Jump to content

Veeeldig tungstartet Johnson 50 HK 2-takt! Hvorfor?


Jallabina

Recommended Posts

Hei.

Har overtatt ein Nidelv 15 med Johnson 50HK.

Motoren går fint når den først får start. ingen ulyder eller noe.

Problemet er at den er fryktelig tungstartet!! Må kinne den flere minutter før den starter! (Dette innebærer da bensinpumping og variert gass.)

Den bare kinner og kinner uten å tenne. Når motoren er varm starten den omtrent før eg vrir på nøkkelen! Med andre ord, da er den utrolig lettstartet.

 

Er det ikkje en form for Chock på disse motorene?

På styrkonsollen er det bare TO vaier, til gir og gass samtidig, hver sin vei. Men det ligger ein ekstra vaier med, lurer på om den er til noe Chock opplegg, eller om det bare skal være TO? Da at dette er en ekstra bare.

 

Lurer på hva dette skyldes? Om noen her har erfaringer, råd eller tips som kan hjelpe meg hadde eg blitt kjempe glad! :)

 

dsc00985.jpg

Edited by SveinHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Evinrude 140 fra 1988 hvor jeg lærte at jeg ikke skulle gi gass når jeg startet kald motor. Hadde problemer med å få starte, og måtte kinne gang på gang før det var noe liv. Så bestilte jeg brukerhåndboka fra USA, og der stod det at men bare skulle trykke inn nøkkelen (for choke) og vri. Ikke gass! Nå starter den som bare det, både kald og varm. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hadde også en johnson 90hk v4 2006 model (kjøpte den ny)

Fant ut også, slik 'ghabbe' sier, ingen ekstra gass ved start, og bare trykka inn nøkkel og starta greit ved kald motor. (evt ekstra gass rett etter start om nødvendig)

 

Varm like enkel som du selv nevner om din. (da heller ikke gass)

Link to post
Share on other sites

Takker så mykje for hjelpa!

Skal ut å frøve nå! Håper det er så enkelt ja! :)

 

Gir tilbake melding her seinere i dag!

Link to post
Share on other sites

  • 9 years later...

Ja den skal ha elektrisk primer. Lett å se. Betjenes ved å trykke inn nøkkel i trinn 1. Ligger flere videoer på You tube hvordan man primer en OMC-motor.

image.png.9ea5ad18536d37ba385d6059f156f945.png

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Har hatt flere Johnson 2taktere i div størrelser, det som går igjen er att det lønner seg å pumpe bensinblæren hard før oppstart, du har da godt trykk på systemet å el chocke funksjonen blir også mer effektiv/kjappere start.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...