atwi Startet 13.Juni.2010 Del på Facebook Startet 13.Juni.2010 Hjelp!! Jeg er en fersk trebåt/skøyte eier, tidligere eier har gjort en god jobb utvendig på dekk og skrog, men har ikke vært så flink med innvendig behandling. Jeg har derfor følgende spørsmål som jeg håper at noen kan gi meg litt informasjon om !! Problemet består i at båten lekker "litt" og jeg antar at dette kommer av at båten ikke er oljebehandlet på mange år(eller i det hele tatt) Er det mulig å oljebehandle båten min innvendig ( under vannlinjen) med linolje/terpentin nå etter at den er satt på vannet ?? Eller må jeg vente til høsten med å gjøre noe med dette ?? Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 13.Juni.2010 Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Hvis båten lekker så tror jeg at jeg ville funnet årsaken til lekkasjen før jeg begynte med oljebehandling. Hva slags båt er det snakk om? Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 13.Juni.2010 Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Hva er litt lekkasje og hvor lenge har båten ligget ute på vannet? Den bør trutne av vannet, å olje den nå hjelper ingen ting.Det kan være mange grunner til at den lekker, så du bør komme med noen fler opplysninger om båten, klink- eller kravell-bygget, bilde! Har du lokalisert hvor vannet kommer inn? Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
atwi Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Den lekker ca 2-3 liter p.r. døgn, kan ikke finne noen åpenbar plass hvor vannet kommer inn, men hva er en "normal" vanngjennomgang i en trebåt ?? Det er en skøyte på 30 fot. (mulig det skal være slik, vi snakker jo om en trebåt) Den er forøvrig klinket etter hva jeg uttale meg om. Er forøvrig takknemmelig over alle svar ... Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 13.Juni.2010 Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Hvor lenge er det siden du satte båten på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
atwi Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Den ble satt på sjøen for 4 uke siden ca :-) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Da skulle båten være trutnet og bra tett. Du bør finne ut av hvor det lekker. Det kan ofte være vanskelig å finn lekkasje på en båt. Når du har en klinket båt ligger bord med et ovelapp. Her vil du se hvor høyt opp på skroget vannet kommer inn. Tørk godt opp vannet og kontroller et område om gangen. Slanger og gjennomføringer kan jo være dårlig og lekke. Ikke gi opp før du har funne årsaken til at vann kommer inn. Dette er best å finne når båten ligger på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 At en trebåt tar inn 2-3 liter vann i døgnet kan ikke betraktes som noen tragedie, men selvsagt er det irriterende. Den eneste måten å finne ut hvor den tar inn vann er selvsagt å lense båten og så ta for seg avdeling for avdeling av båten og se hvor vannet pippler inn. Etter som det er snakk om så små mengder vann, kan dette selvsagt bli en tolmodighetsprøve, men vell verdt å innvistere litt tid på dette. Siden det er en så liten lekasje, regner jeg med at du middlertidig kan tette det med Farm, eller noe annet griseri. Husk bare på at hver gang du har hatt båten i gang, så må du sjekke at det fremdeles er tett. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Moas-ark Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Jeg synes 2-3 liter er litt i det meste laget, men noe vann må man jo regne med. Pass på så du alltid har nok strøm til lensepumpa og ha kanskje en ekstra pumpe hvis det skulle skjære seg. Sjekk akselgjennomføringen og om det er noen fettkopp eller lignende å stramme på! Farm eller annen ikke herdene tetningsmasse vil også hjelpe, men da må du jo ha båten opp igjen, for dette bør påføres fra utsiden! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Auskar Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Ja du kan oljebehandle den, men treverket bør være tørt først. 2 - 3l i døgnet høres ikke mye ut, men er allikevel nok. I tillegg etter oljebehandling, kan du bruke type Tectyl Bodysafe. Prismessig kommer du best ut med typen mekonomen selger. Denne heter Hagmans underredsmassa og selges i 1l og 5l spann. 5l koster i underkant av 300,- kr Dette er en asfaltsbasert undersstellsmasse for bil, men ypperlig for bruk under vannlinje utvendig og innvendig på trebåter. Den er rustbeskyttende også, og kan med fordel tynnes ut med Terpentin, hvis en ikke vil ha ett meget tykt strøk påført. Dette er en godt erstatning for tidligere Bitolakk og Taklakk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.