Jump to content

Båt, en investering?


Ingar

Recommended Posts

Må si jeg stusset når jeg så en stor illustert annonse fra Scand i dagens Fevenn.

Der de skriver følgende:

 

Beholder du din nye båt i 5 år får du sannsynligvis mer igjen ved et eventuelt salg enn hva du betalte for båten ny.

 

Vekker minner fra 1986..... :sad:

 

Eller hva mener dere, bør potensielle båt-kunder stole på dette?

Link to post
Share on other sites

Eller hva mener dere, bør potensielle båt-kunder stole på dette?

Så en tilsvarende/samme annonse et annet sted i dag.

 

Nå kan jeg ikke utale meg om Scand. Men jeg synes det er temmelig drøyt å formulere annonser på den måten, uansett. Er egentlig spent på om forbrukerombudet vil reagere på en slik annonse.

 

Men det finnes også en del eksempler på båter hvor man faktisk etter 20 år i nominelle kroner får det dobbelte av beløpet de ble solgt for som nye.

Link to post
Share on other sites

Interessant spørsmål. Selv så tror jeg at båtverdi har mange fellestrekk med fast eiendom. Uansett er det både artig, pussig og skremmende når jeg vet at Sjømannen min kostet under 20 lapper når man kjøpte den som byggesett for en snart 25 år siden. OK, kroneverdi og mye annet et endret siden da, men likevel. Ikke uvanlig at Sjømann 22 i bra stand selges for over 60 lapper. Tipper det er mange i forumet som har kjøpt båt som har noen år på baken som kan skrive under på at dagens verdi ikke er noe under det de selv gav for båten - ihvertfall hvis det er snakk om båter som er slik noenlunde innenfor allfarvei. Kunne nesten vært artig med en liten poll rundt dette. Ikke noe så enkelt som: Mener du at du får igjen mer for båten din enn den kostet som ny, men noe litt mer reflektert hvor det tas høyde for ulike svaralternativ innenfor de forskjellige aldersgruppene. Men så spørs det hvor lett det er å få et svar fra hver enkelt da som holder mål mht til sannsynlig verdi. Selv så kunne jeg godt tenkt meg at Sjømannen var verdt godt over 100 lapper, ut fra alt nytt jeg har kjøpt til den siste året. Men virkeligheten er sikkert en annen (Dessverre... :sad:)

Link to post
Share on other sites

Jeg bare legger merke til at det Scand faktisk sier er at du SANNSYNLIGVIS får mer igjen enn du betalte for båten som ny. Altså ingen lovnad eller garanti slik jeg ser det, men bare en konstatering av hvordan det lenge har vært og sannsynligheten for at det vil bli slik de neste fem årene. Dette antakelig basert på prisutviklingen, både på nye og gamle båter, de siste 20-30 årene. Men at dette skal fortsette kan vel ingen GARANTERE, heller ikke Scand, men det har de da heller ikke gjort slik jeg ser det!

 

Jeg for min del håper bare at de får rett i sine sannsynlighetsberegninger    :seeya:

Link to post
Share on other sites

Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning.  Når det er sagt, er det likevel mye sant i det Scand og andre sier om priser.

 

På en båt til 1.000.000 kan man forvente å få det samme etter 5 år og etter 10 år, men med dagens rentenivå (drøye 2% etter skatt) har den samme båten hatt årlige utgifter til renter og vedlikehold på minst 50.000.  Og drivstoffet kommer selvfølgelig i tillegg.

 

Når man selger samme båten for 1 mill etter 5 år, har man i realiteten tapt 250.000.

 

Hadde man i stede tatt sin million og plassert i aksefond, sier den gjennomsnittlige historiske årlige avkastning at man ville sittet  igjen med ca 1,4 mill etter de samme 5 år. Trekker man fra 200.000 i rentekostnader på det samme lånet etter skatt, er forskjellen omlag 200.000. Og så tar staten ca 100.000 i skatt (28% av 400.000)) på overskuddet av aksjesalget. Med andre ord har man etter 5 år i realiteten tapt sånn rudt regnet 350.000 på å kjøpe en båt til 1 million forutsatt at man altså selger for det samme som man kjøpte for. Og vedlikeholdet inkluderer fortsatt ikke drivstoff.

 

La det være helt klart. Båt er normalt ikke et investeringsobjekt. Båt er renspikka luksus. Dyr luksus. Døgnprisen i bruk er ganske formidabel. Ingen tvil om det.

