Jump to content

Ankervinsj med ankerline


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg var en tur på Nimbus messe på Långedrag utenfor Gøteborg på fredag. Var ute og prøvekjørte Nimbus 340 Comander (prototype) og Nimbus 35 Nova Coupe med hhv D6 310 og 2xD4 260. Den siste var rå – dundret fra 0 til 39 knop som ingenting og med suveren sjøegenskaper. Bortsett fra at den koster 2,5 millioner var det ikke mye som var feil med den nei.

Bilde

 

Bilde

 

Nimbus viste meg en ankervinsj med ankerline (vevd bånd i stedet for tau - som på bildet) Bildesom nesten ikke tok plass i motorrommet. Vinsjen så ut som de vinsjene som sitter på frontstøtfangeren på for eksempel Land Rovere eller Gälenderwagen – dvs. at ankerlina ble rullet opp på en trommel. Vinsjen var vel omtrent 25 cm høy og 40 cm bred og var montert på dørken i motorrommet. Veldig kjekk sak synes jeg den så ut til.

 

er det noen som kjenner til eller har erfaring med denne vinsjtypen?

Link to post
Share on other sites

Så også denne vinsjen på mange Nimbus-båter i dag i Långedrag. Flott messe, forresten, selv om det var såpass mye folk at vi ikke fikk anledning til å prøvekjøre noe.

 

Men denne vinsj-løsningen - med bare et "Ankarolina-lignende" bånd som ankerkjetting - blir ikke dette veldig lett? Jeg trodde noe av poenget med kjetting eller blytau (eller kjetting nærmest ankeret, som ingen av Nimbus-båtene hadde) var å få vekt som igjen bidrar til at ankeret sitter bedre. På en måte som en daumann. Eller misforstår jeg?

 

PS. Ellers har jeg byttet ut Commander 410 med 380 som "pensjonistbåt-drømmen" (når vi får mye mere tid). Selvsagt ikke samme finish og plass som den større Storebro, men 2mnok billigere!!! (forskjellen mellom noe som kanskje kan bli en realitet og det som alltid forblir en drøm). Og koseligere innvendig, synes jeg.

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Men denne vinsj-løsningen - med bare et "Ankarolina-lignende" bånd som ankerkjetting - blir ikke dette veldig lett? Jeg trodde noe av poenget med kjetting eller blytau (eller kjetting nærmest ankeret, som ingen av Nimbus-båtene hadde) var å få vekt som igjen bidrar til at ankeret sitter bedre. På en måte som en daumann. Eller misforstår jeg?

Hei.

 

Etter min mening misforstår du så absolutt ikke! Da vi som nye og uerfarne båteiere kjøpte Trudelutt, fulgte det med en DIGER paraply"dregg" med mange meter tauverk. Det slapp ved den minste påvirkning av vindpress. Daumann på 8kg hjalp betraktelig.

 

Så ble det 12kg Seagrip anker med 10m 8mm kjetting og resten tauverk (pluss daumannen). Det slapp kun en gang, men da blåste det 20m/s på tvers og vi hadde nok ikke ute mer enn 25m line.

 

Nå har vi 16kg Engboanker med 40m 6mm kjetting og har aldri mindre enn 30 - 40m ute. Det har aldri sluppet. Etter min egen erfaring er det viktigste å få ankeret langt ut og linen tungt ned langs bunnen mot båten, da sitter det! Og PS, jeg snakker om ankring med baugen mot land. Har hørt av andre at Engboankeret ikke er optimalt på svai.

 

Da er nok et Bruceanker bedre til å finne feste etter som vinden endrer retning.

 

Så løsningen med "ankoraline" varianter uten TUNGT anker og en ordentlig daumann er etter min mening "KAFFEDREGG"!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Synes ikke Lars overdriver. Han bare sørger for å ha utrusting som gjør at han kan sove om natta selv om det blåser.

 

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til alle slike nye ankerløsninger - ikke fordi jeg er imot framskritt men jeg ville kke engang vurdert en slik løsning uten at de forelå godt dokumenterte tester utført av kompetente personer (ikke båtblad jornalister).

 

I år har jeg opplevd at mitt 10 kg bruce med kjetting og 50 m ankerline har sluppet. Til neste år blir det daumann.

Link to post
Share on other sites

Jo, men er ikke dette å overdrive litt da Trudelutt? 16 kg engbo, og minst 30-40 m kjetting ute, til en liten 27 saga uten vindfang? Også på Kommersøya, helt innestengt for alle vinder?

Han sover trykkkkt og godt med den løsningen.

