fm8-12 Startet 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2010 Hei. Jeg er ny på forumet og tenkte å skrive litt om mitt prosjekt med å pusse opp gamle Belinda. Dette er ei tresjekte jeg fikk for ca. 10år siden, men siden jeg har bodd borte i mange år ifm. skole og arbeid har den bare blitt stående å forfalle. Nå er det på tide å få båten på vannet igjen. Sjekta ble kjøpt utenfor Arendal, men jeg har ingen aning på hvor den er bygd eller hvor gammel den er, så tips mottas med takk. Er det noen som har et definert navn på denne båttypen? Så her kommer litt bilder og informasjon fremover. Dag 1: - Frakte sjekta fra opplaget og ned til sjøen. Strippe ho for beslag og ta ut motoren. - Lage en liste over hva som må gjøres. Da er båten trygt plassert på utsiden av verkstedet Fint vær og masse arbeidslyst Motoren er noe redusert og må tas ut for overhaling - bilde fremover Bakre benk og stoler fjernet Fant ut at jeg måtte ta ut vinduene og skaffe meg nye vinduslister. De gamle var fryktelig stygge. Tips om hvor jeg får tak i slike "h-lister" billig på sørlandet mottas med takk. Da var motoren ute og det begynner å nærme seg tid for skraping Startet med å skru fra hverandre motoren. Den stod ikke fast, men manifolden var relativt dårlig. Husker at det var noen ulyder fra girkassa, så jeg tenker å demontere denne og bytte alle lagere. Manifolden røk selvfølgelig, den var rustet tvers gjennom og festene brakk når jeg skulle ta av eksosflensen. Så nå må jeg på leiting etter en ny slik, 4200 hos FM svir i pengeboka. Noen som har noe brukt liggende? Pluggene var rustet så fast at jeg måtte bruke en alternativ festemåte for å få dem ut.. Da var det på tide å ta kvelden for denne gang. Legger snart ut litt mer. Liste over ting jeg skal/må gjøre: - Overhale motor - Ny manifold - Bytte lager i girkasse - Sandblåse og male opp hele motoren - Bytte to knuste vinduer og nye vinduslister på alle vinduene - Lage ett nytt spant - Nye stoler - Nye vegger/skott bak og forran - Male under dørken - Male dørken - Skrape ned og pusse alt av treverk utvendig og på vindskjermer Blir sikkert mer på denne lista etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Velkommen! Vi gleder oss til fortsettelsen. Hold bare ut! Sitér dette innlegget Link to post
fm8-12 Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Dag 2: Da har jeg brukt hviledagen til noe konstruktivt (man kan da ikke hvile før man er ferdig ;) ). Det ble selvfølgelig noe vekslende vær her på sørlandet, så jeg ble pent nødt til å flytte båten innendørs. Har nå fått fjernet alle løse deler, benker, beslag osv. Har også fått skrapt av all lakk. Varmepistol og Jotun skrape gjør susen. Begynte å skrape bunnstoff og fjerne gammel sica-flex som var lagt lag på lag. Lakk båten kunne jeg alltids fikse det med sica, men det er noe skit å fjerne i etterkant. Fikk målt opp vinduslister og det viser seg at jeg trenger 14.5m. Skal innom den lokale glass-pusheren imorra og høre på pris der. Skal også innom mekaniker for å få litt hjelp med å ta ut simmerringen i girkassa slik at jeg får byttet kulelager. Var bare å få båten på hengeren i en fart. Fikk den akkurat innenfor porten før regnet høljet ned. Dekket ferdig skrapt. Måtte pusse litt for å se hvordan det vil bli, og jeg gleder meg bare enda mer til å begynne å olje og lakke. Hele båten ferdig skrapt. Fikk fjernet benkene og støvsugd inni. Har bestemt meg for å male den hvit innvendig. Blir for mye arbeid å skrape og lakke bordgangen der, samt den er ikke særlig pen. Røsket ut alt av benker og fjernet tank, slanger og eksos. Skal gjøre det skikkelig. Måtte bytte 4m list på siden også, den var brekt og gamle spiker presset seg ut. Har en veldig flink og rimelig snekker her i Lillesand som lager slike lister raskt og rimeligt. Må innom han en tur i morra. Det var det jeg fikk gjort idag. Ikke så rent lite. Skal bli spennende å skaffe deler imorra, samt bli ferdig med skraping av bunnstoff og få satt i gang med å pusse. Jeg pleier vanligvis å bruke Jotun Clipper I som olje og Clipper II som lakk, men ser her på forumet at det brukes litt forskjellig. Noen som har kommentarer til hva jeg bør bruke? Kommer med videre oppdatering imorra! Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Velkommen! Artig å følge et slik prosjekt. Du vil nok få mange ulike meninger om olje og lakk her inne . Jeg for min del har brukt Benar på alle mine trebåter. Den er litt myk, men rimelig og veldig blank. Den er også fin å blande med maling for å få den blankere. 1dl Benar pr. liter maling gir den en glans omtrent som lakk! Alt vi har malt ombord er malt med Gjøco Villamaling, blandet med Benar. Ekstremt lett å holde rent, når det er blankt. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Wartsila Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Du er jaggu heldig som kan holde på med båten innendørs Hvordan er tilstanden under vannlinja? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
fm8-12 Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Ja, det er flott å kunne så inne når været er dårlig. Skal bli ferdig med skraping under idag og komme godt igang med pussing. Tilstanden under vannlinja er så om så, noen sprekker i bord (tror de vil dra seg sammen når det trutner), men husker at den lakk endel langs bordgangen og langs kjølen. Tidligere har jeg brukt Sica-flex for å tette, men jeg lurer på om dere her på forumet har noen tips til hvordan jeg skal gjøre dette best? Skal få tatt noen bilder av sprekker og problemområdet idag, så kan dere få se. Ha en flott dag! Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Et stoff som jeg sverger til er Farm 80 fra Jotun eller International Tät. Begge er suverene til sprekker av litt størrelse under vannlinja Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Ludvigsen Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Her var det en projekttråd med samme type båt som jeg har planer om å starte oppussing av. Veldig kjekt å se hvordan andre løser utfordringene som evt. dukker opp underveis, så her håper jeg på oppdateringer. Båten jeg min har også ligget tørt i mange år så jeg er veldig spent på hvordan det vil gå når den sjøsettes. Planen min er å få den på vannet før jeg starter med et større oppussingsarbeid for se om den klarer seg med en "enkel" puss, eller om det må til større inngrep. Når jeg starter arbeidet med min båt får jeg vel starte en tråd her på forumet hvor jeg kan dele mine erfaringer underveis. Registrerer forresten at det er flere betegnelser på denne type båt, sjekte og snekke. Her nord kalles denne type båt snekke, mens en sjekte hos oss er en liten robåt ala Pioneer8 ell. Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Hei! Du bør ikke male båten innvendig.Treverket må få "puste". Bruk heller olje, foreks. rå linolje fortynna med terpentin,Clipper 1 eller lignende som trekker inn i treverket Maling blir for tett og innekapsler fuktighet. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Liker nicke ditt jeg da selv om du er en copycat Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.