Jump to content

Scand 25 Classic - bytte dieseltanker


Knut Baltic

Recommended Posts

Never ending story - 4 år med reparasjoner kulminerte i dag med oppdagelsen av lekk dieseltanker....

I påvente av å få nyoverhalt motor tilbake sjekket jeg likegodt om dieseltankene var rene. Sjokkert finner jeg ut at dieselnivået er like høyt i skottet utenfor tanken.

 

Hvor kan jeg få tak i nye tanker som passer - og som ikke koster skjorta? Har lest om flere her på forumet som har erfaring med å skifte tank i denne båttypen, men har ikke sett noen referanse til hvor de har kjøpt ny.

 

Historien om min båt kjøpt i 2006

Scand 25 Classic 1982

Watermota Sea Panther

Hurth reduksjonsgir

 

2006 byttet klemflens på propellaksel fordi aksel datt ut ved reversering

Problemer med at gir båten ikke gikk i gir alltid (Dette skjedde av merkelige grunner altid når jeg skulle ut av båtplass eller legge til)

2007 overhalt gir, byttet alle lamellplater

2008 Skiftet dieseldyser, gir fortsatt plundrete.

2009 Etter 1 tur på vannet lekker manifolden og vann kommer inn på toppen. stempelet står fast og bestemmer meg for å ta ut motoren

2009 Septiktank lekker - Får "skiten" ut for hånd. En skikkelig drittjobb!

2010 Motoren går gjennom full overhaling med syrevask rens og sliping. Nye stempelringer, lager og pakninger. Nå skal det bli bra!

2010 Forpumpe diesel full av skitt - må renses / byttes - CAV deler fås enda?

2010 Ned for å åpne mannluker og oppdager at det er vann rundt tankene - eller er det Diesel???? det lukter ikke like sterkt, men det er helt sikkert diesel innblandet...

 

Tenker - hva mer kan gå galt nå? Gode forslag mottas med takk så jeg vet om jeg skal gi opp hele båtlivet eller ikke. De få timene jeg har hatt på vannet med denne båten er de dyreste timene jeg har hatt i hele mitt liv, inkludert å gifte meg...

Link to post

Det var jo en voldsomt heldig start da.

Men det må jo bli bra til slutt da :)

Du må ikke gi opp nå...

 

Hvilken av tankene gjelder dette?

 

Hvordan får man ut disse tankene?

Demontere hele innredningen?

Vet det er noen som har erfaring her da det visstnok er et vanlig problem...

 

Årsak til at jeg spør er at det lukter diesel i min båt og forrige eier brukte ikke babord tank.

Derfor har ikke jeg gjort det heller.

Nå viser måler at den er full. (mener den var 1/2 evt 3/4 da jeg hentet båten)

Så vidt jeg kan se er kran for både tilførsel og retur stengt.

 

Jeg har ikke funnet noe særlig flytende annet enn ved septiktanken (bak dieseltank babord side) og det lille rommet mellom skottet inn til dieseltanken (Babord) og bjelken som motoren er montert på.

Tror mesteparten av dette er vann.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hvor kan jeg få tak i nye tanker som passer - og som ikke koster skjorta?

 

Må du ha nye? Jeg fikk sveist opp (lagt nye plater på utsiden i de deler hvor det var korrosjon) mine tanker på tilsvarende båt. Dette kostet ikke skremmende mye og bør holde i mange år fremover. Tankene har en form (følger skroget) som ikke er hyllevare og nye blir derfor veldig dyre. Mulig Plastinvent har en mindre tank som kan passe i rommet .tråd

 

 

Det var jo en voldsomt heldig start da.

 

Hvordan får man ut disse tankene?

Demontere hele innredningen?

Løser et par lister og skrur løs "sengebunnen" i stikkøyene. Dieseltankene ligger da løst i "stuerommet". Problemet er at dette rommet ikke har dreneering så kommer det vann inn blir dette liggende og lager tæring fra utsiden.

 

Lykke til begge to :sailing:

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post

Jeg har også vært ute for at dieselen sto høyt oppetter babord tank på utsiden i samme båt som du har.Jeg fikk pumpet den ut med en oljeskiftpumpe, kjørte på med vann og vaskemidler og etter det har det vært tørt !!!!Tanken var heldigvis ikke lekk,men der var ikke pakning under mannlokket.Fyller en da full tank og gjerne slik at det står opp i påfyllingsslangen,så renner det diesel ut og ned på sidene og blir stående der.Prøv dette - - - kanskje er det mannlokket som lekker !!!!Dersom det er hull i tanken - - lykke til !!

 

Hilsen Gutek

Link to post

Hei

Synd med den pang starten på båt livet.

Om det ikke er pakningen på mannlokket som Gutek nevner så trenger det uansett ikke være så galt. Jeg hadde lekasje på min disel tank i vinter og her trengte jeg bare bytte bunnen av tanken, sidene var som nye. Når det Irrer hul i en aluminiums tank er det vann/forurensinger som oftes har skylden, og dette ligger naturligvis i bunn av tanken.

På min disel tank kuttet jeg av bunn og ca 20 mm opp på sidene, rundt hele tanken. Vasket den meget grundig og leverte den til ett sveiseverksted som kuttet til plate og sveiste inn ny bunn. Det eneste å utsette på denne reppen er at volumet er blitt noe mindre pga den er 20 mm kortere i høyden. Og dette kostet ikke mange hundrelappene.

Bare ett tips..

 

Lars

Link to post

Takk for gode råd. Nå har jeg pumpet ut det som sto rundt tanken og foreløpig ser det ut som at det ikke kommer noe nytt...

 

Uansett skal tankene tømmes for mulige diesel uhumskheter og da tar jeg ut en for å sjekke bunnen likegodt. Er det lekkasje blir det sveising av ny bunn som foreslått. Litt vonbråten men ved godt mot!

Link to post

Det høres bra ut :smiley:

 

Lykke til begge to :sailing:

Takk for det :cheers:

Lurer rett og slett på å ta ut hele tanken og bruke rommet til batterier.

Men først må jeg tømme den og da trenger jeg kanner.

Noen som har tips til hvor få tak i kanner som man kan bruke?

 

Platen som ligger oppå tanken er løs men jeg synes den ser lang ut slik at det kan bli problematisk å få den ut gjennom stikkabinen.

Har du fått den ut uten å demontere noe tidligere?

Eventuellt sett noen som har gjort det?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Problemet er at dette rommet ikke har dreneering så kommer det vann inn blir dette liggende og lager tæring fra utsiden.

 

Hadde samme problemet med min Marex fra 1986.

Her var det dreneringshull, men Marex hadde prestert å legge tanken i to brede striper med skumgummi for at den skulle ligge stødig. Dette tørket selvsagt aldri ordentlig opp, med det resultat at tanken hadde store områder med tæring på utsiden.

Det var egentlig bare flaks at jeg tok ut tanken for inspeksjon, for når jeg kikket nedi mannhullet virket den 99% strøken.

 

Til trådstarter vil jeg si at det å bli eier av gammel båt ofte kan være en økonomisk risikosport, noe mange av oss har erfart. Det er ikke spesielt morro mens det står på, men du får trøste deg med at det er lys i tunnellen. Til sist er alt i orden og du vet med deg selv at du kjenner hver eneste skrue i båten. Stå på, så ordner det seg til slutt :cheers:

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Det høres bra ut :smiley:

 

Takk for det :cheers:

Lurer rett og slett på å ta ut hele tanken og bruke rommet til batterier.

Men først må jeg tømme den og da trenger jeg kanner.

Noen som har tips til hvor få tak i kanner som man kan bruke?

 

Platen som ligger oppå tanken er løs men jeg synes den ser lang ut slik at det kan bli problematisk å få den ut gjennom stikkabinen.

Har du fått den ut uten å demontere noe tidligere?

Eventuellt sett noen som har gjort det?

 

 

 

Jeg tok ut denne platen for 2uker siden, da jeg hadde lekkasje på en vannslange som hadde en kobling under der. Det skal bare være og løfte den ut hvis du har samme som meg :)

Link to post

Kjent problem på Classic dette. Hadde en AV-versjon av Classicen for mange år siden og opplevde akkurat det samme som deg. MEN det er håp i hengende snøre! Trenger ikke være så ille jobb. Tankene må ut og en del demontering av pantry osv. blir det jo. Det jeg gjorde var å leverte dem inn og fikk sveiset inn ny bunn og sider. Ble mye rimeligere en å kjøpe nye. Lykke til :flag_bp:

Link to post

Var det bare å skru løs pentry og løfte?

Eller måtte noe skjæres ut også?

 

Jeg tok ut denne platen for 2uker siden, Det skal bare være og løfte den ut hvis du har samme som meg :)

Ser at jeg formulerte meg litt feil :yesnod:

Det var ikke platen jeg tenkte på som vanskelig å få ut den veien men tanken...

 

Jeg får se på dette etterhvert.

For meg greier det seg med 90 liter (som jeg har på styrbord) så det viktigste nå er vel å få tømt babord tank...

Tenkte å ha det på kanner som jeg kan ha stående i ro slik at eventuelt vann og skitt legger seg på bunnen og jeg kan bruke det som blir igjen på toppen...

Hvis jeg får tak i kanner som er egnet da...

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Var det bare å skru løs pentry og løfte?

Eller måtte noe skjæres ut også?

 

 

Det var ikke platen jeg tenkte på som vanskelig å få ut den veien men tanken...

Jeg hadde "utedassversjonen". Trengte ikke løsne noe pentry. Kun fjerne platen i stikkøyene og deretter løfte tanken rett opp. Kan ikke huske at dette var spesielt vanskelig eller trangt. Se forøvrig bilder i tråden som jeg linket til i mitt forrige svar. :smiley:

Link to post

Jeg tok ut babord tank i min for noen dager siden for å rense den for dieseldyr og annet dritt. Motoren stoppet pga tett CAV-filter fire dager etter at jeg hadde kjøpt båten, så det er flere av oss som har fått en dårlig start på et nytt båtbekjentskap. Det positive er at jeg i løpet av de to siste ukene har blitt bedre kjent med hver krinkel og krok i båt og motorrom enn jeg ellers ville blitt i løpet av hele sesongen.

