Morten90 Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 God dagen. Jeg har holdt på og pusse opp en tresnekke no den siste tiden, og er ferdig med skrog og alt. Har no pusset ned toppen og er klar til behandling. så jeg lurte på hva olje/lakk jeg skulle bruke her. Er mest furu og noe teak. Takker på forhånd for svar. Morty Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Loff Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Du bør endre tittelen på tråden før den blir slettet/endret av moderator.. Still spørsmålet ditt i trebåttråden, så får du nok svar. Er selv rimelig fersk trebåteier, og har stor glede (og litt nytte) av denne tråden Quote Trøndelag Link to post Share on other sites More sharing options...
Toivo Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Hei, og velkommen til baatplassen. Det finnes mange produkter du kan bruke til dette. først går man på med en tynn olje, og senere enten tykkere olje, eller lakk alt etter som.. De mest vanlige produktene er f.eks først og bruke owatrol D1, eller Jotun clipper 1. Skal du gjøre det på den gamle og skikkelige måten bruker du kaldpresset linolje og blander med terpentin. Etter at treverket er mettet med dette, så kan du gå på med f.eks owatrol D2, Jotun clipper 2 eller Jotun benar som er oljer. eller så finnes det veldig mange typer, jeg bruker selv en som heter Rylard som jeg er veldig fornøyd med. God og jobbe med, snerker seg ikke i boksen, og blir fin og blank.. Dette er min mening, men det finnes omtrent like mange meninger om disse produktene som det er brukere, så jeg ville søkt litt rundt på forumet, kanskje også lagt inn en post i trebåttråden. husk også på og være renslig før og under oljing og lakking for best resultat, rengjør alltid med rødsprit/aceton før du begynner og påføre, dettte for og fjærne fett og mokroorganismer.. Håper det var til litt hjelp hvertfall. Quote Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Forstår jeg deg slik at du er ferdig med å behandle skroget, og at det er "toppen" eller overbygget som nå skal behandles? I alle tilfeller må du være klar over at Teak og Furu skal behandles på ulike måter. Quote Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Toivo Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Ja, min beskrivelse var vel mest for furu, på Teak bruker man jo teakolje og edelolje, evt. lakk på toppen.. men når det gjelder teak så har jeg null erfaring, så da kan noen andre snakke om det:P Quote Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Champagne og Bartesam er to aktive karer her inne som kjenner bedre til behandling av edelt tre. Ellers må jeg si sim Toivo - den slags har jeg nulle erfaring med Quote Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Lense Lars Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Jeg har svært god erfaring med Trenar olje på mitt nye furudekk og scanbord, og på resten av det gamle furuskroget. Selges/lages av Bergen malingsfabrikk. Lykke til! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten90 Posted May 21, 2010 Author Share Posted May 21, 2010 har brukt trenar olje på skroget, ble svært fornøyd med resultatet. Så jeg kan også bruke den på furuen på dekk då og teak olje på det som er teak? er det noe jeg skal behandle med etter teaken? Takker for alle svar Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 På furu ville jeg brukt gamlemetoden med rå kaldpresset linolje og amerikansk terpentin. Når det kommer til edelt tre som mahogny, så må den beises først med mahognybeis for å få den rette gløden. Etterpå går en på med lakk. Hvis ikke, blir den gul. Teak er det greiest å bare tørke av etter pussing eller nytt treverk med rødsprit eller aceton for å få vekk overflatefettet på teaken. Så kan en begynne med fortynnet lakk og avslutte med ufortynnet lakk. Sikkert mange som har innvendinger på lakk og teak, og heller vil bruke edelolje. På finer som de bruker på nyere båter med bare et tynt lag teak, så nytter det bare med lakk. Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten90 Posted May 21, 2010 Author Share Posted May 21, 2010 for får man tak i den kaldpresset linolje? selger de dette på malingsfabrikk? og ca pris? På teaken ble jeg litt usikker nå på hva du mente. skal jeg bruke fortynnet teak olje først så etterhvert ufortynnet? Morten Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts