Jump to content

Kjøleproblemer Marna R2


Tøffebåten

Recommended Posts

Når motoren går uten belastning hiver den kjølevannet fint ut på siden, men når jeg har kjørt en stund og slår over fra eksosen til siden spytter den bare damp og kokende vanndråper.

Det tyder jo på at den ikke får nok vann, og lurte på om noen har vært borte i samme problem og har en løsning på det? Trekker den mer vann under kjøring enn når jeg kjører den uten belastning?

Har sett på Marna at det ligger en tegning for utboring av tette rør, og har tenkt å prøve meg på det - hvis det er problemet.

Takker for alle tips!

Link to post

Et lite tilleggsspørsmål:

Etter å surfet videre på nettet er jeg nesten sikker på at kanalene er relativt tette. Når jeg tenker tilbake på dampen fra eksosen har jeg kjørt ei stund med dårlig kjøling. Har fått en skurrende ulyd som likner på den jeg hadde fra trustlagrene for to år siden, men siden de er nye funderer jeg på om mangelen på kjøling har medført noen andre slitasjeproblemer som lager denne ulyden. Ulyden komme når jeg kobler inn propellen, ikke når den står i fri. Takknemlig for alle tips.

Link to post

Fordamper kjølevannet ditt er nok motoren din ALT for varm :sweat: Da bør du ikke kjøre noe mer før det er utbedret, da dette kan føre til ekstremt høy slitasje på motoren. En løsning på problemet ditt er å få renset kjølesystemet ditt skikkelig med en eller annen rensevæske, det får du kjøpt på de fleste båtutstyr-butikker :yesnod: Men hva slags kjølepumpe har du? Hvis du har tannhjulspumpe så hender det at de begynner å lekke litt når de er slitt. Det hindrer du ved å stramme talgpakningene på hver sin side av akselen. Er det inpellerpumpe bør du kanskje bytte inpelleren.

 

Skurrelyden som kommer når motoren er under belastning kommer mest sansynlig fra et eller annet lager i motoren. Dårlige lagere kan være relativt lydløse uten belastning, for så å sette i gang spetakkelet når de blir belastet. Men det er ikke sikkert de kommer av kjøleproblemene.. Mulige årsaker kan være dårlig smøring av utvendige smøresteder/ kjøring med gammel olje/ lite oljenivå eller rett og slett at motoren bare er slitt. Tør jeg komme med en vill antagelse vil jeg tippe på at rådelagerene dine er slitt. Trustelageret er jo som sagt byttet (regner med at dette ble satt inn med rikelig med kulelagerfett under montering).

 

Men selv om motoren er litt slitt er det på ingen måter oppbrukt! Marna leverer alt man trenger av slitedeler, så hvis en vil får man denne motoren til å leve evig :yesnod:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post

Takk for svaret. Skal sette i gang med rensing av kanaler og regner med det løser problemet. Er mer bekymret for at den har gått med for lite kjøling for lenge og hvilke slitasjeproblemer det kan medføre.

Når det gjelder trustelageret ble det satt godt inn med fett, men glemte å nevne at det har stått under vann i vår i en ukes tid. Så jeg har tenkt å se om jeg kan koble det fra og koble inn propellen og høre om lyden fortsetter før jeg begynner med lagerskrifte inni motoren.

Link to post

Jeg har en Marna R2 hvor mer enn 2/3 av vannkappa rundt sylinderforingene og praktisk talt hele toppen var gjengrodd av rust. Motoren fikk så å si bare litt kjøling på toppen, og knapt det, og den gikk selvfølgelig altfor varm. Jeg tok av toppen, som er relativt lett å rense med en stålfjær (lange sykkeleiker egner seg utmerket).Jeg boret et ekstra hull nederst på kjølekappa mellom sylinderforingene og et hull nederst i framre hjørne av kjølekappa, begge på høyre side (magnetsiden) av motoren. Med disse to ekstra hullene kom jeg til over alt i kappa og dro ut utrolige mengder med rustflak. Hullene gjenget jeg opp og plugget med passende bolter. Siden har alt fungert bra. R2 er en svært robust motor og tåler mye, men varmkjøring kan ødelegge alt. Om du har lagerslitasje av betydning, vil du sannsynligvis se det på oljetrykket.

Link to post

Jeg tror systemrens bare vil skape større problemer dersom du velger dette. Kanskje det blir bedre den første stunden, men frykten systemrens kan føre til at større rustflak løsner og tetter kjølekanalene enda mere. (Har selv opplevd dette)

Vet ikke om du kan åpne opp termostathuset eller eksosbendet og se tilstanden innafor. Mye rust innvendig er et tegn på at rustflak kan sitte i kanalene.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...