Jump to content

Seiltråden - tråden for seilbåter og seiling


-------------

Recommended Posts

Hei!

Coulumbie 66 var min første båt. I 7 år reiste jeg fra Svenskekysten til Ryfylke. det var 7 gode somre i en trygg båt med god plass til tross for bare 6,6m.

Krenging med C66 var aldri noe problem. I begynnelsen var det slik at en ikke turde gå ut hvis det blåste litt for mye, og jeg tror du må opp i kuling før reving er nødvendig med C66. Selv seilte jeg over Jæren i liten kuling og 3-4m bølger uten problem.

Lykke til med båten.

Link to post
Share on other sites

Eldre båter som har langt overheng foran og bak går gjerne bedre med mye krenging enn uten, jeg tenker nå så gamle som klassiske trebåter osv, nyere båter fra de siste par 10årene er blitt bredere og bredere kombinert med lettere kjøler, de går bedre med mindre krengning.

 

Når man skal reve kan man jo dele i 2 deler:

 

Man rever når den første i båten spør om det er på tide å reve og man føler det er et comfortspørsmål.

 

Så er det å reve når man MÅ reve for å opprettholde sikker framdrift, når man har flatet og tatt ut vind av seilene og det ikke er mer å hente på trim og man dermed må reve.

 

Med skikkelige seil,fall og skjøter og skikkelige muligheter for trim så trenger man ofte ikke reve der man ofte alkevel rever, når man må reve inntrer veldig forskjellig fra båt til båt.

Forrige båten vi hadde var en first 40.7 og turoppsettet der var med en gen3 og der var det ikke absolutt behov for reving shorthanded av noe mer før over 15ms på kryss, på slør så kunne man pine det enda lenger med å bare seile på spilene og på lens rever man ikke. Hadde det vært dårigere utstyr så hadde vi nok revet lenge før så dette er mye et spørsmål og båttype, seiltype og hvordan man kan trimme seil.

Link to post
Share on other sites

eg har lenge gått å fundert på dette med å seile med "stikk i skjøte"

Er dette egentlig bare å slakke litt ut på skjøte for å flytte kraftretningen framover på slør? noen som vet ka vindvinkel det som regele er snakk om?

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Det betyr vel bare at man ikke seiler klosshalt.

Klosshalt er max kryss, dvs at målet ditt ligger mer opp i vinden enn hva båten kan gå. Når du står opp målet ditt vil du begynne å trimme seilene etter vinden istedenfor å styre båten etter vinden. Du har da stikk i skjøtene. Gir man ut 5 cm er det stikk i skjøtene, helt ned til...tja? Lens?

Forskjellige seilbåter går fra 20o mot sann vind (ekstremt) til 50o (dårlig) med bermudarigg. Så fort båten peker lavere enn sitt maksimale har du stikk i skjøtene.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 1 år senere...

Bra Remiremi !

Jeg lærte å seile av ungene i sin tid. Der vi bodde var det seiljolleklubb og de begynte å seile Optimistjolle, senere Laser. Vi bodde på Vestlandet, men reiste til Sandefjord å kjøpe en Vega ...mange hatter og capser blåste på sjøen underveis på vei til Vestlandet, men vi lærte mye. Skal en satse på familieseiling er det helt nødvendig at alle er med fra start, det nok min og veldig mange sin erfaring. Alle må få sin oppgave underveis og en bør også gi fra seg kommandoen til kone og børn av og til, og selv ta seg en lur på sofaen. Det er også egne damekurs i seiling hvor bare jenter deltar, veldig bra for selvtilliten.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ingen heksekunst å lage det selv, her er noen bilder av alternative måter å gjøre det på:

 

https://www.google.no/search?q=lazy+jacks+how+to+make&es_sm=122&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=mEh7VIWBDMKiyAPn3oHYAQ&ved=0CC0QsAQ&biw=1920&bih=947

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt endel, og stadig er mangel på reving den største feilen jeg gjør. Skal jeg reve, tenker jeg, før jeg kaster loss, men tenker at jeg skal se først. Så blåser det litt mer utpå enn forventet, men jeg gidder ikke. Resultatet er økt belastning på rigg og utstyr, og mer krenging enn nødvendig.De gangene jeg gidder er jeg like overrasket hver gang.Båten går minst like fort, og trivselen ombord øker. Se å få retta opp båtene deres folkens.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Bryr meg ikke noe særlig om krenging sånn til vanlig og ungene elsker det. Vann på dekk i le er toppen av lykke.

 

Men må ha rom for god avdrift og det er jo litt mer slit over tid, særlig hvis vinden er ujevn.

------

 

Ang. belastning på rigg, dette må båten tåle, med stor margin, syns jeg. Men jeg har ikke noen regattamaskin så det vil selvsagt variere veldig etter hvordan man har utrustet båten. Men enhver båt bør vel strengt tatt tåle å krenge til den slipper roret med stor margin, forutsatt at man ikke seiler med lettvindsseil eller noe som da selvsagt kan bli ødelagt.

 

Så jeg vet ikke helt jeg, syns det er stas å krenge godt på en fin kryss. Og de båtene jeg har seilt er jo laget for krenging, man sitter godt osv.

 

Hadde en nydelig slør sammen med familien over Oslofjorden i sommer, med for mye seil oppe. Dundra avgårde som ei kule, krenga strengt tatt for mye til å være på slør, men regnet med at det ville løyne inn mot Vestfoldkysten, noe det også gjorde. En stor opplevelse å kjenne kreftene i båten på en sånn måte hvor man må balansere med styring og skjøte for å slippe ut litt vind i de verste kastene for å så gi full gass mellom. Kona likte det så godt at jeg nesten ikke fikk styre selv i det hele tatt....

-----------

 

Men i regatta må en selvsagt ta mer hensyn til avdrift og hvor effektivt en seiler. Som (små)turseiler må det være lov å slurve litt og bare ha det gøy med krenging og avdrift. På lange turseilaser er det vel andre regler igjen, da kommer vel komfort foran det meste. Seil å ha det gøy tenker jeg, gjør det som en liker best.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Enzo skrev On 24.5.2010 at 9.24:

Eldre båter som har langt overheng foran og bak går gjerne bedre med mye krenging enn uten, jeg tenker nå så gamle som klassiske trebåter osv, nyere båter fra de siste par 10årene er blitt bredere og bredere kombinert med lettere kjøler, de går bedre med mindre krengning.

 

 

18555921_10154422959335896_7641914581012021460_n.jpg

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...