Jump to content

Ventiljustering på motorer - hva er egentlig det?


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har registrert at det på en del motorer står at det med visse intervall skal foretas en ventiljustering ved service. Hva innebærer dette i praksis og er dette noe man som normalt nevenyttig kan gjøre selv?

 

Er det forskjell på ventiljusering på diesel, bensin?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ventiljustering er justering av klarering mellom vippe arm og ventil. Dersom klareringen blir for liten kan ventilene lekke og ev. brenne.

Er slarken for stor slites ventiltoppene/vippearmene slik at det blir vanskelig å justere disse etter en tid grunnet groper i ventiltoppen.

Samme sak på diesel og bensin.

Mange nyere motorer kommer med hydrauliske løftere, disse trenges normalt ikke å justeres.

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Ventiljustering. Det er å justere åpningen ventilene skal ha for å slippe ut eksos og ta inn frisk luft/bensinblanding.

Det er viktig at ventilene er riktig justert for at motoren skal svive skikkelig,og ikke minst,avkjøling av ventil mellom hver tenning da det ikke er direkte kjøling på ventilene blir de avkjølt hver gang de liggen an mot toppen.

Gjøre det selv er vel avhengig av hva du kan,men som du selv skriver,ventiljustering,hva er det så sier det meg at dette ikke er noe du skal gjøre selv :wflag: .Få en kyndig person til å gjøre det for deg men for all del::Følg med så kanskje du lærer litt om det :flag: .

Justeringen gjøres normalt ved bruk av et følerblad med riktig tykkelse.Man måler avstanden mellom ventilspindel og løftearm.Denne må være riktig som du skjønner :diving: .

Link to post
Share on other sites

Det skal være en klaring i kamaksel og ventilsystemet for å hindre at ventilene står litt åpne når de skal være helt lukket.

pga varmeutvidelsen i stammen på ventilene så blir de lengre jo varmere de blir , og "tetter nesten" igjen den innjusterte klaringen mellom vipperam og ventil.

Noen har overliggende kamaksler som ligger rett over ventilene , og der trykker kammene på kamakselen rett på ei tønnelignende sak som sitter i toppen av ventilen. De justeres med shims .

Nyere motorer har ofte hydrauliske ventilløftere som somregel er selvjusterende..

kunne skrevet endel mer men Jo mere jeg skriver jo mere rotete blir det , så jeg lar det være :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Ventil justering er å justere klaring mellom toppen på ventilene og vippe arm. Her må det være en viss klaring som skal ta opp utvidelsen å stålet når ventil og motor blir varm. blir den for stor kan får ventil og tilhørende deler større belasting.

 

Å justere selv? Tja men du må sitte deg godt inn i hvordan.

Du må ivertfall vite tenningsrekkefølge og ventilklaringer enten ved varm/kald motor. Så må du finne ut hva som er eksosventil og innsugningventil da klaring som oftest er forskjellig.

Du må vite i hvilken posisjon ventilen skal måles i og finne ut når motor står i denne posisjon.

 

Da kan klare dette men når du spør om hva ventil justering er tror jeg at du ikke skal prøve å gjøre dette selv.

Jeg vet hvilken motor du har og dermed ikke hvor komplisert det er å justere akkurat den.

 

Smaapala

 

ups her hadde det kommet mange svar. :rolleyes:

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PS.Glemte en vesentlig opplysning. Motoren må tørnes så ventilene står i riktig posisjon ved justering.Det er ikke bare å ha riktig avstand mellom ventilene uansett hvor i tennings syklusen de står. Denne opplysning bare så du ikke setter igang og justerer alle ventiler i en posisjon.

 

Få kyndig hjelp og lær av det.

Link to post
Share on other sites

Ligger i dokumentarkivet, KAD32 ihvertfall :-)

Sjek denne side16:http://maximalt.dk/Manualer/VP/Instruction%20book,%20owners%20manual,%20MD7A,%20MD7A-110S.pdf

 

mvh

bavaria32sport med 2xKAD32 som er justert etter den boka

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

De fleste dieselmotorer samt f.eks. de fleste V8 bensinere har hydrauliske ventilløftere og drev eller kjededrift på kamakslingen slik at man slipper dette med ventiljustering og registerremskift. Eksempelvis Mercruiser/CMD/VM 4,2D.

