Jump to content

Marnaen sliter tungt i gir, men ikkje i fri.

Jorkhans

Recommended Posts

Fått svev på den gamle Marna 59 mod.

Jomfruturen gjekk perfekt, utent problemer, verken på høgt eller lågt turtal. Motoren var sprek og rask.

Dagen etter skulle damene med, og då gjekk det litt verre. I fri sveiv motoren perfekt, både på høgt og lågt turtal, men når me sette den i gear, så var det nesten så den daua. Kom seg etter eit par sekund, men sjølv på full speed gjekk det tregt.

Motoren gjekk tungt, og kjølevatnet vart så varmt at eg nesten ikkje kunne halde handa i det.

Fekk den aldri opp på fult turtal som dagen før, og den daua om ein ikkje hadde ein god del gass. Måtte ta pauser i fri av og til for å kjøle den ned.Prøvde å stille tenninga på magneten, men uten hell.

Sjekka propell for tauverk og likn, men ingenting. propellakslingen svirrer fint, og eg kan vri den lett rundt med hånda, så det er ikkje noko friksjon der.

Så kva er då problemet? Ligg det i gearkassa nokon plass?

(PS. Damene våre er ikkje SÅ feite, at det skulle gi motoren noko utfordring med framdrifta.)

Siden ho går tregt i gir men ikke på tomgang ligger nok ikke problemet i motoren nei. Sett giret i fri mens motoren ikke går, og ta tak i flensen å prøv å vri på den. Den skal kunne vris rundt uten noen vidrere problemer. Sjekk så girkassa om den har olje og om den ser bra ut.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Den bør kanskje ha litt blyerstatning i bensinen ja. Ellers så har den ikke noe behov for 98 oktan, disse motorene er vel bygget for å gå på det som ble kalt traktorbensin som hadde et oktantall på under åtti. Så 95 oktan med en skvett blyerstatning er helt OK!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Åjoda, hvis du har brent eksosventilene og setene dine, så kan motor gå fint uten belastning men ikke orke noe som helst.

På min Marna fra 1970 (altså nesten ny) bruker jeg blyerstatning fra Statoil. Tror den koster 89,- for ei flaske som som holder til 1000 liter. Det er opptil flere sesonger for min del.

Få lånt deg en kompresjonstester eller kjøp en på Biltema til 198,-. Sjekk også ventilklaringene. Tror det stort sett er 0,4mm både på eksos og innsug. Dobbeltsjekk eventuelt på Marna.no

Nei, så fort ødelegger du ikke ventilsetene! Høyst sannsynlig vil du også kunne bruke den uten blyerstatning i mange år uten at den tar skade av det..

Om det er noe i gearkassen som holder igjen, vil denne i det minste bli utrolig varm og vil vel neppe heller holde særlig lenge med en slik belastning. Så her er det noe som ikke rimer helt! Har du sjekket om det er spon i gearoljen? Det vil det høyst sannsynlig være hvis et lager har tatt kvelden nedi der.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det du beskriver, hendte meg også en gang. I mitt tilfelle var tenningstidspunktet stilt så lavt at motoren slet med å dra akselen rundt med litt vridning, men den gikk utmerket i fri. For lav tenning fører også til at drivstoffet primært produserer energi i form av varme og ikke bevegelse. Du har ikke kommet borti armen for tenningsinnstilling? Har du svak tenning og dårlig forbrenning, vil jeg anta at de samme symptomene kan melde seg. Et siste alternativ kan være dårlig kompresjon. Kanskje en av ventilene dine henger litt, eller at det ligger noe dritt i setet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...