Jump to content

Ventiljustering på motorer - hva er egentlig det?


Bitteliten

Recommended Posts

"proporsjonal med roten av fjærkonstanten" syns jeg var et flott uttrykk som jeg kommer til å benytte mye i tiden framover :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil være helt presis kan du si "proporsjonal med kvadratroten av fjærkonstanten! :tongue:

 

Fjærkonstanten er ikke noe annet enn et mål på hvor stor kraft som trengs for å trykke sammen ei fjær et antall millimeter.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

 

Denne resonansfrekvensen er proporsjonal med roten av fjærkonstanten og omvendt proporsjonal med massen i de bevegelige delene. Jo mindre bevegelig masse, jo fortere kan de åpne og lukke, altså. Se Wikipedia for mer detaljer...

Og det er vel hovedfordelen med overliggende kamaksel kontra støtstenger..

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Og det er vel hovedfordelen med overliggende kamaksel kontra støtstenger..

 

Nemlig. Iallfall om høyt turtall er poenget...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Er det virkelig så lett?

I prinsippet: ja :smiley:

 

Og stemmer det han sier om du har 6 sylindre?

 

Med 6 sylindre får du litt andre vinkler på kammen (og veiva). Alle sylindrene (uansett antall) skal gå gjennom alle fire taktene på 2 omdreininger på veiva (1 omdreining på kamakselen), så du kan ikke følge instruksjonen for 4-sylinder motoren direkte. Men prinsippet er det samme. Du justerer klaringen når ventilen er helt lukket.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Så lenge en har en god manual og følger den går det greit selv om en ikke har gjort dette før. Jeg pleier å måle klaringen på hver ventil før jeg justerer og skriver disse ned, så har jeg noe å sammenligne med fra gang til gang, men om en gidder dette er vel en smaksak. Er også lurt å dobbeltsjekke siden det er litt lett for å forandre posisjonen på stillskruen når ein drar til låsemutteren.

Link to post
Share on other sites

Som han never så blir tallet alltid 9, blir det annerledes for 6 syl da? Og hvis klaringen er samme på luft og eksos kan man da justere ventilen når den er oppe, altså når fjæra er helt nede i uorden om dere skjønnte den?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Som han never så blir tallet alltid 9, blir det annerledes for 6 syl da?

I og med at en 6 sylindret motor har 12 kammer på kamakselen, så kan ikke summen av nummeret til to av dem alltid bli 9. 13, kanskje, men dette kommer an på tenningsrekkefølge også. Jeg har ikke tenkt så nøye gjennom det der.

 

Og hvis klaringen er samme på luft og eksos kan man da justere ventilen når den er oppe, altså når fjæra er helt nede i uorden om dere skjønnte den?

Nei, den skjønte jeg ikke. Du justerer begge ventilklaringene når ventilen er lukket, ikke når den er åpen.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Ja, men husk at klaringen må måles når stempelet er på topp (TDC, som regel merket på svinghjul).

Klaringen må måles når kammen for vedkommende ventil ikke ligger an mot vippearm/støtstang. Som det framgår av videoen trenger ikke stempelet være på topp. Merket på svinghjulet gjelder dessuten bare for sylinder nr 1. (Vel,... egentlig for sylinder nr 1 pluss en til...)

 

Like før ventilene åpner og like etter ventilene har stengt er jo klaringen null.

 

Dette er korrekt.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Syns det letteste er å tenke på tallet over antall sylindre,alså f.eks 5 på 4syl,7på 6 syl osv.

 

Dvs at på en 4 syl kan en justere begge ventilene på syl.1 når syl 4 veksler(og omvendt),eller justere begge ventiler på syl 3 når syl 2 veksler,and vice versa.

 

Enkelt og greitt.

Link to post
Share on other sites

Klaringen må måles når kammen for vedkommende ventil ikke ligger an mot vippearm/støtstang. Som det framgår av videoen trenger ikke stempelet være på topp. Merket på svinghjulet gjelder dessuten bare for sylinder nr 1. (Vel,... egentlig for sylinder nr 1 pluss en til...)

Jepp, det har du selvsagt helt rett i. Jeg tok ikke dette med for å få svaret mest mulig kortfattet og enkelt og tenkte nok litt for mye "jobb" når jeg skrev om merkene på svinghjulet. Jeg jobber mest med større skipsmotorer der TDC på alle sylindere har merke på svinghjulet, var nok dette som hang igjen da jeg skrev..

Link to post
Share on other sites

Ja, men husk at klaringen må måles når stempelet er på topp (TDC, som regel merket på svinghjul). Like før ventilene åpner og like etter ventilene har stengt er jo klaringen null.

 

Når man ikke har mulighet for å komme til svinghjulet, hva brukes som referanse da? Så lurer jeg på en ting til. Om man ser for seg at man kun har et stempel med to ventiler. Hvor mange ganger vil ventilene åpnes og lukkes før stempelet har tatt en omdreining?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Du ser jo om ventilene er stengt eller åpne når du har tatt av ventildekselet.

I en firtaktsmotor roterer veiva to ganger pr motorsyklus.

En syklus består av

1. forbrenning (begge ventiler stengt)

2. utblåsning (eksosventil åpen)

3. innsugning (innsugningsventil åpen)

4. kompresjon (begge ventiler stengt)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Så i utgangspunktet holder det med at ventilen er stengt, deretter kan man justere. Trenger egentlig ikke noen system så lenge alle blir kontrollert?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Ja, det er i og for seg korrekt.

Hvis du vil gjøre det helt etter boka, så tørner du motoren til en av kammene vender 180 grader bort fra ventilløfteren og justerer denne ventilen. Samtidig justerer du den andre ventilen (på en annen sylider) som også er i samme posisjon før du går videre. Deretter tørner du motoren så neste kam vender 180 grader fra løfteren, osv. Dette gjentas 6 ganger hvis du har 6 sylindere.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Desverre, som Sjøtunga skrev lenger oppe her må også "kammen for vedkommende ventil ikke ligger an mot vippearm/støtstang". Hvis vippearmen har begynt sin bevegelse for å åpne ventilen blir den klaringen du skal kontrollere/justere mindre, og justeringen din vil bli feil. Blir det samme om ventilen akkurat har lukket og vippearmen er på vei oppover fra ventilen.

 

Så ikke svaret over når jeg postet

Redigert av Morgan81 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men for å kunne se at kammen vender 180 grader nedover så må man nesten a overliggende kam? Hvordan er det på TMD40? Skulle jo tro at ventilen er stengt 180 grader av kamens ferd rundt eller begynner den å åpne tidligere?

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Det enkleste og tryggeste er å stille ventilene etter hvem som veksler, slik eg beskrev i innlegg 26. på en 6 syl motor stilles syl 1 når 6 veksler og motsatt, syl 2 stilles når 5 veksler og motsatt, syl 3 stilles når 4 veksler og motsatt. ventilene blir da justert når stempelet er på topp i den rette takten (kompresjonstakten). Ved å benytte denne metoden slipper man å lete etter merke på svinghjulet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...