Jump to content

Ventiljustering på motorer - hva er egentlig det?


Bitteliten

Recommended Posts

PS.Glemte en vesentlig opplysning. Motoren må tørnes så ventilene står i riktig posisjon ved justering.

 

 

En grei måte å gjøre dette på er å se på ventilene og merke seg når dei veksler, da innsug lukker og eksos åpner på samme sylinder, da skal ventiler på motsatt sylinder justeres.

På en 4 syl motor er som regel tenningsrekkefølge 1-3-4-2, da er det syl 1-4 og 3-2 som går i lag.

Når syl 1 veksler skal nr 4 justeres og når syl 4 veksler skal nr 1 justeres samme utføres på syl 3 og 2.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er skjelden mer enn en times jobb. Som regel unnagjort på 15-30 minutt. men hvis man ikke vet hva man holder på med, er det en for andre gjøre det. Jeg kjøpte en gang en bil som et par kamerater hadde holdt på å skru på i flere måneder. De hadde prøvd "alt", men motoren ville ikke gå. Det viste seg at fordeleren var satt 180 grader feil, samt at ventiljusteringen var helt vill. En halvtimes skruing, så malte motoren som en katt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om en eneste motor med hydrauliske løftere som bruker shims. Jeg har en nyere motor fra 1986 med hydrauliske løftere. Jeg skal med glede spise hver eneste shim som du kan finne i den motoren.

Jeg tror oddsene er ganske høye for at det finnes en shim eller to andre steder enn i ventilløfterne.

Men de vil du kanskje ikke spise? :cool:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror oddsene er ganske høye for at det finnes en shim eller to andre steder enn i ventilløfterne.

Men de vil du kanskje ikke spise?

 

Jeg har plukket fra hverandre noen titalls motorer med hydrauliske løftere, men har ikke funnet noen. Du er sikkert flinkere. Poenget med hydrauliske løftere er at de skal gå uten ventiltikking og justere seg i hht slitasjen.

 

Ellers så er selve ventiljusteringen ikke så avanserte saker, og går fort unna. På en del montorer kan det imidlertid være en del kvist som må ryddes unna før man kommer til selve ventilene. Og er man ikke trenet, har peiling, så ville jeg nok overlatt jobben til noen som har det som profesjon.

 

Med unntak av aggeregatet i båten, så er det årevis siden jeg har justert ventiler. Ikke siden den gangen jeg jobbet som mekaniker. Til og med min gamle Ascona hadde hydrauliske løftere. Den motoren gikk nesten 300 000 kilometer uten at jeg var under toppdekselet på motoren. Det virker som et tilbakeskritt hvis man må justere ventiler hver 100 time på moderne motorer.

Link to post
Share on other sites

min erfaring etter 10tallsvtoppoverhalinger er helt lik din ang hyd ventilløftere Hulda.. Eneste stedet jeg har vært borti chimsede hydrauliske løftere er i en tråd på bp..

Mistenker noen for å forveksle disse faste tønnene med hyd løftere.. Men for guds skyld , det finnes tusen motorer jeg ikke har vært borti.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Selve jobben står godt beskrevet i dette dokumentet for motoren min. Fant det i dag

http://www.weber-motor.com/fileadmin/templates/w-motor/content/service/wartungshandbuecher/103666/103666_EN.pdf

 

Frøken Fryd - du kan sette to streker under svaret i regnestykket ditt.

 

Jeg vet ikke hvorfor det er valgt en "gammeldags" løsning på ventilløftere på denne motoren. Mitt inntrykk er at det er en mye brukt motor som anses som moderne

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en nyere motor fra 1986 med hydrauliske løftere. Jeg skal med glede spise hver eneste shim som du kan finne i den motoren.

 

Jeg tror oddsene er ganske høye for at det finnes en shim eller to andre steder enn i ventilløfterne.

 

Jeg har plukket fra hverandre noen titalls motorer med hydrauliske løftere, men har ikke funnet noen. Du er sikkert flinkere.

