Jump to content

Bruceanker - test youtube

Hank

Recommended Posts

Hvor mye sier egentlig denne videoen fra youtube om Bruce ankerets egenskaper? Det ser ikke ut til å gi mye holdekraft her i alle fall.. Sjøbunnen er vel kanskje ikke våt nok til at testen blir realistisk?

Edited by Hank (see edit history)

Flott at du fant denne videoen som viser litt hvordan Brucen beveger seg ved belastning. Desverre får vi ikke opplyst vekt på anker eller drakraft.

Vil imidlertid minne om alt det som er skrevet her på BP om forkatting.

Forkatting innebærer at et tilleggsanker sjakles inn på hovedankeret og flerdobler effekten av hovedankeret. Jeg har ofte benyttet forkatting, og har aldri mistet ankerfestet.

Som man ser dukker det opp endel lignende videoer i tilknytning til denne. Av de videoene jeg har sett er det bare Rocna ankeret som imponerer:

Når det gjelder trekkraften på disse videoene, ser det ut til at de drar ankeret med en bil. Det gir jo mye mer kraft enn med båt, men likevel får man jo tydelig se hvordan ankeret graver seg ned og hva slags feste det får.

Ved nærmere ettersyn ser jeg at de kommenterer i Bruce videoen at sanden er veldig hard. Gravejobben ankeret gjør er derfor kanskje ikke så værst likevel..

Jeg blir ikke helt overbevist om at det er så store forskjeller mellom Bruce og Rocna som videone vil ha det til. å kjøre litt i rykk og napp med bil blir jo ikke et sammenlignbart med et konstant og jevnt drag.

På Rocna-videoen: Stopper bilen opp når Rocna-ankeret begynner å grave seg ned for å bekrefte et godt? feste, og ville ankeret hoppet opp igjen ved fortsatt pådrag fra bilen?

Hmm.... skeptisk...

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Legg også merke til forskjellen på vinkelen på bruce ankeret kontra det rocna anke. det er mye høyere, dermed dårligere, vinkel på bruce ankeret. I mine 25 år i nordsjøen ble det stortsett utelukkende brukt bruceankere etter de ble oppfunnet, jeg har selv brukte på mine tre siste båter, og har bare gode erfaringer med det.

Jeg prøvde min Bruce-kopi for første gang sist fredag. Det festet godt og med en gang, på samme plass jeg har slitt med paraplyen :blush: tidligere...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Men ikke i denne videoen

Nettopp - de som har lagt ut videoen kommenterer at sjøbunnen er hard og kanskje ikke helt representativ for sjøbunn som er helt mettet med vann. Sannsynligvis ville både Bruce og Rocna gravd seg mye dypere ned om den samme bunnen lå under vann..

Trenger ikke å lese slike tester jeg. Har nå brukt bruce-kopi i årevis og vet hva det er godt for. Det holder (bokstavelig talt, he he) for meg.

Her finner du en større test http://www.holmsbupr...nkertestMBM.pdf fra Motor Boats Monthly i 07

I ovennevnte ankertest gjør ikke brucekopien det noe bra, men de skriver at ankeret festet godt når de brukte en mindre båt utenom selve testen. De konkluderer også med at ankerdesign er å anse som en eksakt vitenskap der små variasjoner kan få stor betydning. Når det gjelder personlige erfaringer, er det mest overbevisende med de som kan vise til å ha brukt et anker i lang tid under tøffe forhold (mye vind).

Kast et Bruceanker ut på grunt vann(noen meter)og sandbunn.Det skal ikke ligge mange minuttene med litt ujevn belastning før det har gravd seg helt ned.Obersever underveis så ser dere det som skjer :cheers:

jeg har Bruce 15 kg med 8 mm kjetting akter og i leira i indre Oslofjord sitter det nesten for godt. Jeg må helt over ankeret med båten for at det skal brekke seg løs. Vinsjen trekker 350 kg så jeg er redd jeg skal kjøre noe i stykker om jeg ikke er forsiktig. Det finnes helt sikkert bedre ankere, men funksjon og pris gjør at jeg i dag foretrekker det.

• 4 months later...

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=506660&cat=4914

Testen fra siste På kryss er nevnt på Seilas sine sider. Dette er dog en test kun i leire så det er ikke allroundegenskaper ankeret er testet på.

Uoriginal bruce knuser original bruce. Rocna og andre som knuser bruce i andre tester kommer dårligere ut, men det er ikke noen direkte måledata for holdekraft osv slik som i andre tester, ihvertfall ikke i bladet

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=506660&cat=4914

Testen fra siste På kryss er nevnt på Seilas sine sider.

