Jump to content

Drømme priser på Finn


KARILLA

Recommended Posts

Følger litt med på båt omsetningen på FINN.NO og de typer båt jeg følger med på er ikke justert iht. det båtmarkedet vi ser i dag.

De annoserte båtene blir bare unntaksvis solgt også.

 

Oppfatter jeg det riktig?

 

Dette er hva DN mener: http://www.dn.no/privatokonomi/article1901654.ece

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt nokså nøye med i prissegmentet 300-400 000 fra sent i høst og nå fram til mai for motorbåtmodeller fra 1985-1995 på 25-29 fot (som har vært mitt "nedslagsfelt") og har hatt mange av båtene liggende under "Mine funn" på finn.no. Bare i noen få tilfeller er båtene blitt solgt. De fleste "går ut på dato" eller blir relansert med nye annonser; noen til høyere (!) priser; andre blir satt ned i pris. Vanskelig å vite uten empiri (dvs statistikk fra finn.no), men mitt inntrykk er at utbudet er høyt, men at det er få salg.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

For meg virker det som om båter som ikke er priset for høyt blir solgt ganske fort, men tror det er mange optimister som bare har båten sin tilsalgs dersom de får høy nok pris, de ønsker egentlig ikke å selge. Vi solgte vår båt for noen uker siden, og den lå ikke mange ukene på finn.no før den ble solgt. Det var godt med interesse på den også. Den lå i prisleie 1,1 mil

Link to post
Share on other sites

Eg ser ein sammenheng kvalitet på annonse og båt VS pris. Gode informative annonser med masse bilder og informasjon selger bedre enn annonser med "svarer ikkje på mail" feks.

Eg har sett samme båt vi har (summer family) blit solgt for 350.000.- medan det låg tilsvarende og kanskje nyere båter til under 200.000.- Folk betaler godt for vedlikeholdte pene båter med oppgradert utstyr. Mens de billigste med biltema-puter og motor-rom fra helvete selger ikkje uansett.

Min oppfattning er at det er enormt mange båter med elendig vedlikehold og gammelt utstyr som prøver henge seg på i øverste prissjiktet. Når annonseteksten forteller at det er mykje påkostet siste 10 år, og så nevnes feks batteri og kalesje fra 2005....er jo nesten oppbrukt allerede da.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Sæbø her.

Med skikkelig presentasjon og forseggjort annonse med skikkelige bilder selger alltid til bra pris.

Utrolig hvor lite arbeid enkelte legger i en annonse for et objekt til mange hundre tusen kroner.

Skikkelig rengjøring, polering og bra bilder, da er mye gjort.

Link to post
Share on other sites

Vil også slutte meg til dette: En må legge mye arbeid i annonsen og den må være "selgende". Det mangler i mange tilfelle mange naturlige bilder som burde vært med; eks må en i over 50% av tilfellene be om at selger legger ut skikkelige bilder av motor.

 

I tillegg er det ikke negativt med detaljbilder av utstyr som kokeapparat, ankervinsj, cd-spiller osv.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg kan slutte meg til de som mener at båtprisene har falt. Jeg solgte min Baltic i vår, og måtte finne meg i å tape noen titusener på den på de to årene jeg hadde den. Selv om den var i like god stand som da jeg kjøpte den. Den hadde t.o.m. fått ny kalesje. Interessen var veldig stor, men jeg merket at mange var avventende. Og min Baltic var ikke blant de som lå høyest i pris, og heller ikke med den minste motoren. Når jeg ser alle eksemplarene av Scand Baltic med den gamle 158 hk VP som er priset til 550.000 ++, da snakker vi fantasipriser! Da holder det ikke at salongen en trukket om, og at batteriene var nye i 2008....