 

Neida, jeg er ikke flinkere. Jeg bare la merke til hva du skrev, og det gjorde du visst ikke selv :saint:

 

:cheers:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Det er i hvert fall en snurrig, liten motor hr. Bitteliten. Med en førsteklasses instruksjonsbok! Jeg tenkte kanskje du, som muligens utrenet mekaniker, hadde tenkt å hive deg over en sekser med 24 ventiler og brikkejustering.

 

Ventiljusteringen er imidlertid viktig. Om det tikker litt, er kanskje ikke så farlig. Om ventilene legger seg på, så er det meget værre.

Link to post
Share on other sites

og såvidt jeg har skjønt, på motorer med overliggende kammer og "shim over bucket" , så blir ventilklaringen mindre etterhvert som ting slites. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har stor glede av å forstå innmaten i en motor. Og er det enkle ting gjør jeg det gjerne selv. Men når jeg kommer til å åpne toppdekslet på motoren pleier jeg å trekke til meg fingrene mine. Men jeg ser gjerne på en dyktig mekaniker og lærer

 

Weber er skikkelige i sin doumentasjon ja. Godt at det finnes tyskere til slikt :smiley:

 

Motoren minner litt om en MC motor for båt. Jeg oppdaget nå at min motor bare har 98 hester. Jeg trodde det var 104 hesters versjonen jeg hadde - men det ser ut til at Williams har gått bort fra den

 

Du skal ikke se bort i fra at motoren kommer en tur til Son i løpet av helgen om du ønsker å se den i virkeligheten.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er det turbo på den 98hk utgaven? 

 

Isåfall har turboguruen Dahlbäck i Sverige muligheter for å gi den litt ekstra trøkk... 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke se bort i fra at motoren kommer en tur til Son i løpet av helgen om du ønsker å se den i virkeligheten.

 

Søren også, jeg står på farten til Strömstad nå. På søndag formiddag står jeg med trillekufferten på Sonsveien stasjon for via Gardermoen å dra til Berlin. Skal være på en jobb midt nede i Tyskland et-eller-annet-sted på mandag morgen. So ist das Leben.

Link to post
Share on other sites

Innenbordsmotor på 98hk og pongtonger, det var jammen litt av en endring på "tendersiden" fra 8hk og trimtabs.......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

er det turbo på den 98hk utgaven?

 

Isåfall har turboguruen Dahlbäck i Sverige muligheter for å gi den litt ekstra trøkk...

Ja det er turbo

 

Dahlbäck er totalt uinteressant. Har aldri hatt sansen for chip tuning. Da kjøper jeg heller nok hester originalt - og om jeg ikke har råd til det så får det heller være.

 

Joda Svenning - hele jolla kommer. Det mest skremmende nå er vel egentlig å løfte den ut. Ser at inngestingen til landgangen får jobbet litt - men jeg regner med at Benny har beregnet rett på det innstøpte stålet som tar kreftene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Weber-spesialisten X-tech AS har et 200 hk kit til 750-motoren som brukes i Polaris snøskutere.

http://www.mamut.net/Xtechperformance/default.htm

Polaris har forøvrig kjøpt opp Swissauto fabrikken som lager Weber motorer som er brukt i blant annet deres FST 750.

 

Er det forresten slik man kjører med Williams turbojet RIB tender ? :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvis du lurte på dettte med ventiljustering Bitteliten så ser du her bilde av toppen på en 6 sylindret Ford med overliggende kamaksel.

Til venstre ser du justerbare støtstenger som dytter opp vippearmen på kamakselen. På nyere motorer benyttes faste støtstenger mens man har skims på motsatt side(der det er fjærer). Slike skims fåes i en rekke forskjellige dimensjoner og da måler man seg frem til hva som er rett tykkelse med et søkerblad. Dette må gjøres etter instruksjonsboka(kald eller varm motor) mens man tørner motoren til riktig plassering(drar rund svinghjulet) for hver enkelt ventil. Et møysommelig og nøyaktig arbeidet om det skal bli bra. På denne motoren er det en ventil på utblåsning og en på innsug, men nyere motorer har gjerne 4 ventiler pr sylinder.

