Jump to content

Båtsesongen 2004 er snart over for de fleste.


Astor

Recommended Posts

Litt av en sesong..........

 

"Gammelbåten" stjålet og brent til totalvrak.    Fikk i full fart kjøpt oss en annen "gammelbåt".  Etter to uker med den lå jeg ei drøy uke nede i båten og skiftet motor pga totalhavari (motor).  Siste måneden har vært uten problemer.

 

Så nå utnytter vi de ledige helgene.  Om værgudene vil blir det "krabbing" på Tisler lørdag og en tur til Tønsberg i helgen.

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Flott sesong! Vi byttet ut den slitne gamle Rana Plasten 16 fot fra 70-tallet til Skibsplast 655, 2 år gammel. Litt av en overgang, vi har kun gode erfaringer med nybåten!

 

Motoren (Suzuki DF140) har gått som ei klokke, og hatt ei gangtid på ca. 100 timer. En gang lyste lampa for 'temp' opp og alarmen gikk. Det viste seg at det var tilstoppet kjølevannsintak. En takk til Suzuki ingeniørene som legger inn slike funksjoner.  :lol: Jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd med den gamle motoren om inntaket hadde tettet seg...  :eek:

 

Nå har jeg nettopp bestilt plass innendørs for båt m/motor, det blir i den nye båthallen i Bjørnevika (Lillesand). Helt ny båthall i stål, 1000 m2, vann og strøm, samt at jeg får tilgang til båten gjennom vinteren. Pris 250 kr/fot+mva, inkluderer opptak, vask, oppbevaring, utsetting. Det kan vel ikke være galt prismessig???

 

Men sesongen er slett ikke slutt ennå, nå i helga blir det flotte båtforhold med 20 grader og sol. Sommeren er ennå ikke slutt  :lol: , men om 3-4 uker tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Sommeren kom sent i år her vest, og det har vært mye vind så båten har nok ikke blitt brukt så mye som jeg hadde ønsket. I tillegg så har motoren vært litt i ulage... Men det har nå blitt et par overnattinger og noen fisketurer i sommer også. Og vi kan jo ennå ha en fin høst foran oss.. :eek::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ville bare fortelle at båtsesongen fortsetter for fullt: nå kom jeg nettopp hjem fra en herlig rundtur i sørlige Ryfylke med "ROGALAND" (www.gamlerogaland.no) og imorgen fortsetter båtsesongen ombord i Poseidon . . .

 

mvh

Poseidon

(som fortsatt har over 100 dager igjen av båtsesongen 2004.)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Denne sesongen ble noe begrenset ved at vi bygde stor garasje. Våren gikk med grunnarbeide og muringen. Mens vi var på en redusert svensketur - som jeg måtte avbryte med en dag for reise hjem da leverandøren satte opp garasjen - går høsten og resten av sesongen med innvendige og resten av utvendige arbeider  :headbang:. Krysset av nederste alternativ.....

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hadde 100% treff med ferien i år.  2 dager av 21 med temp under 25 gr.

Men sesongen er hele tiden den.

Skal utpå nå kl 1330.  trene med familien,  regatta neste helg.

:rolleyes:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

:

 

Til "Motordoktoren": jeg tror faktisk at jeg vil skryte av Hammerdown - som jeg kjøpte med deg - den har helt klart positive effekter og innvirkning på min motor, i den praktiske prøvetesten jeg har kjørt fra i sommer. Gleder meg til å få bekreftet at den kanskje også retter opp tidligere dårlige erfaringer med kondens/vann i dieseltankene.

 

God helg til alle båtvenner :flag:

 

Seastar

Hyggelig å høre, Seastar. Men du får ikke kjøpt mer Hammerdown av meg fordi jeg forlengst har solgt hele mitt private lager. Men du får kjøpt all den Hammerdown du ønsker fra Motorconsult AS.