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har følgt nøye med på finn.no og div. andre nettsteder hvor båter selges. Jeg er enig i det som sies her at man må legge arbeid i annonsen, info og bilder er viktig og bør fenge en evt. kjøpers interresse. MEN...jeg har et lite hjertesukk i denne forbindelse...det er en ting som er enda viktigere enn gode bilder og fin tekst..og det er ÆRLIGHET...Jeg har de siste årene sett på veldig mange bruktbåter som har vært annonsert, jeg har reist land og strand, ofte veldig langt for å se på båter jeg seriøst har vurdert å kjøpe, hatt pengene i baklomma omtrent..bare for å bli usigelig skuffa når jeg kommer til båten og oppdager at den "strøkne" båten er et restaureringsprosjekt. Dette skjer gang på gang, jeg opplever at selger altfor ofte skjønnmaler og bagatelliserer feil. Den siste båten jeg holdt på å kjøpe (trebåt) ble kalt for "som ny", det viste seg at den måtte pusses grundig opp både inn og utvendig (hadde vært ute i vær og vind ubeskyttet i to år)

 

Bilder er vel og bra, men jeg har lært meg at bilder ofte lyver, treverk, plast etc. skinner omtrent alltid mere på bilder enn i virkeligheten, dessuten kjenner man ikke lukt på bilder, har ofte sett på "strøkne" turbåter i 28 fots klassen som har luktet "draugen".

 

Ærlighet varer lengst, IKKE skru opp forventinger til en kjøper unødig, når man kommmer og tar en båt i øyesyn er det mye mye bedre å få en positiv overraskelse enn en negativ.Så får man heller leve med at færre kommer på visning, sannheten vil bestandig komme for en dag likevel, og det er da bedre den kommer frem før visning, da slipper man mye bryderi.

Link to post
Share on other sites

Noen båter er helt vilt priset, kikket på en storø 34 til 375000, pill råtten og minimalt vedlikeholdt siste årene, hadde ikke turt å sove i den på land en gang! andre båter som begynner å dra på årene er vanskelige å prissette da noen fremstår som tilnærmet nye og noen ser ut som bomba horehus! En båt av en spesifikk type har ikke en gitt pris, mye avhenger av tilstand, utstyrsnivået i båten. Jeg kjøper for eksempel aldri båt med møkkete motorrom! Alle motorer svetter litt, men det sier mye om eieren om han har giddet å ta seg bryet med å tørke det opp!! Et tips til dere som skal selge båt: RYDD i båten før dere tar bilder og vær ærlige i annonsen og på telefon!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Hei

Er enig med dere i dette med skikelige bilder, er selv på jakt etter båt av en spesifik fabrikant og ser at i endel anonser er det brukt dårlige, små bilder samt endel bilder som er "klippet" ut av katalogen til båtprodusenten.

Om en ikke får til selv å legge bilder på anonsen sin så går det vell an å spørre andre om hjelp.

Bilder- førsteintrykk er mye.

 

Lars

Link to post
Share on other sites

Hei,hei!

 

Her var det mye interessant lesning. Jeg har lagt ut båten min til salgs men vil igrunnen ikke selge, tester vel bare markedet... men kommer det en som er interessert så går den jo :rolleyes:

 

Hva synes dere om annonsen min, er det noe jeg burde forandre på?

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22481847

 

Hadde vært hyggelig med konstruktive tilbakemeldinger.

 

 

Hilsen Lasse

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

 

www.ulyd.net

Link to post
Share on other sites

Bra annonse - fint også med bilder av båten under vannlinjen + detaljer du vil få fram.

 

Vil understreke det en annen sa i denne tråden - ærlighet varer lengst! Har f.eks. spurt selgere om det er kjente lekkasjer i båten....nei, bedyrer selger. Ikke så lenge siden jeg fikk den garantien og når jeg skulle se på båten var det 3 lekkasjer som bare var en "filleting" å fikse. Ja, hvorfor var det ikke fikset før jeg kom, da? :confused:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Flott annonse og flott båt.

Men.....

Hvordan kan du skrive at den er Norges flotteste?

har du oversikt over alle Windy 22 i norge?

Det stemmer sikkert men eg mener det tar litt av seriøsiteten av annonsen din.

Med alt som du skriver er det ingen grunn til å komme med udokumenterte påstander.

Reagerer på et generellt grunnlag pga, at svært mange annonser kommer med lignende påstander.

Men dette er min personlige mening, jeg driver med salg til vanlig og vet at man aldri skal påstå ting man ikke kan dokumentere.

