Jump to content

Dykkerkompressor/Størrelse


Harald-

Recommended Posts

Hvor stor dykkerkompressor trenger jeg dersom jeg har en flaskebank på 3 flasker med en størrelse på 50 l hver.

Tenker da at jeg må kunne produsere nok luft til til at 5  dykkere er ute samtidig, og den tiden det tar før dykket er ferdig, og de er klar til neste dykk, må jeg kunne banke opp igjenn flaskene, slik at de er klare til bruk igjenn.

 

Celina

Link to post
Share on other sites

Dette er det greit å regne ut;

 

3x50 liters flasker tilsvarer med 220 bar 33000 liter luft (flasketrykk * flaske volum = antall liter luft ved en atmosfære). Hvis du kobler din flaskebank til f.eks 5 stk 15 liters flasker med 50 bar hver (5*15*50=3750 liter) får du et totalt flaskevolum på 5x15 + 3x50 (=225liter) og et totalt luftvolum på 36750. Dette gir 36750/225=163 bar. Deretter er det bare å stenge banken og toppe flaskene direkte fra kompressoren. For å regne ut hvor lang tid dette tar trenger du bare å bruke kompressorens kapasitet (liter per minutt).

 

Håper ikke dette ble alt for kryptisk...

 

En enklere metode er å si at du må fylle like raskt som det dykkerne forbruker. Hvis 5 dykkere bruker en time på å tømme sine flaskesett må du samtidig i din flaskebank ha komprimert tilsvarende; dvs. hvis de bruker 5*15 liter flaskesett som reduseres fra 220 bar til 50 bar = 12750 liter luft. Din kompressor bør derfor levere 212 l/min (ved 220 bar)(hvis du kontinuerlig skal kunne sende dykkere ut med fulle flaskesett)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Om vi tar utgangspunkt i at hver dykker har en enkel 15 l/200 bar er dette 3000*5=15000 l luft du må håndtere, mellom hvert dykk, da er flaskene klin tomme.

 

Flaskebanken din er 50*200*3= 30 000 l

 

Du kan da i utgangspunktet regne med at du kan fylle flaskene fra flaskebanken mellom hvert dykk, men du må toppe flaskene noe med kompressoren for å få de helt fulle. Fordi trykket i banken synker ettersom du tapper luft fra banken.

 

Hvis du ved start dykking har full flaskebank, og dykkerene fulle flasker, vil du max trenge å fylle flaskebanken med 15 000 l luft etter fylling.

En kompressor som blåser 150 l/min vil trenge 100 min for å klare dette, en 100 l/min trenger 150 min.

 

Her er det bare å velge, men sett i forhold til at en skal ha et visst overflateintervall og det ikke er anbefalt mere enn to dykk pr. dag vil en kompressor på 100l gjøre jobben greit.

 

Det er selvfølgelig ikke noe problem å bruke en kompressor med lavere kapasitet enn 100l ( og det er jo også et prisspørsmål), men pressa vil rusle og gå tilsvarende lengre tid.

 

:diving er gøy.

Link to post
Share on other sites

Bauer har en enestående kvalitet, men det har sin pris.

En Capitano koster vel rundt 100K?

 

En av fordelene med Bauer er at de har et patentert slutt-trinn der tettingen mellom stempel og sylinder skjer med en olje-film.

Alle andre produsenter benytter et uttall stempelringer....

 

Bauer har også blitt solgt under andre navn (eks. Poseidon) , men her mangler det spes. slutt-trinnet.

Link to post
Share on other sites

Helt enig i at Capitanoen kanskje kan sees på som dyr, men kvalitet koster..... Vi har i mange år hatt en Capitano i dykkeklubben(Tjøme og Nøtterøy), den har ikke kosta oss spes. mye i reparasjoner og den har gått maaange timer.

Men for all del, det finnes mye annet brukbart.  :confused:

Link to post
Share on other sites

God kveld!