 

Det var nokså greit å få ut tanken; Løsne plata innerst i stikkkøya + treplata over tanken. Deretter tømme tanken via mannhullet. Jeg kjøpte en drillpumpe på biltema og tre 25 liters plastkanner på en altmulig butikk. For å få ut tanken er det bare å løsne slanger og rør samt to muttere/bolter i hver ende av tanken samt skru av lista på skottet mot motorrommet. Deretter er det grei skuring å løfte tanken ut. Du trenger ikke demontere noe mer.

 

Jeg har nå rengjort tanken min og planlegger å montere den igjen i morgen. Dieselen leverer jeg på gjennvinningsstasjonen tror jeg. Kunne sikkert filtrert den og brukt mesteparten, men tror ikke jeg gidder å gamble på det. I bunnen av tanken min var det forøvrig to steder irret litt. Det lå noen teppebiter akkurat der, så de har nok stått med litt fuktighet. Det var imidlertid såpass lite at jeg tar sjansen på at det holder. Nå vet jeg jo at det er en overkommelig jobb å ta ut tanken hvis det skulle oppstå lekkasje i fremtiden. Evt tar jeg den ut til vinteren og får sveiset på en ny bunnplate. Akkurat nå er jeg mest klar for å få maskineriet i gang og komme meg til sjøs....

 

Jeg har forresten kun 1 tank i min båt. På styrbord side har jeg bare et par sandsekker...

 

Lykke til :)

Link to post

Tusen takk

Dette høres jo veldig bra ut :yesnod:

 

Jeg hadde "utedassversjonen". Se forøvrig bilder i tråden som jeg linket til i mitt forrige svar. :smiley:

vi har også Dassic :smiley:

La ikke merke til linken.

Skal se på den nå...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Da er bb tank ute. Hos meg er dette tanken med returkoblingen så den viktigste å fa i orden. I grunnen en grei jobb - det skal båten ha! Fikk skaffet 60 liters fat på et bilverksted og en hageslange. Nå lukter det diesel når jeg raper..

 

Heller mot at det er lekkasje i påfyllings luken som er årsak til vann og diesel utenfor tanken. Var en seig og fin guffe som jeg fikk tømt når tanken lå på bakken så dette var nok på sin plass å få gjort. Kjenner nå alle kriker og kroker ja, både jeg og ryggen! Hurra for båtlivet :)

 

Jeg er fortsatt veldig fornøyd med Classicen (dassic?) men ønsker meg mer tidd på vannet enn nede i motor og skott. Jeg sa det samme for ett år siden også, men prøver igjen; nå må det være i orden :sailing:

Redigert av kaglenna (see edit history)
Link to post

Bra det går seg til :yesnod:

 

Lurer på om ikke det er babord som får retur hos meg også fordi den nå er full ifølge måler og det var den ikke da jeg hentet den...

Jeg forstår egentlig ikke det...

Det kommer to slanger fra hver tank til fire kraner som sitter på skottet bak motoren

De 2 kranene til babord tank er skrudd igjen.

Likevel fyller den seg opp...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Gledet meg litt tidlig så nå er tanken til sveising.

Jeg har kun 1 slange på stb tank. Har ikke kran på returen så den går alltid samme vei, men di skal vel uansett kjøre mye før en tank på 90 liter fylles av returen?

 

Du har ikke lekkasje i påfyllingslokket?

 

Håpet å få motoren igang, men så er visst dieselpumpa gåen!! Gir ikke trykk. Nå er den ute og hos Vestfold Elektrodiesel - uviss skjebne, :headbang: Flaksen lar visst vente på seg.

Link to post

Er det mulig da?!?

Trøste deg med at det fortsatt er langt opp til ny båt og motor...

 

mulig det er lekkasje i påfylling

skal pumpe opp 25 liter i morgen så får vi se

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 8 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Litt høy tomgang kanskje?

Hvor stor er denne motoren?

 

Da har omsider jeg fått ut tanken også.

290420111718.jpg

 

Slik så det ut etter den.

Alt var flytende hos meg.

 

290420111720.jpg

 

Er det helt sikkert at returen kun går til babord?

Jeg hadde planlagt å kaste tanken jeg nå...

 

Det er kanskje uansett mulig å bare bytte mannlokket? (handlokket)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Mine tanker lakk i sveisen i bunnen. bitte små hull som nesten ikke er synlige, men fyller du i vann med tanken ute vil du snart se pipling eller stråle som hos meg.

Babord tank la jeg på glassfiberstrie og smørte på polyester på bunn og opp på sidene. Styrbord tank har jeg lurt på å prøve en 2 kompnent epoxy.

 

Har du lyst og råd kan du også få kjøpt nye tanker fra Scand.

Link to post

pakning skal jeg nok få tak i.

Virker som det har vært tett både der og ved påfylningen så det er nok som du sier et lite hull i bunnen der.

 

Jeg har ikke kikket på styrbord tank.

Er mannlokkene like slik at jeg kan ta det som er på babord og sette over for å få returen dit?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...