toreak Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Hei. Kjøpte meg en 2005/2006 mod 4730 med en F50 som var gått ca 30timer i fjor høst. Synes båten er stødig bra men føler at den er noe treg. Hadde først en 11 1/8x13 G propell. Fikk da 27 knop og maks turtall ca 5300 med 1 i båten. Byttet i vinter til 11 1/8x12 G fikk 200 omdr mer i turtall men samme fart. Mener dette er litt for lav fart i forhold til tester jeg lest. Yamaha forhandleren mener jeg må være fornøyd med dette da de har sjekket båten og mener at alt er i orden. For meg føles det nesten som det henger 40Hk bakpå. Er det noen som har noen erfaring med denne båt/motor kombinasjonen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Hei og velkommen til BP Siden du nevner F50, går jeg ut fra det yamaha firetaker. Så har denne maks turtalls område 5000-6000, hvor man bør helst oppnå så nærme maks i tutallsområdet som mulig ved normal eller lett lastet for at motoren skal jobbe under beste forhold. Ser du oppnår 5500rpm WOT på maks gass med 12P propell, som da er midt i sjiktet. Anser det som ok, men er det med pint last/vekt i båten eller normal last? Du har uansett litt å hente på turtallet, 2 ting, en propell med mindre stigning. og evt høyden motoren er montert i. Står den langt ned, mere motstand, lavere turtall. Montere den høyere, høyere turtall. Montere den høyere/lavere, vil gi ca 150rpm ca, alt ettersom om man montere motoren lavere eller høyere Kavitasjonsplaten, hvor er den i forhold når den er tiltet paralelt til skrogbunn? Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 ifølge Yamaha Kjørefakta 2004, så fikk de 30knop/5800 omdr. m/ 2 pers, 27.5/5500 med 4 pers. 11 1/8 x 13"-G propell, hevet 20 mm , testet ved +12° C I denne testen http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=15&cid=4015&page=3 , får de 29 knop m/ F40 (men sto ikke om det var med 1 el flere personer) Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
toreak Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 Dette er jo motorer som er standard for båten og montert hos forhandler her i Norge. Den forhandleren jeg har hatt båten til sa at alt mhp montering var gjort riktig og etter det jeg kunne fastslå etter å ha lest på nettet var den montert i standard høyde. Har ikke sjekket hvordan kavitasjonsplatetn ligger i forhold til skrogbunn. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 For å ta det grunnleggende først siden du ikkje nevner det sjøl, har du powertrim og bruker den til å trimme optimalt for toppfart? Hvis ikkje vil båten legge seg på nasen og bremse Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 (edited) Kjøp en 13" stålpropell (koster ca 2000 fra USA)og heis motoren en tomme over bunnen av båten, så vinner du nok en knop eller to vil jeg tro. Forutsatt at du ikke kjører ofte med mye last. Da holder det nok med 12" stål. Stålpropellene er jo som regel noe mere cuppet enn alu, så 12" stål tilsvarer gjerne 13" alu i skyvekraft. Edited May 31, 2010 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 (edited) Ifølge linken HER så er stålpropellene fra Michigan til Yamaha f50 litt mindre i diameter enn originalpropellen. 13" er 10-1/2" mens 12" er 10-3/4" i diameter. Så da er nok 13" et bra valg.. kanskje $191 inkl. den separate propellhuben XHS-117 er ikke så ille (før frakt og moms da). Jeg måtte montere brakett på akterspeilet da det ikke gikk an å heise motoren høyt nok (E-tec 50). Kanskje trimplan også hjelper på farten, har ikke fått testet de ennå. Jeg får 32-33 knop på GPS på min Galia 440. Har 19" stålpropell men det er pga. at utvekslingen i girhuset er komisk høy på disse (2,67:1). Edited May 31, 2010 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 (edited) Måtte ta et par nye bilder med motor i mere korrekt kjøreposisjon. Med motoren høyere enn det som er "normalt" trenger man ikke trimme så langt ut for å få optimal fart, noe som gjør at vinkelen mellom propell og vannflate blir mere optimal samtidig som vannmotstanden fra girhuset blir lavere. Dette er sikker høyde, vanninntaket er godt under båtens bunn. Jeg kan muligens heise et hull til (18 mm). Hadde ikke v-bunnen vært "avkuttet" så hadde det nok ikke vært sikker høyde m.h.t. vanninntaket. Stålpropellen har bedre grep i vannet og tåler dermed høyere motormontering bedre enn alupropell uten at ventilering oppstår. Edited May 31, 2010 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted June 16, 2010 Share Posted June 16, 2010 putter inn et par bilder til her Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Posted June 16, 2010 Share Posted June 16, 2010 Er båten ren under? Er motor og båt like gamle? Har du sjekket bensintilførselen, at filtre er rene og slepper gjennom nok bensin? Og som nevnt før: Kan du å bruke powertrimen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.