Søgne dk har en 50 liter flaske vi ikke bruker..

Ved valg av kompressor bør du også tenke på driften av den.

Vil du kjøre en trefasemotor (får ikke nok effekt på en enfas-16 a til å gi 100 l/min), bensinmotor eller reimdrift fra båtmotoren..

Slik du beskriver at dykkerene skal opp og ned med kort tids mellomrom virker det som om du skal ut i båt, og driften er avgjørende. Mest behagelig ang støy og driftssikkerhet får du med remdrift fra motoren.

Med de ønskene du stiller ser det ut for at det hele tiden er en i nærheten og kan følge med kompressoren. I så fall ville jeg brukt pengene på å kjøpe 5 ekstra 15 litere.

Sparer vekt, koblingsstykker og div kraner i tillegg til at det antakelig er både enklere og rimeligere.

10 liters røykdykkerflasker er et alternativ hvis det ikke er lange eller dype dykk, og de kan skaffes svært rimelig.

 

Hvis du skal koble sammen flaskebank anbefaler jeg å bruke orginalkoblinger fra AGA.

Messingkoblinger med syrefast rørspiral imellom. Klart til kobling, passer til koblinger for dykkerutstyr (Samme gjenge som på skrukoblingene på dykkerflaskene) og begynner ikke å lekke etter en tid slik slanger med lufttrykk på over 200 bar har en tendens til å gjøre.

 

Alf Lea i Haugesund overhaler kompressorer med garanti, og kan kanskje ha noe bra brukt til deg (flaskebank og kompressor)?

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 4 år senere...

Bauer er gode kompressorer, de dunker og går i evig tid...nesten...

Vi bruker dem til sjøss til å fylle røykdykkerflasker og vi bruker dem til å fylle opp store flaskebatteri med nitrogen. Kompressoren som står i forbindelse med nitrogen generatoren vår har et avsindig antall driftstimer til nå og bare durer og går. Bytter olje og filtre på den og ikke noe mer. Bauer gjør jobben uten kluss...

Link to post
Share on other sites

Bauer er i en klasse for seg, ingen tvil om det. Har en Capitano som jeg kjøpte i 1975. Abs ingen problemer.
Bauer har dominert proffmarkedet i mange tiår. Som jeg skrev i et annet innlegg så har de patenter på løsninger som gjør dem unike.
Ulempen er prisen, selv om den er veldig avhengig av hvor man handler..... :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Bauer har vært markedsledende siden sportdykkingens begynnelse. Se omtale i Poseidon/Aquasports katalog fra 1972.

Ville ikke vurdert andre merker.

Men ut fra min erfaring kan ikke Compact-line modellene (Junior/Oceanus) ikke måle seg med de profesjonelle utgavene når det kommer til driftsikkerhet.

Dette kan jo delvis oppveies av det store forhandlernettverket til Bauer. Finnes vel knapt et dykkersenter i verden som ikke benytter Bauer.

 

En ting å tenke på er støy. Om du planlegger å sette kompressoren på dekk når du fyller kan du ikke ha andre båter i nærheten. For det bråker mye og lenge.

 

Vi gjorde det slik at vi hadde kompressoren fast montert i "slepejolla" og kjørte litt vekk når vi skulle fylle. Med 30hk planet 13ft jolla fint med Capitano, 2 personer og dykkerutstyr.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har hatt min Bauer Junior II sidan 2002. Den er ikkje mykje brukt, men det har aldri vore noko problem.

 

Honda og Briggs & Stratton lagar tusenvis av standard bensinmotorar kvart år.

Slike motorar er i bruk på mange ulike maskinar.

Foreldra mine hadde ein plenklippar med B&S motor. Til sist var det berre motoren som virka. Alt anna var gåent.

Ikkje la motortypen styra valet av kompressor.

 

Snakk med Atle Toskedal i Toskedal UV-service. Han kan det meste om kompressorar.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...