Jump to content

Fått faktura fra Securmark?


Ingar

Recommended Posts

Ja, bruker også tracker selvfølgelig... den er jo også fin å ha om man kjører seg bort :)

Alltid hyggelig når en svenske ringer på mobilen og spør " Var ær ni non stans?" jeg svarer " næææeeii ute med båten jeg!!!...pokker...glemte å skru av trackeren...".. :)

Link to post
Share on other sites

Greit å se at sucuremark ikke så rosenrødt som det har blitt fremmet her tidligere... Det skulle vel bare mangle at de kunne drive uten inntekter, så at det kommer et gebyr er som forventet... De driver neppe sosialkontor..

 

De har vel en del inntekter ved merking av båt og/eller motor, samt ved eierskifte så noen nød tror jeg ikke de lider, og noen utgifter til å holde sitt register oppdatert har de beviselig ikke hatt siste 15 årene! Tror de må ha brukt alle mottatte salgsmeldinger til å holde seg varme om vinteren (fyr i ovnene) slik at de heller ikke har hatt noen fyringsutgifter i ale disse årene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Her er litt av rettlegningen på Securmark sin hjemmeside:

 

Er du fortsatt eier av båten og informasjonen på vedlagte giro er riktig?

Betal giroen og du overføres til den aktive databasen.

Ikke mye i den teksten som viser til at du fortsetter som tidligere i Securmar registeret, men i et PASSIVT REGISTER. Det vil altså si at du selv må melde båten stjålet til Politiet og opplyse om securmarknummeret ditt i stedet for at det går gjennom Securmark. De som eventuelt skulle finne igjen båten vil finner nummeret og må da ta kontakt med Securmar for å finne eieren i stedet for å selv logge seg inn på det AKTIVE REGISTERET.

 

Jeg synes det passive registret ser ut som det altid har gjort og er mer enn godt nok for meg. Når det videre gjelder måten å informere på er det noe av det mest geniale jeg har sett på trykk på leeeenge. Her ser det ut som om kunden ikke har noe særlig valg annet enn å betale og bli med i det aktive registeret. Tar jeg feil i hva jeg antar om virkningen av det passive registeret så må gjerne noen i Securmark opplyse om dette, men jeg tror jeg har forstått det rett.

 

Jeg skal i hvert fall ikke over i det aktive registeret og jeg skal heller ikke gi fra meg noen e-post til dem ved registrering, så her blir det en telefon i morgen.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fått denne fakturaen enda - om jeg får den vil jeg se bort ifra den. Dette er ikke noe jeg har bestilt. Tror forresten Yachtsenteret bare merket min båt med Securmark uten at de har sendt noe inn til Sekurmark - så jeg venter ikke å få noe regning fra dem...

Link to post
Share on other sites

Gikk nå inn på baatplassen for å finne info om denne saken siden jeg ble rimelig provosert over fakturaen som lå i postkassa, Har Securemark Plus merking på båten og den er registrert i deres båtregister. Gjorde dette fordi jeg som mange andre var irritert på rotet og de årlige fakturaene hos NSSR. Er jo også umulig å forstå om endringen gjelder selve registeret over Securmarkmerkingen, registreringen i båtregisteret deres eller begge.

 

Har ny båt i bestilling hvor Securmark registrering er bestilt fra forhandler, hvis de ikke ordener opp i dette og trekker systemet med årsavgift blir Securmerkmerking av nybåten kansellert.

 

De skriver om "bandene i fra øst" i brevet sitt, men det ser ut som om det finnes nok banditter sør i Norge også.

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte de mail. Om de basert på min eierskiftemelding krever gebyr for det også ber jeg de ryke og reise dit det er godt og varmt.

 

Sitat;

 

Det koster kun kr. 198,- for omregistrering.

 

Sannsynligvis ny eier som må betale det selv om det vel ikke står særlig klart det heller.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Om de krever det så krever de da betalt for at jeg har sendt de informasjon de ba meg sende slik at de kan ha et oppdatert register.

 

Om det er tilfelle er det kanskje på tide å anmelde de for ulovlig markedsføring?

 

Først sender de regning for noe vi ikke har bestilt

Så ber de eierne oppdatere databasen om det er noe feil

Så sender de faktura for at eieren har hjulpet de.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm man kan jo undre seg over om Securmark noen gang har fungert på den måten vi kanskje har trodd det har fungert.

 

Ja har det i det hele tatt fungert?

Er der noen på båtplassen som har fått tilbake stjålet gods p.g.a. securmark?

 

Jeg mistet en motor med sequremark for endel år siden, har ikke hørt en lyd fra noen om denne.

 

Fikk regning fra Securmark på denne i dag. Jeg vil ikke betale eller foreta meg noe med den regningen.

De må gjerne bruke frimerker til purring for min del...

Link to post
Share on other sites

Er det nødvendig å ha registrert båten i en database? Om den er merket med Securmerk sitt system er det jo bare å samle på registreringsnummeret og hvis det er noe med båten så er det bare å oppgi den til politiet?

 

Jeg har i det hele tatt sluttet å registrere båter i register. (Har en Seilbåt og en landstedsbåt). Jeg har HIN-nummer og Serienummer av motoren - om det skjer noe med båten så kan den jo rask identifiseres. Pantaenius krever ingen registrering så jeg føler ingen behov for det.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Har ikke mottatt noen faktura, som fleste av dere har fått.

 

Men sitter med tanken om at å betale en tjeneste jeg ikke bestilt er ikke aktuelt.

Og da igjen føler det er ett overtramp å få en slik faktura på en tjeneste.

