jadal Startet 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2010 Da var det min tur til å oppleve alle båteieres skrekk: Hvem kan hjelpe? Hva er feil? Hvor dyrt blir dette? Håper min bror finner ut av dette, han kan mere motor en det jeg noen sinne kommer til å lære meg, så jeg håper han kan hjelpe meg. Men hva er feil? Var ute med den forje søndag, da var vi to ombord og fikk 5900rpm et lite sek, 5700sånn normalt. Motoren er oppgitt til max rpm 5300-5700. Når jeg og guttongen gasset ut i dag fikk jeg bare 5100 på første draget. Neste gang klarte den bare 4400? Kjørte og hentet fire til og fikk da bare 2300 som max rpm. Veldig gøy å ha bedt folk på båttur da. Plana ikke engang. Hjem igjen med bare meg å poden klarte den 4400 igjen. På håndgassen klarer den bare å ruse seg opp til 4700 i fri. Og rpm`n kom sakte opp. Ikke så kvikk som før. Prøvde å ta suppe ifra to forskjellige bensintanker uten at det gjorde utslag. Tappet litt ifra vannutskilleren og har stor tru på at det var bare bensin som kom der. Men igjen ting hjalp. Dette er en 2004modell Tohatsu 120hk totakt. Hvem har opplevd å miste turtal og kraft? Hva blei gjort får å få futten tilbake? Hvor bør jeg starte feilsøkingen? Hilsen en litt vondbråten båteier.. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
jadal Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 (redigert) Har idag tatt ut pluggene og godkjent de, men et bytte hadde ikke skadet. Tømte bensinfiltere som sitter på motoren, kunne ikke se noe feil der. Prøvde å sjekke komprisjon men måleren holdt ikke på trykke så viseren blaffret etter turtallet, virket som at den blaffret rundt det samme området på alle syl. Trur ikke det er noe havari der. Kjøpte meg sånne kjølevannsklokker og startet opp, nå kom turtallet så kvikkt som jeg mener det skal være men er ikke sikker føre båten blir prøvd på vannet. Jevn og fin gange med god gassrespons. Om feilen har kommet seg har den gjort det på egenhånd. Hvist ikke feks har vært choken som har hengt seg opp? Kunne det gitt sånne syntomer? Altså gjort motoren kraftløs? Håper det blir vær til å prøve i morra. Redigert 7.Juni.2010 av jadal (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
knetrom Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Jeg og en kamerat hadde lignende problem på hans Tohatsu 25hk 2t 2000 mod, fikk lite turtall i gir men kunne ruse den fint med håndgassen. Da sjekket og godkjente vi også pluggene, men byttet likevel både de og pluggkabler+hetter etter et par dager, og da var alt på stell igjen. Motoren virker veldig var for dårlig tenning, og det var tydelig at den bare gikk på 1 sylinder (av 2), tror til og med at den vekslet på hvilken sylinder den gikk på.. Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Bytt plugger. Kan ikke alltid se at de er defekte. Greit sted å starte. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
knetrom Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Glemte å nevne at begge pluggene jeg og kompisen frikjente ga tydelig gnist, men selv ikke det var nok! Det koster såpass lite for pluggledning og -hetter at jeg hadde byttet de og i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Tar med nye plugger når jeg skal handle 2takt olje i morra(etterpå). Pluggledninger og hetter trur jeg sitter fast i koilene så det blir vell litt dyrt. Men kommer til å prøve litt føre jeg bytter sånn bare for å friskemelde choken. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
KenBjork Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 På håndgassen klarer den bare å ruse seg opp til 4700 i fri. Lyst å rase/ødelegge motoren Slutte å ruse den i fri uten belastning! Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
jadal Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Hva? tåler ikke en totakts påhenger å ruses opp i fri? Hva kan skje? Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
knetrom Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Det må da være mulig å bytte pluggledningene, de jeg byttet var skrudd fast i coilen og i hetten, så de var det bare å vri mot venstre så løsnet de. Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Idag, en evighet etter jeg skulle fikk jeg prøvd båten, Tømme filter hjelp ikke så jeg bytta plugger og alt blei på stell.. Var litt bølger i drammenfjoren så jeg fikk/turde ikke de siste rpm men kraften var helt klart der.. Så da må jeg ha et par sett i båten... Hjelper ikke pluggbytte en gang vil jeg se om de pluggledningene kan skrus ut:-) Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.