Jump to content

Gennakerseiling - tips og råd


bjoris

Recommended Posts

Kunne vært artig å hørt hvordan dere andre seiler gennakeren! Vi har hatt div problem med vår og med liten tid til å få trent på dette og med stadig nytt mannskap må jeg nesten klare dette på egen hånd. Har et par spørmål:

 

1.:

Skjøter dere foran tackline eller mellom forstag og tackline, har alltid skjøtet den foran tackeline for å få den bort fra forstaget, men vi klarer nå å få 8 tall av og til likevel, men det skyldes normalt at jeg er fremme for å fikse noe og rormannen bak passer ikke på å styre litt opp i vinden igjen, slikt er vanskelig å få forklart i kampens hete for uinnvidde. Utfordringen med å skjøte foran tackeline er jo at skjøte faller lett i sjøen, vi har fått sydd på en webbing på gennakeren (en liten spile) som skjøte skulle legge seg i, men det har ikke fungert så bra, men tror det skyldes for tunge skjøter (12 mm). Uansett skal jeg prøve å stroppe på en spile på baugspydet nå så får vi se om det problemet er over...

 

2.:

Hvor mye er det å hente på å trimme falle på gennakeren, ser jo at den blir litt "flat" når en strammer den helt opp, spes uten strømpe som vi fikk prøvd i Seilmakeren etter at vairen røyk der... Hva er reglene og tipsene her, hvordan trimme når en seiler skarpt/flatt, lett/middels/mye vind...

Edited by bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Her kan det nok bli mangen synsspunkter og råd. Men husk at du kan slippe på tackline i stedet for fallet. Men i regatta er det noe begrensinger på hvor mye. Tror det er 60 cm.

Det er og mulig å seile genakkeren på spinnaker bom (med egne regler i ragatta)

Jeg har best erfaring med å jibbe den foran seg selv, synes det er mindre sjangs for at skjøter etc... henger seg opp i alt mulig der fremme da.

 

Når det gjelder trimming, har dette mye sammenheng med hvordan den er sydd. (flat, mye bus, breie skuldrer etc...) Her er det bare å prøve, og følge med på loggen. Men min erfaring er at ofte blir den skjøtet inn for mye. Slipp skjøtet så lang ut som mulig, uten at den klapper sammen. (samme som spinnaker)

Link to post
Share on other sites

I fjor og året før seilte jeg onsdagsregattaene på en båt med gennaker (First 34.7)

Vi jibbet gennakeren bak tackline (dvs mer eller mindre som en genoa) i vind under ca 8 m/s. Det var da nødvendig med en mann på fordekk for å 'feie' gennakeren over, mellom forstaget og seg selv...om dere skjønner.

 

Blåste det mer lot vi lo gennakerskjøte gå forenom alt, og jibbet den ved å la den fly foran båten.

 

Grunnen til de to forskjellige teknikkene er at det i mye vind er mindre sjans for å seile over skjøtene ved jibb. Den sterkere vinden bærer gennakeren og skjøtene bedre når alt slippes fram.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Typisk på en slør uten jiib, f.eks over Skagerrak;

- Er det lurt å sette gennaker uten begge skjøtene festet ? ( Tenker meg at jeg slipper å være nervøs for å få hyssing under båten )

- Vil det være vanskeligere/enklere å berge gennakeren bare med 1 skjøte ?

Link to post
Share on other sites

Får du hyssingen under båten må den løsnes fra vinsjen og dras under båten og settes på nytt, det er enklere enn å prøve å fiske den fremover når båtfarten vil dra den bakover...

 

I går seilte vi gennakerseilas og det gikk for en gangs skyld smertefritt. Den nytapede spilen på baugspydet gjorde susen... Har flyttet falle til masa for enklere håndtering og og ned når jeg i praksis må ordne alt selv, men ser at det nok kunne vært smartere bare å hatt en cleat her som noen anbefalte og så kunne justere fra cockpit. Typisk i går blåste det ustabilt og det krever full konsentrasjon på skjøte og det blir ikke mulig å justere verken tackline eller fall, dvs vi klarte å justere på tackline, men ser for meg at det er bedre å slippe på fallet enn på tackline for å få med dybde i gennakeren i lett vind? Noen formeninger om det.