Men uansett, flott båt og flott annonse:)

Link to post
Share on other sites

Denne postingen er vel ganske lik eller i samme rettning som min posting for noen dager siden.

Prisvurdering på princess 32 fra 1974.

 

Synes at de princess 32 båtene av denne typen er satt for høyt i pris. Båtene ble produsert frem til 1980, så da er det jo også interesant at noen sier at de har en 1982 modell??.

 

Vil ikke med dette nedprise båten, men man må være ærlig og realistisk når man skal selge.

 

Jeg vil si at en realistisk pris ligger på ca 200000 - 250000.

 

At man skriver at båten er betydlig påkostet de siste årene kan være mer en kalesje. Jeg ser ikke kalesje som betydlig påkostet, men som en vanlig vedlikeholds kostnad.

 

Påkostet vil jeg si: Komfyr, kartplotter, baugpropell, fenderlist, varmtvannsbereder, el-toalett, vannpumpe og ekkolodd som jeg har tillført båten de siste fire årene. For ti år siden skrapte jeg også båten helt ned og påførte fem lag to-komponent primer med påfølgende to lag bunnstoff. Stoffet med ett lag hvert år etter dette.

 

Dette er ingen salgsannonse men bare ett eksempel på hva dumme folk påkoster gammle båter som ikke kan regne med å få tilbake det de har brukt i timer og penger på de.

Redigert av princess32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artig å lese dette her. Tror jeg får piffe opp anonsen min, samt nye bilder fra i år. Det jeg har opplevd hittil er at folk tilbyr seg å kjøpe båten til skampris og henviser til at andre tilsvarende båter ligger så og så mye under min pris.. Jada, sier jeg, du får det du betaler for.

Det med at folk legger inn katalogbilder.. Jeg har flere ganger kontaktet folk som har kopiert mine bilder inn i sine anonser.. og da har de ikke helt lik båt selv engang..

Link to post
Share on other sites

Jeg følger forsatt med på en bestemt båt type, nå er noen priser senket med 100 tusen forsatt ingen salg.

 

Men forstår av ovenstående at båtfolk bare har moro av å annonsere båtene sine, ikke viktig å selge slik jeg leser ovenstående innlegg. Ja vi lar oss alle underholde på forskjellig vis skjønner jeg.

 

Og må jeg 10-15% mer for ny båt kontra brukt så er valget enkelt for meg.

Fordeler med nytt er mange men den største er garanti og reklamasjon.

 

Ha en god sommer.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

du må huske at det kanskje følger med mer utstyr i en brukt en da.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Er faktisk en god del som har båten liggende på finn. kun for å sjekke markedet.

 

Kjenner en person som nesten alltid har både bil og båt annonsert til salgs på Finn.

for han solgt til annonsert pris. Handler han en "ny" båt/bil og setter den nærmest umiddelbart til salgs da selvfølgelig til litt høyere pris enn han ga.

Som han sier "alt jeg eier, er alltid til salgs".

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

kikket på en storø 34 til 375000, pill råtten og minimalt vedlikeholdt siste årene, hadde ikke turt å sove i den på land en gang!

Ha, ha den var fin. :giggle:. Enig i at det er mange dårlige dårlige annonser som ligger ute på nettet. Har sagt det før og kan ikke gjentas ofte nok, hvis en legger litt arbeid i annonse, presentasjon av salgsobjekt, og ikke minst tar en runde med skurefilla er mye gjort. Mange 80 talls båter som ligger til salgs er sterkt overpriset og gjenspeiler på langt nær markedsverdi.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Blir spennende og følge med utover våren.

I år er det også konkurs båter etter lunde konkursen for salg.

 

Kan vi håpe på mer fres i båt markedet likevel?

 

Neppe, hva som skjer med prisene på brukte båter blir spennende å se.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Hva syntes dere om prisingen på min Master 820?

 

Det er en på nett med BMW motor, og han skal ha 100.000,- mer.

 

Klikk på link i signaturen min.

 

Alle tips mottaes med takk, skal snart legge annonsen ut på finn.no tenkte jeg. (Bare med flere bilder osv, er begrensing på antall bilder på bp annonser)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...