Faxen Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Hei. men spør ikke hvordan. Stort oljeflak oppdaget i Oslofjorden...... Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 (redigert) håper du hadde i godt med zalo og vann før du satt i gang pumpa. Redigert 3.Juni.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 (redigert) håper du hadde i godt med zalo og vann før du satt i gang pumpa. :sweat: :blush: :blush: Redigert 3.Juni.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Jeg har vondt for å tro at filteret har løsnet fordi gummipakningen var for gammel. Da har jeg mer tro på at Yanmar har vært uheldig gummikvaliteten i en batch og at gummien ikke tåler olja godt nok. En kompis var utsatt for det samme i fjor. Han fikk spraylakkert motorrommet og totalhavari på motoren. Yanmar det også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kaftein ØL Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Hvor kjøper du oljefiltre til motoren din? Jeg har samme motor som deg, med over 11000 timer på ryggen og har aldri opplevd dette. Jeg har kjøpt filtre hos Maritim og swang (hvis jeg ikke husker feil er beggge Fram-filtere). Kanskje det kan være noe feil med oljefiltrene du har benyttet, eller har de ligget veldig lenge ombord før de ble tatt i bruk? Jeg pleier også å skru filteret til for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 :sweat: :blush: :blush: Ta det neste gang du Lars Zalo er emulgator - så da blander oljen seg med vannet og synker ned. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Hei Filteret hvor pakningen vokse ut og "vrengte" seg sist år var kjøpt hos Aktiv Marin i Lillestrøm og var av merke Solas. Filteret der bare restene av pakningen var igjen på filteret jeg skiftet igår, var kjøpt hos LaSa i Son og var merket Yanmar! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
KenBjork Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 (redigert) nei harru sett Oljeflak i Oslofjorden Hehe ble svett nå... Tuller bare, artikkel er fra 2007 Er kanskje ikke nærenok til der du har gått heller kanskje.. Redigert 3.Juni.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Komodo Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Filteret hvor pakningen vokse ut og "vrengte" seg Ut fra den beskrivelsen er jeg rimelig sikker på at årsaken er at pakningen ikke har tålt olja. Du monterer filteret på riktig måte, pakningen gir et forspenn i skrueforbindelsen som Ole Petter skriver lenger opp, og når pakningen løses opp av olja mister du forspennet og filteret skrur seg av. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SF Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 (redigert) Det var da utrulig at det skulle være en o-ring på et oljefilter som ikke tåler olje Og to ganger på samme motor over kort tid nei den hadde jeg tvilt på, men jeg har tatt feil før. Jeg hadde som du foreslår selv sjekket oljetrykket først nei harru sett Oljeflak i Oslofjorden Hehe ble svett nå... Tuller bare, artikkel er fra 2007 Er kanskje ikke nærenok til der du har gått heller kanskje.. Ja nå kan du svette Lars H. Redigert 3.Juni.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
BjornLie Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 "Oljeflaket, som var 0,5 X 100 meter, ble observert på utsiden av Sætre i Røyken kommune." 0,5 x 100 meter, det må være en skrivefeil.... Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
KenBjork Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Nei da, for Lars kjørte mens han lenset vet du Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Smaapala Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Hei Hvilken type pakning var det på filteret Brei ellet tunn type. Jeg har som sagt i tråd for ett år siden vært ute for det samme med samme motor som deg. Det filterer som sprakk for meg hadde en tykk pakning som lå parallelt med kanten på anleggsflaten på filter holder. Da ble pakningen presset ut. Den pakningen var veldig brei og ganske myk. Har vært på Maritim å kjøpt filter som var av nesten samme typen, men dette leverte jeg tilbake da jeg ikk turte å bruke det. Nå bruker jeg en type som jeg ikke husker navnet på nå og som Maritim solgte tidligere. Dette filteret har en tynnere pakining som i stedet går lenger inn i filter sporet. Nesten en cm. Filteret er hvit med blå skrift. