Jump to content

Trebåt, hvilken olje/lakk på dekket?

Morten90

Recommended Posts

Hei, og velkommen til baatplassen.

Det finnes mange produkter du kan bruke til dette. først går man på med en tynn olje, og senere enten tykkere olje, eller lakk alt etter som..

De mest vanlige produktene er f.eks først og bruke owatrol D1, eller Jotun clipper 1. Skal du gjøre det på den gamle og skikkelige måten bruker du kaldpresset linolje og blander med terpentin.

Etter at treverket er mettet med dette, så kan du gå på med f.eks owatrol D2, Jotun clipper 2 eller Jotun benar som er oljer. eller så finnes det veldig mange typer, jeg bruker selv en som heter Rylard som jeg er veldig fornøyd med. God og jobbe med, snerker seg ikke i boksen, og blir fin og blank..

Dette er min mening, men det finnes omtrent like mange meninger om disse produktene som det er brukere, så jeg ville søkt litt rundt på forumet, kanskje også lagt inn en post i trebåttråden.

husk også på og være renslig før og under oljing og lakking for best resultat, rengjør alltid med rødsprit/aceton før du begynner og påføre, dettte for og fjærne fett og mokroorganismer..

Håper det var til litt hjelp hvertfall.

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

På furu ville jeg brukt gamlemetoden med rå kaldpresset linolje og amerikansk terpentin. Når det kommer til edelt tre som mahogny, så må den beises først med mahognybeis for å få den rette gløden. Etterpå går en på med lakk. Hvis ikke, blir den gul. Teak er det greiest å bare tørke av etter pussing eller nytt treverk med rødsprit eller aceton for å få vekk overflatefettet på teaken. Så kan en begynne med fortynnet lakk og avslutte med ufortynnet lakk. Sikkert mange som har innvendinger på lakk og teak, og heller vil bruke edelolje. På finer som de bruker på nyere båter med bare et tynt lag teak, så nytter det bare med lakk. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...