 

Er klar over at en seiler gennakeren med å slippe så mye ut at liket i lo begynner å "brette seg" innover. Vi kjører den slik og da står vedkommende i lo slik at han ser gennakeren, men det blir tungt i slike rosser vi hadde i går, men hadde flink rormann i går som hjelper til med å falle av når han ser det kommer en rosse og slik klarte vi å unngå broacher og få god båtfart... Når da mannskapet hjelper litt til bak i cockpit når strømpa skal ned, slippe opp på falleen og tackline så går det hele supert...

 

Ser vel at det har vært dette med at skjøte har lagt seg både her og der fremme eller gått under båten samt ett svært utrent og stadig nytt mannskap som har gitt oss de største utfordringene... Rormannen jeg har nå kan følge med slik at han unngår 8 tall f.eks når det klusser seg til fremme, dvs går litt opp i vinden om jibben ikke går bra...

Edited by bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 3 years later...

løfter en gammel tråd i håp om en god diskusjon om spinnakerseiling (årsaken er at jeg tapte mye i gårsdagens onsdagregatta grunnet dårlig unnavindsseiling...).

 

Slik vi seiler blir det typisk motvind ene veien og vinden i ryggen andre veien. Jeg har to gennakere, og typisk taper jeg stort på manglende dybde på lensen. Alternativet med å gå høyere og så jibbe en gang eller to er også krevende (seiler alene). Har vurdert å erstatte en av de asymmetriske med en symmetrisk, men i utgangspunktet er det godt å slippe bruk av bom.

 

Men nå kom jeg over denne artikkelen som viser hvordan gennakeren kan settes på bom: http://www.seilmagasinet.no/asset/1866/1/1866_1.pdf

 

Er det noen som praktiserer denne metoden eller har andre tips?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg har seil med gennaker i 6-7 år, først med en Mini650 og senest med en Hunphrey30. Begge båtene er seilt enten shorthanded eller singelhanded. Min erfaring er at det er mye enklere å håndtere en gennaker enn en spinnaker singelhanded, men på plat lens kan jeg ikke seile like raskt som en spinnakerbåt.

 

Slik jibber jeg: seiler på så dyb kurs som mulig, autopilot på kompasskurs, tar inn all slak in det nye skjøte, faller 20gr med autopiloten, trekker raskt det nye skjøte hjem samtidig som det gammle får løpe fritt, skjære 20gr med APen og fortsette å trekke hjem skjøtet, storseilet kommer somregel over av seg selv, grovtrimmer og deaktivere APen. Fintrimmer slik at liket hele tiden står og klapper.

Jeg jibber altid innenfor, og Jippevinklen på H30'en går fra 140 til 155 grader TWA. H30en har en spyd på ca 60 cm, mens Mini650'en har et spyd på 2,4 meter..

 

Når jeg tar ned seilet hiver jeg både fall og tackline overbord så de sleper fint etter båten. På den måte er jeg sikker på de løper fritt uten engelskmenn samtideg som vannet bremser farten på utløp av fallet. Seiler først så dypt som mulig, APen aktivert, griper skjøtet så langt fremme som mulige, løser ut tacklinen så all luft går ut og gennakeren ligger i læ av storseilet, samler underliket og løser ut fallet, for det meste går det så stille og rolig for seg at jeg kan få seilet ned i luken med en gang.

 

Håper det er forståelig -:)

Link to post
Share on other sites

Jepp, det var forståelig :-)

 

Bergingen har aldri vært noe problem, jeg har alltid praktisert den måten du beskriver. Sist sommer kjøpte jeg imidlertid en bra strømpe som jeg nå foretrekker da jeg slipper å pakke seilet før neste setting (105m2).

