Jump to content

Yamarin 4730 F50 liten fart?


toreak

Recommended Posts

Hei.

Kjøpte meg en 2005/2006 mod 4730 med en F50 som var gått ca 30timer i fjor høst. Synes båten er stødig bra men føler at den er noe treg. Hadde først en 11 1/8x13 G propell. Fikk da 27 knop og maks turtall ca 5300 med 1 i båten. Byttet i vinter til 11 1/8x12 G fikk 200 omdr mer i turtall men samme fart. Mener dette er litt for lav fart i forhold til tester jeg lest. Yamaha forhandleren mener jeg må være fornøyd med dette da de har sjekket båten og mener at alt er i orden. For meg føles det nesten som det henger 40Hk bakpå. Er det noen som har noen erfaring med denne båt/motor kombinasjonen?

Link to post

Hei og velkommen til BP

 

Siden du nevner F50, går jeg ut fra det yamaha firetaker.

Så har denne maks turtalls område 5000-6000, hvor man bør helst oppnå så nærme maks i tutallsområdet som mulig ved normal eller lett lastet for at motoren skal jobbe under beste forhold.

 

Ser du oppnår 5500rpm WOT på maks gass med 12P propell, som da er midt i sjiktet. Anser det som ok, men er det med pint last/vekt i båten eller normal last?

 

Du har uansett litt å hente på turtallet, 2 ting, en propell med mindre stigning. og evt høyden motoren er montert i.

Står den langt ned, mere motstand, lavere turtall. Montere den høyere, høyere turtall.

Montere den høyere/lavere, vil gi ca 150rpm ca, alt ettersom om man montere motoren lavere eller høyere

 

Kavitasjonsplaten, hvor er den i forhold når den er tiltet paralelt til skrogbunn?

Link to post

ifølge Yamaha Kjørefakta 2004, så fikk de 30knop/5800 omdr. m/ 2 pers, 27.5/5500 med 4 pers. 

11 1/8 x 13"-G propell, hevet 20 mm , testet ved +12° C

 

 

I denne testen http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=15&cid=4015&page=3 , får de 29 knop m/ F40 (men sto ikke om det var med 1 el flere personer) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Dette er jo motorer som er standard for båten og montert hos forhandler her i Norge. Den forhandleren jeg har hatt båten til sa at alt mhp montering var gjort riktig og etter det jeg kunne fastslå etter å ha lest på nettet var den montert i standard høyde. Har ikke sjekket hvordan kavitasjonsplatetn ligger i forhold til skrogbunn.

Link to post

Kjøp en 13" stålpropell (koster ca 2000 fra USA)og heis motoren en tomme over bunnen av båten, så vinner du nok en knop eller to vil jeg tro.

Forutsatt at du ikke kjører ofte med mye last. Da holder det nok med 12" stål.

Stålpropellene er jo som regel noe mere cuppet enn alu, så 12" stål tilsvarer gjerne 13" alu i skyvekraft.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ifølge linken HER så er stålpropellene fra Michigan til Yamaha f50 litt mindre i diameter enn originalpropellen.

13" er 10-1/2" mens 12" er 10-3/4" i diameter. Så da er nok 13" et bra valg.. kanskje :saint:

$191 inkl. den separate propellhuben XHS-117 er ikke så ille (før frakt og moms da).

 

Jeg måtte montere brakett på akterspeilet da det ikke gikk an å heise motoren høyt nok (E-tec 50).

Kanskje trimplan også hjelper på farten, har ikke fått testet de ennå. Jeg får 32-33 knop på GPS på min Galia 440.

Har 19" stålpropell men det er pga. at utvekslingen i girhuset er komisk høy på disse (2,67:1).

 

flaps2.jpg

flaps1.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Måtte ta et par nye bilder med motor i mere korrekt kjøreposisjon.

Med motoren høyere enn det som er "normalt" trenger man ikke trimme så langt ut for å få optimal fart, noe som gjør at vinkelen mellom propell og vannflate blir mere optimal samtidig som vannmotstanden fra girhuset blir lavere.

Dette er sikker høyde, vanninntaket er godt under båtens bunn. Jeg kan muligens heise et hull til (18 mm).

Hadde ikke v-bunnen vært "avkuttet" så hadde det nok ikke vært sikker høyde m.h.t. vanninntaket.

Stålpropellen har bedre grep i vannet og tåler dermed høyere motormontering bedre enn alupropell uten at ventilering oppstår.

 

flaps6.jpg

flaps7.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 3 uker senere...

putter inn et par bilder til her :smiley:

brakett2.jpg

brakett1.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...