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Jeg ville sjekket at annleggsflaten på filterholderen er helt plan. Spes. dersom den er av støpt alu. Den kan jo engang fått seg en , fks under montering av motor ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 Har du huska å smøre pakningsflaten inn med olje før du skrur på filteret? Dette er viktig da det er lett for å rive pakningen om den er tørr Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Hei. Sitter her i båten og skal skru inn en giver for oljetrykk, men gjengene passer ikke. Skrudde ut blindpluggen på motoren og den satt selvfølgelig som et lite helvete, og den har koniske gjenger som måler sånn ca. 13mm ytterst og litt mer innerst (har ikke skyvelære ombord). I servicemanualen er gjengene kalt PT 1/8. Giveren fra Biltema har 1/8" x 27 NPT gjenger som er mindre enn pluggen, og dette passer selvfølgelig ikke sammen selv om disse gjengene også ser ut til å være koniske. Dette trodde jeg skulle passe sammen, men den gang ei. Ser i katalogen til Biltema at de har adaptere som heter 1/4" x 18 NPTF, M12 x 1,5 og M14 x 1,5, men det høres ikke særlig korrekt ut for noen av adapterne. Her tegning av Yanmars giver med mål der gjengene heter PT 1/8 Så hva slags gjenger har jeg egentlig på motoren? PT 1/8, hva er det? Motoren er en Yanmar 4JHE. Så hva gjør jeg nå (bortsett fra å lage meg litt middag og ta meg en pils)? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Hei Lars, jeg vil anta at du har ordinære tomme-gjenger på motoren din. I alle fall hadde jeg dette på noen bolter på mine Yanmarer. Du får de fleste tilpasningene fra Moss Slangeservice. Dersom de ikke har noe på lager vil jeg tro at de dreier en overgangssats for deg. Jeg er mest tilbøyelig til å tro at du hadde rester av O-ringen mellom motoren og oljefilteret da du monterte det nye. Tiltrekningen skal bare være med relativt lett håndkraft på Yanmarmotorene - slik du selv beskriver. Lykke til - jeg følger tråden. PS: Jeg vil bli overrasket om problemet skyldes "alvorlige" forhold i veivhus og andre "intrikate" deler av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Hei. Da tenker jeg det blir en tur til Moss imorgen tidlig for å se om jeg får tak i overgang. Jeg tar med pluggen og giveren, så får vi se hva de finner ut, det er jo utrolig hva de har av slikt. Nå får jeg gå løs på et problem med kokeapparatet før jeg tar kvelden, ligger over i havnen, så om du stikker innom, får du deg en kopp kafe. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seasu Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 (redigert) På min 4JH-TE, ble det også flere runder med overgang. LA-SA på Sjølyst har muligens riktig. På min giver tror jeg at messing-overgangen hadde kon i enden tilegg, enten mot giver eller motor. I vill desperasjon var jeg og kjøpte diverse overganger på Sea-Sea og Padda også, så hvem som passet til slutt er jeg usikker på. Redigert 8.Juni.2010 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Kanskje jeg skulle ta en tur til LaSa her i havnen 3 minutter unna å gå imorgen tidlig? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
volfro Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 1/8PT hva er det? Tja kanskje pipe taper (rørgjenger konisk) Kanskje de kommer fra NPT som er national pipe taper. Dette er vel mye likt BSP som er mye likt NPT med unntak at det ikke er konisk. Det ser jo ut som både biltema føleren og yanmar føleren har 1/8 npt. Den pluggen din er kanskje UNC ? Er du sikker på at du er i rett hull På min 4jh3 trur eg det var 1/8 npt, men der står en adapter sak (T) som eg kobla meg på ett manometer fra acetylen /oxygen utstyr som eg fannt i Irland i fjor da eg hadde problemer med oljetrykksgiveren min. Den har blitt stående da det er en grei måte å sjekke trykket visst man skulle få problem med føleren. Visst det er vanskelig å finne noe så kan du borre ett tynnt hull i pluggen din og sveise på en 1/8" muffe som du skrur giveren i. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Det der er nok ikke vanlige tommegjenger. Det skulle forundre meg veldig om det ikke er 1/4" - 19 NTP. Ser ihvertfall veldig slik ut fra bildet. Stemmer med ca 13mm stordia også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
volfro Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Det er nok meget mulig komodo. Gogglet litt og fannt ut at det var flere som lurer på denne dimensjonen, så du får opplyse verden om dette i morgen Lars H. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 (redigert) Jeg tror Yanmar bruker BSP gjenger på oljetrykkgiveren. (Britisk standard rør gjenger) http://www.walterscheid.no/Files/PDF/13-slanger%20og%20slangefittings.pdf Redigert 8.Juni.2010 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 1/4" - 19 NTP. Du mener vel NPT Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.