Jump to content

På land i vinter?


Far Out

Recommended Posts

Skib O'hoi,

 

Jeg lurer på om jeg skal sette båten på land i vinter eller la den ligge i boblehavn.

 

Det verste ved å ta den på land er å rigge ned begge mastene (obligatorisk i båtforeningen).  Dessuten har jeg ikke noen presenning å legge over båten - og ikke noe stativ til den.  Lar jeg den ligge på sjøen kan jeg bruke riggen til å holde oppe noen billige presenninger.

 

På land er det ikke tilgang til varme (strøm) ombord, mens på sjøen kan jeg kjøpe enten 100 eller 600 Watt.  Jeg har imidlertid fått høre at det beste er å la være å varme opp båten, og at den vil ha mest stabil temperatur om den ligger i sjøen.  Har også hørt at det går greit å la klær og puter bli liggende ombord.

 

Er det noen som har gode råd?

 

Far Out

:flag:

Link to post
Share on other sites

Har du muligheten til å ha båten på sjøen så ville jeg helt klart ha benyttet meg av det. Som du selv og har skrevet er det jo flere fordeler ved å ha den liggende på sjøen enn å ha den på land.

 

La båten få være i sitt rette element :flag:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

For pengene du sparer på opp-/utsett kan du kanskje kjøpe en luftavfukter. Utløpet lar du gå ned i vasken, så slipper du å tømme kondenstanken 2. hver dag. Med luftavfukter blir putene tørrere enn de noen gang har vært, det er iallefall min erfaring. Jeg tørket støv i båten for første gang i vår  :confused:

 

Uten avfukter ville jeg tatt hjem klær og puter.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Skib O'hoi,

 

Jeg lurer på om jeg skal sette båten på land i vinter eller la den ligge i boblehavn.

 

Det verste ved å ta den på land er å rigge ned begge mastene (obligatorisk i båtforeningen).  Dessuten har jeg ikke noen presenning å legge over båten - og ikke noe stativ til den.  Lar jeg den ligge på sjøen kan jeg bruke riggen til å holde oppe noen billige presenninger.

 

På land er det ikke tilgang til varme (strøm) ombord, mens på sjøen kan jeg kjøpe enten 100 eller 600 Watt.  Jeg har imidlertid fått høre at det beste er å la være å varme opp båten, og at den vil ha mest stabil temperatur om den ligger i sjøen.  Har også hørt at det går greit å la klær og puter bli liggende ombord.

 

Er det noen som har gode råd?

 

Far Out

:headbang:

Jeg har alltid båten liggende i boblehavn med varme ombord. Har skrevet diverse postinger om dette tidligere. Fungerer perfekt for meg, og lufta inne i båten er nesten for tørr. God ventilasjon er et "must", så det blir litt "fyring for kråka"

Link to post
Share on other sites

For pengene du sparer på opp-/utsett kan du kanskje kjøpe en luftavfukter. Utløpet lar du gå ned i vasken, så slipper du å tømme kondenstanken 2. hver dag. Med luftavfukter blir putene tørrere enn de noen gang har vært, det er iallefall min erfaring. Jeg tørket støv i båten for første gang i vår  :headbang:

 

Uten avfukter ville jeg tatt hjem klær og puter.

Vær klaar over at en kondenseringsavfukter virker svært dårlig etterhvert som temperaturen synker.  Skal du ha en avfukter som virker i kaldt vær (det er det jo ofte om vinteren i Norge), må du satse på en avfukter som virker ved hjelp av absorbsjon.  Da slipper du også å tenke på vannet den plukker ut av inneluften, den forsvinner ut i dampform.

 

Ved bruk av avfukter må alle hull og åpninger tettes.  Ingen ventilasjon.  Avfukter er helt perfekt, det blir den fuktigheten i båten som du stiller inn hydrostaten til. Selv legger jeg fuktigheten på 48 %, da ruster ingenting, og ingenting råtner.  Puter og andre tekstiler er tørrere enn hva de har vært hele sommeren, og tørrvarer som salt, sukker, mel etc er like perfekt som det var før du la båten i opplag.

 

En slik avfukter koster dyrt, men den er verd hver krone.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

.............må du satse på en avfukter som virker ved hjelp av absorbsjon.  Da slipper du også å tenke på vannet den plukker ut av inneluften, den forsvinner ut i dampform.

 

.

Hej Pirus!

 

har du noe navn/fabrikat eller link til en sådan.....

 

'försvinner ut i dampform', da har du noe 'eksos'-rör som leder til utsidan av båten...

anners er ju dampen=fuktigheten kvar!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej Pirus!

 

har du noe navn/fabrikat eller link til en sådan.....

Jeg har en som heter Munthers.  I Norge selges den av Industri Lambertseter as og jeg tror også av Malfix. Jeg tror prisen ligger på ca 12 000,-

'försvinner ut i dampform', da har du noe 'eksos'-rör som leder til utsidan av båten...

anners er ju dampen=fuktigheten kvar!

Du har to kretser med luft.  En krets tar luften fra båten, pumper den igjennom 270 grader av en roterende (sakte fart) absorbsjonsskive. Da tørkes luften, og går inn i båten igjen.  Av denne tørkingen blir skiven fuktig, den tørkes ved at luft utenfra suges inn til avfukteren hvor den varmes opp, sendes gjennom 90 grader av absorbsjonsskiva, som nå er våt, men som da tørkes, og ut av båten igjen som fuktig luft.

