Teerex Svart 5.Juni.2010 Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 "proporsjonal med roten av fjærkonstanten" syns jeg var et flott uttrykk som jeg kommer til å benytte mye i tiden framover Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 5.Juni.2010 Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 Hvis du vil være helt presis kan du si "proporsjonal med kvadratroten av fjærkonstanten! Fjærkonstanten er ikke noe annet enn et mål på hvor stor kraft som trengs for å trykke sammen ei fjær et antall millimeter. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 5.Juni.2010 Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 Denne resonansfrekvensen er proporsjonal med roten av fjærkonstanten og omvendt proporsjonal med massen i de bevegelige delene. Jo mindre bevegelig masse, jo fortere kan de åpne og lukke, altså. Se Wikipedia for mer detaljer... Og det er vel hovedfordelen med overliggende kamaksel kontra støtstenger.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 5.Juni.2010 Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 Og det er vel hovedfordelen med overliggende kamaksel kontra støtstenger.. Nemlig. Iallfall om høyt turtall er poenget... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Er det virkelig så lett? Og stemmer det han sier om du har 6 sylindre? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 (redigert) Er det virkelig så lett? I prinsippet: ja Og stemmer det han sier om du har 6 sylindre? Med 6 sylindre får du litt andre vinkler på kammen (og veiva). Alle sylindrene (uansett antall) skal gå gjennom alle fire taktene på 2 omdreininger på veiva (1 omdreining på kamakselen), så du kan ikke følge instruksjonen for 4-sylinder motoren direkte. Men prinsippet er det samme. Du justerer klaringen når ventilen er helt lukket. Redigert 1.Juli.2010 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Morgan81 Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Så lenge en har en god manual og følger den går det greit selv om en ikke har gjort dette før. Jeg pleier å måle klaringen på hver ventil før jeg justerer og skriver disse ned, så har jeg noe å sammenligne med fra gang til gang, men om en gidder dette er vel en smaksak. Er også lurt å dobbeltsjekke siden det er litt lett for å forandre posisjonen på stillskruen når ein drar til låsemutteren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Som han never så blir tallet alltid 9, blir det annerledes for 6 syl da? Og hvis klaringen er samme på luft og eksos kan man da justere ventilen når den er oppe, altså når fjæra er helt nede i uorden om dere skjønnte den? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Som han never så blir tallet alltid 9, blir det annerledes for 6 syl da? I og med at en 6 sylindret motor har 12 kammer på kamakselen, så kan ikke summen av nummeret til to av dem alltid bli 9. 13, kanskje, men dette kommer an på tenningsrekkefølge også. Jeg har ikke tenkt så nøye gjennom det der. Og hvis klaringen er samme på luft og eksos kan man da justere ventilen når den er oppe, altså når fjæra er helt nede i uorden om dere skjønnte den? Nei, den skjønte jeg ikke. Du justerer begge ventilklaringene når ventilen er lukket, ikke når den er åpen. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Ok, så når fjæra er helt ute så er ventilen lukket? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Morgan81 Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Ja, men husk at klaringen må måles når stempelet er på topp (TDC, som regel merket på svinghjul). Like før ventilene åpner og like etter ventilene har stengt er jo klaringen null. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 (redigert) Ok, så når fjæra er helt ute så er ventilen lukket? Korrekt. Redigert 2.Juli.2010 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 (redigert) Ja, men husk at klaringen må måles når stempelet er på topp (TDC, som regel merket på svinghjul). Klaringen må måles når kammen for vedkommende ventil ikke ligger an mot vippearm/støtstang. Som det framgår av videoen trenger ikke stempelet være på topp. Merket på svinghjulet gjelder dessuten bare for sylinder nr 1. (Vel,... egentlig for sylinder nr 1 pluss en til...) Like før ventilene åpner og like etter ventilene har stengt er jo klaringen null. Dette er korrekt. Redigert 2.Juli.2010 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
