Jump to content

Eiendomsskatt på flytebrygger i Sarpsborg. Rettferdig ?

Worry II

Recommended Posts

Satt mårrakaffen i halsen da jeg leste dette http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7152353

Kan det være historisk korrekt å kreve dette på ting som flyter i vannet ?

"Kongelig Norsk Båtforbund, KNBF, har engasjert seg i saken. Generalsekretær Jan H. Syvertsen er sikker på at flere kommuner vil komme etter dersom Sarpsborg vinner fram i retten."

Det er 2 år siden dette ble innført.. Spennende rettsak i vente!

Redigert av Worry II (see edit history)

Dersom dette skal praktiseres, så meiner eg kommunen forplikter seg til å la objektet være panteverdig. Som anna fast eiendom. Kjekt å kunne pante båten i flytebrygga.....? Så selger man flytebrygga....og så ...eh... Stakkar innbyggere som har så kreative sjeler i styret.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Så går man videre og skattlegger båtene som er fortøyd til brygga, og oppholder du deg i båten over lengre tid tvangsflytter de deg til Sarpsborg og ilegger straffeskatt. Neste blir da skatt på jolla som er fotøyd til båten.

Heia Særp!

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Så går man videre og skattlegger båtene som er fortøyd til brygga,

Sånn er det for lengst og det i følge gjeldende norsk lov!

Privat innbo og løsøre formuesbeskattes, men bare for den del som overstiger et fribeløp på kr 100 000, jf sktl. § 4-20 (1) bokstav b. Fritidsbåt med salgsverdi (medregnet eventuell påhengsmotor og fast utstyr) på kr 50 000 eller mer, bil, mopedbil, motorsykkel og campingvogn inngår ikke i fribeløpet, og regnes med særskilt i skattepliktig formue i samsvar med verdsettelsesprinsippene nedenfor.

Hvorfor skal en båtplass til en verdi av 250.000 behandles annerledes skattemessig enn en bil til en verdi av 250.000? For egen del så ønsker jeg likhet i den forstand at alle verdier skal behandles likt skattemessig selv om jeg er motstander av formuesskatt. Hva tror du vil skje med prisen/verdien av en båtplass hvis den skal skjermes for skatt både på formue og inntekt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dette er jo en sak som veier ganske mye for båtfolkets valg av parti ved neste kommunevalg, eller ?

Jeg vil ihvertfall få klarhet i mitt partis holdning til saken før partiet får min stemme ! Men vi diskuterer ikke politiske parti, gjør vi vel !? Noen som vet om dette praktiseres i andre land ?

Tenker da på det private, ikke fiskeoppdrett o.l.

jeg pratet med eieren av Kambo marina forleden dag. Han fortalte meg at grunnlaget for formueskatt ble mangedoblet nå etter ny praksis fra ligningsmyndighetene. Han lurte på om det var verdt å drive videre (det har han i og for seg sagt til meg hver gang vi har snakket sammen og jeg har ertet han med hans høye dieselpriser :smiley:)

Klar over at båt skattlegges under formue, men min lett ironiske kommenter gjaldt eiendomsskatt. Noe jeg forøvrig er i mot. Både eiendomsskatt og formueskatt.

Hvis man legger eiendomsskatt på noe som flyter (brygge) og er fortøyd til land og slipper unna med det finner sikkert noen på å lege eiendomsskatt på andre ting som flyter (båt) og er fortøyd til land. Og har båten "hyttepreg" blir det kanskje ekstraskatt?

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Dette er bare en konsekvens av at staten slapp løs retten til å kreve eiendomsskatt i alle kommuner. Det skulle selvfølgelig ikke bli noen stor skattøkning av det, nei. Nå ser vi at noen kommuner bruker dette for alt det er verdt, og litt til. Oppfinnsomheten fra enkelte byråkrater er utrolig.

Sarpsborg kommune burde innse at når de har rett til å ilegge eiendomsskatt, medfører det ingen plikt, spesielt ikke til å fintolke og ilegge avgifter som ingen fornuftige mennesker (bortsett fra noen byråkrater) finner rimelige og fornuftige. Dette kommer ikke til å ta noen ende før sentrale myndigheter setter foten ned. Men der er jeg ikke så optimistisk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Eiendomsskatt på flytebrygger som er selveid og et eget panteobjekt er "rettferdig" så lenge kommunen ellers har innført eiendomsskatt.

Nå er eiendomsskatt en uting av dobbelt og trippelbeskatning, men selveide bryggeplasser kan ikke holdes unna når de skal beskatte resten av eiendelene dine.

Se bare på argumentasjonen fra Norsk Marinadrift om hvordan bryggen kan brukes til å øke markedsverdien på huset...

Eiendomsskatt betyr vel ikke at de skal "beskatte resten av eiendelene dine"? Såvidt jeg har forstått er eiendomsskatten en skatt på fast eiendom, som det står kommunene fritt til å benytte eller la være. Fast eiendom er eiendom som er registrert med gårds- og bruksnummer.

Ellers la jeg merke til i brosjyren over bryggeplassene i Tønsberg:

"budsjetterte felleskostnader (kr 1.700 - 2.400 per breddemeter/år)". Dvs. rundt 8.000 pr år for en selveid 4m båtplass! Dersom budsjettet holder.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Tipper:

-Flytebrygge som taes på land om vinteren = ikke eiendomsskatt

-Fast brygge (pålebrygge etc) = eiendomsskat kan ilegges

-Flytebrygge som ligger ute hele året, her blir det spennende å se hva retten kommer frem til

Antar det går et skille mellom fast / ikke fast installasjon

Såg dette gjelder marinaer.

Har dem også gjort noe tiltak mot folk som har egen kjøpt/hjemme-laget flytebrygge i strandkanten?

Både med de som har landfast til en annen grunneier? og/eller de som har nausttomt (bortsett fra eiendomskatt på nausttomt med og uten naust)

Eiendomsskatt er vel basert på areal av bygninger i dag? Det neste nå, blir vel slik at de som bur ved sjø, og har strand. KAN legge ut brygger, og har derfor eit inntektspotensiale, som da må beskattes.... Stiiiili.. eg skal arve 800m strandlinje... :headbang:

Men det er vel kanskje eit håp om at en lettere kan legge ut brygger da, dersom kommunen får litt skatt av det? Det er jo allt for lite brygger langs de bratte fjalla her på vestlandet iaffal....og nåde den som lager til noko...da blir jo andre misunnelig...(OT- sorry)

helg ! :cheers_wine:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...