 

Siden jeg står det firmaet nær, er jeg forsiktig med å skrive om Hammerdown - det er jo noe som heter habilitet - men det er egentlig for j... for Motorconsult selger Hammerdown i stadig større mengder. Jungeltelegrafen er tydeligvis i funksjon.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Riktignok regner det litt her nå, men vi er nettopp kommet hjem etter en nydelig båthelg ombord i Trudelutt. Og til neste helg er det meldt høytrykk for Sørnorge! Men det er nok mulighet for at det blir den siste helgen. Men vi får se, så lenge ikke isen har lagt seg er det håp.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det ble en flott høsttur sist helg. Litt regn, mest sol og rolig hav. Møtte kun en(!) annen båt. Ser ut til at mange har avsluttet båtsesongen nå. En av turene på land var på Rørstad i Sørfold. (Like nord for Kjerringøy.) Her lå fortøyningene tomme.

 

Legger inn et bilde derfra, og sender en stor takk til Lars H. for oppskrift på bruk av IrfanView. Har slitt med Microsoft sin PhotoEditor uten å være fornøyd. Så nå er jeg spent på resultatet. :cryin:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Kom oss aldri ut til Skjærhalden på lørdag Amorøsa. Havnet rett ut på Singleøya, og det var kanskje like godt. Har lett for å bli mange  :headbang::yesnod: på slike gutteturer. :headbang:

 

Men det var jo helt nydelig ute på i helgen. Flatt vann og blå himmel.

Bilde

 

 

Neste helg går Gipsy fra Skjeberg til Hannestad havna. Det er nok siste tur i år. Et par uker i ferskvann for å løsne evt groe før opptak er greit nok.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Ganske fin sommersesong, som vanlig med en lett blanding av turer både på Oslo-fjorden og i idylliske innlandsområder hos våre svenske naboer i Dalsland. Ingen problemer av betydning med båt eller motor.

 

Mens vi ventet på at sommerværet skulle sette seg her på østlandet, ble det 2 herlige uker på hytta i Tysfjord i Nordland. Flott vær, lyse netter, båtliv og fiske i alle varianter.  

 

Båten står på hengeren i "hjemmehavna" i carporten, og er ikke klargjort for vinteren enda. Håper på bra vær til helga, slik at det kan bli muligheter for en siste fisketur utenfor Jeløya! Forsørgeransvaret tynger - må være mat i fryseren til vinteren!  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hvordan har din båtsesong vært?

 

Tja..

 

Båten har vært brukt alt for lite i år, og tiden går så alt for fort. For min del startet sesongen nokså tidlig med

tur fra Orust 7. april. Deretter noen småturer før batterieksplosjonen 30. mai

 

Så ble det en periode med installasjon av nye batterier, ny kabling til batteriene + diverse andre el. installsjoner som  

opplegg for TV, nye lanterner m.m.  Færderseilasen ble droppet av flere grunner.

 

4. ukers ferie til sørlandet i juli - Ikke helt sommer, men nesten. Lite seiling og alt for mye motring. Etter ferien har det blitt lite båtbruk. Et par badeturer, en fisketur og litt tøffing rundt i oslofjorden.  

 

Hadde håpet på en høsttur, men har så langt ikke fått rotet meg avgåde. Vi får se ...

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Hvordan har din båtsesong vært?

 

Tja..

 

Båten har vært brukt alt for lite i år,.............

Jeg kan svare akkurat det samme:    tja............båten har vært brukt alt for lite i år.

 

Den er ikke på land enda, men den kommer ikke til å bli brukt noe særlig fremover heller. Har av en spesiell årsak nesten ikke hatt overnattingsturer, men mange fine dagsturer i egen skjærgård har det jo blitt. Håper å ta det tapte igjen neste sesong.

Link to post
Share on other sites

Hvordan har din båtsesong vært?

 

Tja..

Har du mistet gnisten Lasse??  :yesnod:

 

Lars H.  :cheers::confused:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

M/Y SKIBET gikk i vinteropplag hos Horten Marine Senter sist søndag  :yesnod:

Trøsten nå er skibsloggen, planleggingen av neste sesong og å glede seg til båtpuss og alt som skal gjøres med båten for å få den helt ship shape. I mellomtiden er det bra at båten ligger i hus og har det bra uansett vinterstormer og snø som laver ned...

Hilsen Syvert  :cryin:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...