Kanten til ulovlig..

 

Føler at siden Båtmann1 aka Ove Karlsen daglig leder i Securmark er medlem her på bp, så hadde vært kjekt med en uttalelse.

Link to post
Share on other sites

De skriver om "bandene i fra øst" i brevet sitt, men det ser ut som om det finnes nok banditter sør i Norge også.

Den tanken slo faktisk meg også. :giggle:

Må nesten flire av dette for at et firma, som iallfall ifølge mitt inntrykk har blitt oppfattet som seriøst, kan finne på noe så klønete er ubegripelig.

Bare det at brevet overhodet ikke forteller kunden noe om hva det vil innebære å ikke betale fakturaen. Først når man logger seg inn nevnes det et "passivt register", men websiden inneholder ingen informasjon om hva dette er. Ikke rart at sentralbordet deres har hatt nok å gjøre i dag.

Link to post
Share on other sites

Ikke rart at sentralbordet deres har hatt nok å gjøre i dag.

 

Hadde tenkt å ringe Dem i morgen,men lar det være. Har 2 båter og 2 motorer som er "securmerket". Mottok idag 2 fakturaer a kr. 179,- , som går rett i søpla.

Har mistet troen på "SECURMARK" etter dette.

Som `Bitteliten` nevner:(sitat) Så ber de eierne oppdatere databasen om det er noen feil. :eek: (sitat slutt)

Link to post
Share on other sites

Sitter her lettere rystet og leser innleggene i denne tråden. Jeg har og fått den famøse fakturaen fra Securmark og skjønte lite av hva de egentlig skal ha 179 kr for. Hva er forskjell på et "aktivt" og "passivt" register? Og er er det mulig at et firma som anbefales av så mange båtforhandlere landet rundt som selgere av sikkerhet, kan være så preget av rot og useriøsitet? Jeg har forøvrig noenlunde samme erfaring som flere over: Da båten min ble Securmerket fra forhandler i fjor ble den først registrert med feil typenr. Etter en telefon til Securmark fikk jeg tilsendt nytt båtkort med riktig typenr, men i databasen som jeg finner på web samt på nevnte faktura er det fremdeles feil. Så det jeg lurer aller mest på nå er: Finnes det i det hele tatt noen der ute som har klart å få Securmark til å gjøre en korrekt korrigering av sin database, ved eierskifte eller annet?

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg idag regningen. (En påhengs som er solgt lenge siden) Jeg tok meg faktisk 5 min og avregistrerte motoren hos Securmark og ferdig med det. Enig i at det er ikke en helt smart måte å kommunisere med kundene sine på. Men jeg har forståelse for at hvis de ønsker å tilby en register (for de som liker slikt) må de kreve årsgebyr for å holde det oppdatert. Ellers kommer det å bli utdatert ganske raskt. Ingen kommer å melde fra når båten selges hvis det ikke ligger et årsgebyr der.

 

Verre synes jeg det med NSSR sitt register som jeg fikk en purring for en båt jeg solgte ifjor (og meldte ifra om det!) :rolleyes:

 

Jeg har to båter og kommer for min del ikke å bruke noen register fremover siden jeg rett og slett ikke helt se behovet for det. Forsikringen min (Pantaenius) krever det heller ikke.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ved nærmere ettertanke så synes jeg igrunn ikke faktura på noen skarve kroner er så ille. Det er mye annet tull vi båtfolk bruker pengene på som like godt kunne gått til sikkerhetstiltak rundt båten. Om jeg tar en tur i de lokale båthavnene så ligger nok de fleste båtene usikret, kun med tau.

Så vidt jeg forstår så har Securmark en omlegging av systemet som gjør det bedre opp mot internasjonale register og søkbarhet.

Grenseoverskridende kriminalitet gjør at systemer må endres. Kriminalitetsbildet er noe annerledes nå enn for 5-10 år siden. Om jeg kan velge mellom et "gratis" jalla-system som kun er søkbart i Norge eller et moderne system som feks polske tollere kan søke i, så er jeg med på å betale på kaka.

Det er kun en kilde til rett informasjon om båt og eierskifte, det er oss kundene. Med liten egeninnsats kan vi sørge for at informasjonen er så riktig som mulig.

 

MEN (ikke døm meg nord og ned enda hvor hva jeg har skrevet ovenfor) det store ankepunktet er hvordan Securmark har komunisert dette ut til kundene. Et klønete og lite overbevisende brev og tydeligvis noe rot i sysakene har nok skap storm på kontoret deres. Lite kløktig komunikasjon ut til kundene skaper enormt ekstra arbeid. De har vel forventet at "dagens båtfolk" mer enn gjerne bruker 5 minutter på å korrigere informasjon selv.

 

Som sagt, jeg betaler gjerne litt ekstra for å være med i et godt system, men det fordrer at driverene av systemet gjør en grundig jobb. Jeg betaler for en tjeneste, ikke ett luftslott.

( de har nok en helsikes jobb med å registrere eierskifte og andre korrigeringer, en jobb jeg neppe hadde påtatt meg)

Link to post
Share on other sites

Passiv medlem betyr vel også egentlig at man ikke er berretiget til rabatt på båtforsikring slik som aktive medlemmer, og betaler du en drøy 200lapp i året, så kan du faktisk få dekket egenandelen på forsikringen din oppad til kroner 5000,-

 

Så drøyt 200kr kontra bortimot 5000,- i egenandel den dagen båt og eller motor blir borte..... ja da velger jeg heller drøyt 200 kroner.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...