 

    "Better Safe then Sorry"

                         :wink:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Lå på Brandskär i månedsskiftet juli/august 2002. Fint vær men blåste N-NØ. De fleste båtene lå derfor med baugen mot den østre holmen. Ved 1-2 tiden på natten kom et forrykende tordenvær oppver kysten fra syd. (meteorologene får forklare hvorfor det kom "mot" vinden). Forut for uværet kom en ganske kraftig fallvind, som sto rett inn i bukta fra sydøst. Snart begynte det ene ankeret etter det andre å slippe, og flere båter måtte bare gå.

 

Lå selv på Bruce og blytau og det holdt. Samme med nabobåten på styrbord som holdt stand mot vinden.

 

Dramatikken økte da en av seilbåtene som var i ferd med å gå, klarte å slippe baugankeret mens den drev innover i bukta. Det hektet seg fast i nabobåten ankertau. Det var noen dramatiske sekunder hvor baugankeret hang i vannskorpa 3 meter fra akterenden, mens nabobåten presset oss opp i fjærestene, og seilbåten  strevde med å holde seg klar av båtene til babord for oss. Nabobåten tok den eneste rette avgjørelse i løpet av disse sekundene, kappet fortøyningene foran og ankertauet bak og sto ut. Det reddet nok flere enn seilbåten og de selv.

 

Neste morgen var det stille. Da vi vinsjet inn for å gå, fulgte nabobåtens anker med. Bruce + 5 m kjetting + tau.

 

Jeg har tenkt på det senere, hva gjorde vi i den situasjonen hvis det var en kjetting som måtte kappes ? Holdet meg nok til blytau (+ daumann) også for fremtiden

Link to post
Share on other sites

har ingen erfarenhet själv,  dom koster fra  [red]18 400 - 24 400 [/red] SEK + en del extra tilbehör!

Himmel! Med en sånn utrustning bør man ihvertfall ha et skikkelig anker i den andre enden!!! Ikke noe Taiwanprodusert støpegods.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jo, men er ikke dette å overdrive litt da Trudelutt? 16 kg engbo, og minst 30-40 m kjetting ute, til en liten 27 saga uten vindfang? Også på Kommersøya, helt innestengt for alle vinder?

Vel, - nå er det jo andre steder jeg bruker båten også da, har frekventert strekningen Kristiansand/Marstrand opp gjennom årene mange ganger. Og blåst har det! Med 20m/s inn på tvers er nok vindfanget stort nok, selv på en så "liten" båt som en Saga27.

 

Hilsen Lars H.

Som også iår opplevde neste 20m/s i havn i ferien!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men denne vinsj-løsningen - med bare et "Ankarolina-lignende" bånd som ankerkjetting - blir ikke dette veldig lett? Jeg trodde noe av poenget med kjetting eller blytau (eller kjetting nærmest ankeret, som ingen av Nimbus-båtene hadde) var å få vekt som igjen bidrar til at ankeret sitter bedre. På en måte som en daumann. Eller misforstår jeg?

 

PS. Ellers har jeg byttet ut Commander 410 med 380 som "pensjonistbåt-drømmen" (når vi får mye mere tid). Selvsagt ikke samme finish og plass som den større Storebro, men 2mnok billigere!!! (forskjellen mellom noe som kanskje kan bli en realitet og det som alltid forblir en drøm). Og koseligere innvendig, synes jeg.

Enig i at det kan virke lett med bare ankerline. Daumann er nok et krav for å ligge trygt her.   Commander båtene er jo ganske så fine båter. Det er ganske interessant å se at de nå snakker om en serie med Commander båter fra 340 til 470 (?). Vi får se hvor lenge Storebro navnet overlever. Hadde ikke forundret meg om alt kommer til å hete Nimbus om noen år
Link to post
Share on other sites

jolo: Det er lurt å feste kjettingen med en karabinkrok elller lignende fast i båten, slik at du kan kaste fortøyningen i en fart dersom det trengs. Fortrinnsvis med enden fast i en bøye/fender eller noe, slik at den kan plukkes opp igjen når helv¤#¤%¤ har lagt seg. Dette bør du vel gjøre med blytauet ditt også./quote]

 

Hvordan løser du det i praksis med 10-15-20 meter tau eller kjetting igjen inne i kassa og et kabelar hvor det ikke er plass til at en karabinkrok passerer, selv i fritt fall stilling. Mange har vel også endetampen festet på en eller annen måte inne i kassa for ikke å miste tauet/ kjetting under normale forhold.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...