Unntak: eksempelvis Volvo Penta 3,6D (40/KAD-serien). Korriger meg hvis noe er feil :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det skal være en klaring i kamaksel og ventilsystemet for å hindre at ventilene står litt åpne når de skal være helt lukket.

pga varmeutvidelsen i stammen på ventilene så blir de lengre jo varmere de blir , og "tetter nesten" igjen den innjusterte klaringen mellom vipperam og ventil.

 

Nja... på noen motorer (bl a min VP MD11C) er ventilklaringen spesifisert ved driftsvarm motor...

 

Ventiljustering er normalt en grei operasjon på motorer med vippearmer, og står beskrevet i de fleste servicemanualer.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Motoren jeg må få dette gjort på i løpet av sommeren er en slik en

http://www.weber-motor.com/fileadmin/templates/w-motor/content/produkte/specsheets/MPE_750_Mar_TC.pdf

Får vel ta service hos forhandler da gitt - og følge nøye med. Motoren har tørrsumpsmøring også. Har blitt fortalt at man da kinner motoren tom for olje, hvilket høres helt rart ut

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dette gjaldt ikke bare den motoren. Ventilene skal justeres ved 25 timer - og det stod at det var veldig viktig.

 

Vedlikeholdsmanualene ligger på nettet - nå må jeg bare finne motornummeret på motoren min for å finne rett versjon

 

Tror jeg skal overalte jobben til de som har et slikt et http://www.weber-motor.com/fileadmin/templates/w-motor/content/service/zubehoer/ToolCase_EN.pdf

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

25 timer, er det første sjekk? Eller skal det sjekkes hver 25. time? 

 

Polaris bruker en avart av den motoren i snøscootere (som 80hk u/ turbo eller 138hk m/ turbo) - der er ventilsjekk intervallen mange ganger høyere.  (Husker ikke nøyaktig hva den er i km)  

 

 

 

 

Driver akkurat med ventiljustering på motorsykkelen , en 02 Triumph Bonneville. Med servicemanual er det en relativt enkel affære. Prinsippet er som Hifo beskriver , overliggende kammer med shims og en "tønne" som trykker ned ventilene.  

 

En ren ventilsjekk hvis alle hadde vært innenfor spec ville neppe tatt meg mer enn 2 timer første gang - og da har jeg tatt meg god tid.  Her var 3 shims utafor spec, så da måtte jeg ut med kammene.

 

(På noen motorer kan man trykke ned tønna og få ut shimsen uten å demontere kammer) 

 

Så nå venter jeg på å få shims i posten - sånn går det når man er for treg med å bestille  :cheers:

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hydrauliske løftere justeres med shims.

 

Verkstedene har sett med shims i forskjellige tykkelser som de bruker.

 

Javel ja. Du er kanskje litt kategorisk. Jeg vet ikke om en eneste motor med hydrauliske løftere som bruker shims. Jeg har en nyere motor fra 1986 med hydrauliske løftere. Jeg skal med glede spise hver eneste shim som du kan finne i den motoren.

 

Volvo brukte også shims på noen motorer tidligere, men de hadde ikke hydrauliske løfter. Dog hadde de overliggende kam.

 

Ellers så er dette som Bitteliten omspør godt besvart allerede.

Link to post
Share on other sites

Hva kommer ventil tikking av? Antar feil på justeringen, men hvordan oppstår det.

 

 

Ventiltikking kommer av for stor klaring mellom vippearm og ventilstamme.

 

Som igjen kan komme av slitt kamaksel og eller slitte vippearmer.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Som igjen kan komme av slitt kamaksel og eller slitte vippearmer.

 

Som igjen er årsaken til at ventilene trenges å justeres med jevne mellomrom :smiley:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...