 

Veier man denne økonomiske katastrofen opp mot båtgleden, er vel de fleste av oss likevel enige om hva som veier tyngst.......

 

Lotus

 

PS: Går aksjemarkedet dårlig sier du? Ja da går nok enda verre med salgsprisen på båten din.

Link to post
Share on other sites

Hadde man i stede tatt sin million og plassert i aksefond, sier den gjennomsnittlige historiske årlige avkastning at man ville sittet  igjen med ca 1,4 mill etter de samme 5 år.

Men fy pokker å kjipt det er å dra på 4 ukers ferien i et aksjefond...

 

Suzuki - har både båt og sparepenger, og er overbevist over hva som gir mest glede...

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

En investering i livsglede er det.  :lol:   Man lever bare en gang.

 

Har fått mange spørsmål om båtkjøpet mitt svarte seg, med alt det arbeidet jeg har hatt med den. Som svar får de, at det vet en ikke før en selger, og jeg har ikke planer om å selge den........... (forrige båt hadde jeg i 4 mnd før den ble lagt ut for salg, den før der igjen, i 1,5 år).

Nei, jeg har ikke planer om å selge båten nå.

 

Om du får igjen pengene, er ikke noe en må ta med i bilde ved kjøp, men en kan håpe. Brukt båt er der jo stor sjans for, men tror ikke det samme for ny båt. Forutsettningen er da at ny båt er blitt mye dyrere, for hvem kjøper 5 år gammel båt, hvis en kan få ny båt for samme pris?

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Tja. Investering? Er ikke med på at alt i livet koker ned til en bunnlinjen hvor verdi uttrykkes i Kr. :lol:

 

For den saks skyld: Når vi har tatt vare på våre nærmeste og de såkalte primære behov er dekket, da må enhver kunne brukes sine ressurser til hva de vil.

 

Når det er sagt: I mange år har vår familie vært ytterst beskjeden mht bil. I over 20 år var vår bilstandard på nivå VW Polo. Differensen i kr. over tid på Polo-standard og middel Ola Nordmann standard ligger nå fortøyd ved brygga i form av en HR-312.

 

Enn videre: Man skal jo såkalt bruke weekender og ferie til noe. Og det koster jo noe uansett. Reise og innkvartering koster flesk. Og vi har jo ikke brukt mere penger her på båtweekender og -ferie enn vi ville gjort med andre alternativ?! Snarere tvert i mot.

 

Jeg er sikker på at slik vi har brukt og bruker båten, har vi kommet økonomisk gunstigere ut enn om vi hadde gjort hva folk ellers gjør. Og vi har frihet fra køer, frihet fra trengsel, opplever stillhet i naturen, ha en mobil hytte på sjøen - det kan ikke betales med penger.

 

At man eventuelt får 50 - 100% mer i nominelle  kr. igjen når båten selges, det er en ren bonus, en liten trøst den dagen da båtlivet engang må ta slutt! :lol:

Link to post
Share on other sites

At man eventuelt får 50 - 100% mer i nominelle  kr. igjen når båten selges, det er en ren bonus, en liten trøst den dagen da båtlivet engang må ta slutt! :lol:

 

Dette var nesten som å banne i kjærka Pan Pan.  Båtlivet tar aldri slutt. I alle fall ikke før livet tar slutt.

 

 

Jeg traff engang for endel år tilbake på et eldre ektepar (+/- 80) i sin 45 fot lange stålbåt, ett smykke, da vi lå ved Kjølhalskjær i Grimestadbukta.  De kom inn med båten, det hadde nok gått litt for fort for admiralen ombord, for da skipperen la inntil, hadde damen ikke fått tid til å legg ut fendere, men hun jobbet med saken.  Den store båten seg sakte inn mot fjellet, skulle ligge long side, mens vi som satt der så etter noen yngre mennesker som forlengst burde vært på dekk.  Vi spratt opp fire mannfolk for å hjelpe til, og fant fort ut at det vae bare de to gamle ombord.  De var takknemmlige for hjelp, og vi ble bedt ombord til en ankerdram og takk for hjelpen. Jeg kommenterte tilleggingen, og lurte på om skippern ikke var redd for båten når han la seg intill uten fendere.  Nei sa han, det er ikke så lenge til jeg har behov for båten, så det går sikkert greit. Mor beveger seg ikke så raskt lenger, så jeg går litt i surr noen ganger, men det gjør ingenting. Jeg spurte om han hadde konkrete planer om å legge vekk båtlivet og selge skuta.  Båten selger jeg aldri, sa han, den blir til salgs når jeg dør, ikke før. Når jeg dør vet ingen, det kan bli i morgen, om et halvt år, eller lenger.  Det eneste jeg vet er at når jeg ikke kan bruke båten min lenger, da dør jeg. Foreløpig er det eneste problemet jeg har å komme i land å fortøye.  Men jeg treffer alltid hyggelige folk som dere, og jeg har masse aquavit ombord som takk for hjelpen. I værste fall ligger vi på svai.