 

dyse8.jpg

 

Dette ble en illustrasjon som har "gått ut på dato", men den viser prinsippet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hm... er det litt begrepsforvirring ute og går her?

Det som ses til høyre oppover på bildet er ventilstammene med ventilfjærer. Det som går til venstre fra hver ventil er vippearmene som er fast montert på en aksel i midten oppover i bildet. Det ser ikke ut som denne motoren har overliggende kamaksel, men støtstenger som hviler på kammene på kamakselen nede i motroblokka. Støtstengene vipper opp vippearmene til venstre og åpner ventilen ved å trykke ned ventilstammen til høyre. Når støtstanga/vippearmen returnerer, sørger ventilfjæra for å stenge ventilen igjen.

 

En motor med overliggende kamaksel har ikke støtstenger, og da er kamakselen er montert i sylindertoppen (derav betegnelsen 'overliggende'). Kammene virker da enten direkte på vippearmene, eller (så vidt jeg har forstått) i noen tilfeller også direkte på ventilstammene uten bruk av vippearmer.

 

Ellers ser det ut som justeringsskruene sitter til venstre på hver vippearm oppover.

 

Edit: justeringen er naturligvis til venstre, som Vanntro helt korrekt påpeker under...

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Sorry....det er selvfølgelig ikke noen overliggende kam her. Riktig som du sier, men justeringen er på venstre side av vippearmen. Skjønner ikke helt hvor jeg var når jeg skrev overliggende kam :cryin:

 

Ved overliggende kam vil den være i senter av toppen drevet av enten reim eller kjede fra veiva. Ventilfjærene vil da være rett under kammen og med shims mellom "kam-toppen" og ventilfjøra.

 

Dette ble direkte missvisende Bitteliten, men prisippet er det samme enten overføringen til ventilen går via støtstenger fra underliggende kam eller kammen ligger på toppen drevet av reim/kjede fra veivakselen.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Weber-spesialisten X-tech AS har et 200 hk kit til 750-motoren som brukes i Polaris snøskutere.

http://www.mamut.net/Xtechperformance/default.htm

Polaris har forøvrig kjøpt opp Swissauto fabrikken som lager Weber motorer som er brukt i blant annet deres FST 750.

 

Er det forresten slik man kjører med Williams turbojet RIB tender ? :wink:

Annen turboløsning på vår motor enn disse snøscooter motorene

 

Jeg kjører ikke slik med vår - vår er for kort og hopper mye mer i sjøen enn de store

Link to post
Share on other sites

Ventilflyt ved høye turtall er ikke noe problem, her runder de 20.000 rpm :lol:

 

En annen løsning er jo totakteren da...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvordan ventiljustering foregår på denne BMW MC-motoren vites ikke, men det går iallefall noe inni granskauen fort på slutten der.

Utrolig at ventiler og fjærer kan henge med.

Den er nok drevet av elektromotor på den testen der da men det spiller jo mindre rolle.

 

 

Her er et 4-minutters lynkurs i kamaksel. Meget lærerikt og illustrerende:

 

http://www.youtube.com/watch?v=Zu_smZeouiw&feature=related

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

For at ventilene skal fungere som forutsatt (åpne og stenge med uendret timing i forhold til kamakselens rotasjon) må hastigheten på kamakselen holde seg godt under resonansfrekvensen for det mekaniske systemet som består av den bevegelige massen i ventiler og eventuelt vippearmer og støtstenger, samt fjærkraften i ventilfjæra. Denne resonansfrekvensen er proporsjonal med roten av fjærkonstanten og omvendt proporsjonal med massen i de bevegelige delene. Jo mindre bevegelig masse, jo fortere kan de åpne og lukke, altså. Se Wikipedia for mer detaljer...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...