RanaPlast15 Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Syns det letteste er å tenke på tallet over antall sylindre,alså f.eks 5 på 4syl,7på 6 syl osv. Dvs at på en 4 syl kan en justere begge ventilene på syl.1 når syl 4 veksler(og omvendt),eller justere begge ventiler på syl 3 når syl 2 veksler,and vice versa. Enkelt og greitt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Morgan81 Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Klaringen må måles når kammen for vedkommende ventil ikke ligger an mot vippearm/støtstang. Som det framgår av videoen trenger ikke stempelet være på topp. Merket på svinghjulet gjelder dessuten bare for sylinder nr 1. (Vel,... egentlig for sylinder nr 1 pluss en til...) Jepp, det har du selvsagt helt rett i. Jeg tok ikke dette med for å få svaret mest mulig kortfattet og enkelt og tenkte nok litt for mye "jobb" når jeg skrev om merkene på svinghjulet. Jeg jobber mest med større skipsmotorer der TDC på alle sylindere har merke på svinghjulet, var nok dette som hang igjen da jeg skrev.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Ja, men husk at klaringen må måles når stempelet er på topp (TDC, som regel merket på svinghjul). Like før ventilene åpner og like etter ventilene har stengt er jo klaringen null. Når man ikke har mulighet for å komme til svinghjulet, hva brukes som referanse da? Så lurer jeg på en ting til. Om man ser for seg at man kun har et stempel med to ventiler. Hvor mange ganger vil ventilene åpnes og lukkes før stempelet har tatt en omdreining? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Du ser jo om ventilene er stengt eller åpne når du har tatt av ventildekselet. I en firtaktsmotor roterer veiva to ganger pr motorsyklus. En syklus består av 1. forbrenning (begge ventiler stengt) 2. utblåsning (eksosventil åpen) 3. innsugning (innsugningsventil åpen) 4. kompresjon (begge ventiler stengt) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Så i utgangspunktet holder det med at ventilen er stengt, deretter kan man justere. Trenger egentlig ikke noen system så lenge alle blir kontrollert? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Ja, det er i og for seg korrekt. Hvis du vil gjøre det helt etter boka, så tørner du motoren til en av kammene vender 180 grader bort fra ventilløfteren og justerer denne ventilen. Samtidig justerer du den andre ventilen (på en annen sylider) som også er i samme posisjon før du går videre. Deretter tørner du motoren så neste kam vender 180 grader fra løfteren, osv. Dette gjentas 6 ganger hvis du har 6 sylindere. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Morgan81 Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 (redigert) Desverre, som Sjøtunga skrev lenger oppe her må også "kammen for vedkommende ventil ikke ligger an mot vippearm/støtstang". Hvis vippearmen har begynt sin bevegelse for å åpne ventilen blir den klaringen du skal kontrollere/justere mindre, og justeringen din vil bli feil. Blir det samme om ventilen akkurat har lukket og vippearmen er på vei oppover fra ventilen. Så ikke svaret over når jeg postet Redigert 2.Juli.2010 av Morgan81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 (redigert) Men for å kunne se at kammen vender 180 grader nedover så må man nesten a overliggende kam? Hvordan er det på TMD40? Skulle jo tro at ventilen er stengt 180 grader av kamens ferd rundt eller begynner den å åpne tidligere? Redigert 2.Juli.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Bømlafjord Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Det enkleste og tryggeste er å stille ventilene etter hvem som veksler, slik eg beskrev i innlegg 26. på en 6 syl motor stilles syl 1 når 6 veksler og motsatt, syl 2 stilles når 5 veksler og motsatt, syl 3 stilles når 4 veksler og motsatt. ventilene blir da justert når stempelet er på topp i den rette takten (kompresjonstakten). Ved å benytte denne metoden slipper man å lete etter merke på svinghjulet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Ok, på min er tenningsrekkefølgen 1-5-3-6-2-4 og 0,40mm klaring på begge ventiler. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.