 

Dagen etter hjalp vi dem avgrde, de hadde kurs for Blindleia, og målet for turen var Kristiansand. Hørte eller så aldri noe mere til dem, så det gikk sikkert bra.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg traff engang for endel år tilbake på et eldre ektepar (+/- 80) i sin 45 fot lange stålbåt

En flott historie Pirus! :lol:

 

Flere har gitt uttrykk for at de ser på båten som en investering trivsel.

Noe jeg tror er dekkende for de fleste av oss her.

 

Grunnen til at jeg startet tråden var at budskapet i annonsen, slik jeg oppfatter det, henvender seg til de som har nølt med båtkjøp fordi kostnaden er for høy.

 

Hvis denne kundegruppen nå kjøper ny båt, i den tro at det er som å sette penger i banken, kan det samme skje som i kjølvannet av "jappetiden".

Skulle tidene snu, og markedet gå ned, blir det en kraftig buklanding.

 

Skal man forvente å få igjen det man gav for en ny båt bør man ha en lenger tidshorisont enn 5 år.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye penger jeg har brukt på båt , drivstoff (og :smiley:) osv vil jeg helst ikke vite...

Men jeg har nå også hatt det ubetalelg morsomt underveis.

 

Min nåværende båt ble kjøpt fordi den passer til min lommebok og mitt bruk for øyeblikket , samt at den forhåpentligvis holder seg såpass bra i pris at jeg ikke står på bar bakke neste gang jeg skal kjøpe (ny og større) båt... :blush:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vi andre tar vanligvis dette som et tegn på at skipet har gått tapt på havet....  :smiley:

 

GeirKS

 

Ja. Husker det lå en banan jager i opplag i Vrengen sundet i 1975. En kamerat av meg hat et malerfirma og jeg var med ham ombord og la noe linoleum. Skipperen snakket kun spansk. Losen fortalte at da han gikk fra borde ved Færder så hadde Skipperen spurt om retning til Venezuela.

 

For moro skyld slo jeg båten opp i Lloyds list da jegh selv var tilbake til sjøs,der fant jeg at det stod MV XXXX Sailed Faerder XX.XX.75. Not heard from since,

 

Lurer på hva som hendte dem jeg?

Link to post
Share on other sites

........La det være helt klart. Båt er normalt ikke et investeringsobjekt. Båt er renspikka luksus. Dyr luksus. Døgnprisen i bruk er ganske formidabel. Ingen tvil om det.........

Joda, helt enig, Lotus - hvis man skal tenke kynisk og se på det gjennom brillene av en BI-økonom.....

 

Jeg personlig tenker mer i baner av "økt livskvalitet" når økonomi først skal blandes inn her! Alle hobby'er koster penger, trøster jeg meg med. Og så er det vel slik at ingen av oss egentlig vil innse det faktum at når vi en vakker dag selger vår båt, for "litt mere" enn det vi ga for den i sin tid, at vi egentlig ikke har "tjent" noe på det i rene penger - bare "tapt" litt mindre....... :smiley:

 

Dette fatet med røkt makrell kunne jeg selvfølgelig ha kjøpt på ICA / RIMI / MAXI, osv. for en rimelig penger, men du verden, så mye glede jeg har hatt før fatet stod på benken - når jeg klarer å "fixe" hele greia sjøl! det er bl.a. her at livskvaliteten kommer inn........for min del.....

Bilde

 

 

:blush: Og så håper jeg at ikke kona mi leser innlegget ditt, fordi jeg bruker akkurat samme argument om "god investering" når 3-fots syken blomstrer opp igjen....... :blush:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Jeg ser på båt som en investering.

 

En investering i glede og tid, men ikke i penger.

:yesnod:

 

Hvis denne kundegruppen nå kjøper ny båt, i den tro at det er som å sette penger i banken, kan det samme skje som i kjølvannet av "jappetiden".

Skulle tidene snu, og markedet gå ned, blir det en kraftig buklanding.

