Jorkhans Startet 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2010 Fått svev på den gamle Marna 59 mod. Jomfruturen gjekk perfekt, utent problemer, verken på høgt eller lågt turtal. Motoren var sprek og rask. Dagen etter skulle damene med, og då gjekk det litt verre. I fri sveiv motoren perfekt, både på høgt og lågt turtal, men når me sette den i gear, så var det nesten så den daua. Kom seg etter eit par sekund, men sjølv på full speed gjekk det tregt. Motoren gjekk tungt, og kjølevatnet vart så varmt at eg nesten ikkje kunne halde handa i det. Fekk den aldri opp på fult turtal som dagen før, og den daua om ein ikkje hadde ein god del gass. Måtte ta pauser i fri av og til for å kjøle den ned.Prøvde å stille tenninga på magneten, men uten hell. Sjekka propell for tauverk og likn, men ingenting. propellakslingen svirrer fint, og eg kan vri den lett rundt med hånda, så det er ikkje noko friksjon der. Så kva er då problemet? Ligg det i gearkassa nokon plass? (PS. Damene våre er ikkje SÅ feite, at det skulle gi motoren noko utfordring med framdrifta.) Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Siden ho går tregt i gir men ikke på tomgang ligger nok ikke problemet i motoren nei. Sett giret i fri mens motoren ikke går, og ta tak i flensen å prøv å vri på den. Den skal kunne vris rundt uten noen vidrere problemer. Sjekk så girkassa om den har olje og om den ser bra ut. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
RSL Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Jeg har ikke mye greie på gamle gode Marna, men for meg høres dette ut som et gearkasseproblem. Om du tar ut pluggene og førsøker å sveive motoren rundt i fri først og så i gir, vil du kanske få klarhet i om det er gearkassen som er problemet eller ikke. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
fredivar Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Antar det er vribar propell, og at du ikke satte full vridning, for da vil motoren gå tregt? Sitér dette innlegget Link to post
Jorkhans Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Det er ikkje vridbar propell, og flensen er lett å vri på. Eg har køyrt den på 95 bensin, men ved nærmare ettertanke skal den vel kanskje ha 98? Kan det spele inn på at den har vorte dauare? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Tror denne gamle jernhaugen skal ha blyet bensin pga støpejern ventilseter Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
index Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Den bør kanskje ha litt blyerstatning i bensinen ja. Ellers så har den ikke noe behov for 98 oktan, disse motorene er vel bygget for å gå på det som ble kalt traktorbensin som hadde et oktantall på under åtti. Så 95 oktan med en skvett blyerstatning er helt OK! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jorkhans Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Akkurat, takker for tipset. Men det at den ikkje har blyerstatning er vel neppe grunnen til at den har vorte så dau.. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Åjoda, hvis du har brent eksosventilene og setene dine, så kan motor gå fint uten belastning men ikke orke noe som helst. På min Marna fra 1970 (altså nesten ny) bruker jeg blyerstatning fra Statoil. Tror den koster 89,- for ei flaske som som holder til 1000 liter. Det er opptil flere sesonger for min del. Få lånt deg en kompresjonstester eller kjøp en på Biltema til 198,-. Sjekk også ventilklaringene. Tror det stort sett er 0,4mm både på eksos og innsug. Dobbeltsjekk eventuelt på Marna.no Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
index Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Nei, så fort ødelegger du ikke ventilsetene! Høyst sannsynlig vil du også kunne bruke den uten blyerstatning i mange år uten at den tar skade av det.. Om det er noe i gearkassen som holder igjen, vil denne i det minste bli utrolig varm og vil vel neppe heller holde særlig lenge med en slik belastning. Så her er det noe som ikke rimer helt! Har du sjekket om det er spon i gearoljen? Det vil det høyst sannsynlig være hvis et lager har tatt kvelden nedi der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gon Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Det du beskriver, hendte meg også en gang. I mitt tilfelle var tenningstidspunktet stilt så lavt at motoren slet med å dra akselen rundt med litt vridning, men den gikk utmerket i fri. For lav tenning fører også til at drivstoffet primært produserer energi i form av varme og ikke bevegelse. Du har ikke kommet borti armen for tenningsinnstilling? Har du svak tenning og dårlig forbrenning, vil jeg anta at de samme symptomene kan melde seg. Et siste alternativ kan være dårlig kompresjon. Kanskje en av ventilene dine henger litt, eller at det ligger noe dritt i setet. Sitér dette innlegget Link to post
Jorkhans Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Gon- Trur kanskje du er inne på noko. Eg monterte på ny motorkasse før turen som gjekk tregt. Kan godt hende eg har sneia borti magneten, så den har kome skeivt. Skal sjekke dette i morgon. Sitér dette innlegget Link to post
moe Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Helt klart tenningsfeil juster tenningstidspunktet så skal den gå så fint så! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.