 

Enkelt, dyrt, men effektivt.  Maskinen sies å holde leeeeenge, så på sikt blir det ikke store kostnaden.  Båten er jo verd å ta vare på også.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at en kondenseringsavfukter virker svært dårlig etterhvert som temperaturen synker.  Skal du ha en avfukter som virker i kaldt vær (det er det jo ofte om vinteren i Norge), må du satse på en avfukter som virker ved hjelp av absorbsjon.  Da slipper du også å tenke på vannet den plukker ut av inneluften, den forsvinner ut i dampform.

Disse som Reidar kan formidle, er de "for billige" eller bruker de absorbsjon ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Hulda ligger i sjøen hele året, og har ikke vært på land mer enn en uke i slengen.

 

Bilde

 

I vinter hadde jeg en 500 W termostatsyrt panelovn stående på i motorrommet slik at det holdt ca. 20 grader der. Båten er vinterisolert til ca. 50 cm under vannlinjen. På det kaldeste var det kuldegrader oppunder dekk. Båtene mine har ligget ute i ca. 15 år, uten boblehavn. Det har aldri vært skader. Dog er det enkelte enkle regler som bør følges for å unngå frost i rør/slanger. Hulda er den første båten jeg har som er bygget med tanke på vinter og is. Jeg kjøper forøvrig tanken med bruk av luftavfukter. Selv i den tørre båten jeg har, kan luftfuktigheten bli i høyeste laget. Den blir imidlertid ikke så høy at det har gitt negative utslag.

Link to post
Share on other sites

Hej igen!

 

Lurer på dette med avfukter!

 

Absorbsjonavfukter til 12000 pix  :lol:   helt sikkert kjbra,

 

men vanlige avfuktare til 3-4000 er dom verdilöse i båt! vad jag kan förstå funker

dom sämre o sämre ju lägre temperaturen er, men det kommer ju alltid mildväder oxo

under vintern!

 

ett annet spm.... finns det en risk att man torker ut båten så att trevirket sprekker   :yesnod:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

men vanlige avfuktare til 3-4000 er dom verdilöse i båt! vad jag kan förstå funker

dom sämre o sämre ju lägre temperaturen er, men det kommer ju alltid mildväder oxo

under vintern!

 

ett annet spm.... finns det en risk att man torker ut båten så att trevirket sprekker   :blush:

Jeg hadde en "billig" avfukter stående i båten mens den stod på land i Irland i vinter. Utetemperaturen var vel ikke så ofte under 0 grader, så erfaringene er vel ikke helt overførbare til skandinaviske forhold. Allikevel, jeg hadde de samme spørsmålene som deg. Min konklusjon er som følger:
  • Avfukteren står på hele tiden. Den vil den virke litt dårlig når det er kaldt ute, men innimellom er det varmt, og da tar den igjen det tapte. Den produserer også litt varme, så det blir litt varmere i båten enn utenfor.
  • Hygrostaten sto på maks. Treverket (teak og teakfiner) klarte seg bra, men det ble så tørt i båten at vi fikk problemer med lungene. I tillegg har du alle basiluskene som tidligere hadde ligget godt gjemt nedi puter og bundet opp i fuktighet. De fløy nå rundt i luften i mye større grad. Skipperen har litt astma, og hun ble liggende noen dager og hoste før fuktigheten hadde stabilisert seg igjen. Dette er bare min teori, om den holder får noen med kunnskap om slikt svare på.
  • Hvis man skal ha på en luftavfukter er det viktig å skalke alle luker og åpninger. Hvis ikke ender du opp med å tørke uteluften...
  • Selv om det ikke var så kaldt, var det ekstremt vått den vinteren. Naboen som bodde i båten sin sa at det hadde regnet nesten hver dag. Båten vår er heller ikke 100% tett.
  • Tenk etter hva som skjer når toalettet er tomt. Etterhvert vil skålen tømmes av avfukteren, og da forsvinner også vannlåsen mellom toalett og septiktank. Da kan det bli en blandet fornøyelse å komme tilbake til båten  :wink: Vi har ikke mulighet for å lukke døra inn til toalettet uten å stenge tilgangen til forpiggen. Neste gang blir det nok en form for folie over doskålen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Neste gang blir det nok en form for folie over doskålen.

 

Gladpack er tingen. Dette var noe vi brukte i gamledager, særlig under festlige sammenkomster når stemningen ble betinget løssluppen utover natta. Gladpack over dassen var et "must". Nå ser jeg naturligvis vinklingen til Lars_Herman, det vil også fungere etter hensikten.

Link to post
Share on other sites

Dream Catcher ligger ute hele året  :rolleyes:

Har to håndlamper på 60 watt, den ene i motor rommet, den andre på toalettet.

I tillegg har jeg en ovn på 500 watt i cabinen som benyttes ved ekstra sterk kulde.

Alt av tekstiler ligger ombord (untatt køyklær og håndklær), og det er tørt hele vinteren.

 

Har ikke foretatt noen "vitenskapelig" analyse om dette er en god eller dårlig metode.

Konstaterer bare at båten er ok, ingen fukt, ingen mugg dannelse og ikke dårlig lukt.

 

Temperatur og luftfuktighet i kanalen i Trondheim sentrum på vinteren, kan være tøff nok, men gamle DC med sandwich dekk og enkel laminat skott med innerliner, takler dette bra.

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Bilde

Blidet viser båthavna der jeg ligger tidlig i Mai. Mjøsa tappes mye ned i løpet av vinteren slik at det ikke er mulig å ha båten liggende ute, hadde det vært vann måtte vi alikevel tatt opp p.g.a. isforholdene. På grunnt vann i ferskvann ville nok båten bli knust til pinneved av isen.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...