jeg ser etter på en båt er at førerplassen er åpen og med lav vinskjerm,slik at men kommer i kontakt med elementene.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Tror det må være lov til å bidra med bilder i denne tråden.... Men det er gøy å høre hvordan andre osgså faller til ro ved lyden av sjø....

Jeg vil gjerne oppleve stillheten, paradoksalt nok så er det jo aldri ro på sjøen - men den skaper en indre ro...

Dette er båtlivet for meg! :cheers:

dsc00025.jpg

div_2010_126.jpg

div_2010_120.jpg

Båtlivet er min største hobby. Som noen over skrev; nærmest en lidenskap! Fantelivet langs kysten med en blanding av sjarmerende viker i naturhavn og litt luksus i gjestehavn en sjelden gang; Leve uten klokke-stå opp når en våkner, spise når en er sulten; tid til lesing, ro med familien, masse sosial hygge med gode venner. Mine beste opplevelser har jeg hatt på vannet i nær eller fjern skjærgård.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...