 

I løpet av ca 30 år har jeg vel alltid fått litt mer igjen i kroner en hva jeg betalte for mine båter, men som foretning er dette heller en minder bra innvestering. Det hander om alt som kjøpes inn av utsyr og vedlikehold som på ingen måte gjør det store utslaget ved salg. På andre siden er dette en ekstrem god innvestering i forhold til mye annet

f.eks. biler og blondiner :wink:

Jeg har også truffet noen tøffe pensjonister som seiler så lenge de står på beina. Traff en hollender i en uthavn ved Kragerø for en tid siden. Han var pensjonist og hadde seil opp til Lofoten fra Holland. Der kom noen av familien ombord og ble med til Trondhjem. Så seilte han solo nedover og vil ta familien opp snart som hadde tatt seg en tur til Sverige.

Om ca 3 uker er jeg pensjonist selv. I går monterte jeg biminitoppen ombord, klar for palmesus og hula,hula. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Beholder du din nye båt i 5 år får du sannsynligvis mer igjen ved et eventuelt salg enn hva du betalte for båten ny.

Har nå hatt Skibsplasten i 3 sesonger, og den har vel steget 10-20% på denne tiden. Må legge til at jeg nok fikk et veldig godt kjøp.

Vi har planer om å beholde den i mange år, det blir artig å se utviklingen framover.

 

Til utsagnet fra Scand: Det er useriøst og villedende markedsføring å komme med slike påstander. Til det er det alt for mange eksterne faktorer som kan havarere hele bruktmarkedet i løpet av en eneste sesong. Vi har nå all time high i aksjemarkedet, det kan meget godt bli en stor korreksjon/krakk i løpet av den 5-års perioden de beskriver.

Tenk når alle de lånefinansierte båtene som de nye eierne likevel ikke har tid til å bruke MÅ ut på markedet p.g.a. rente eller andre forhold.

 

Båt er en god investering, men ikke pga. pengene, selv om verdien på båten skulle holde seg. Bruken pr. tur koster et 4 sifret tall for svært mange av oss, og ialle fall for meg er det den dyreste hobbyen jeg har og har hatt. Men livskvalitet er så mye mer enn penger i lomma. Som kjent er det heller ikke lommer i den siste skjorta.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Hver gang jeg har gjort en oppgradering på båten er det en eller annen som lurer på om dette svarer seg?

Får du igjen dette når du skal selge ?

 

Ingen spør om jeg har noe glede av det jeg oppgraderer.

Siste jeg oppgraderte var med nye stoler, og de kjøpe jeg for å sitte godt, ikke for at båten skal stiger i verdi.

 

Like dumt som de som kjøper ny bil og det første de setter i er setetrekk, da ser setene nye ut når bilen selges.

Kjøper jeg med ny bil til flere hundre tusen, vil jeg nyte de nye setene og så kan jeg evt kjøpe setetrekk når jeg selger bilen.

 

Har dere tenkt på hvor kjedelig livet hadde vært dersom en BARE skulle gjøre det som var fornuftig.

Noe sprell må vi unne oss.

Link to post
Share on other sites

Det er useriøst

Grunnen til at jeg postet linken var at den VG artikkelen også var mildt sagt useriøs.

Hvis man leser teksten har de nemlig ikke tatt hensyn til verdistigningen på hytter, kun kostnader ved bruk.

 

Denne tråden er nesten 3 år gammel og i løpet av den tiden har markedet eksplodert fullstendig.

Med priser og mangel på båtplasser deretter.

Jeg tror det er lurt å ikke ta seg vann (les båtgjeld) over hodet nå....

Link to post
Share on other sites

Hvis man leser teksten har de nemlig ikke tatt hensyn til verdistigningen på hytter, kun kostnader ved bruk.

 

Vel, der jeg leser så skriver VG; Her er ikke imidlertid ikke eventuell verdistigning tatt med.

 

Alle vet at det hadde lønt seg å kjøpe en hytte for tre år siden, spørsmålet nå er om det vil lønne seg også i dag? Siden jeg har hytte ved sjøen så slipper jeg gudskjelov å ta stilling til det. Vel, bortsett fra at med de prisene man ser i dag så kan det snart "nesten" bli vanskelig å ikke selge! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tolket den setningen til at de ikke har tatt hensyn til verdistigning. :smiley:

 

Om det lønner seg i dag spørs vel hvis man har tenkt å selge igjen de nærmeste år.

Men alt taler for at det vil bli en lukrativ investering over tid. Noe båt aldri vil bli. Eller har vært meningen å skulle bli.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...