Uoriginal bruce knuser original bruce.

Den testen viser bare hvor tilfeldig slike tester er, når to "Brusanker" kommer så forskjellig ut.

Har ankret opp diverse steder fra Mandal til Göteborg med 20 kg. original Bruce og 8 mm kjetting og båt 18 tonn (på svai) i over 20 år.

Bruce`n har satt seg hver gang. Det handler om å legge ut nok kjetting etter dybde og vind.

Kan ikke si det samme om 30kg Engbo og blytau og dømann og baugen til land.

Edited by roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Vittig at det kommer dårlig ut i tester å at folks erfaringer er stikk motsatt. har sett ved ankring på grunnt vann at bare kjettingen stikker opp av bunnen, hele brucen er borte nedi der. sitter som bærsj i kram snø som det heter på fransk.

Ingen tvil om at det finnes bedre enn bruce, men for meg er det bra nok.

Jordomseilere har ofte flere typer anker med seg har jeg lest...

Problemet med disse anker testene er at de oftest tester max holdekraft på et nedgravd anker.

I praksis så er det ikke denne verdien som er interesant, fordi stor sett alle anker untatt paraplydreggen holder godt nok når det først har skikkelig feste.

Det som er interessant er:

* hvor ofte graver ankeret seg ned og setter seg uten problemer (f.eks. Bruce har trøbbel med sjøgress), hver gang, nesten hver gang eller må en ofte gjøre flere forsøk?

* hvordan takler ankeret vinddreininger uten å løsne

* I tillegg praktiske forhold som å stuve det bort i rullen osv.

Selv har jeg meget gode erfaringer med Bruce-kopi. Bruce(kopi) har en tendens til å legge seg på siden slik at kun halve ankeret er nedgravd. Allikevel opplever jeg festet som mer konsistent enn CQR eller Delta anker.

Problemet er å få ankeret til å sette seg skikkelig, ikke at det løsner pga for stort drag når det først har satt seg som det skal.

Om du bare plumper ut et hekkanker når du legger til med baugen inn uten å dra det fast med motoren, vil saken stille seg annerledes. Da blir det enda viktigere at ankeret graver seg lett ned uten noe tull, ettersom det bare blir gjort ett forsøk før søvnen.

Geir

Feilen med den såkalte testen som vises på vidoen i trådstarters innlegg, er at Bruce ankeret påføres et drag oppover fra første belastning uten at ankeret har fått gravd seg ned først. Ankeret løftes med andre ord ut av "bunnen" før det har fått satt seg. På tross av dette viser videoen at ankeret har glimrende egenskaper når det gjelder nedgraving og holdekraft.

Første bud i forbindelse med ankring er å ha så mye vekt ute at ankeret ikke får uplift fra første drag, men får gravd seg ned før en eventuell belastningstest foretas. Ved oppankring av større skip og rigger gjøres dette ved at ankeret etter at det er lagt ut, blir strammet opp med et konstant relativt lite drag over 10-20 minutter avhengig av bunnforholdene. Deretter foretas det som på godt norsk kalles en "pretensioning" (forspenning) hvor kraften økes til det som ankerspillet normalt kan levere (stalling limit).

Denne forspenningen holdes i ca. 15 minutter for deretter å slakkes av til det som beregnes å være normalt strekk i ankerkjettingen/ankerlinen uten at ankeret påføres uplift. Det er denne operasjonen som gjør at ankeret graver seg ned, og dette gjelder alle typer ankere som ikke er bare basert på holdekraft som følge av vekt.

Feilen småbåteiere normalt gjør, er at ankeret ikke gis anledning til å grave seg ned/sette seg før det forventes at det skal ha max. holdekraft. Videoen som er nevnt ovenfor (forutsatt at den ikke er klippet eller redigert) viser at den samme feilen gjøres under denne testen. Ved denne typen tester vil sannsynligvis en tilstrekkelig tung stein være testvinner.

Du har nok et veldig godt poeng, kes. Som Roger-jo har også Hulda ankret med 20 kg galvanisert kopibruce langs Bohusläns kyst i noen år. Den eneste plassen jeg har opplevd problemer, er ute på Väderö. Der ute virker det som om bunnen i bukta er en glatt fjellhylle. På alle andre plasser sitter ankeret dønn fast. Jeg bruker også 20 kg Bruce-kopi som akterdregg. Samme resultat der ved bruk av tau, båten flytter seg ikke.