Jump to content

Hvorfor svikter pakningen på oljefilteret på Yanmar 4JHE?


Lars H.

Recommended Posts

håper du hadde i godt med zalo og vann før du satt i gang pumpa.

:sweat: :sweat: :sweat::blush: :blush: :blush: :blush: :blush:

:blush::sweat:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har vondt for å tro at filteret har løsnet fordi gummipakningen var for gammel. Da har jeg mer tro på at Yanmar har vært uheldig gummikvaliteten i en batch og at gummien ikke tåler olja godt nok. En kompis var utsatt for det samme i fjor. Han fikk spraylakkert motorrommet og totalhavari på motoren. Yanmar det også.

Link to post

Hvor kjøper du oljefiltre til motoren din? Jeg har samme motor som deg, med over 11000 timer på ryggen og har aldri opplevd dette. Jeg har kjøpt filtre hos Maritim og swang (hvis jeg ikke husker feil er beggge Fram-filtere). Kanskje det kan være noe feil med oljefiltrene du har benyttet, eller har de ligget veldig lenge ombord før de ble tatt i bruk? Jeg pleier også å skru filteret til for hånd.

Link to post

Hei

 

Filteret hvor pakningen vokse ut og "vrengte" seg sist år var kjøpt hos Aktiv Marin i Lillestrøm og var av merke Solas. Filteret der bare restene av pakningen var igjen på filteret jeg skiftet igår, var kjøpt hos LaSa i Son og var merket Yanmar!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

nei harru sett Oljeflak i Oslofjorden :giggle:

 

 

Hehe ble svett nå... Tuller bare, artikkel er fra 2007 :lol:

Er kanskje ikke nærenok til der du har gått heller kanskje..

 

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Filteret hvor pakningen vokse ut og "vrengte" seg

Ut fra den beskrivelsen er jeg rimelig sikker på at årsaken er at pakningen ikke har tålt olja. Du monterer filteret på riktig måte, pakningen gir et forspenn i skrueforbindelsen som Ole Petter skriver lenger opp, og når pakningen løses opp av olja mister du forspennet og filteret skrur seg av.

Link to post

Det var da utrulig at det skulle være en o-ring på et oljefilter som ikke tåler olje :confused: Og to ganger på samme motor over kort tid :nonod: nei den hadde jeg tvilt på, men jeg har tatt feil før. :rolleyes:

 

Jeg hadde som du foreslår selv sjekket oljetrykket først :smash:

 

nei harru sett Oljeflak i Oslofjorden :giggle:

 

 

Hehe ble svett nå... Tuller bare, artikkel er fra 2007 :lol:

Er kanskje ikke nærenok til der du har gått heller kanskje..

 

 

Ja nå kan du svette Lars H. :lol::lol:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Hei

Hvilken type pakning var det på filteret Brei ellet tunn type.

 

Jeg har som sagt i tråd for ett år siden vært ute for det samme med samme motor som deg.

 

Det filterer som sprakk for meg hadde en tykk pakning som lå parallelt med kanten på anleggsflaten på filter holder.

Da ble pakningen presset ut. Den pakningen var veldig brei og ganske myk.

Har vært på Maritim å kjøpt filter som var av nesten samme typen, men dette leverte jeg tilbake da jeg ikk turte å bruke det.

 

Nå bruker jeg en type som jeg ikke husker navnet på nå og som Maritim solgte tidligere. Dette filteret har en tynnere pakining som i stedet går lenger inn i filter sporet. Nesten en cm.

 

Filteret er hvit med blå skrift.

 

Smaapala

Link to post

Hei.

 

Sitter her i båten og skal skru inn en giver for oljetrykk, men gjengene passer ikke. Skrudde ut blindpluggen på motoren og den satt selvfølgelig som et lite helvete, og den har koniske gjenger som måler sånn ca. 13mm ytterst og litt mer innerst (har ikke skyvelære ombord). I servicemanualen er gjengene kalt PT 1/8. Giveren fra Biltema har 1/8" x 27 NPT gjenger som er mindre enn pluggen, og dette passer selvfølgelig ikke sammen selv om disse gjengene også ser ut til å være koniske.

 

oljetrykkgjenger.jpg

 

Dette trodde jeg skulle passe sammen, men den gang ei. Ser i katalogen til Biltema at de har adaptere som heter 1/4" x 18 NPTF, M12 x 1,5 og M14 x 1,5, men det høres ikke særlig korrekt ut for noen av adapterne.

 

Her tegning av Yanmars giver med mål der gjengene heter PT 1/8

 

oljegiver.png

 

Så hva slags gjenger har jeg egentlig på motoren? PT 1/8, hva er det? Motoren er en Yanmar 4JHE. Så hva gjør jeg nå (bortsett fra å lage meg litt middag og ta meg en pils)?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei Lars, jeg vil anta at du har ordinære tomme-gjenger på motoren din. I alle fall hadde jeg dette på noen bolter på mine Yanmarer.

Du får de fleste tilpasningene fra Moss Slangeservice. Dersom de ikke har noe på lager vil jeg tro at de dreier en overgangssats for deg.

Jeg er mest tilbøyelig til å tro at du hadde rester av O-ringen mellom motoren og oljefilteret da du monterte det nye.

Tiltrekningen skal bare være med relativt lett håndkraft på Yanmarmotorene - slik du selv beskriver.

Lykke til - jeg følger tråden.

PS: Jeg vil bli overrasket om problemet skyldes "alvorlige" forhold i veivhus og andre "intrikate" deler av motoren.

Link to post

Hei.

 

Da tenker jeg det blir en tur til Moss imorgen tidlig for å se om jeg får tak i overgang. Jeg tar med pluggen og giveren, så får vi se hva de finner ut, det er jo utrolig hva de har av slikt. Nå får jeg gå løs på et problem med kokeapparatet før jeg tar kvelden, ligger over i havnen, så om du stikker innom, får du deg en kopp kafe.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

På min 4JH-TE, ble det også flere runder med overgang.

LA-SA på Sjølyst har muligens riktig.

På min giver tror jeg at messing-overgangen hadde kon i enden tilegg, enten mot giver eller motor.

I vill desperasjon var jeg og kjøpte diverse overganger på Sea-Sea og Padda også, så hvem som passet til slutt er jeg usikker på.

Redigert av Seasu (see edit history)
Link to post

1/8PT hva er det? Tja kanskje pipe taper (rørgjenger konisk) Kanskje de kommer fra NPT som er national pipe taper. Dette er vel mye likt BSP som er mye likt NPT med unntak at det ikke er konisk. Det ser jo ut som både biltema føleren og yanmar føleren har 1/8 npt. Den pluggen din er kanskje UNC ? Er du sikker på at du er i rett hull :lol:

På min 4jh3 trur eg det var 1/8 npt, men der står en adapter sak (T) som eg kobla meg på ett manometer fra acetylen /oxygen utstyr som eg fannt i Irland i fjor da eg hadde problemer med oljetrykksgiveren min. Den har blitt stående da det er en grei måte å sjekke trykket visst man skulle få problem med føleren.

Visst det er vanskelig å finne noe så kan du borre ett tynnt hull i pluggen din og sveise på en 1/8" muffe som du skrur giveren i.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...