 

Jeg må jibbe utvendig, da jeg ikke har baugspyd. Utfordringener at det normalt vil lønne seg å seile korteste vei fremfor å skjære. Så ved å bruke bommen håper jeg å kunne stå dypere enn jeg klarer i dag. Synes den gennakeren jeg har brukt mest har et ganske snevert område hvor den står godt. Tenker å bruke den andre litt nå fremover for å finne ut hvilken som egentlig er best.

 

Fikk forresten annonse av denne rulla i dag som så litt kjekk ut:

 

 

Vil jo ikke ta veldig lang tid å rulle inn og ut ved hver jibb, og det er enklere enn å gå frem og senke strømpa opp og ned (har bedt om pris fra seilmakeren...)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

På en kryss lens bane vil det lønne seg med spinnaker. Men som du/dere sier opplever nok de fleste at en genaker er lettere og håndtere.

 

Vi har levert en drøss av dette rulle systemet. ProFurl SPINEX. Det koster rett under 20 000,- ferdig montert med endeløs rulleline.

Denne er reksere og bruke enn en strømpe, samt at alt kan skje fra cockpit. Med strømpe må man frem og dre den opp/ned.

Men det egner seg ikke hvis du skal bruke bom. Men nå er reglene også slik at du blir veldig straffet for å kjøre genaker på bom.

 

Så løsningen i regatta blir nok en stor lensegenaker eller en spinnaker.

Link to post
Share on other sites

SeilSJT: oppfatter det som om du er i seilmakerbransjen?. Hva legger du i begrepet stor lensegenaker med tanke på min båt. Er det noe slikt som en A2 i Norths downwind-guide som vil være mest egnet. Hvor stor og hvordan vil den syes, og hvor dypt kan man gå med rett spinnaker?. De jeg har nå er hhv 104 og 107 kvm, men de er ikke kjøpt av meg og jeg har ingen god info på disse...

 

20.000 for et rullesystem er i overkant for meg, tror jeg...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Har seilt litt med genaker, det meste i regatta. Svarer litt på flere spørsmål i tråden. Fallet drar man alltid til toppen, skal man slakke så slippes tackline. Skal ikke så mye til før en ser effekten. Viktig regel her er at en aldri slipper tackline før den drar til lo, Hvis takline etter å ha sluppet går mot le er det raskere å ha flatere genaker.

 

Har prøvd å jibbe utvendig, men har konkludert at vi alltid jibber innvendig (som en genoa). Har gjort dette opp til 18 m/s men da med bra mannskap som alle vet hva de skal gjøre. En person drar nytt skjøte ved vantet, dette reduserer muligheten for problemer. Shorthanded ser jeg sikkerhetsaspektet med å jibbe utvendig i mye vind, men har ikke prøvd.

 

Jeg ville aldri satt genaker med ett skjøte. Hva gjør du hvis skjøtet ryker? Fittestikk på vinsjen? Bruker også lo skjøte ved nedtak. Selv over Skagerak kan vinden endre seg, så det bør være klart til jibb.

Link to post
Share on other sites

Regner med dere har baugspryd?. Jeg har ikke gode erfaringer med å jibbe innvendig shorthanded. Er det mye vind tar jeg ned spinnakeren i jibben, liker ikke å utfordre naturlovene i slike tilfeller, det er for store krefter ute og går.

 

Et skjøte (på hver side) synes jeg går greit. Enten slippes tack, eller så kan man flytte over skjøtet fra motsatt side. Man kan også kutte skjøtet som nødløsning.

Edited by Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Enig med Pacuare i at man skal slekke tacklinen, men ved dype vinkler bruker jeg også å ha toppen av gennakeren 20-30 cm fra blokken i masten, gennakeren komme da lidt bedre ut i fri luft.

 

Et "triks" jeg har benytte ved broach, er å slekke 2-3 meter på fallet. Det er da mulig å få båten på rett kurs igjen, og straks båten er tilbake på kurs heises gennakeren igjen. Spesielt når man seiler shorthanded er det en rask og relativt enkel/sikker manøver. På en større båt, 40+, må der nok 4-6m fall ut.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...